kan inte boota linux. grub loading error 16

Permalänk
Medlem

kan inte boota linux. grub loading error 16

Det hela började med att jag skulle låna cmos batteriet från linuxboxen till en annan dator..

Sedan satte jag tillbaka batteriet samt ett nytt Intel Pro nätkort. Självklar fick jag ställa om klockan osv eftersom batteriet varit borta..

Sedan bootar jag och någon Intel pxe bios historia visar sig.. Detta är från det nya nätverkskortet om man vill boota från LAN... Jag tänkte inte mer på det och valde att boota från hårddisken. Jag kommer in i Linux och KDE och allting verkar fungera bra.. jag försöker grejja igång det nya nätverkskortet och lyckas inte, tänker då att jag kanske ska testa att boota om.. Jag gör detta men kommer aldrig in i kde, "kdm is not your standard login" eller något liknande säger den då.. Skumt tycker jag eftersom jag alltid annars automatiskt kommit in i kde inloggningen...

Jag försöker logga in som vanligt i terminalen istället... skriver användar namnet... väntar en halvminut för att få skriva lösen... händer ingenting... försöker med att logga in som root... men kommer aldrig till punkten där jag ska ange lösen... jag bootar då om datorn och då får jag "grub loading error 16".

Jag tar ut nätverkskortet för att se så det inte var något sånt.. det var det inte... det står fortfarande "grub loading error 16".

Vad gör jag? Jag har en rescue skiva så jag i alla fall kommer in i linux, men inte i mitt linux utan CD'ns linux... ja ni förstår...

Hur gör jag för att installera om grub?
Annars finns lilo på skivan... men jag vet inte riktigt hur jag använder det...

Börjar bli nervös snart...

Edit: Körde "fdisk /dev/hdc6" från linux rescue skivan och då står det:
The number of cyinders for this disk is set to 13756
Thereis nothing wrong with that, but this is larger than 1024, and could cause problems with software that runs at boot time.

hdc6=/home... ext3
hdc5=swap
hdc1=/ och boot... ext3

En annan sak är också att jag inte kan mounta mina EXT3 diskar för att kernelen från skivan kan inte ladda modulen ext3 står det..

Edit2: Kör debian förresten...

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Detta är från ett gentoo forum men kanske kan vara till lite hjälp.
http://forums.gentoo.org/viewtopic.php?t=141799

Visa signatur

"nu ska jag raka mig, innan folk tror jag kör linux"

Permalänk
Medlem

En annan sak är också att jag inte kan mounta mina EXT3 diskar för att kernelen från skivan kan inte ladda modulen ext3 står det..

Om du bara har modul-stöd för EXT3 i kärnan behöver du en initrd för att kunna boota. Kan bli så om man lagt in en ny kärna utan att skapa en ny initrd (mkinitrd). Brukar ligga under /boot/initrd-version----.image. I /boot/grub/menu.lst pekar man ut vilken som skall användas.

Permalänk
Medlem

Testa detta:
* Boota med liveskivan
# mkdir /mnt (om den inte finns)
# mount /dev/hdc1 /mnt
# chroot /mnt
# grub-install /dev/hdc