Kolla vilken post man är på i databas (VB)

Permalänk
Medlem

Kolla vilken post man är på i databas (VB)

Hur gör jag för att få reda på vilken post jag står på i en databas?
Har bara hittat .RecordCount som visar totala antalet poster.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att göra en variabel som du räknar upp när du loopar recordset:et?

Permalänk
Medlem

Men jag har redan en man kan se hur många som finns totalt, men borde ju finnas en funktion så man kan se vilken aktuell post man befinner sig på med..

Permalänk
Medlem

hmm.. vet inte om jag är ute å cyklar nu.. men funkar inte rs("ID") (eller vad du nu kallar din räknare)

Permalänk
Medlem

nope du läser data från databasen till ett recordset som du sedan itererar med t.ex for eller while- där räknar du vilken post du står på.

Visa signatur

Abe:
I used to be with it, but then they changed what "it" was. Now, what I'm with isn't it, and what's "it" seems weird and scary to me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoFFa
nope du läser data från databasen till ett recordset som du sedan itererar med t.ex for eller while- där räknar du vilken post du står på.

låter hemskt ineffektivt - O(N)...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoFFa
nope du läser data från databasen till ett recordset som du sedan itererar med t.ex for eller while- där räknar du vilken post du står på.

Du skulle inte vilja utvecka det där lite?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Men jag har redan en man kan se hur många som finns totalt, men borde ju finnas en funktion så man kan se vilken aktuell post man befinner sig på med..

Google:ade lite och hittade AbsolutePosition. Har aldrig använt den själv men det låter ju som det du söker iallafall.