Permalänk
Medlem

Kompileringar som går fel.

Tjena hejsan. Som säkert alla vet så är det inte alltid det går som man tänkt sig när man kompielrar, jag hoppas iallafall alla vet det för annars är det bara jag som har problem.

Hur som helst så känns systemet helt "smutsigt" eller vad man ska kalla det efter att en kompilering har gått snett. Hur vet jag vad jag kan/ska ta bort för att ångra en installation?

Brukar använda mig av checkinstall, men inte alltid. De gånger jag använder checkinstall så brukar allt gå bra, så där behövs ingen hjälp (dock händer det att dom inte komemr fram i synaptic och lite sånt ibland).

Men vad jag vill veta är alltså hur man vet vart nykompilerade program hamnar och om man bara kan ta bort dom hur som helst.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Inaktiv

Pratar du om någon pakethantering eller kompilerar du program med ./configure ==> make ==> make install?

Om du installerar men den senare metoden så bestäms platsen av --prefix, kör ./configure --help för att se alternativ. Oftast hamnar allt i /usr/local (default). Tror att du skall kunna radera ett program genom att köra make deinstall från samma katalog som du körde ./configure. Jag vet inte om det är detta du letar efter...

Permalänk
Medlem

Om du vill ta bort ett kompilerat program så går du till source mappen och skriver "make uninstall"

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Ah, tackar.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Lärde mig faktiskt det igår på Ubuntu's forum

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga in eget-kompilerade saker till /opt/*programnamn*

Det installerar inte sig förrän man kör make install, det är inte förrän då du får filerna i resten av systemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag brukar lägga in eget-kompilerade saker till /opt/*programnamn*

Det installerar inte sig förrän man kör make install, det är inte förrän då du får filerna i resten av systemet.

Hur installerar man egen-kompilerade program till ett eget directory?
Detta bör undvikas med program som används av andra program eller?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem

./configure --prefix=/opt/programnamn

Sedan kan du fixa symlinks.
(om du inte vill fixa med PATH)

I övrigt är det inte alltid make uninstall eller make deinstall fungerar.

EDIT: Yeah! Phear my 1337 keyboardskillz!

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Hur installerar man egen-kompilerade program till ett eget directory?
Detta bör undvikas med program som används av andra program eller?

./configure --prefix=/opt/minprogrammapp t.ex.
Det funkar fin fint men du måste kanske uppdatera PATH- och PKG_CONFIG_PATH-variablerna b.la.

Edit: M0rec är för snabb

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

./configure --prefix=/opt/programnamn

Sedan kan du fixa symlinks.

I övrigt är det inte alltid make uninstall eller make deinstall fungerar.

Hur gör man då?
Tar bort manuellt?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Hedersmedlem

Ja.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Hehe, låter jobbigt.
Får hoppas att det inte händer så ofta.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc

./configure --prefix=/opt/programnamn

Sedan kan du fixa symlinks.
(om du inte vill fixa med PATH)

I övrigt är det inte alltid make uninstall eller make deinstall fungerar.

EDIT: Yeah! Phear my 1337 keyboardskillz!

Okej, och för att fixa symlinks så skriver jag
ln <path till installerade programet> <path till där symlinken ska ligga>?
Kan man se i en färdig konfad configure-fil vart programet lägger sig som default?
Så att man symlinkar till alla program alltså.

Är inte /opt inställd som en sån där $PATH grej som default?

edit: har du ett sånt där tangentbord som du länkar till i din sign? ser för jävla krångligt ut att använda. vanesak?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte så jobbigt, brukar vara lätt att hitta alla filer.
Eller så vänjer man sig efter ett tag.

EDIT: symlinks skapas med

ln -s source dest

Och nej, i PATH måste du isf lägga till /opt/paketnamn/bin eller liknande. Du kan alltså inte sätta enbart /opt i PATH.

EDIT2: Nej, man ser vart programmet lagts sig och sina filer i Makefile.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

För symlinks:
1. Gå till mappen du ska lägga länken i.
2. Skriv: ln -s /vägen/till/mappen/du/ska/länka
3. klart

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Hur installerar man egen-kompilerade program till ett eget directory?
Detta bör undvikas med program som används av andra program eller?

oftast genom ./configure --prefix=/opt/*programnamn*
förslagsvis ln -s /opt/program/bin/* /usr/local/bin/ sen

nja, inte tvunget... när ja kompilerar PHP t.ex så säger ja bara --with-mysql=/opt/mysql

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar bara köra:

--prefix=/usr/local (som är default)

Bibliotek och binärer hamnar under /usr/local/lib respektive /usr/local/bin. Då behöver man bara inkludera /usr/local/bin i sökvägen(så att skalet hittar programmet). Annars måste man väl inkludera alla /usr/local/*program*/bin...