Uppdatera hemsida med hjälp av txt dokument.

Permalänk

Uppdatera hemsida med hjälp av txt dokument.

Hejsan alla kunniga!

Jag håller på med en liten hemsida mest pga att jag har tid över på dagarna. Tanken med hemsida är att man ska kunna fylla den med text. Lite som en blogg fast endå inte på nått sätt. Svårt att förklara.
Nu till problemet eller frågan kanske man ska säga.
Meningen är att mina kompisar som inte är så insatta i det här lätt ska kunna uppdatera hemsidan med text inlägg. Tanken jag fick då var att dom helt enkelt skulle kunna tanka hem ett txt dokument från servern å skriva i txt dokumentet å sen ladda upp det igen. Jag är ganska säker på att detta funkar på nått sätt. Finns det nått script som löser detta? Texten ska ligga i en scrollbox är det tänkt. Kan man länka ett txt dokument till en sådan?

Tack på förhand / Danis

Visa signatur

You die a little each day.

Permalänk
Medlem

# Läs in filen i array $nyheter = file("sökväg/text.txt"); # Flippa elementen i arrayen $nyheter = array_reverse($nyheter); # Loopa genom arrayen foreach ( $nyheter as $key => $nyhet ) { # Skriv ut nyheten echo $nyhet . "<br />"; }

det använder jag till en liten nyhetssak. ta bort reverse om du vill dock.

Permalänk
Medlem

återkommer

EDIT: hur lyckades det bli 2 meddelanden på rad? kan man göra så? jaja

Annars är det här nåt du borde titta på:
http://www.textpattern.com/

med det kan dom administrera en hel sida i sin webläsare... MKT användbart

Permalänk

Okej, vart lägger jag den där kod snutten då?
I själva scrollboxen eller? Är inte direkt nån avancerad hemsidebyggare kanske jag ska tillägga. Vad gör reversraden då?
/Dani

OFT: Coolt med två inlägg på raken.

Visa signatur

You die a little each day.

Permalänk
Medlem

<div class="scrollbox"> <?php # Läs in filen i array $nyheter = file("sökväg/text.txt"); # Loopa genom arrayen foreach ( $nyheter as $key => $nyhet ) { # Skriv ut nyheten echo $nyhet . "<br />"; } ?> </div>

om du använder css d.v.s. vilket du bör.

Permalänk

Japp det gör jag. Ska prova nu. Återkommer!
/Dani

[Edit]

La in koden i scrollboxen som du beskrev. Det som skrivs ut på sidan blir då.

$nyhet ) { # Skriv ut nyheten echo $nyhet . "
"; } ?>

Gjorde jag nått enkelt fel? Egentligen ska man inte förska med koder man inte klarar av halv tio en lördagkväll.

/Dani

[Edit]

Går inte detta att göra med nått annat språk än php?
Tex ett Javascript som löser det här problemet?
Får inte till det alls. Php känns jobbigt! hehe

/Dani

Visa signatur

You die a little each day.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på detta område men jag har för mej att jag har sätt ett liknande javascript nånstans. Kan inte minnas var dock. Men jag tycker att javascript borde kunna lösa ditt problem.

Visa signatur

|| Lian Li || NF7-S rev2 || Barton 2500+ --> 2365mhz || SLK900 - Enermax 92mm || Corsair PC3200LL 1024mb || 9800pro 128mb --> 440/380 || 160gb SATA ||