"rm" och "mv" är ganska lika vet ni.....går det att få tillbaka filen?

Permalänk
Medlem

"rm" och "mv" är ganska lika vet ni.....går det att få tillbaka filen?

Skulle flytta en fil med mv....
Fan, grafiska gränssnitt är inte så dumma minsann. Eliminerar såna här enkla misstag.
Går filen att få tillbaka på något sätt? FreeBSD.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Inte för att det hjälper dig, men kanske känns det bättre om du hör vad andra lyckats med om du nu inte lyckas få tillbaks filen, jag skulle tömma papperskorgen på min mac, men klockan var mycket och jag tittade inte så mycket på syntaxen utan tog för givet att jag skrev rätt och skrev:
rm -rf * ~/.Trash/ när jag borde skrivit rm -rf ~/.Trash/*
Jag stod i min Applications-mapp så detta resulterade i att macen började tugga ordentligt och innan jag hann stänga av burken hade jag lyckats radera en hel del av mina program. Efter att jag hade slutat kallsvettas kände jag mig ganska så dum.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Är de svårt att skilja på rm och mv eller?
mv ~ move
rm ~ remove

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Re: "rm" och "mv" är ganska lika vet ni.....går det att få tillb

För framtida eventuella problem: skriv ett skript som tar över rm:s funktion och flyttar filerna till ~/.Trash i stället...

Nej, jag skulle nog inte säga att grafiska gränssnitt gör någon skillnad mellan textbaserade om man inte uppmärksammar vad man gör...

Permalänk
Hedersmedlem

Går att göra mycket fel med GUI också, exempelvis att försöka flytta en katalog till en annan katalog där det redan finns en katalog med samma namn, kan bli ganska överraskande när katalogerna inte smälter samman utan den andra katalogen helt skriver över den första (detta i OS X och i BeOS).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv

Re: "rm" och "mv" är ganska lika vet ni.....går det att få tillb

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Skulle flytta en fil med mv....
Fan, grafiska gränssnitt är inte så dumma minsann. Eliminerar såna här enkla misstag.
Går filen att få tillbaka på något sätt? FreeBSD.

Om du inte har någon backup blir det svårt att få tillbaka filen. Kanske dags att börja spara viktiga filer på ett säkert ställe som backup?

I bash (ev. andra skal också) kan du använda alias i din .bashrc. Jag har anget: alias rm='rm -i'.
Det gör att jag måste bekräfta borttagande av filer om jag skriver rm, rm -r etc. Om jag verkligen är säker på vad jag gör kör jag rm -f för att slippa bekräfta att jag vill ta bort filerna. Har räddat mig ett antal gånger.

Permalänk
Medlem

Det är nog fullständigt omöjligt att göra ett system som både är "idiotsäkert" och användbart (skyddar mot ofrivilligt förstörande av data utan att man får tuppjuck av "är du verkligen verkligen säker den här gången"-rutor). Bästa sättet är att dels låsa in sina användarrättigheter så mycket som möjligt (så allt man kan förstöra är sin egen hemkatalog), och ta backupper.

Det där med att behöva skriva rm -f för att vålds-tabort hjälper inte när man reflexmässigt skriver "rm -rf" som en enda stavelse...

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: "rm" och "mv" är ganska lika vet ni.....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Om du inte har någon backup blir det svårt att få tillbaka filen. Kanske dags att börja spara viktiga filer på ett säkert ställe som backup?

I bash (ev. andra skal också) kan du använda alias i din .bashrc. Jag har anget: alias rm='rm -i'.
Det gör att jag måste bekräfta borttagande av filer om jag skriver rm, rm -r etc. Om jag verkligen är säker på vad jag gör kör jag rm -f för att slippa bekräfta att jag vill ta bort filerna. Har räddat mig ett antal gånger.

Alla skal jag arbetat med stöder alias iaf, sedan vet jag iof inte hur det är med Sh men Bash, (pd)Ksh, Zsh och Csh stödjer det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jo, ett alias med "rm -i" ska man ju såklart ha. Får fixa det.
Är fanemig lätt när man vaknar på morgonen och direkt går till datorn och så ska man flytta en fil som kommit ner över natten att råka skriva rm istället för mv. Det är iallafall betydligt enklare att blanda ihop dom än att råka göra fel i tex "Total Commander" i Windows. Det är ju nästan helt omöjligt hur trött man än är.

Men ok, det blir till att dra ner den filen en gång till då. Tack iallafall

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Det är nog fullständigt omöjligt att göra ett system som både är "idiotsäkert" och användbart (skyddar mot ofrivilligt förstörande av data utan att man får tuppjuck av "är du verkligen verkligen säker den här gången"-rutor). Bästa sättet är att dels låsa in sina användarrättigheter så mycket som möjligt (så allt man kan förstöra är sin egen hemkatalog), och ta backupper.

Det där med att behöva skriva rm -f för att vålds-tabort hjälper inte när man reflexmässigt skriver "rm -rf" som en enda stavelse...

Så sant, kanske skall prova med alias rm='mv -i \! ~/.Trash'?
-i för att förhindra att du skriver över filer som har samma namn i ~/.Trash.

Appropå att tighta upp rättigheterna, jag har skapat en annan användare för mina multimediafiler och dylikt, och endast get läsrättigheter till alla andra, även min uid. Därmed slipper jag oroa mig om det skulle slå slint och jag får för mig att vilja radera någon av dessa filer.

Permalänk
Medlem

vad gör '\!' ?

jag tänkte så:
alias rm='mv -i --target-directory=${HOME}/.Trash'

edit ~ -> ${HOME}

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Hmmm....var ju inte så lätt att fixa sitt alias tydligen
Har inga bash-configar skapade så jag skapade en .bashrc i min home.
I den har jag testat med följande tre alternativ:

alias rm=rm -i alias rm='rm -i' alias rm="rm -i"

Loggat ut och sen in igen. Inget av ovanstående tre alternativ funkar (har sett alla tre på forum och någon av dessa i en skapad .bashrc ska tydligen räcka för de flesta)
Får läsa på i handbooken ifall det är nåt speciellt man måste tänka på.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Hmmm....var ju inte så lätt att fixa sitt alias tydligen
Har inga bash-configar skapade så jag skapade en .bashrc i min home.
I den har jag testat med följande tre alternativ:

alias rm=rm -i alias rm='rm -i' alias rm="rm -i"

Loggat ut och sen in igen. Inget av ovanstående tre alternativ funkar (har sett alla tre på forum och någon av dessa i en skapad .bashrc ska tydligen räcka för de flesta)
Får läsa på i handbooken ifall det är nåt speciellt man måste tänka på.

Jag har själv den andra varianten och den skall fungera. Sen behöver du inte logga ut och du skall läsa om .bashrc, skriv bara '. .bashrc'.

EDIT: jag kollad min rc-fil och såg att jag har 'alias rm='/bin/rm -i'.

Tubgirl: jag blandade ihop det, \!* fungerar tydligen inte i bash. Man måste skapa en funktion som jag fattar det om man skall kunna skicka parametrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Jag har själv den andra varianten och den skall fungera. Sen behöver du inte logga ut och du skall läsa om .bashrc, skriv bara '. .bashrc'.

EDIT: jag kollad min rc-fil och såg att jag har 'alias rm='/bin/rm -i'.

Hmm...måste filen vara körbar också för att den ska kunna köras automatiskt vid login? Eller läses den bara så att säga?
Jag kan iallafall inte köra den med ".bashrc" eller "./bashrc" för den är inte executable, men visst borde den väl fungera ändå?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Hmm...måste filen vara körbar också för att den ska kunna köras automatiskt vid login? Eller läses den bara så att säga?
Jag kan iallafall inte köra den med ".bashrc" eller "./bashrc" för den är inte executable, men visst borde den väl fungera ändå?

Den behöver bara vara läsbar. Men som det ser ut glömde du att skriva _._ .bashrc. Notera den inledande punkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Den behöver bara vara läsbar. Men som det ser ut glömde du att skriva _._ .bashrc. Notera den inledande punkten.

Tja, nu har jag testat ..bashrc också, varför man nu skulle skriva så.
Det går inte, och i vilket fall ska det ju funka att bara logga ut och in igen, så nånting är uppenbarligen galet. Inga alias finns satta som default heller. Skriver jag "alias" ges ingen output alls.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

kör midnight commander istället då om du är van vid det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
kör midnight commander istället då om du är van vid det.

Ja det skulle man ju kunna installera iofs, men nu vill jag ju försöka ta reda på varför just jag inte kan få till alias i bash

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ja det skulle man ju kunna installera iofs, men nu vill jag ju försöka ta reda på varför just jag inte kan få till alias i bash

source ~/.bashrc

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ja det skulle man ju kunna installera iofs, men nu vill jag ju försöka ta reda på varför just jag inte kan få till alias i bash

Testa direkt i skalet med:

> alias rm='rm -i'
> alias

och se om det händer något...

Permalänk
Medlem

jag grävde upp detta;

alias rm="mv $@ --target-directory=${HOME}/.Trash"

vad gör '$@' här?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
jag grävde upp detta;

alias rm="mv $@ --target-directory=${HOME}/.Trash"

vad gör '$@' här?

Troligtvis är det parametrarna från kommandoraden, dvs vilka filer som skall tas bort.

Permalänk
Medlem

men man-sidan för mv står det:

mv [OPTION]... --target-directory=DIRECTORY SOURCE...

source kommer alltså efter dest...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
source ~/.bashrc

Funkar efter att jag skrivit det.
Kan du förklara vad som händer?
Och om jag loggar ut och in igen så får jag få skriva "source..." igen för att det ska funka.

Ska alltså source ~/.bashrc läggas in i nån startup-fil nånstans....typ nån .profile i /home eller /etc eller nåt?

Skumt att det inte funkade som default iallafall. Har sett andra med BSD få hjälp att fixa alias, men aldrig nån som behövt lägga till detta kommando :S

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Seb: Har du nån ~/.bash_profile ? Se till så att detta finns i den:

. $HOME/.bashrc

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Seb: Har du nån ~/.bash_profile ? Se till så att detta finns i den:

. $HOME/.bashrc

Nej, det konstiga är att det enda jag har är en .bash_history.
Men ska jag skapa en .bash_profile då och lägga in den där raden, eller kommer det blir som med .bashrc jag skapade att den inte heller kommer att "ta"?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Den borde ta såvida du faktiskt kör bash som shell

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Den borde ta såvida du faktiskt kör bash som shell

Tack
Det funkar nu.
Jag förstår dock inte riktigt vad raden betyder....varför den ska börja med ". " tex, och framförallt varför jag blev tvungen att skapa allt detta manuellt.

Men men, då har man lärt sig nåt nytt igen då

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Tack
Det funkar nu.
Jag förstår dock inte riktigt vad raden betyder....varför den ska börja med ". " tex, och framförallt varför jag blev tvungen att skapa allt detta manuellt.

Men men, då har man lärt sig nåt nytt igen då

Skriver du bara "$HOME/.bashrc" så kommer du att starta ett nytt shell som kör dom kommandona i $HOME/.bashrc sedan kommer det nya shellet att avslutas och då kommer alla alias och functioner att försvinna som du skapade i det nya shellet.

Skriver man däremot ". $HOME/.bashrc" så kommer kommandona att köras i det befintliga shellet och dom kommer att vara kvar i shellet efter att .bashrc har avslutats.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Ok, stort tack alla

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006