Permalänk

Ska gå över till BSD

Jag har nu under alla mina år varit en stor windowsanvändare, och är nu trött på Windows, med tanke på nya Vista som kommer få all DRM skit i sig. Har lite tidigare erfarenhet av GNU/Linux, då jag kört GentooX på min f.d xbox, sen har jag även kört Linux primärt på min gamla workstation under några veckor i somras. Hörde att Linux i viss mån också kommer ha TCPA inbyggt i linux kerneln, vet inte om det stämmer men. Bestämde mig då för BSD, tankade nya FreeBSD 6.0 för AMD64. Då min nuvarande workstation är en AMD64 burk.

Kan även tillägga att jag loggar dagligen in och irkkar från en FreeBSD burk som en IM polare har satt upp.

Nu innan jag går över till FreeBSD. Har ni några tips på bra program?

Har redan prickat för att använda dessa program:

VLC - För rippade filmer
XMMS - För mp3
Mplayer -DVDr
Irssi - för irkkandet
Firefox - vad annars?
Någon FTP klient (tipsa mig om en bra som är lika bra som FlashFXP till Windows)
Något övrigt program jag ska köra med?

Sen undrar jag hur det funkar att installera program/paket i FreeBSD eftersom den kör med Ports. Har tidigare erfarenhet av apt-get, RPM och emerge.

Visa signatur

Äger diverse saker ;)

Permalänk
Medlem

Du kan läsa http://jmb.mine.nu/dump/ports.pdf för en introduktion till Ports.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Du kan läsa http://jmb.mine.nu/dump/ports.pdf för en introduktion till Ports.

Det var minsann ingen dum guide, det. Är det du som har skrivt den?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Tack för den guiden, har printat ut den!
Men har ni några fler tips på program? eller övriga råd att ge?

Sen undrar jag också hur man installerar en grafikkorts drivrutin på BSD, lyckades aldrig på linux, förstod inte hur man skulle göra riktigt.

Visa signatur

Äger diverse saker ;)

Permalänk
Medlem

FTP-klienten i UNIX är bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det var minsann ingen dum guide, det. Är det du som har skrivt den?

Jo, skrev lite när jag hade lite att göra. Tänkte skriva mer men har inte blivit av.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Jag har också lite nybörjar frågor om att gå över till FreeBSD. Ja har nu installerat FreeBSD och gillar det. men jag undrar om det finns något sätt att söka i ports och visa vart paketen finns. Plus sen så när jag kör dmesg så får jag jätte många

nve0: device timeout (1)
nve0: link state changed to DOWN
nve0: link state changed to UP
nve0: device timeout (1)
nve0: link state changed to DOWN
nve0: link state changed to UP

Vad jag har förståt är det något med mitt nätverks kort som funkar alldeles utmrkt annars.
Sen så en lite mer kde fråga. Hur får jag programm som jag nydligen har installerat hamna i KDE menyn?.
tack och hej lever pastej :D:D

Visa signatur

8D

Permalänk

Får du de felen på nve0 så brukar interfacet sluta fungera efter ett tag. Det är rekommenderat att skaffa ett pci-nätverkskort etc.

För att söka i ports
cd /usr/ports && make search name=sökord

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Jo, skrev lite när jag hade lite att göra. Tänkte skriva mer men har inte blivit av.

Det finns alltid behov av dokumentationsförfattare, speciellt dokumentation som kan förenkla handhavandet av ports och andra features som är viktiga och är specifika för FreeBSD. Om du känner att du vill bidra till den officiella dokumentationen så är freebsd-doc@FreeBSD.org mailinglistan för dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_m
Plus sen så när jag kör dmesg så får jag jätte många

nve0: device timeout (1)
nve0: link state changed to DOWN
nve0: link state changed to UP
nve0: device timeout (1)
nve0: link state changed to DOWN
nve0: link state changed to UP

nve suger grymt hårt i FreeBSD, det rapporteras ganska ofta om instabilitet m.m. Min rekommendtation är att köpa ett annat, exempelvis från Intel.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Det finns alltid behov av dokumentationsförfattare, speciellt dokumentation som kan förenkla handhavandet av ports och andra features som är viktiga och är specifika för FreeBSD. Om du känner att du vill bidra till den officiella dokumentationen så är freebsd-doc@FreeBSD.org mailinglistan för dig.

nve suger grymt hårt i FreeBSD, det rapporteras ganska ofta om instabilitet m.m. Min rekommendtation är att köpa ett annat, exempelvis från Intel.

Okej då vet jag det hmm det blir väll att cykla ner till malmödata. Sen så har jag en annan fråga
Varför finns inte kernel source tree i ports för jag försöker att installera nvidia grafik drivrutinerna både via ports och hem tankat och båda av metoderna klagar på att kernel source tree inte finns.
Tack så mycket för svaren.

Visa signatur

8D

Permalänk

Sourcen till operativsystemet finns i /usr/src om du installerade det. Annars får du använda cvsup för att tanka ned sourcen. Finns i handboken hur man gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
FTP-klienten i UNIX är bra.

Jo, väldigt smidig för större överföringar och FXP.

Nä men jag hade gärna sett en GUI FTP-program i stil med flashfxp

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder lftp för FTP. Fungerar utmärkt och är allmänt mysig.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Verkar som en bra guide det är, den vill jag också ha!

Synn att inte länken fungerar (någon som kan lägga upp den?)

Visa signatur

Gettingreason // Jebb

Permalänk
Medlem

Ang tcpa i linuxkerneln så är det inget som kommer påverka din integritet på något sätt och Freebsd kommer naturligtvis med stor sannolikhet också ha det som stöd i framtiden (liksom linux)

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

TCPA kommer bara vara påslaget om du vill det, och det kommer inte att vara på något sätt likt Palladium i Vista. Smått meningslöst att lägga in en massa användarfientliga funktioner i ett system som är helt öppet, de kommer ju ändå bara tas bort av någon annan. TCPA i Linux kommer mest att handla om säkerhet. Eventuellt så kanske nåt medieföretag släpper nån proprietär kernelmodul och nån stängd mediaspelare så att man kan kolla HD-DVD eller lyssna på krypterad WMA och AAC i Linux, men detta kommer man få installera själv om man vill ha det, om det nu ens kommer.
Du behöver alltså inte dissa Linux pga TCPA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
TCPA i Linux kommer mest att handla om säkerhet.

precis.
tekniken kan ju faktiskt användas till fördel för användaren eller 'corporations', helt beroende på hur den implementeras.
eftersom opensourcemjukvara skrivs och används av samma personer känns det inte som något större problem.

dessutom kan man ju alltid 'kontrollera' den opensourcekod man använder själv om man nu känner sig orolig.
(lite mastigt arbete kanske, men ändå...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
TCPA kommer bara vara påslaget om du vill det, och det kommer inte att vara på något sätt likt Palladium i Vista.

Det är exakt samma sak, Vart ligger skillnaden?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Det är exakt samma sak, Vart ligger skillnaden?

att man i opensourcemjukvara kan vara säker på att den verkligen är avslagen. (och vad den gör om den är påslagen)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
att man i opensourcemjukvara kan vara säker på att den verkligen är avslagen. (och vad den gör om den är påslagen)

Så sa dom ju om C kompilatorn Ingen som visste han hade lagt in en bakdörr ^^

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

ok, du kan inte vara helt säker.
men man kan vara så säker som det är möjligt.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
ok, du kan inte vara helt säker.
men man kan vara så säker som det är möjligt.

Sant
Ontopic: Verkar som du fixat det mesta själv

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Det är exakt samma sak, Vart ligger skillnaden?

För att göra en smått löjlig jämförelse, i detta fallet mellan operativsystem och hus:

TCPA i Linux kan jämföras med ett hus som är byggt från ritningar som alla kan ta del av. Om man är riktigt paranoid kan man tom bryta upp väggarna och kontrollera att det inte finns nåt fuffens däri. Vem som helst tillåts delta i bygget, dock godkänns bara de delar av huset som är tillräckligt bra. Risken finns förstås att nån av byggarna är överjävligt listig och Ond(tm) och lyckas gömma en övervakningskamera i huset.
Man medger dock att man kommer sätta upp en övervakningskamera som är riktad mot gatan och ha en mycket säker portkod.

Om vi jämför TCPA i Windows med ett hus så skulle detta var byggt utifrån hemliga ritningar som ligger gömda i ett kärnvapensäkert bergrum. Väggarna är gjorda utav en meter tjock pansarplåt. Om man mot förmodan lyckas ta sig igenom pansarplåten så har man begått ett alvarligt brott och kommer att få spendera de kommande åren i fängelse. Bara ett fåtal byggarbetare, anställda hos FönsterMjuk, får vara med och bygga, och bara de får se ritningarna.
FönsterMjuk har sagt att man kommer ha ett flertal övervakningskameror i huset (för att skydda mot tjuvar och dörrförsäljare). Dessa vet dock bara fönstermjuk var de sitter. FönsterMjuk har dessutom skrivit ett kontrakt med Kexpressen vars springpojkar kommer att få rätt koder så de kommer in i huset. Tidningen kan bara läsas om man befinner sig inne i huset och har specialglasögon på sig från SynSkam, som också är lierade med FönsterMjuk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

... FönsterMjuk ...

Brukar de inte heta PytteMjuk

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Brukar de inte heta PytteMjuk

Jo, men jag måste ju ha nåt utlopp för min kreativitet