Permalänk
Medlem

smtp på linux-slackwer

Har sökt runt på forum/google så nu vänder jag mig till er.

Hur Fixar man smtp till Linux?

alltså jag har en hemsida som jag vill ska skicka ett mail när du registrerar dig.

smtp: smtp.bredband.net tror jag det är?
port: 25

Men vart ska man skriva detta förutom i php.ini?

Och har nån någon erfarenhet från denna smtp server hur snabbt det går?

Och om det är lång tid kan man använda sig av någon annan?

Om "ja" Vilken?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk
Medlem

Du måste ha en MTA (tror jag det heter) för att skicka mail från linux. Om du läser php.ini så står det
[mail function]
; For Win32 only.
SMTP = localhost
smtp_port = 25

Vilket innebär att du måste ha en MTA såsom sendmail, Postfix etc. Själv kör jag sendmail men det var ganska krångligt att confa och jag kommer inte ihåg hur jag gjorde, men det funkade iaf
Du har troligen Senmail installerat, så det är bara att confa den till att skicka mail via smtp.bredband.net...

Länktips
http://www.sendmail.org/m4/readme.html

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Kolla på nullmailer, det är en MTA som enbart skickar vidare till en annan SMTP-server.

Permalänk
Medlem

hur använder man nullmailer för att skicka mail med PHP's funktion mail genom en smtp-server smtp.foo.se?

Permalänk
Medlem

I *nix kör PHP kommandot "sendmail" (inställningarna i php.ini gäller som det står där, enbart Win32). Om man har en MTA installerad, t.ex. sendmail eller postfix eller nåt, finns det ett sådant kommando (det heter "sendmail" oavsett vilken MTA man kör) som tar brevet och lägger det i rätt kö. Nullmailer har också ett sånt kommando, som bara tar brevet och petar det vidare via SMTP till någon annan (ställs in via en konfigurationsfil).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Men jag har sendmail via Xampp men det går juh inte ändå?

smtp : smtp.bredband.net
port : 25

bla bla : /../../../sendmail -t -s

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs våra regler (Fel: Se §7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CineFX
Men jag har sendmail via Xampp men det går juh inte ändå?

smtp : smtp.bredband.net
port : 25

bla bla : /../../../sendmail -t -s

om du läser lite ovanför står det att det där bara är för win32, jag skulle också gärna vilja veta hur man gör... det borde vara rätt enkelt, men inte ens Google kan hjälpa mig där, och visst, kalla mig lat, men jag orkar inte heller läsa 20 sidor dokumentation om något jag egentligen inte bryr mig särskilt mycket om... nån på #sendmail @ freenode sa nåt om SMART_HOST iallafall..

EDIT: http://lists.debian.org/debian-user/1999/06/msg00409.html kanske nåt..