Permalänk

Rekommenderad cd-rippare?

Hej, jag undrar typ som topicen lyder, vilken cd-rippare rekommenderas för att kunna rippa till .mp3. Jag har precis installerat Ubuntu, och den som kommer med där faller mig inte i smaken direkt.

Vore fint om man fick lite snabba svar nu.

Visa signatur

Verklighetens barn är vi.

Permalänk
Inaktiv

Re: Rekommenderad cd-rippare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fireblink
Hej, jag undrar typ som topicen lyder, vilken cd-rippare rekommenderas för att kunna rippa till .mp3. Jag har precis installerat Ubuntu, och den som kommer med där faller mig inte i smaken direkt.

Vore fint om man fick lite snabba svar nu.

Jag använder cdparanoia för att kopiera min cd-samling till hårddisk. Sen kan du använda Lame för att konvertera till mp3.

Permalänk

Re: Re: Rekommenderad cd-rippare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Jag använder cdparanoia för att kopiera min cd-samling till hårddisk. Sen kan du använda Lame för att konvertera till mp3.

Är inte det typ, mycket krångligare än att rippa direkt till mp3?

Visa signatur

Verklighetens barn är vi.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det är med er, men alla rippare (svengelska </3) är otroligt långsamma för mig, brukar ligga på runt 1-5x under själva rippningen.

Någon som har ett botemedel?

Visa signatur
Permalänk

Re: Re: Re: Rekommenderad cd-rippare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fireblink
Är inte det typ, mycket krångligare än att rippa direkt till mp3?

För bra kvalitet på mp3:orna brukar lame rekommenderas. Sedan finns det säkert något rippningsprogram som automatiskt kan använda sig av lame.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Grip, då?

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Rekommenderad cd-rippare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fireblink
Är inte det typ, mycket krångligare än att rippa direkt till mp3?

Jag har skrivit ett script som läser en fil och hämtar information om plattan, rippar, kodar och sätter id-tag. Det enda jag behöver göra är att knappa in lite information om plattan, stoppa in den i spelaren och köra scriptet så sköts allting av sig själv. Tillräckligt enkelt?

Permalänk
Medlem

Det finns en massa olika, själv använder jag Grip. Med min NEC-3540 så rippar jag i 20-25x med cdparanoia(säker skivavläsning, dvs kollar efter fel på skivan) påslaget.

Permalänk

mickeus: Scriptet finns?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Rekommenderad cd-rippare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Jag har skrivit ett script som läser en fil och hämtar information om plattan, rippar, kodar och sätter id-tag. Det enda jag behöver göra är att knappa in lite information om plattan, stoppa in den i spelaren och köra scriptet så sköts allting av sig själv. Tillräckligt enkelt?

Jo, det låter faktiskt tillräckligt enkelt.

Visa signatur

Verklighetens barn är vi.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
mickeus: Scriptet finns?

Det är ju hemknackat, så det finns bara på min disk, men det ser ut såhär:

#!/usr/pkg/bin/bash # # Helps encoding wav-files to flac, by first ripping # then encoding and writing metadata. # # usage: # makeflac <album description file> # # Description file format is: # ARTIST ... name of the artist # ALBUM ... name of the album # TRACKS ... number of tracks # PREFIX ... when creating the flac-files, this is prefix to the tracknumber # DATE ... year of production # 1: title of track 1 # 2: ... # ... # n: title of track n COLLECTIONDIR=/storage/multimedia/music/collection echo "" echo "#################################################################" echo "# #" echo "# Unauthorized duplication is a violation of applicable law. #" echo "# #" echo "#################################################################" echo "" # # Scan description file. # if [ -e $1 ] then ARTIST=`grep ARTIST $1 | sed 's/ARTIST //'` ALBUM=`grep ALBUM $1 | sed 's/ALBUM //'` TRACKS=`grep TRACKS $1 | sed 's/TRACKS //'` PREFIX=`grep PREFIX $1 | sed 's/PREFIX //'` DATE=`grep DATE $1 | sed 's/DATE //'` for ((track=1; track<=$TRACKS; track++)) do TITLE[$track]=`grep ^$track: $1 | sed 's/^[0-9]*: //'` done else echo "$1 does not exist." exit 1 fi # # Create directory named $PREFIX. # if [ -d $COLLECTIONDIR/$PREFIX ] then echo "$COLLECTIONDIR/$PREFIX exists." echo -n "Do you wan't to remove $COLLECTIONDIR/$PREFIX? (y/n)" read answer if [ $answer = y ] then rm -r $COLLECTIONDIR/$PREFIX mkdir $COLLECTIONDIR/$PREFIX cd $COLLECTIONDIR/$PREFIX else exit 1 fi else mkdir $COLLECTIONDIR/$PREFIX cd $COLLECTIONDIR/$PREFIX fi # # Rip the cd into $COLLECTIONDIR/$PREFIX. # /usr/pkg/bin/cdparanoia -B -g /dev/rcd0d # # Encode wav-tracks to flac. Set some metadata to specified value. # for ((track=1; track<=$TRACKS; track++)) do if [ $track -lt 10 ] then tracktmp=0$track else tracktmp=$track fi /usr/pkg/bin/flac -V -8 -o $PREFIX-$tracktmp.flac \ --delete-input-file -T title="${TITLE[$track]}" \ -T artist="$ARTIST" -T album="$ALBUM" -T date="$DATE" \ -T tracknumber="$track" track$tracktmp.cdda.wav done # # Sometimes a track00.cdda.wav is created. Don't know why, # but for now I delete it. # if [ -e track00.cdda.wav ] then rm track00.cdda.wav fi exit 0

Ni skall veta att jag fortfarande har problem med åäö i taggarna, så om någon kan klura ut varför så får ni gärna berätta! Sen använder jag FLAC, men det är ju bara att ändra till Lame för mp3.

EDIT: Formateringen lyckades nästan vara intakt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iswoop
Testa abcde

http://freshmeat.net/projects/abcde/

Jag är kär i dig, TACK för tipset. Det funkar, snabbt, och bra, och allt sånt :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

yep. abcde + lame = bäZzt

Permalänk

Jag kör med AudioGrabber som jag är ganska nöjd med.
Har i princip ingen erfarenhet av något annat prog.
så jag mottager gärna synpunkter på AudioGrabbers kvalitet i förhållande till andra prog.
/Palle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av palle.blomman
Jag kör med AudioGrabber som jag är ganska nöjd med.
Har i princip ingen erfarenhet av något annat prog.
så jag mottager gärna synpunkter på AudioGrabbers kvalitet i förhållande till andra prog.
/Palle

Sen när finns Audiograbber till nått annat os än ms windows?

Permalänk
Medlem

abcde + flac är skiten!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

EAC

http://www.exactaudiocopy.de/

Det basta jag någonsin testat!
Kombinera detta med LAME encoder och du har en kombination som heter duga.
EAC kan bli hur avancerat du vill och det finns en massa plugins osv.

testa

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk

Re: EAC

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnarf
http://www.exactaudiocopy.de/

Det basta jag någonsin testat!
Kombinera detta med LAME encoder och du har en kombination som heter duga.
EAC kan bli hur avancerat du vill och det finns en massa plugins osv.

testa

Usage of the Windows 95 and Windows NT ASPI Interface, so both SCSI and ATAPI CD-ROM drives are supported
Eh?

Permalänk

Jag testade ripperx bara för att testa något. Funkade väldigt bra och var väldigt användarvänligt och smidigt.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."