Debian: hjälp men installation av ralink wlan kort..

Permalänk
Medlem

Debian: hjälp men installation av ralink wlan kort..

Behöver hjälp med att installera ett ralink 11g-RT2500 pci kort i debian 3.1

Hämtade hem drivrutinerna de har på sin hemsida för kortet (http://www.ralinktech.com/drivers/Linux/RT2500-Linux-STA-1.4....) och började läsa readme filen. Där finns följande text:

README * * Ralink Tech Inc. * * http://www.ralinktech.com * ======================================================================= ModelName: =========== RT2500 ======================================================================= Supporting Kernel: =================== linux kernel 2.4 and 2.6 series. Tested in Redhat 7.3 or later, Fedora Core 1, Suse 8.0,8.1,9.0, Mandrake 9.0->10.0, Slackware 9.0,9.1 ======================================================================= Description: ============= This is a linux device driver for Ralink RT2500 b/g WLAN Card. ======================================================================= Contents: ============= ./2.4.x : Makefile for kernel 2.4 series ./2.6.x : Makefile for kernel 2.6 series *.c : c files *.h : header files Makefile.BigEndian : Makefile for big endian platform ======================================================================= Features: ========== This driver implements basic IEEE802.11. Infrastructure and adhoc mode with open or shared or WPA authentication method. WEP-40 and WEP-104 TKIP and AES encryption, ======================================================================= Build Instructions: ==================== For 2.4 series kernel: a. $tar -xvzf RT2500-Linux-STA-x.x.x.x.tar.gz go to "./RT2500-Linux-STA-x.x.x.x/Module" directory. b. Use 'chmod 755' command to change access right of following script files : 'load', 'unload', 'Configure' c. run 'cp ./2.4.x/Makefile .' and 'cp ./2.4.x/load .' d. $make config # config build linux os version e. $make all # compile driver source code f. $load # load/insmod module(rt2500.o) Note: Script functionality: load load module to kernel unload unload module from kernel Configure retrieve linux version For 2.6 series kernel: a. run 'cd STA/Module' 'cp ./2.6.x/Makefile .' 'cp ./2.6.x/load .' b. $make -C /path/to/source SUBDIRS=$PWD modules Where /path/to/source is the path to the source directory for the (configured and built) target kernel. c. run '/sbin/insmod rt2500.ko' (as root) '/sbin/ifconfig ra0 inet YOUR_IP up' For big endian platform: a. replace Makefile with Makefile.BigEndian ======================================================================= To BUILD UTILITY ==================== a. go to the "./Utility" directory b. run 'qmake -o Makefile raconfig2500.pro' If qmake command is not found in your system, you can download the QT tool 'qt-x11-free-3.2.1' or later at http://www.trolltech.com/ (qmake comes with RedHat 7.3 or later QT Package) c. run 'make" to compile the utility source code. d. After all, an execution file would be generated "RaConfig2500" run "RaConfig2500" to config the driver as you want

Självklart trodde jag att detta skulle vara enkelt (nybörjare som man är ) och körde efter 2.4 kernel med build instuktionerna men eftersom det saknas en kernel soruce tree så fastnade man ju redan vid "make config" så vad ska jag göra? jag är som sagt nybörjare...

Permalänk
Medlem

Prova att installera kernel-headers paketet för din kärna:

apt-get install kernel-headers-`uname -r`

Permalänk
Medlem

kom en bit påvägen iaf, skriver man insmod rt2500.o varje gång man startar burken får man fram wlanet. Men hur får man detta att ske automatikst? lite tråkigt att behöva skriva varje gång.

Sedan lyckas jag inte fatta hur wlankortet ska få en ipadress då det delas ut via nätverket.

Permalänk
Medlem

Lägg till rt2500 i /etc/modules

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Impreza
Sedan lyckas jag inte fatta hur wlankortet ska få en ipadress då det delas ut via nätverket.

Förmodligen så har ditt kort fått beteckningen ra0 eller wlan0 i Linux och därmed för att kunna använda
dig utav dhcp på det kortet så skriver du något utav följande:

dhcpcd ra0

dhcpcd wlan0

Om det nu var det du menade!

Permalänk
Medlem

Kolla i dmesg, där borde namnet stå.

Permalänk
Medlem

ok nu fungerar det vet inte vad som gjorde det dock

fick installera dhcpcd då det saknades först också...

Permalänk
Medlem

Jag har en färdig modul till 2.6.8-2-686 annars. Pulade me ett sånt kort på en debian 3.1 en gång. fungerade bra med dessutom, så de rätt goda odds.

Vill minnas att man fick kopiera nån fil till något, sen kunde man köra make.