Permalänk
Medlem

MySQL: Too many connections

Jag har ett konto på ett gratis webbhotel (som för övrigt är skit, och jag ska skaffa riktigt snart ). Men titt som tätt får jag upp följande felmeddelande:

Warning: mysql_connect(): #08004Too many connections

Blir inte klar över vad det betyder, någon som vet? är det fel på mitt webbhotell eller på min kod?

Permalänk
Medlem

Har för mig att du måste stänga din anslutningar manuelt om du ansluter till mysql från ett php-skript eller liknande. Kan bli trassel annars när ditt tilldelade antal anslutningar är "slut".

Permalänk
Medlem

Men stänger inte php alla anslutningarna när programmet har körts? trodde jag typ var standard Hela grejen är att det ibland funkar och ibland inte...

Permalänk

Jag tror det är hotellet. Det behöver dock inte bero på att deras server är överbelastad. Jag fick det felet när jag hade slut på diskutrymme.

Permalänk
Medlem

PHP har ett system som rensar "skräp" som samlas, men det körs inte varje gång efter ett script har körts.

En bra tumregel när man kodar är att man aldrig ska förmoda att något ska fungera som man har tänkt eller att variabler har rimliga värden (speciellt $_POST och $_GET). Därför ska man uttryckligen kontrollera variablers värden och göra så många saker som möjligt manuellt, i det här faller stänga ner anslutningen.

Lär dig att använda den här raden i framtiden:

mysql_close(); //stänger senast öppnad anslutning mysql_close($db); //stänger anslutningen $db pekar på

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!