Permalänk
Medlem

Rövarspråket

Hej jag har en uppgift att göra om en text till rövar språket och jag behöver lite hjälp.
Så här långt har jag hunnit nu:

txtOver->Clear();
int tex=txtText->Text.Length();

for(int i=1;i<=tex;i++){
txtOver->Text=txtOver->Text + txtText->Text[i];

}

}

Hur ska jag kunna ändra på en speciell bokstav?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kolla om det är en konsonant. dvs
B, C, D, F, G, H, J, K, L, M, N, P, Q, R, S, T, V, W, X och Z.
äre det så lägger du till O och bokstaven igen.

typ såhär.

for(int i = 0;i < strlen(texten); i++)
{
if ( bokstav[i] == konsonant )
{
bokstav[i] = bokstav[i] + "o" + bokstav[i];
}
nytext = nytext + bokstav[i];
}
cout << nytext;

Lämpligast är vell då att spara konsonterna i en array som du jämnför mot bokstaven.

Visa signatur

mvh Joxxe.com

Permalänk
Medlem

okej, tack men hur lägger jag in dom i en array?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Sen så måste du ju justera stor och liten bokstav osv. Nu blev det medens lite svårare Tyvärr så kan jag ingenting om programering så jag kan inte hjälpa dig

Permalänk
Medlem

Om du bara vill ha en färdig lösning, så sök på forumet.

Permalänk
Medlem

Verkar som en skoluppgift, så amn kanske inte borde ge ut helt färdiga lösningar, men va fan

#include <iostream> #include <stdlib.h> using namespace std; const long antalTecken = 20; char toGemen(char tecken){ if(int(tecken) >= 65 && int(tecken) <= 90){ return char(int(tecken)+32); } return tecken; } bool isKonsonant(char tecken){ char konsonanter[30] = "bcdfghjklmnpqrstvwxz"; for(int n = 0; konsonanter[n] != '\\0'; n++){ if(konsonanter[n] == tecken){ return 1; } } return 0; } int main(){ char texten[antalTecken] = "Detta \\x84r en text"; char utText[antalTecken*3]; long utPlats = 0; for(long n = 0; texten[n] != '\\0'; n++){ char tempTecken = toGemen(texten[n]); utText[utPlats] = texten[n]; utPlats++; if(isKonsonant(tempTecken)){ utText[utPlats] = 'o'; utText[utPlats+1] = tempTecken; utPlats+=2; } } utText[utPlats] = '\\0'; cout << utText << endl; system("PAUSE"); return 0; }

edit: Frågan är om "x" ska bli "xox" på rövar språket, låter fel :/

Permalänk
Inaktiv

Borde bli "ekoksos" om man går efter uttalet. En annan fundering jag har är hur det blir med dubbelteckningar, ska dem värkligen uttalas dubbelt så att säga?

Permalänk

Roroxoxxoxororzoz

blev rörigt värre