Övningsfrågor: Programmering A (ASP)

Permalänk
Medlem

Övningsfrågor: Programmering A (ASP)

hej har några frågpr, en på forumet här sa att jag kunde lägg upp dem direkt i stället för att försöka hitta någon som kunde svaren

till frågorna (5 st)

1.Vad är en variabel?

2.Visa hur man deklarera en heltal variabel och tilldela ett värde

3.Skriv följande for-loop som en while-loop

For(int varv = 0; varv <=5; varv++)
{
// gör något
}

4.kolla på nedanstående kod och svara på frågan

int varv = 0;
int nr;
For(nr = 0; nr <6; nr=nr+2)
{
varv = varv + nr
}

Vad innehållervariabeln för varv när vi hamnar utanför ( kommer ut ur ) for-loopen ?

5.Hur många gånger körs loopen nedan? varför?

For(nr = 0; nr <6; nr=nr)
{
//gör inget
}

6.Du ska skriva en funktion med namnet driveRobot som tar sig in i en parameter(en heltal variabel). Variabeln bestämmer hur och om roboten kör

# Om variabeln är 0 - Körs roboten bakåt
# Om variabeln är 1 - Körs roboten frammåt
# annars - stannar roboten

man msåte tydligen skriva hela funktionen (funktionshuvud och funktionsdeklaration) samt visa hur man anropar funktionen

man kan andvända förslagsvis dessa komandon:

Körframåt - för att köra roboten framåt
Körbakåt - för att köra roboten bakåt

Detta är INGET hemprov utan ett övningspapper till ett prov vi kommer ha senare i tiden, det är så att jag förstår väldigt lite, om någon kan svaren så skulle det säkert knäckas ett ägg i mitt huvud och jag börjar förstå.

Tacksam för svar

Mvh Viktor Hjelmqvist

Visa signatur

Zatzy.com

Permalänk

Jag brukar rekommendera att fråga läraren i dylika situationer, det är ju deras jobb att hjälpa dig...

Använd gärna code-taggen för kod. Blir så svårläst annars.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

att fråga min lärare, jag förstör mitt betyg, han tror typ att jag är skitbra.

ingen annan som förstår sig på sånt här?

Mvh

Visa signatur

Zatzy.com

Permalänk
Medlem

Jag kan ettan. En variabel är en liten pytte-snutt av ditt RAM-minne som ditt program använder. Din dator kanske har 512MB ram och en vanlig variabel brukar vara 4 bytes (detta är jättelite). Storleken spelar dock inte så stor roll, det sköter programmeringsspråket automatiskt åt dig. Det finns olika typer av variabler för att spara på minnet. Ett litet tal (0-255) ryms i 1 byte och ett stort tal (0-4294967296) upptar 4 bytes. För att kunna bearbeta ett tal med kod behöver du namnge minnesutrymmet och säga om det är ett litet eller stort tal. Detta gör du genom att skriva

storttal Gunnar

nu använder du programmeringsspråket C och då får man istället skriva på följande sätt för att det skall fungera:

int Gunnar;

"int" betyder att du vill använda ett tal som är stort. "Gunnar" är namnet på talet så du kan hålla på och mixtra med det senare.

Sen finns det massor med andra variabel-typer än stora och små tal.

(försökte skriva så en 5-åring skulle förstå men jag tror jag misslyckades )

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exhaust
att fråga min lärare, jag förstör mitt betyg, han tror typ att jag är skitbra.

ingen annan som förstår sig på sånt här?

Mvh

Då tycker jag du ska göra skäl för det och lära dig!

Permalänk
Testpilot

Inte för att vara taskig men hur kan du framstå som bra om du inte ens vet vad en variabel är? det är ju typ grunden i all programmering.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Detta är ju extremt grundläggande saker så om du inte ens förstår detta tror jag inte att det kommer hjälpa dig mycket om någon svarar på frågorna. Ta istället en titt i din bok (om du har någon), snacka med läraren eller kolla på internet efter resurser/tutorials. Om du sedan har frågor om lite mer avancerade saker så är nog de flesta glada att hjälpa till.

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Re: Övningsfrågor: Programmering A (ASP)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exhaust
2.Visa hur man deklarera en heltal variabel och tilldela ett värde

Med risk för att låta dum nu, men i ASP, kan man över huvud taget göra skillnad mellan heltal och strängar när man deklarerar dem

dim didde
didde = 10

dim didde
didde = "hej 10"

Det är ett under att jag kan få ihop mina sidor

För övrigt borde du kunna svara på frågorna väldigt lätt om du "är bra" på asp

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Testa läs lite på sidor om programmering så lär du dej det där väldigt fort, hoppas jag

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk

Är det inte en skoluppgift? Vad har man sagt här på forumet om att hjälpa folk med hemläxan eller skoluppgifter? Är väl meningen med hemläxan att man skall plugga - inte få svar så där och inte förstå innebördet av det.

Visa signatur

Döv och hemmabio? Går det? Jovisst! http://www.dvdforum.nu/?act=shoart&id=151

Permalänk

Jag har varit med om att lärare har överskattat elever, men det här är ju lite väl. Lycka till med uppgifterna, förresten.

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd låst.

Läxor gör vi själva.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading