Permalänk
Medlem

Ubuntu frågor

Tjoho
Jag är en ny ubuntu användare och tycker det funkar väldigt bra hittills
dessa problem jag har fastnat på är startup scripts och detta med sudo hela tiden.

Först detta med startup script, jag vill att detta ska startas vid uppstart
varje gång datorn startas. I slackware används /etc/rc.d/rc.local åt detta
vilket jag önskade att ubuntu hade det också.

sudo ifconfig eth0 192.168.0.5 up
sudo route add default gw 192.168.0.1

OBS !!! Jag vet att /etc/network/interfaces finns.
Kan vara bra och veta när jag ska pilla med andra startup saker också.

Sen det där med sudo.
Kan jag ta bort detta på något sätt så man får det normallt ?
Grymt irreterande ju!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

/etc/rc.local borde vara vad du söker efter.

<cat /etc/rc.local>

#!/bin/sh -e
#
# rc.local
#
# This script is executed at the end of each multiuser runlevel.
# Make sure that the script will "exit 0" on success or any other
# value on error.
#
# In order to enable or disable this script just change the execution
# bits.
#
# By default this script does nothing.

exit 0

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Hej

rc.local ligger direkt i /etc/ i Ubuntu. I startup scripten så behöver du inte skriva sudo framför, då dom körs i root-läge.

Om du vill så kan du logga in som root, eller switcha till root genom skriva 'su' i konsollen. Men köra root bör du enbart göra om du ska installer program eller fixa med scripts. När du väl är root, behöver du inte köra med sudo.

Edit: PMJ hann före

Visa signatur

"I don't have time to waste. I'm busy cultivating useless good taste" - helmet
Bärbar: Amilo Si1520 | 1.83 Ghz core duo | 1024 MB DDR II (533) | 100 GB SATA | Intel GMA950 | 12" TFT | Ubuntu Edgy

Permalänk
Medlem

Angående sudo så brukar jag bara köra "sudo -i" vilket ger dig ett root shell.
Att ta bort sudo och enbart logga in som root är inte att rekomendera, jag hade själv problem med detta i början också men nu sitter det i ryggmärgen jag skulle även kunna tänka mig att fler och fler linuxdistar kommer att använda detta i framtiden då det påstås kunna höja säkerheten men man gör som man vill.

Kan rekomendera att läsa här om det.
https://help.ubuntu.com/community/RootSudo

Här får du veta hur du inaktiverar sudo och liknande och varför det finns.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Okay tack. först och främst blev jag jätte glad att rc.local existerade även i ubuntu
Fast sen när jag sen skrev in

sudo ifconfig eth0 192.168.0.5 up
sudo route add default gw 192.168.0.1
exit 0

och boota om så kom jag ej in i gnome.
Så fick gå in i terminal och ändra och sen boota om igen.
Vad kan det vara för fel då?

EDIT: det tog ca 5 min innan gnome starta försten.

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, som du sa, just i detta fallet så är det ju klart smidigare med /etc/network/interfaces.

Angående startscript så lägg dem i /etc/init.d/ , kolla på filen /etc/init.d/skeleton för att se hur de ska se ut, och anropa dem sen med symlänkar från den runlevel du vill att de ska köras i (etc/rc#.d/), eller /etc/rcS.d/ om du vill att dem ska köras vid boot oavsett runlevel. Låt de börja med K eller S beroende på om du vill starta (Start) eller stoppa (Kill) dem, och siffran direkt efter ger i vilken ordning skripten ska startas, de körs helt enkelt i bokstavs/nummerordning: de som börjar med K körs före de som börjar med S, ett som heter t ex S20 körs innan ett som heter S25. Det rekommenderas att man använder update-rc.d för att läga till/ta bort skript från de olika runlevelsen, men jag tycker det är smidigare att göra manuellt. rc.local behöver alltså inte användas överhuvudtaget egentligen.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Usch vad krångligt, tummen ner för ubuntu för detta.

Permalänk
Medlem

har du prövat att skriva in textraderna utan sudo? Som jag skrev i tidigare inlägg så ska inte det behövas då start scripten körs i root-läge.

Så bara:

ifconfig eth0 192.168.0.5 up
route add default gw 192.168.0.1
exit 0

Visa signatur

"I don't have time to waste. I'm busy cultivating useless good taste" - helmet
Bärbar: Amilo Si1520 | 1.83 Ghz core duo | 1024 MB DDR II (533) | 100 GB SATA | Intel GMA950 | 12" TFT | Ubuntu Edgy

Permalänk
Medlem

Jopp testat båda
Gnome starter typ 3-5 min :/