Permalänk

Få stöd för EVMS i kerneln

Hej jag praktiserar på ett företag och jag fick i uppgift att installera Enterprise Volume Management System på en CentOS burk. Enligt manualen på http://evms.sourceforge.net/install/kernel.html så har inte Linuxkärnan stöd för EVMS by default och därför måste man patcha stöd för det i kärnan för att kunna installera EVMS.

Har laddat ner senaste stabila kärnan 2.6.20 kört tar -zvzf linux-2.6.20.tar.gz och lagt den i /usr/src. Sedan har jag laddat ner senaste EVMS och kört tar -xvzf evms-2.5.5.tar.gz och lagt den i samma mapp /usr/src.

Sedan försökte jag patcha kerneln med filer som finns i /usr/src/ evms-2.5.5/kernel/2.6/

cd till /usr/src sen

patch -p1 </usr/src/ evms-2.5.5/kernelo/2.6/bd-claim.patch

patch -p1 </usr/src/ evms-2.5.5/kernelo/2.6/dm-bbr.patch

Patcharna lyckas och jag får konfimation på vilka filer som uppdaterats i linuxs source mapp.

Men när jag kör make menuconfig så ser jag ingenstans att man kan aktivera EVMS. Finns det fler patchar som jag inte vet om eller vad har jag glömt? Har slitit med det här i två dagar och googlat som en galning men inte hittat något vettigt. Behöver er hjälp!

Permalänk
Medlem

Du har inte missat detta steg?

"Select the Main Menu->Code Maturity Level Options menu and enable the following option:

<y> Prompt for development and/or incomplete code/drivers"

Bara ett långskott. Testa också "make clean" innan "make menuconfig".

Permalänk

Det löste sig ändå. Sökvägen till alla alternativ var helt annorlunda än vad det står på officiella hemsidan. Fick gräva långt ner bland menyerna för att hitta de saker jag skulle kryssa i. Så går det om dokumentationen aldrig uppdateras.