Copy/Paste med Javascript, men tappar formatering.

Permalänk
Medlem

Copy/Paste med Javascript, men tappar formatering.

Har hittat ett script för att kopiera text(html)

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript"> function ClipBoard() { holdtext.innerText = copytext.innerText; Copied = holdtext.createTextRange(); Copied.execCommand("RemoveFormat"); Copied.execCommand("Copy"); } </SCRIPT> <SPAN ID="copytext" STYLE="height:150;width:162;background-color:pink">TSADfnSÖDNF</SPAN> <BR> <TEXTAREA ID="holdtext" STYLE="display:none;"></TEXTAREA> <BUTTON onClick="ClipBoard();">Copy to Clipboard</BUTTON>

Problemet är att den text jag försöker kopiera innehåller bland annat länkar och fet text, men detta script tappar all formatering.

scriptet hittade jag här: http://www.htmlgoodies.com/beyond/javascript/article.php/3458...

Men på sidan kan man läsa, för att ta bort formateringen på texten kan man lägga till "Copied.execCommand("RemoveFormat");" i Scriptet.

Men nu tappar den det ändå, finns det någon som kan ge lite klarhet i om det går att fixa eller kan hänvisa mig någon sida med ett alternativt script eller en lösning?

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk

Prövat att ta bort " Copied.execCommand("RemoveFormat"); "?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vigge89
Prövat att ta bort " Copied.execCommand("RemoveFormat"); "?

dah. vad tror du om mig?

jo jag har gjort det men det hjälper tyvärr inte.

SOS

Visa signatur

"Datorn har ju fan mer dragningskraft än jorden. Skulle jag ramla skulle jag hamna i datorstolen & inte på golvet."

Permalänk
Medlem

Ett problem du har här är din första rad:

holdtext.innerText = copytext.innerText;

Du lägger in din text i en textarea och då spelar resten av din kod inte så stor roll eftersom en vanlig textarea inte kan visa formatering, dvs. all formatering försvinner när du lägger in den i textarean.

Nu har ju både Firefox och IE (även Opera tror jag) speciella kontroller för att tillåta textredigering med formatering, men hur dom fungerar vet jag inte, men oavsett så känns det som ett väldigt stort steg att ta för att få till det där. T.ex. tinymce.moxiecode.com använder sig av sådana, och där kan man kopiera till och från och ha formatering kvar.