Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

webdesign

jag håller på med en väldigt simpel (?) hemsida.. Men har insett, som förmodligen rätt många andra, att den kod som funkar bra i en browser, inte nödvändigtvis gör det i alla...

Finns det något sätt att få browsern att visa olika sidor, beroende på vilken browser man använder? (hoppas ni förstår frågan). Vet att jag sett detta nånstans, men hittar inte hur man gör... Tack på förhand

Visa signatur

CPU: AMD Phenom X4 9950 BE Minne: 8 GB OCZ Reaper 1066 MHz DDR2
HDD: 2300 GB Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 1GB MB: Asus M3A70-T Deluxe PSU: Corsair 620HX

Permalänk
Medlem

Varför skulle du vilja visa olika sidor beroende på vilken webbläsare som används vid besöket på din hemsida? Det brukar räcka med att man anpassar CSS-koden för de flesta webbläsare bara. Det kan vara lite klurigt, men det brukar fungera. Internet Explorer är oftast den elaka boven i dramat.

Permalänk
Medlem

Validera din kod ordentligt så fungerar det bra i stort sett alla läsare. http://validator.w3.org/
Undantaget är explorer 6.0 som är helt sneknullad..

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Det som oftast skiljer är margin och padding.

Jag brukar börja med att göra så här innan jag gör någonting annat: (CSS)

* { margin: 0px; padding 0px; }

Det betyder det inte läggs på någon margin/padding så länge inget annat anges. Och anges annat så är det det som gäller inte +/- någonting annat som webbläsaren har som standard.

Visa signatur

Google is my friend!
Domännamnet widgets.se SÄLJES (widgets.se) Stor utvecklingspotential! Frösakull Haverdals GK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Validera din kod ordentligt så fungerar det bra i stort sett alla läsare. http://validator.w3.org/
Undantaget är explorer 6.0 som är helt sneknullad..

Validerad kod fungerar inte alltid som man vill.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av j.green
Det som oftast skiljer är margin och padding.

Jag brukar börja med att göra så här innan jag gör någonting annat: (CSS)

* { margin: 0px; padding 0px; }

Det betyder det inte läggs på någon margin/padding så länge inget annat anges. Och anges annat så är det det som gäller inte +/- någonting annat som webbläsaren har som standard.

Sen måste man alltid ta hänsyn till den trasiga box-model-implementeringen, hasLayout och lite andra dumheter i IE.

Permalänk
Medlem

hummm... okej, jag ska försöka förtydliga... Som Garret skrev, så är CSS-filen problemet... en del saker som funkar i tex mozilla firefox, funkar inte i explorer... ett exempel:

normaltext { font-size:12px; } [normaltext]Den här texten kommer stå med storleken 12px.[/normaltext]

Är det för att jag gör något fel? Eller ska man helt enkelt inte göra på detta sättet?

Tycker ni att jag ska behålla det som det är, eller ändra på det? och i så fall, hur ska det se ut istället?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom X4 9950 BE Minne: 8 GB OCZ Reaper 1066 MHz DDR2
HDD: 2300 GB Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 1GB MB: Asus M3A70-T Deluxe PSU: Corsair 620HX

Permalänk
Medlem

Det där ser helt galet ut.

div.normaltext { font-size: 12px; } <div class="normaltext">Den här texten kommer stå med storleken 12px.</div>

Sådär fungerar det, du kan inte hitta på egna taggar och heller inte använda hakparenteser. Det som du har skapat där ser mer ut som BBCode.

Permalänk
Medlem

oj, ja det var ett skrivfel att det blev hakparanteser... det ser inte ut så i koden... sorry... men okej, så jag ska skriva

<div class="normaltext">Den här texten kommer stå med storleken 12px.</div>

istället då? vad blir egentligen skillnaden?

Visa signatur

CPU: AMD Phenom X4 9950 BE Minne: 8 GB OCZ Reaper 1066 MHz DDR2
HDD: 2300 GB Grafikkort: Sapphire Radeon HD4870 1GB MB: Asus M3A70-T Deluxe PSU: Corsair 620HX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garret
Det där ser helt galet ut.

div.normaltext { font-size: 12px; } <div class="normaltext">Den här texten kommer stå med storleken 12px.</div>

.

Det där ser också helt galet ut. <p class="normaltext"> rekommenderas, alternativt <span>.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TraN
oj, ja det var ett skrivfel att det blev hakparanteser... det ser inte ut så i koden... sorry... men okej, så jag ska skriva

<div class="normaltext">Den här texten kommer stå med storleken 12px.</div>

istället då? vad blir egentligen skillnaden?

Att du kör faktisk HTML och inte något eget påhittat element.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så galet med att använda ett div-element? Det beror väl på i vilken situation detta element skall användas. Är det inne i en text föreslår jag också span, är det ett stycke, p...eller div beroende på hur det ser ut. T.ex. vid validering så har jag sett att det klagas på p-elementet om det innehåller div-element.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garret
Vad är det som är så galet med att använda ett div-element? Det beror väl på i vilken situation detta element skall användas. Är det inne i en text föreslår jag också span, är det ett stycke, p...eller div beroende på hur det ser ut. T.ex. vid validering så har jag sett att det klagas på p-elementet om det innehåller div-element.

Men eftersom det i det här fallet bara finns text i så ska det vara p.
Text ska helst inte ligga direkt i div heller.