Permalänk
Medlem

länka sökväg i Netbeans

Tjenare, håller på med ett projekt i skolan där vi fått en mapp (som inehåller undermappar) som innehåller java classer (och kod) som vi ska använda i vårt program (alla som gått högskolekurs i java har säkert gjort något liknande)

Javan i seje är inte probelmet, utan min okunskap när de gäller Netbeans, kan inte länka den jävla mapen så classerna kommer med i kompileringen av min egen kod,.
alltså får jag en hel hög kompilerings fel om att metodnamnet inte finns.

Någon som snabbt kan förklara var jag lägger till mappen som sökväg (inte i koden, vet hur man skriver import)

ps: kör linux Fedora 7, om de har någon betydelse, (tror Netbeans för windows är lika dant)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjo!

Jag antar att du gör dina grejer i ett projekt. Ta fram projektträdet (ctrl-1) gå ner till libraries och där kan du högerklicka och välja "Add jar/Folder". Klart.

Alternativt så kan du mappa upp det som just ett library (välj add library och manage library, alternativt Libraries på Tools menyn). Fördelen där är att du kan koppla javadoc eller källkod till klasserna, och på så sätt få tillgång till dokumentationen när man skriver koden.

//C

Permalänk
Medlem

tackar så mycke, alternativ2 var de jag var ute efter.

Visa signatur