<div style='padding-left:50px'>text</div> hur gör man så att bakgrunden följer med?

Permalänk
Avstängd

<div style='padding-left:50px'>text</div> hur gör man så att bakgrunden följer med?

<div style='padding-left:50px'>text</div>

Tja,
Är nybörjare på CSS och HTML, jag skriver text med div.
Hur gör man så att bakgrunden följer med 50px?
Hela raden blir färgad annars om ni förstår, jag vill att bakgrunden bara ska vara på texten.
Mvh

Permalänk

Skriv margin istället för padding.

Permalänk
Avstängd

Vilken kod är bäst? Margin eller padding, när använder man padding-left och finns det bättre koder för mitt syfte?
Vill bara ha en hemsida med några länkar och text.

Permalänk

De har olika funktion.

margin ändrar avståndet utanför elementet.

padding lägger till avstånd innuti elementet, från kanten och innåt.

Permalänk
Medlem

En komplettering till Cloudbursts inlägg är att olika webbläsare ibland kan hantera boxmodellen lite annorlunda. En bra sammanfattning finns för IE5.5 här (och IE6 om man inte kör standardiserat läge);
http://www.456bereastreet.com/archive/200612/internet_explore...

Jag är lite osäker på om det är fler skillnader mellan webbläsarna, men det gör det säkert... någon som har googlat fram en sammanfattning?

Permalänk
Avstängd

Brukar professionella webbsidor använda margin? Är det optimalt?
Men bör man använda   om man ska ha mellanslag eller finns det en bättre kod? Man kan bara ha en mellanslag mellan två texter annars måste man ha   finns det inget annat sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zcc
Brukar professionella webbsidor använda margin? Är det optimalt?
Men bör man använda &nbsp; om man ska ha mellanslag eller finns det en bättre kod? Man kan bara ha en mellanslag mellan två texter annars måste man ha &nbsp; finns det inget annat sätt?

Låter som att det är bättre att använda padding och margin för det. Skulle vara enklare att förstå vad försöker göra med ett exempel.

Permalänk
Avstängd

Jag vill göra så här Start Om oss Annat
men det ser ut så här Start Om oss Annat
Annars en massa irriterande        vad kan jag göra för att skippa dem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zcc
Jag vill göra så här Start Om oss Annat
men det ser ut så här Start Om oss Annat

Oj, vilken makalös skillnad... du menade kanske:

Citat:

Jag vill göra så här: Start       Om oss       Annat
men det ser ut så här Start Om oss Annat

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Oj, vilken makalös skillnad... du menade kanske:

ja jag menade det, allt hur hoppar man 4 mellanslag på kodet? kodet hoppar bara en mellanslag även om man vill att det ska vara mycket space

Permalänk
Medlem

Här har du lite HTML med CSS:

<style type="text/css"> div#meny span { padding-right: 1em; } </style> <div id="meny"> <span>Start</span> <span>Om oss</span> <span>Annat</span> </div>

EDIT> För att lägga ett no-break-space skriver du & nbsp; fast utan mellanslaget...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Här har du lite HTML med CSS:

<style type="text/css"> div#meny span { padding-right: 1em; } </style> <div id="meny"> <span>Start</span> <span>Om oss</span> <span>Annat</span> </div>

EDIT> För att lägga ett no-break-space skriver du & nbsp; fast utan mellanslaget...

hehe coolt men div kodet som står ovanför, finns det en kod som även flyttar diven till höger som t.ex. padding och så att bakgrunden står bara runt texten inte hela raden?
tack så hemskt mycket för hjälp

Permalänk
Medlem

Kan du inte lägga upp det du gör så vi har något att gå på? Vi vet inte alls hur det du gör ser ut. Du ska dessutom få ett tips, nämligen att gå igenom guider först innan du börjar ställa de mest grundläggande frågorna. En bra guide är www.w3schools.com/html och sedan www.w3schools.com/css