Permalänk

Java JFrame i Focus! HUR?

Hej

Jag håller på med att programmera med en JFrame. Jag har tagit bort alla dekorationer med funktionen setUndecorated(); Frid och fröjd, förutom att JFramen inte hamnar i Focus när man startar programmet och den ploppar upp!
Jag behöver hjälp med hur jag ska skriva för att den ska det. Det jag menar med "hamna i Focus" är då att den hamnar längst fram framför alla andra fönster!

Ha're'gött

Visa signatur

"SönderCrew" Is the shit

Permalänk
Medlem

Re: Java JFrame i Focus! HUR?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord_HoFFa
Hej

Jag håller på med att programmera med en JFrame. Jag har tagit bort alla dekorationer med funktionen setUndecorated(); Frid och fröjd, förutom att JFramen inte hamnar i Focus när man startar programmet och den ploppar upp!
Jag behöver hjälp med hur jag ska skriva för att den ska det. Det jag menar med "hamna i Focus" är då att den hamnar längst fram framför alla andra fönster!

Ha're'gött

Jag vet inte om det är en lösning, men av metodbeskrivningen att döma så låter det som requestFocus kan vara vad du söker.

http://java.sun.com/javase/6/docs/api/java/awt/Component.html...

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk

Jag tycker också¨att det låter rätt. Men det blir inte bättre, skitkonstigt!!!

Såhär ser mitt förnster ut:

class Spelruta extends javax.swing.JFrame
{
Spelruta()
{
this.requestFocus();
this.setSize(800,800);
this.setLocation(0,0);
this.setVisible(true);
}
}

Visa signatur

"SönderCrew" Is the shit

Permalänk

Prova detta istället:

this.toFront()

Visa signatur

UNIX/Programmering.

Permalänk
Medlem

Om man läser dokumentationen för Component.requestFocus() som lajnold länkade till står följande att läsa:

Citat:

This component must be displayable, focusable, visible and ...

Ett hett tips är då att flytta anropet av requestFocus() till raden efter anropet av setVisible(true).