Permalänk
Medlem

cryptsetup for dummies sökes

Eftersom jag inte så pass hajj på linux så behöver jag nu en riktig steg för steg guide på hur man sätter upp och krypterar en partition med cryptsetup. Detn ska gärna ha skärmdumpar så man ser hur/vad de gör för kommandon.

Behöver det till en Debian maskin, har en stor partition (ej system) fullpropad med saker som jag inte vill formatera.

självklart hade jag testat försöka testa mig fram men iom att partitionen innehåller data som jag inte vill förlora så vill jag inte chansa utan att vara helt säker på det jag gör.

För er som krypterat med cryptsetup eller liknande hur lång tid har det tagit för er? tex "2TB partition 5tim".

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Du kan inte kryptera en partition med cryptsetup utan att förlora all data på den. Dessutom har cryptsetup inget GUI så vitt jag vet, så jag tror inte du kan hitta några skärmdumpar.

Jag har för mig att Truecrypt stödjer non-destructive kryptering (i Windows i alla fall). Annars måste du hitta någonstans att lagra datan du vill spara...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av divinorum
Du kan inte kryptera en partition med cryptsetup utan att förlora all data på den. Dessutom har cryptsetup inget GUI så vitt jag vet, så jag tror inte du kan hitta några skärmdumpar.

Jag har för mig att Truecrypt stödjer non-destructive kryptering (i Windows i alla fall). Annars måste du hitta någonstans att lagra datan du vill spara...

Det är inte en gui jag är ute efter utan mer en screenshot på shellen där man ser när de knackar in kommandot så man lätt kan följa.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

http://wiki.archlinux.org/index.php/System_Encryption_with_LU...

utmärkt guide, iaf om man kör arch linux

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Avstängd

Det är inte så svårt. I huvudet vet jag förstås inte men principiellt går det till som så att man först skapar en "lukspartition" med kommandot "cryptsetup [inställningar] luksFormat [enhet] [mapper]".
Sedan mountar man partitionen med cryptsteup luksOpen [blaha] för att sedan skapa själva filsystemet, vilket inte har med krypteringen att göra. Det gör man med kommandot mkfs har jag för mig.

Att mounta paritionen går sedan i två steg: först öppna den krypterade partitionen med cryptsetup luksOpen och sedan mounta som vilken enhet som helst med mount.

Själva förfarandet tar inte lång tid alls. Det långsammaste är mkfs och det tog väl någon minut på de 1 TB-diskar jag prövade sist. Om man vill vara riktigt noga och om man (som i ditt fall) har haft data på disken innan vill man kanske skriva över den med slumpdata. _Det_ tar däremot tid, i storleksordningen någon timme.

budbrains guide är bra och kan säkert överföras på andra distar utan större bekymmer. Om du prompt måste ha kvar datat på just den disken så är TrueCrypt kanske en möjlighet. Programmet klarar en dylik operation på Windows, men vet ej hur det är på Linux. TrueCrypt fungerar förvisso bra på Linux, men är snäppet osmidigare än på Windows och jämfört med luks på Linux.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."