Kopiera över Ubuntu till ny hårddisk

Permalänk
Medlem

Kopiera över Ubuntu till ny hårddisk

Jag har just beställt en ny hårddisk eftersom mina nuvarande helt enkelt är helt fulla. När jag först installerade ubuntu trodde jag inte att jag skulle använda det så mycket, så den partitionen är på drygt 80 Gb. Som ni kanske förstår skulle jag gärna vilja ha lite mer. Går det att helt enkelt kopiera över alla filer från Ubuntupartitionen till min nya hårddisk sen peka grub dit? ( t ex starta med livecd och göra det)

/Marcus

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Och att helt enkelt kopiera över allt och peka om Grub då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Och att helt enkelt kopiera över allt och peka om Grub då?

Att bara kopiera filer är nog inte att rekommendera, då jag tvivlar på att du får med allt som behövs på det sättet. Då är det nog bättre att klona partitionen, t.ex. med dd som följer med Ubuntu. Men det bästa är nog ändå att bara installera om Ubuntu på den nya hårddisken, och sen kopiera över dina filer som du vill ha kvar. Om du sedan kopierar hela din hemma-mapp till den nya installationen så får du tillbaks alla dina personliga inställningar som du gjort, och andra saker som t.ex. bokmärken i din webbläsare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Att bara kopiera filer är nog inte att rekommendera, då jag tvivlar på att du får med allt som behövs på det sättet. Då är det nog bättre att klona partitionen, t.ex. med dd som följer med Ubuntu. Men det bästa är nog ändå att bara installera om Ubuntu på den nya hårddisken, och sen kopiera över dina filer som du vill ha kvar. Om du sedan kopierar hela din hemma-mapp till den nya installationen så får du tillbaks alla dina personliga inställningar som du gjort, och andra saker som t.ex. bokmärken i din webbläsare.

Hmm. Allra hellst skulle jag vilja slippa att installera om alla program och så, och många konfigurationsfiler ligger inte heller i hemmamappen (apache, mysql och så). Tror inte det blir så populärt om min webbserver är nere för länge, så hellst vill jag bara kopiera över och boota "som vanligt". ^^

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Psychocats dvs en av U-Fs moderatorer har den här guiden

http://www.psychocats.net/ubuntu/backup

Avsnittet "Backing up whole installation"

Sen kan man ju röja lite först bland en massa bröte tex "sudo apt-get clean" för att tömma paketcachen

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Psychocats dvs en av U-Fs moderatorer har den här guiden

http://www.psychocats.net/ubuntu/backup

Avsnittet "Backing up whole installation"

Sen kan man ju röja lite först bland en massa bröte tex "sudo apt-get clean" för att tömma paketcachen

Det där verkar vara precis det jag letade efter! Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja har man bara startat från någon LiveCD så är det (nästan) inga problem med att bara kopiera över filerna till den nya disken och peka om grub. Om du ska ha bägge diskarna kvar så måste du ändra lite i /etc/fstab (på den nya disken) och eventuellt i grubs konfigfiler så att /dev/sdaX blir till /dev/sdbX.

Innan man använde udev utan /dev var bara ett helt vanligt bibliotek så brukade jag bara packa ner allting i en eller två tar-filer för att sedan packa upp dem på den nya disken. 'cp -dpR -X' fungerade också men jag föredrar tar.
Sedan var det bara att peka om grub och starta om. (Ingen livecd)

Men ett annat alternativ skulle ju kunna vara att dela upp linux-systemet på flera partitioner?
Använd t.ex en del av den nya disken som /home.
Logga in som root, skapa partitionen, montera den någonstans (/new t.ex), kopiera över filerna, kontrollera att allt finns med, töm allting under /home och montera den nya partitionen på /home.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Så här gjorde jag sist. (Fast jag bytade firmware på min systemdisk så jag kopierade först filerna till en annan disk och sen återställde datan, så jag behövde aldrig oroa mig för att sd* skulle ha ändrats).

Startade med live-skiva.
Kopierade alla filerna på ena disken till en annan disk men rsync.
Kopierade UUID för gamla partitionen med blkid.
Ändrade UUID på den nya partitionen till det gamla med tune2fs -U.
Installerade grub på den andra disken med grub-install.

Permalänk
Medlem

1. Boota upp på en LiveCD som har rsync.

2. För att kopiera över alla filer.
# mount /dev/sda1 /mnt/current
# mount /dev/sdb1 /mnt/new
# rsync -av --progress --hard-links --one-file-system --delete --relative --exclude /proc --exclude /sys /mnt/current/ /mnt/new
# mkdir /mnt/new/{proc,sys}
# chmod 0755 /mnt/new/sys
# chmod 0555 /mnt/new/proc

3. Installer GRUB på MBR
# grub --no-floppy
grub> root (hd1,0) (Specify where your /boot partition resides)
grub> setup (hd1) (Install GRUB in the MBR)
grub> quit (Exit the GRUB shell)

4. Stäng av datorn

5. Ta ut den gamla hårddisken eller flytta den nya hårddisken den första sata-kanalen alternativt rensa mbr

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
1. Boota upp på en LiveCD som har rsync.

2. För att kopiera över alla filer.
# mount /dev/sda1 /mnt/current
# mount /dev/sdb1 /mnt/new
# rsync -av --progress --hard-links --one-file-system --delete --relative --exclude /proc --exclude /sys /mnt/current/ /mnt/new
# mkdir /mnt/new/{proc,sys}
# chmod 0755 /mnt/new/sys
# chmod 0555 /mnt/new/proc

3. Installer GRUB på MBR
# grub --no-floppy
grub> root (hd1,0) (Specify where your /boot partition resides)
grub> setup (hd1) (Install GRUB in the MBR)
grub> quit (Exit the GRUB shell)

4. Stäng av datorn

5. Ta ut den gamla hårddisken eller flytta den nya hårddisken den första sata-kanalen alternativt rensa mbr

Fint! Dock får jag såhär: På den nya disken hamnar allt under /mnt/current, INTE direkt i mount-positionen. Vad gör jag för fel?

EDIT: Tar jag bort --relative får jag allt under /current bara. (alltså /mnt/new/current, med relative får jag /mnt/new/mnt/current)

EDIT: Funkar nu, glömde två / bara

EDIT 2: Får inte grub att funka, får error parsing number när jag skriver in:

grub> root (sd0,0)

EDIT 3:

OK, nu ligger GRUB rätt men han bootar fortfarande från fel hårddisk sen! Väljer nya hårddisken som boot, grub kommer fram, sedan bootar han från gamla hårddisken. Antar att det är något i menu.lst, eller initrd som är fel. Googlar lite just nu men hittar inget bra.

Visa signatur
Permalänk

Alternativ 2 är lättast men det kräver att du inte startat från den nya disken samt att du inte har den andra disken inkopplad när du startar om.

Alternativ 1
Öppna terminal
skriv in blkid
Kopiera/Spara/Skriv ner UUID för /dev/sdb1
Redigera filen /etc/fstab på nya disken som root
Leta reda raden som monterar /
Ändra UUID till det kopierade värdet.
Upprepa på menu.lst.
Starta om.

Alternativ 2
Öppna filen /etc/fstab
Leta reda raden som monterar /
Kopiera/Spara/Skriv ner UUID för /
Stäng filen.
Avmontera disken.
tune2fs -U UUID_SOM_DU_KOPIERAT /dev/sdb1

Permalänk
Medlem

Eller så gör man:
# fdisk -l
För att se vilken är den gamla/nya disken är.
# dd if=/dev/sda of=/dev/sdb
Kopierar sda till sdb exakt som det är, byte för byte!
Sedan kör man t.ex. gparted och förstorar partitionerna/filsystemet om nya disken är större.

Grub och allt annat hänger med då man gör en 1:1 kopia, där även partitioerna och allt ingår.

Permalänk
Medlem

Vilken underbar känsla! Boota in i sitt vanliga system, allt som vanligt. Sen ser man att man har 370gb ledigt på systempartitionen istället för 1gb. Riktigt fint!

Tack för all hjälp!! Uppskattas enormt!

Visa signatur