Permalänk
Medlem

Avi med Sony Vegas

Har problem med att kunna se .avi filer i Sony Vegas när jag försöker redigera. Något förslag på vad om kan vara problemet, något codec som fattas eller liknande?

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

Är denna .avi komprimerad med xvid eller divx/mpeg4 så funkar det ej utan att man modifierar filens "fourcc header".

*edit*

kom på att man kanske ska skriva lite mer utförligt, fan vakna jue nyss

Ladda ner http://www.divx-digest.com/software/avifourcc.html

Öppna AVI filen i programmet, skriv in DIVX manuellt i båda rutorna (använd inte färdiga listan) ! Klicka apply.
Nu ska det funka att importera dom in i vegas.

hade själv stora problem med detta ett tag men hitta lösningen på nätet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dregelmyller
Är denna .avi komprimerad med xvid eller divx/mpeg4 så funkar det ej utan att man modifierar filens "fourcc header".

*edit*

kom på att man kanske ska skriva lite mer utförligt, fan vakna jue nyss

Ladda ner http://www.divx-digest.com/software/avifourcc.html

Öppna AVI filen i programmet, skriv in DIVX manuellt i båda rutorna (använd inte färdiga listan) ! Klicka apply.
Nu ska det funka att importera dom in i vegas.

hade själv stora problem med detta ett tag men hitta lösningen på nätet.

Ack så sweet! Man tackar! Nu har jag bara problem med att lista ut hur sjutton man ska få till en vanlig transition. Redan läst manualen och allting, men förstår inte mycket mer för det

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang
Ack så sweet! Man tackar! Nu har jag bara problem med att lista ut hur sjutton man ska få till en vanlig transition. Redan läst manualen och allting, men förstår inte mycket mer för det

Överlappa två klipp i samma spår, så blir det automatiskt en cross dissolve.

Permalänk
Medlem

kanel han före.

För att få transitioner kan du dra sådana till slutet av första klippet som du sen överlappar med klipp 2..

Själv visste jag inte att man kunde göra detta i samma videospår (är nybörjare) så jag hade separata spår för varje haha

*edit*

ett annat pro0blem du säkert kommer stöta på är när du ska
rendera filmen.
Vegas kan INTE rendera till xvid/divx med mp3 (i hyffsad kvalite) utan man får använda frameserving och "streama" filmen
till t.ex virtualdub där du sen använder t.ex xvid med lame:mp3 kodare.

provade nyss och det funka grymt bra
om du ska rendera till andra format funkar det nog i vegas.

H.264. kodaren i Vegas funkar dock väldigt bra, men inte så många som har såna decoders installerade.

Permalänk
Medlem

Var just det jag hade problem med, ganska van lite äldre versioner av Premiere. Men hur kan man få till en preview av det hela då? För att som det är nu kan jag inte spela upp den här transitionen.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarang
Var just det jag hade problem med, ganska van lite äldre versioner av Premiere. Men hur kan man få till en preview av det hela då? För att som det är nu kan jag inte spela upp den här transitionen.

Tryck på play eller dra tidsmarkören över överlappningen.

Permalänk
Medlem

Märkte att jag skrev fel i mitt förra inlägg, det ska stå "i slutet av klipp 1" ska du lägga en transition. skrev i början :/

Hoppas det går bättre nu.

Skrev även till lite annan i mitt inlägg där uppe..

*edit*

Prova nu att lägga klippen på samma track och då funakde inte
mina trasitioner..

så det verkar som man måste lägga dom på var sitt track som jag skrev från början.

tog en screenshto så ser du hur jag gjort. bara testvideos från nätet

om ni undrar om innehållet

Hur testfilmen blev så du ser. va tvungen att ta låg bitrate för att få plats på servern så ser ltie sunkigt ut.

Innehållet är bara lite testklipp från Sanyos sida, funderar på att köpa en av deras mini videokameror..
test filmen!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dregelmyller
Prova nu att lägga klippen på samma track och då funakde inte
mina trasitioner..

så det verkar som man måste lägga dom på var sitt track som jag skrev från början.

Det ska funka utmärkt att överlappa dem i samma spår (vilket ju är standardmetoden). Jag ser att du har auto-crossfade aktiverat så jag fattar inte hur du misslyckas.

Permalänk
Medlem

kanske går, jag provade bara lite snabbt men då fick jag bara vanliga faden istället för dom specialle transationerna jag hade lagt dit.
Har precis börja använda programmet så bara leker runt lite.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dregelmyller
kanske går, jag provade bara lite snabbt men då fick jag bara vanliga faden istället för dom specialle transationerna jag hade lagt dit.
Har precis börja använda programmet så bara leker runt lite.

Alltså det är standardfaden som skapas automatiskt när du överlappar i samma spår. Om du vill ha någon annan transition måste du lägga dit den själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Alltså det är standardfaden som skapas automatiskt när du överlappar i samma spår. Om du vill ha någon annan transition måste du lägga dit den själv.

Det funkade nu, när jag flyttade ihop spåren så försvann den förra transition. det var därför det itne gick

Aja, tackar för hjälpen. nu slipper jag ha en jekla massa tracks hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dregelmyller

ett annat pro0blem du säkert kommer stöta på är när du ska
rendera filmen.
Vegas kan INTE rendera till xvid/divx med mp3 (i hyffsad kvalite) utan man får använda frameserving och "streama" filmen
till t.ex virtualdub där du sen använder t.ex xvid med lame:mp3 kodare.

provade nyss och det funka grymt bra
om du ska rendera till andra format funkar det nog i vegas.

Varför kan det inte rendera med mp3? Har försökt jag med men det vill inte, går bara i 56kbps.

Hur frameservar man då? Och varför ska det behöva vara så?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Varför kan det inte rendera med mp3? Har försökt jag med men det vill inte, går bara i 56kbps.

Hur frameservar man då? Och varför ska det behöva vara så?

Exportera ljud och bild separat annars. Ljudet som WAV och konvertera det sen till MP3 mha Lame eller nåt i VirtualDub.

*Tråd flyttad*