Comhem 50mbit bredband vilka modem ska man ha

Permalänk
Medlem

Comhem 50mbit bredband vilka modem ska man ha

Ska beställa internet genom comhem då jag inte kan köra något annat än genom tv uttaget.
Innan jag beställer deras modem så tänkte jag höra lite ifall det finns bättre modem man kanske ska köpa separat ?

Jag tänkte även köra trådlöst , har en macbook pro 1 år gammal den utan minneskort uttag.
Vilka trådlösa modem klarar av att samarbeta bra med comhems modem ?

Jag tänkte köra N-standard om det går..

mvh Alex...

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Du ska ha följande modem från Com Hem:

http://www.comhem.se/comhem/vara-tjanster/bredband/modem/mode...

Som trådlös router brukar D-link DIR-655 rekommenderas på det här forumet.

Permalänk
Medlem

D-link DIR-655 fungerar väldigt bra. Bra hastighet för det priset också. Kom bara ihåg att uppdatera firmwaren på routern då du får den. Släppts kanske 10st sedan release.

Som Spindel säger så finns enbart ett modem just nu om du ska ha 50mbit. Kan du avvakta så kommer comhem troligen med högre hastigheter snart (nov/dec) och även ett nytt modem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hade gärna tagit tele2 100mbit genom kabelnätet men just nu så har vi comhem i huset vilket är det dummaste man kan ha tycker jag, speciellt om man bor i Helsingborg"ramlösa" ..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

comhem kommer köra 100mbit innan årsskiftet via samma teknik som tele2 via kabeltvnätet så spelar ingen roll.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
comhem kommer köra 100mbit innan årsskiftet via samma teknik som tele2 via kabeltvnätet så spelar ingen roll.

Vet du om det blir mer upstream?

Mer downstream känns sisådär för tillfället, har som sagt redan problem att utnyttja mina 50mbit, inte många ställen som pallar att leverera så mycket hela vägen hem...

Men absolut, säger ju inte som nån bakåtsträvare att 100mbit inte är bra, men med tanke på överpriserna comhem tar ut, så känns det knappast motiverat att i dagsläget satsa på 100mbit såvida man inte skiter stålar, eller är många i hushållet.

Vad jag helst sett:
1.
10/10 lina med niiice SLA, 99,999% uptime, "garanterat" bra hastigheter/responstider/peering etc etc. Men detta lär ju aldrig hända på konsument-linor...
Helt enkelt, om jag börjar pinga baajs mot WoW-servarna vill jag kunna ringa och säga "lös!", får jag ut 8/8 kvällstid så är det samma sak, "lös" eller pengar tillbaks.. Jag vill helt enkelt kunna kräva att få ut vad jag betalar för, inte köpa nån luftslotts-"upp till" tjänst...
Eller att som det sist för mig med comhem, tog 13 månader för dom att noddela och lösa belastningarna.
Helt enkelt, hellre att dom ser till att kunna leverera en vettig tjänst som fungerar 100% av tiden, än att köra nått larvigt "upp till" megabitrace!

2. Symmetrisk lina 10mbit+, t ex 20/20, 30/30, 40/40
Dvs, jag hade hellre haft en "100mbit" lina som varit fördelad på 50/50 än 100/10.
Bästa vore ju bara smeta på 100/100, men tvivlar att kabeltekniken klarar detta?

Allra bästa vore ju att bygga en dynamisk länk, för det finns ju uppenbarligen frekvenser för att pumpa 50mbit downstream i dagsläget. Då vore det ju guld att kunna "reversera" dessa dynamiskt, så om jag har liten belastning downstream så ändras downstreamkanalerna till upstream och ger mig 50mbit upstream istället... Misstänker dock att "min smarata idé" här inte är lika lätt att realisera i verkligheten :>

Permalänk
Medlem

Bara mer downstream (100mbit) som lanseras snart vad jag vet, det nya modemet som kommer samtidigt klarar dock mer upstream än 10mbit (genom bonding i upstream precis som 50mbitmodemet bondar för downstream) när nätet är aktiverat för det. Tror det nya modemet hade 6 downstreamkanaler och 4 upstreamkanaler så min grova gissning är att det kan bli 100/40 nån gång i framtiden. Kan likväl bli mer i download och mindre i upload (150/30 tex) men det är i alla fall en gissning. Dock kan man normalt sett köra 100mbit med sitt gamla 50/10modem men skulle nog byta endå om man är intresserad av tjänsten för att vara säker + att det är framtidsanpassat för mer i upload och ännu mer download än 100.

Jo dina förslag är ju inte tokiga men cable är inte riktigt så byggt så man kan lova en viss hastighet även om det är bättre än *dsl. Ingen lina lovar ju någon hastighet numera. Se bara på BBB's LANtjänst. Den heter 100mbit men klickar man på Om tjänsten (http://www.bredbandsbolaget.se/wps/portal/privat/bredband?) så utlovas 60-100mbit. Det är nog rätt nära samma som comhem troligen lägger sin 100mbittjänst på och LAN ska ju LÄTT kunna leverera mer än cable. Samma gäller symmetriska linor, om comhem kör med 3-4 kanaler upp och 3-4 ned så skulle endå inte de 4 kanalerna bundlat i upstream via docsis 3 ge 50/50 för då blir det belastat eller så måste man öka QAMläget vilket kommer resultera i returstörningar som heter duga.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Som jag misstänkte! Som vanligt 1000x thnx för infon!

Borde nämnt att mina tankar var rätt generellt där, alla företag är ju lika kassa när det kommer till SLA och dylikt tyvärr
Som sagt, jag har hellre en 10mbit-lina med bra garanterad uptime/hastighet/ping/peering än en gigabitlina med dagens "standard".

Men det är sjukt om det blir ett nytt modem igen, då blir det fan 4:e (5:e om man räknar det som pajade) modemet för mig på 2 år Som jag skrev ett långt utlåtande om i nån annan tråd, hajar inte hur dom kan få ekonomi i att byta grejorna så ofta, men kanske därför jag får pejja 459:- för mina 50/10 jämfört med polarna som som sagt ligger på <200 för 100/100

Permalänk
Medlem

Haha kan så vara att de tar in modembytena på abonnemangsavgiften Dock lär nästa modem om inget konstigt händer vara det som gäller under bra lång tid framöver. Dessutom tror jag inte alls denna tjänst blir billig så inte så många kommer byta till en början. Säkert högt i comhemmått mätt till och med. Annars misstänker jag att det kan bli lite trögt/belastat på sina håll igen.

Visa signatur

Dooh!