Permalänk

Ett väte (H) projekt!

Hej!

Jag har tänkt bygga en apprat som skiljer syre från väte i vatten med hjälp av elektrolys. Sedan har jag tänk använda vätet till att kanske få en liten låga. Men enligt många engelska forum så är det bökigtatt få det och funka.

Lågan exploderar helt enkelt. Man måste blåsa på rejält med luft. Några hade Y-kopplat väte och vanlig luft som man blåser via en pump, och lyckats. Men man måste ha en "pipa" som är i storleks ordningen "sjukhusnål" för att det ska funka.

Jo iaf, jag undrar om ni har nått tips på hur man ska bygga elektrolys delen. Min ide är att man ska ta en ganska stor fyrkantig plastlåda och fylla den med vatten. Sedan ska man på väggen göra fästen för petflaskor.

Flaskorna ska luta litgrann så att öpnningen är lutar nedåt. Sedan stopapr man in ena änden från batteriladdaren i ena flaskan och den andra änden i andra flaskan. Man borde kunna "clipsa" fast flaskorna så att dom sitter. Det skall altså vara 2 flaskhållare. En för syre (O) och en för väte (H). Man ser att i den flaska där det är mycket är det väte, två väte atomer och en syre. Hoppas att bilden gör så att det blir lite klarare.

För att sedan kunna föra över detta till andra behållare osv ska jag tillverka en superduperbäst kork till mina petflaskor. Iaf så kommer denna funka så här: Den har två hål med ventiler. Man ska i ena ventilen koppla på en annan behållare (ballong tex). I den andra ska du koppla på antingen luft eller vatten under trycke, dvs tryckluft eller vatten från en slang bara. Du öppnar ventilen till ballongen och sedan dra du på vattnet. Vattnet kommer att trycka ut vätet ur flaskan och över till balongen. Sen dra du snabbt igen båda ventilerna. Voila nu har du väte i ballong. Bild kommer imorrn!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Jag vill också ha en ballong fylld med väte i min dator!!!!

Vad ska du ha skiten till?

Permalänk

i datorn? Du får bra garantier då

Permalänk
Musikälskare

Jag har tänkt bygga en apprat som skiljer syre från väte i vatten med hjälp av elektrolys.

wtf

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt kan ju vara att ha en helt sluten behållare till 100% fylld med vatten. I toppen så har du 2 öppningar med sladdarna i. En för syre och en för väte. Öppningarna mynnar ut till varsin ballong. När gaserna utvinns så kommer trycket i behållaren att öka och gaserna kommer att pressas ut i ballongerna. När de är fyllda stänger du bara ner maskinen och tar loss ballongerna.

Var dock MYCKET försiktig. Vätet blir en mycket otrevlig knallgas om det förorenas med luft/syre. Jag har prövat att spränga en ballong bestående av mestadels väte och det är inget man vill ska ske av misstag.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk

Jag har lekt en del med elektrolys av vatten och jag kan säga att det finns ett par problem, som är:

1. Man kan inte använda metaller eftersom att de kommer oxidera, järn blir t.ex rost som kommer färga vattnet mysigt brunt :). Så man bör använda grafit som finns i blyertspennor, det finns även blyertskritor att köpa lite här och var.

2. Elektroderna behöver vara nära varandra utan något mellan dom.

3. Lagra aldrig gaserna tillsammans, även små mängder av syre och väte smäller ganska bra :).

4. Man bör enligt mig använda batterier som strömkälla eftersom att dom inte är så känsliga för kortslutningar, se bara till att dom inte blir så varma.

Det va nog det mesta. Jag tar inte ansvar för det jag har sagt, men det är det jag har gått efter när jag lekte

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur du hade tänkt separera vätgasen från syrgasen. Du måste väl ha två separata byttor med vatten?

Sen att det kommer vara mer i den flaskan med väte stämmer inte riktigt. Visserligen får du dubbelt så många väteatomer, men dom är mycket mindre än syreatomerna, så syrgasen kommer ta upp mer volym trots att det är färre atomer. Har jag för mig =/

Edit: ang. separationen så behövs det vid närmare eftertanke inte om du bara använder en flaska, eftersom den lättare vätgasen kommer pressa ut den tyngre syrgasen. Dock så kanske det är en bra idé att hålla koll på när den är full.. du vill inte ha masa vätgas i rummet.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha gasen till?

Permalänk
Medlem

Sen kan du göra en snygg hemmagjord kopia av Hindenburg katastrofen med ballongen ;p

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

detta blir intresant

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

Hehe, detta luktar smällare. Vi hade planer på att fylla en sopsäck med vätgas för en herrans år sen. Sen tända detta med en elektronisk tändare och ett 9 volts batteri. Projektet blev aldrig av och lika glad är jag för det, man får bara en uppsättning kroppsdelar vid leveransen...
Som exempel: min kemilärare i 8:an hade oss att göra knallgas, en 1-liters burk som hon fyllde med vätgas, som vi fick tända på. Small bra. Hon berättade om en lärarkollega söderut som hade gjort samma experiment med en 10 litershink för klassen. Resultat: Spräckta trummhinnor och samtliga glasrutor smällda.
Med det i bakhuvudena hade vi tänkt göra en 180 liters likadan

Ta det jävligt lugnt om du kommer så långt så att du får det att funka, jag kan tänka mig att största problemen kommer att uppstå vid påslagning och avstängning av "anläggningen". Starta upp den utomhus första gångerna tills du lär dig hur den fungerar.

Bara min 50 öre

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Medlem

Jag trodde du skulle bytta något i stil med ett elektriskt (brinnande)ljus

Permalänk
Medlem

Ok....lite tips från en som faktiskt har gjort lite lyckade experiment...

1. (som sagts innan) Använd inte metall. Det gjorde jag, och förutom att vattnet blev brunt och luktade pekka så la det ju av efter ett tag.

2. Den mest effektiva maskinen jag gjorde byggde på två 2l-flaskor. Dock ska du ta de hårda 1.5-orna istället, om du ska kopiera denna. Jag kapade helt enkelt bort ca 1/3 av flaskornas sidor. Sen satte ihop dem, och fick nånting som såg ut som två flaskor som stod nära varandra. En elektrod i varje, och en gas ur var kork. Drev den med ett gammalt datornätagg.

3. Använd inte glasrör. Eftersom grejer kan explodera kan det bli lite otrevligt. Jag har fortfarande inte hittat resterna av det glasröret som small mitt framfö näsan så det ekade i grannskapet. Skyddsbrillor kanske inte är fel heller.

4. Vattnet är bra på att hålla gaserna isär. Toppa konstruktionerna med vatten, kör inte halvfullt, då luft kan komma in i de rören som du troligen använder för att samla gaserna.

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Medlem

Vad händer med vattnet när man tagit bort vätet? Blir det giftigt?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbalobill
Hehe, detta luktar smällare. Vi hade planer på att fylla en sopsäck med vätgas för en herrans år sen. Sen tända detta med en elektronisk tändare och ett 9 volts batteri. Projektet blev aldrig av och lika glad är jag för det, man får bara en uppsättning kroppsdelar vid leveransen...
Som exempel: min kemilärare i 8:an hade oss att göra knallgas, en 1-liters burk som hon fyllde med vätgas, som vi fick tända på. Small bra. Hon berättade om en lärarkollega söderut som hade gjort samma experiment med en 10 litershink för klassen. Resultat: Spräckta trummhinnor och samtliga glasrutor smällda.
Med det i bakhuvudena hade vi tänkt göra en 180 liters likadan

Ta det jävligt lugnt om du kommer så långt så att du får det att funka, jag kan tänka mig att största problemen kommer att uppstå vid påslagning och avstängning av "anläggningen". Starta upp den utomhus första gångerna tills du lär dig hur den fungerar.

Bara min 50 öre

Rummet de befann sig i måste haft lite mysko egenskaper plus lite otur. För att lyckas spränga alla rutor och dessutom behövs en betydligt större smäll. Jag har sprängd en ballong fylld med vätgas och visst det smäller men någon större tryckvåg blir det inte.

Använd aldrig glas om du ska spränga något och använd skyddsglasögon och gärna hörselskydd.

Visa signatur

Nos nihil efficere non possumus

Permalänk

Vattnet separeras i syrgas och vätgas, kvar blir mindre vatten och de vanliga mineralerna från kranvattnet.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 7 5800X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 32 GB, RTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem

en fråga, inte för jag tycker det borde va nått fel enligt lagen men ändå det väcker ändå ett intresse. Hur ser lagen på detta? jag menar det blir ju ändå explosivt...

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucifr00
Jag vill också ha en ballong fylld med väte i min dator!!!!

Vad ska du ha skiten till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miptex
Ett annat sätt kan ju vara att ha en helt sluten behållare till 100% fylld med vatten. I toppen så har du 2 öppningar med sladdarna i
Vätet blir en mycket otrevlig knallgas om det förorenas med luft/syre

Vars ska mina elektroder få plats?
Visa gärna en cool paint bild.
Jo det vet jag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SoulCreeper

1. Man kan inte använda metaller eftersom att de kommer oxidera, järn blir t.ex rost som kommer färga vattnet mysigt brunt :). Så man bör använda grafit som finns i blyertspennor, det finns även blyertskritor att köpa lite här och var.

2. Elektroderna behöver vara nära varandra utan något mellan dom.

4. Man bör enligt mig använda batterier som strömkälla eftersom att dom inte är så känsliga för kortslutningar, se bara till att dom inte blir så varma.

Såg nått om det ja, ska nog ta grafit.
Bör vara nära varandra? Har inte hunnit exprimentera så mycket än men kanske du har rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Jag förstår inte hur du hade tänkt separera vätgasen från syrgasen. Du måste väl ha två separata byttor med vatten?
F
Sen att det kommer vara mer i den flaskan med väte stämmer inte riktigt. Visserligen får du dubbelt så många väteatomer, men dom är mycket mindre än syreatomerna, så syrgasen kommer ta upp mer volym trots att det är färre atomer. Har jag för mig =/

Jag har ju dom i en stor där jag har två behållare för att samla upp vardera gas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niizze
Vad ska du ha gasen till?

Ha kul!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JL
Ok....lite tips från en som faktiskt har gjort lite lyckade experiment...
2. Den mest effektiva maskinen jag gjorde byggde på två 2l-flaskor. Dock ska du ta de hårda 1.5-orna istället, om du ska kopiera denna. Jag kapade helt enkelt bort ca 1/3 av flaskornas sidor. Sen satte ihop dem, och fick nånting som såg ut som två flaskor som stod nära varandra. En elektrod i varje, och en gas ur var kork. Drev den med ett gammalt datornätagg.

3. Använd inte glasrör. Eftersom grejer kan explodera kan det bli lite otrevligt. Jag har fortfarande inte hittat resterna av det glasröret som small mitt framfö näsan så det ekade i grannskapet. Skyddsbrillor kanske inte är fel heller.

4. Vattnet är bra på att hålla gaserna isär. Toppa konstruktionerna med vatten, kör inte halvfullt, då luft kan komma in i de rören som du troligen använder för att samla gaserna.

Berätta mer om flaskorna där. Självklart ska jag inte ta glasrör!
Altså jag samlar gaserna under vatten och jag förseglar flaskorna under vatten, hur ska jag kunna få in luft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Vad händer med vattnet när man tagit bort vätet? Blir det giftigt?

Ja rent tekniskt så är det inte vatten, utan syre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
en fråga, inte för jag tycker det borde va nått fel enligt lagen men ändå det väcker ändå ett intresse. Hur ser lagen på detta? jag menar det blir ju ändå explosivt...

Tja, det är ju en gas som finns i vatten som är lätt andtändlig. Typ som att fisar brinner bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm väte + syre i en petflaska som är minst sagt trycktålig... kan nog smälla rätt bra om det antänds... satans bra skulle jag tippa på...

Visa signatur

Johan

Permalänk
Medlem

Farligt med vätgas ballonger hihi :). Jag och en kompis fyllde ballonger på kemin med vätgas på högstadiet. Sen visste vi inte vad vi skulle göra med dom. Så fick vi för oss att sätta eld på ballongerna. Kan ju säga att vi inte hade ett enda hårstrå kvar på armarna

Permalänk

Men är jag otydlig? DET ÄR TVÅ FLASKOR! hehe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fattar fortfarande inte Men iaf, när man tillslut har en ballong med gasen. Hur fanken antänder man den?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

ok: Vatten består av två väte atomer och en syre (H2O), med hjälp av elektrolys så kan du få syret att dra sig mot plus och vätet mot minus.

Sedan så samlar du gasen i en flaska whatever, och för över den till en ballong. Då tar du en fastknuten på en kvast eller nåt annat långt och för den nära ballongen. KABOM!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag är lat och vill inte citera alla här men klart som korvspa att man kan använda metall. Dock får man använda platina som fungerar som en katalysator och hjälper till att få ut gaserna. ett u-rör eller något som man kan skilja på gaserna behövs väl också. Och sedan minns jag inte mycket mer av Kemi A

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk

morrn: Kolla på bilden. Ska ta och bygga ett U rör av pet flaskor men den dära bunken för funka tillsvidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så om jag bygger en låda med en vägg i mitten fast öppen längst ner och fyller med vatten tills strax innan väggen och sen koppla ström i ändarna och nipplar längst upp varje sida där jag sätter ballonger så fylls den ena med syre och den andra med väte?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
morrn: Kolla på bilden. Ska ta och bygga ett U rör av pet flaskor men den dära bunken för funka tillsvidare.

Jag ser inte hur bilden menar egentligen, den är ju inte precis välgjord :). Så ska det vara vatten i burken också :S?

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Tänka bara på att ballonger lätt blir statiskt laddade.
Du vill säkert inte att det slår gnistor när du håller på och labbar.

Permalänk

Vet inte om någon nämnt det redan men det finns mycket bättre sätt att göra vätgas.
En stark Natriumhydroxidlösning kan lösa upp aluminiumoxid och när detta sker exponeras den nakna metallen som är oädlare än väte och tar syret i vattnet och du får fri vätgas, det blir mycket varmt och gör det inte i något annat än någon glasflaska som inte har något speciellt värde då så basiska lösningar tenderar att ge sig på glaset också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz

Lagen borde se på detta som innehav av brandfarlig/explosiv gas.
Ingen fara, folk får ju ha acetylen hemma... dock finns det säkert krav på lagring av den... och däri kanske lagen kan reagera.

Först när det "hänt något" brukar dock flera av paragraferna flyga fram som "att umgås ovarsamt med explosiva ämnen".

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!