Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Stänga av "trottling" på 6800 serien.

Permalänk
Medlem

Stänga av "trottling" på 6800 serien.

Efter att jag blivit förvånad av att jag får sämre resultat i 3dmark03 efter överklockning så har jag hittat att gf6800 serien (och FX serien) har en mjukvaru trottling i bioset. För att skydda chipsettet har Nvidia lagt in ett skydd så att om man överklockar "trottlar" biosen strömen.

Det finns bot mot detta på 2 sätt, antingen att flasha om med modifierad BIOS eller använda Riva turner:

If the card is throttling, Rivatuner can fix it

Use Rivatuner RC15.

1) Open Rivatuner.
2) Go to "power user\NVIDIA\overclocking".
3) Then find "enableperflevelforcing" and set this to 1.
4) Now go to the driver overclocking.
5) There should be an option to select "force constant performance level"
6) Set this to performance 3D.

That's it.
Shouldn't throttle any longer..

Eller läs tråden på guru3d :
http://forums.guru3d.com/showthread.php?s=&threadid=107075&pe...

Skall testa så fort jag kommer hem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Ska jag oxå prova,jag provade en omega drivrutin till mit 5900ULTRA och där gick det oxå o ställa in 3D.

Men inte på nån av nvidias drivers.

Skumt.

Permalänk
Medlem

Hjälpte det något då?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk

Det finns ingen risk att man skadar kortet då?

Permalänk
Medlem

Om man får höga temps & GPU artefakter så finns det en extremt hög risk att det bara säger pang & så har man ett trasigt 6800 kort.............. Ska man ta bort throttlingen så ska man vara jävligt försiktig, det går också att göra med ett BIOS mod program, för över eran befintliga bios på diskett från kortet med hjälp av nvflash, modda den sedan med OmniExtremeEditFX

http://www.mvktech.net/index.php?option=com_remository&Itemid...

I detta kan ni ställa vad eran gpu ska ha för volt i 2d läge, 3d läge & throttlingsläget, detsamma gäller hastigheterna. Finns även lite annat smått och gott som är användbart såsom miestimings & grejer

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

nejtack sånt avstår man från.

Permalänk

*burrr* inget jag skulle ge mig in på!

Permalänk
Medlem

Har voltmoddat min BIOS & det funkar finemang, jag har dock inte stängt av throttlingen, volt höjningen gav mig 30Mhz till på coren med 2 grader högre full load temp

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

det hjälpte inte :/

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

ska testas...mitt kort är kallt som en frusen forell men det tar endå stopp vid 350mhz... (6800nu) :'(
kan vara felet eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
ska testas...mitt kort är kallt som en frusen forell men det tar endå stopp vid 350mhz... (6800nu) :'(
kan vara felet eller?

Om du låst upp pipesen kan det vara så att det inte håller för mer än så. Det märker du om det går högre med pipen stängd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Om du låst upp pipesen kan det vara så att det inte håller för mer än så. Det märker du om det går högre med pipen stängd.

nix den går inte att klocka högre med pipsen stängda... men problemet när jag clockar är att den laggar fast i typ 5-10 sek någon gång var 5e minut... ^o)... ganska skummt enligt mig men men... det ska testas...jag sitter för tillfället men en kondensator för lite på kortet men det ska tästat snart ;P (jag har inte försökt clocka utan kondensator, bara så att ni inte missförstår )