Vilket antivirus ska jag köpa?

Permalänk
Entusiast

Vilket antivirus ska jag köpa?

Gått i tankarna om Eset Nod32 men finns det någon som är allmänt bättre?

Och är hela "ESET Smart Security 4" kittet bra isf eller är det inte värt pengarna över windows egna firewall.

Värt att tänka på är väl att jag har Vista 64.

Tack på förhand!

edit: och fungerar det att ladda ner trial och sedan bara uppgradera runt löning med en köpt licens?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Kör på Nod32!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk
Medlem

Håller med, NOD32 är grymt smidigt. Kör det med, aldrig haft några problem!

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk

NOD32 är inte vad det har varit, skulle jag betala för AV så skulle jag köpa
Avira Premium Security Suite. Grymt bra!

Permalänk
Medlem

Test av olika säkerhets-paket.

3 ord. 1 tråd. Gå dit o tyck själv vilket som passar dig bäst. ESET NOD32 Antivirus v3 är smidigt och det knappt nått av datorn, men om du vill ha program som skyddar dig mot olaga hot från Internet snäppet bättre, så är det Kaspersky Internet Security 2009 eller BitDefender Internet Security 2009 du ska titta på. De må vara en hel del krävande jämfört med förstnämnda programmet, men herrejösses sikket skydd man får! Bästa på marknaden!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Entusiast

Tack för alla svar, eftersom jag inte vill att min prestanda ska bli sämre märkvärt så har jag valt Nod32 och kör nu deras trial tills den 25e då jag får pengar å kan köpa en licens.

Valde deras smart security 4 paket.

En fråga dock, jag var nästan säker på att jag hade fått en trojan pga en sida jag var inne på tidigare idag länkat ifrån swec som folk sedan varnade för. Därför jag blev lite nojig, men när jag sökte så hittade den ingenting.

Sökte även igenom i felsäkert läge. Kan jag bara haft tur och inte fått någon trojan även om sidan var flaggad som sådan? Eller är sökningen kass på trial version eller något?...

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

NIS 2009 lätt. De som gråter och säger "buuu Norton" har inte prövat 2009.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
En fråga dock, jag var nästan säker på att jag hade fått en trojan pga en sida jag var inne på tidigare idag länkat ifrån swec som folk sedan varnade för. Därför jag blev lite nojig, men när jag sökte så hittade den ingenting.

Sökte även igenom i felsäkert läge. Kan jag bara haft tur och inte fått någon trojan även om sidan var flaggad som sådan? Eller är sökningen kass på trial version eller något?...

Antar att du pratar om ventrilomix.net. Om du hade läst mer noggrant i den tråden, hade de laddat hem filen därifrån och den var i sin tur infekterad med en trojan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
NIS 2009 lätt. De som gråter och säger "buuu Norton" har inte prövat 2009.

Buuu! Norton!

Haha, närå Jag har testat NIS 2009 och jag fixade in det i farsan's dator som totalvägrar o ha annat säkerhets-paket än Norton. Han har iofs testat Kaspersky Internet Security och ESET NOD32 Antivirus v3, men det jag vill säga här, är att hans dator mår bättr eoch är faktiskt snäppet snabbare än då han hade Norton Internet Security 2007. Diggar NIS 2009, trots mina negativa tankar om Norton-serien.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Antar att du pratar om ventrilomix.net. Om du hade läst mer noggrant i den tråden, hade de laddat hem filen därifrån och den var i sin tur infekterad med en trojan.

Buuu! Norton!

Haha, närå Jag har testat NIS 2009 och jag fixade in det i farsan's dator som totalvägrar o ha annat säkerhets-paket än Norton. Han har iofs testat Kaspersky Internet Security och ESET NOD32 Antivirus v3, men det jag vill säga här, är att hans dator mår bättr eoch är faktiskt snäppet snabbare än då han hade Norton Internet Security 2007. Diggar NIS 2009, trots mina negativa tankar om Norton-serien.

Det var inte ventrilomix utan denna tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Tror du min windows defender(anti spy-malware inbyggt i vista 64) plockade bort den utan å säga någonting? Eller hade jag bara tur att jag inte fick nått från den hemsidan.

I vilket fall som helst så känns det skönt å vara ordentligt skyddad igen.

Tack åter igen

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Det var inte ventrilomix utan denna tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Tror du min windows defender(anti spy-malware inbyggt i vista 64) plockade bort den utan å säga någonting? Eller hade jag bara tur att jag inte fick nått från den hemsidan.

Aha. Nej. Windows Defender är endast ett antispyware-program. Inget antivirus-program. Mer information om programmet hittar du här.

Vad jag vet, så kan man inte infektera en annan dator med malwares (virus, maskar, trojaner, adware och spionprogram) när offret inte laddar hem något från hemsidan, utan man måste ladda hem en fil som i sig är infekterad o därmed infekterar ens dator. Man kan å andra hand fixa till en jäkla massa elaka saker som t.ex. javascript-exploits som sidan i förnämnda länk hade. Då kan ens säkerhets-program reagera rätt vasst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
I vilket fall som helst så känns det skönt å vara ordentligt skyddad igen.

Njae. Det är du faktiskt inte. Du har ESET NOD32 Antivirus v3 och Windows Defender igång samtidigt. ESET NOD32 Antivirus v3 innehåller ett skydd mot spionprogram och det blir därmed en krock mellan det och Windows Defender. Min rekommendation till dig är att du tar bort Windows Defender helt från din dator och låta endast ESET NOD32 Antivirus v3 skydda dig mot spionprogrammen.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Jag har testat NOD32, och det tog ju bort alla möjliga filer! Skulle installera ett köpt microsoft office 2007. nänä, Virus, virus... NOD32 tog bort typ halva office...

Nöjer mig med AVAST.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Aha. Nej. Windows Defender är endast ett antispyware-program. Inget antivirus-program. Mer information om programmet hittar du här.

Vad jag vet, så kan man inte infektera en annan dator med malwares (virus, maskar, trojaner, adware och spionprogram) när offret inte laddar hem något från hemsidan, utan man måste ladda hem en fil som i sig är infekterad o därmed infekterar ens dator. Man kan å andra hand fixa till en jäkla massa elaka saker som t.ex. javascript-exploits som sidan i förnämnda länk hade. Då kan ens säkerhets-program reagera rätt vasst.

Njae. Det är du faktiskt inte. Du har ESET NOD32 Antivirus v3 och Windows Defender igång samtidigt. ESET NOD32 Antivirus v3 innehåller ett skydd mot spionprogram och det blir därmed en krock mellan det och Windows Defender. Min rekommendation till dig är att du tar bort Windows Defender helt från din dator och låta endast ESET NOD32 Antivirus v3 skydda dig mot spionprogrammen.

Så det javascriptet har inte lämnat nått hemskt på min dator med andra ord, det är ju skönt å höra iaf

Nod 32 har uppgraderats till version 4 nu btw. Och innan jag installerade NOD32 så stängde jag av windows defender, samt windows firewall

Behöver jag avinstallera dom också?.. Eller räckte det med min avstängning innan jag installerade Nod32?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Nod 32 har uppgraderats till version 4 nu btw.

Nice Ser ju faktiskt riktigt nice ut.

Är det nått jag gillar med ESET NOD32 förutom att det tar knappt nån prestanda alls, så är det designen. Sjukt snyggt! Men visst, Kaspersky's design är inte helt dumt det heller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Och innan jag installerade NOD32 så stängde jag av windows defender, samt windows firewall

Varför har du stängt av Windows-brandväggen? Har du en router eller en annan brandvägg installerat? Om du inte har några av dessa, aktivera Windows-brandväggen igen. Din dator är annars sårbar för hackers.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Behöver jag avinstallera dom också?.. Eller räckte det med min avstängning innan jag installerade Nod32?

Windows-brandväggen ska inte kunna krocka med din hårdvaru- eller mjukvaru-brandvägg när den är avstängd, men du kan avinstallera Windows Defender.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kör AVAST gratis o bra

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Entusiast

stängde av windows brandväggen pga Eset smart security 4 paketet. ingår ju en firewall

ska försöka avinstallera windows defender om jag hittar det nånstans.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Är avast dåligt eftersom de inte nämns?? Ett gratis virus skydd är de väl aldrig fel på ELLER??

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
stängde av windows brandväggen pga Eset smart security 4 paketet. ingår ju en firewall

Jasså. Det förklarar ju saken bättre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
ska försöka avinstallera windows defender om jag hittar det nånstans.

Jag länkade till en guide om hur man tar bort Windows Defender förut.

Citat:

Min rekommendation till dig är att du tar bort Windows Defender helt från din dator och låta endast ESET NOD32 Antivirus v3 skydda dig mot spionprogrammen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Embu
Är avast dåligt eftersom de inte nämns?? Ett gratis virus skydd är de väl aldrig fel på ELLER??

Personligen gillar jag inte antivirus-program som är gratis. Firkraag har valt att använd ESET Smart Security 4 och det glädjer mig, då ESET's produkter är bättre än avast!, AVG och Antivir. Varför? Jo, de är ju gratis! Visst, det är bra, men jag skulle hellre hoppa frittfall från gränsen till rymden o ner än att använda nån av de gratis-produkterna (finns självklart fler, men orka rabbla upp dem). Kaspersky Internet Security 2009, BitDefender Internet Security 2009, ESET NOD32 Antivirus 4, eller Norton Internet Security 2009 ska det vara om jag själv får välja.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Finns jue Linux då har man inte lika stort behov av antivirusprogram.
själv kör jag med avast på mitt linux och avast på windows. provar även ibland kaspersky 30dagars trial för att kolla att avast gör jobbet. Och ja det har inte svikit mig än. Avast har blivit bättre och bättre med tiden kan mycket väl vara med bland de stora hajarna som kaspersky (Nyligen hackade) Panda , Bitdefender , F-secure samt Norton. Vissa av programmet suger riktigt prestanda ur datorn visst de gör ett bra jobb men vissa program med en väldig förlust av prestanda.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Gillade NOD 32 men var flera år sen, de ändrade det för runt 4 år sen eller nått och inte använt det sen dess, blev mycket segare. Själv tycker jag inte anti virus är så viktigt, kör med en bra brandvägg och en spyware detector typ Ad-Aware SE (går fortfarande att använda gamla snabba SE versionen men man måste uppdatera den manuellt). Men beror ju på hur oförsiktig man är.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

NOD32 verkar ganska så populärt "för tillfället" och har vunnit i flera tester.

Men det är ju många olika program som vinner i olika tester.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
NOD32 verkar ganska så populärt "för tillfället" och har vunnit i flera tester.

ESET NOD32 Antivirus 4 är typ endast populärt pga det drar nästan ingenting av datorn's prestanda. Många datoranvändare vill ha så mycket kraft från datorn, men ändå vara säkra från malwares. Det är där ESET's program kommer in i bilden.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
ESET NOD32 Antivirus 4 är typ endast populärt pga det drar nästan ingenting av datorn's prestanda. Många datoranvändare vill ha så mycket kraft från datorn, men ändå vara säkra från malwares. Det är där ESET's program kommer in i bilden.

Jag vet inte hur pass man ska lita på "Virus Bulletin". Men enligt den sidan så tolkar jag det som ett VÄLDIGT bra skydd iallafall. "Success/Failure-Ration är god.

Men enligt den så är även Symantec bättre generellt.

Permalänk
Medlem

På tal om Nod32 4, hur får man det på svenska?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Superlight
På tal om Nod32 4, hur får man det på svenska?

http://www.esetscandinavia.com/news/eset_nod32_antivirus_smar...

Citat:

Currently, it's only available in English, the other languages (Danish, Finnish, Norwegian and Swedish) are being developed. We currently have no release date, but they probably won't be available before May.

Permalänk
Medlem

Avast! funkar mkt bra, täcker mina ändamål vad gäller virusskydd och allt vad det innebär. Helt perfekt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ampoas
Avast! funkar mkt bra, täcker mina ändamål vad gäller virusskydd och allt vad det innebär. Helt perfekt!

Tyvärr så bortfaller kritiska komponenter i gratisversionen av Avast som alla måste uppmanas om bl.a:

OBS!!!
Script Blocker
The resident protection of the Professional Edition includes an additional module, not contained in the Home Edition, called Script Blocker. This module watches all scripts being executed in the operating system (so-called WSH scripts - Windows Scripting Host), and scans all the scripts run as a part of a web page within your web browser (Internet Explorer, Netscape Navigator and Mozilla).
OBS!!!

Samma gäller AVG där det är ännu värre:

Web Shield
Screens your downloads and prevents accidental infections through IM chats.

OBS!!!
Anti-Rootkit
Protection against hidden threats that deliver malicious content.
OBS!!!

Identity Protection
Prevents identity theft and new and unknown malware.

Jag säger inte att gratis är sämst men rekommenderar det inte då produkter som kostar ger en mycket högre klass på säkerheten (vilket borde vara självklart dessutom).

Och jag kan lova dig som exgratis användare att när du väl testat en 30-dagars trail på något av de mest exlusiva programmen (i mitt fall ESET Smart Security) och sedan går tillbaka till gratisversionen så tänker du om en gång till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr1dd
Jag säger inte att gratis är sämst men rekommenderar det inte då produkter som kostar ger en mycket högre klass på säkerheten (vilket borde vara självklart dessutom).

Självklart är det så. Gratis antivirusprogram såsom Avast! går knappt att jämföra med t. ex Kaspersky eller NOD32 för att ta 2 exempel.