Vilket gratis antivirusprogram rekommenderar ni numera?

Permalänk

Vilket gratis antivirusprogram rekommenderar ni numera?

Vill helst att det inte ska ta så mycket kraft av datorn!

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Avira Antivirus, ett av dom bästa antivirusprogram där finns och tar inte mycket cpukraft alls:

http://www.free-av.com/en/trialpay_download/1/avira_antivir_p...

Permalänk
Medlem

avast! tycker jag är skönt, segar inte ner mina datorer iaf och gratis-versionen bjuder på rätt mycket för o vara gratis.

www.avast.com

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tozzi
avast! tycker jag är skönt, segar inte ner mina datorer iaf och gratis-versionen bjuder på rätt mycket för o vara gratis.

www.avast.com

+1.

Länge kört Avast och är nöjd.

/R

Permalänk
Hedersmedlem

Ännu en som tycker att Avast är bra, dvs jag

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

AVG finns ju också..
Fast vet inte om de andra är bättre.

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem

Avast.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimonk
AVG finns ju också..
Fast vet inte om de andra är bättre.

Hade AVG innan, gillade inte det då den segade ner för mig, speciellt när man startade windows så har avg en onödig och jobbigt stor ruta som ska komma upp och uppdatera. Under uppdateringen är det rätt mycket som segas ner..

Dessutom hittade avast för mig fler virus som avg inte ens varnade på samt att avast erbjöd mer skydd än avg. Avast uppdaterar sig i bakgrunden och är knappt märkbart. Dock så kommer en liten blå ruta upp längst ner till höger att det är uppdaterat men det kan man nog inaktivera om man vill.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Avast funkar bra för mig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Microsoft Security Essentials, som finns i en betaversion, är ny på banan. Jobbar lugnt i bakgrunden utan att sega maskinen.

Permalänk
Medlem

Avira! (Och så ser man juh till att "hacka" bort den därna popup-reklamrutan som kommer en gång om dygnet för att göra reklam).

Permalänk
Medlem

Panda cloud om du inte kör med mailprogram på datorn annars avg free.

www.cloudantivirus.com

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

"Norton 360 Version 3.0" tar väldigt lite resurser, på NOD32 nivå kan man säga. Sen så skyddar 360 på flera områden och inte bara som antivirus.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tozzi,

AVG blir ju precis vad du gör det till. Välj att den ska uppdatera automatiskt så gör den det, inga jobbiga rutor osv. Den behöver heller inte starta vid uppstart så det tar längre tid. Det mesta går att konfigurera precis som i vilket annat anti-virus program som helst.

Jag har sedan flera år tillbaka kört nästan enbart AVG och är väldigt nöjd. Det skyddar och varnar effektivt samt kör tester och uppdateringar precis så ofta du vill (går konfigurera).

Sedan har det funktionen att det "godkänner" eller "nekar" dig länkar när du söker på google. Detta pga. programmet känner av vilka länkar som kan vara skadliga för ditt system. Skön extra funktion för dem som googlar mycket och klickar hej vilt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
"Norton 360 Version 3.0" tar väldigt lite resurser, på NOD32 nivå kan man säga. Sen så skyddar 360 på flera områden och inte bara som antivirus.

Oo visste inte att dessa var gratis...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

AVG funkar prima

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Oo visste inte att dessa var gratis...

Ja hoppsan det missade jag, min post kan då ignoreras.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag kör Comodo Internet Security - Vet att brandväggen är jäkligt bra, antivirus-delen är ju rätt ny men det känns som om den håller hög klass också.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kört Avast några år, och den verkar väl helt ok.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gillar Avira AntiVir - har dock inte testat Avast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock
Avira! (Och så ser man juh till att "hacka" bort den därna popup-reklamrutan som kommer en gång om dygnet för att göra reklam).

Använder också Avira, inte testat avast, men hur fick du bort reklamrutan???

Visa signatur

It's good to be bad

Permalänk
Medlem

Har kört avast i några år och det har fungerat riktigt bra

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zabusa
Använder också Avira, inte testat avast, men hur fick du bort reklamrutan???

Kallas "the art of googling" =).. många träffar får man om hur man göra för att ta bort det.

Kör också avira.

Permalänk
Medlem

Kaspersky Internet Security 2010 om du använder prov-versionen. Byt sedan ditt IP-nummer när prov-tiden väl har gått ut, så får du yttligare 30 dagar. Har inte testat detta, men en viss person här på Sweclockers sa att man kunde göra detta.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Kaspersky Internet Security 2010 om du använder prov-versionen. Byt sedan ditt IP-nummer när prov-tiden väl har gått ut, så får du yttligare 30 dagar. Har inte testat detta, men en viss person här på Sweclockers sa att man kunde göra detta.

Det låter ju inte särskilt smidigt... Många har inte möjlighet att byta IP, och de som inte har möjlighet att byta har ofta dynamisk IP, vilket borde betyda att du kanske förlorar ditt skydd om du startar om datorn med en "gammal" IP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Det låter ju inte särskilt smidigt... Många har inte möjlighet att byta IP, och de som inte har möjlighet att byta har ofta dynamisk IP, vilket borde betyda att du kanske förlorar ditt skydd om du startar om datorn med en "gammal" IP?

Jag vet inte, men det är ju en valmöjlighet för de med dynamisk IP-adress. Inget händer med säkerhet-programmet om man byter ens IP-adress. Tydligen går det att förlänga ens test-period om man byter IP-adress på nått sätt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Testkört Avast på flera datorer och märkt att just Avast slöar ner datorn väldigt mycket.
Segar ner så enkla saker som att gå in i vanliga kataloger mm.
Har t.o.m. varit med om att det dragit ner internethastigheten från 2.0 Mbitt till 0.05 Mbitt, datorn som hade 256 MByte i ram var visst för slö för Avast.

Har testat på flera datorer att avinstallera Avast och sedan installera AVG och märkt en rejäl prestandaökning på fönsterhantering, filkopiering, specielt nätverkshantering, internetsurfning mm.

Så jag kan INTE rekomendera Avast just p.g.a. att det segar ner datorn.

AVG är helt okey, enkelt att installera, inte behöva registera sig som Avast mm.

Själv kört jag på NOD32 som jag fortfarande anser är den absolut snabbaste AV-mjukvaran. Kör nu version 4. Det är värt att betala för den.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Körde avast i några år, men för några dagar sedan bytte jag till Antivir.....riktigt bra, dra mycket mindre resurser än avast(just nu dra den 6552 KB) dessutom lyckades den hitta fem virus som avast aldrig hittade.

Sen är den ganska enkelt att ta bort "ad popup"< Sökning på google
Man kan dessutom ställa in den så att den inte visar ett fönster vid uppdatering.

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelloxy
Tozzi,

AVG blir ju precis vad du gör det till. Välj att den ska uppdatera automatiskt så gör den det, inga jobbiga rutor osv. Den behöver heller inte starta vid uppstart så det tar längre tid. Det mesta går att konfigurera precis som i vilket annat anti-virus program som helst.

Jag har sedan flera år tillbaka kört nästan enbart AVG och är väldigt nöjd. Det skyddar och varnar effektivt samt kör tester och uppdateringar precis så ofta du vill (går konfigurera).

Sedan har det funktionen att det "godkänner" eller "nekar" dig länkar när du söker på google. Detta pga. programmet känner av vilka länkar som kan vara skadliga för ditt system. Skön extra funktion för dem som googlar mycket och klickar hej vilt.

Kul och ha ett virusskydd som du måste uppdatera manuellt pga den förbannade rutan inte ska dyka upp vid boot? Det är ett irritations objekt bara, den dyker upp framför allt, så även om den skulle dyka upp senare så är det inte så kul att man kanske sitter o skriver o så råkar man acceptera något eller avbryta för den ska poppa upp framför. Jag e då allt nöjd med mitt

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070