Kompakt datorsystem för hemmakontoret

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ctrl:

Problemet med Intels grafikkort är att de har en bugg vid 25fps, sedan så vet jag inte varför han nämner att amd drar för mycket för att kunna köra på de små itx aggen. Själv kör jag en A6-3500 på ett 65w agg i en Antec ISK-65.
E450 är bra som htpc men de har problem med att avkoda saker som inte körs via GPU, Jag tittar på en hel del matrial som nu börjar dyka upp i Hi10p format. Något DVXA inte klarar avkoda.

Är lite frågande till varför han inte valde billigare minnen. 1333 räcker ju till en Kontorsdator och det finns billigare än vengance.

EDIT: Syftar på minnena i Prisjakt länken.

edit2: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1750870/htp-kontor - AMD alternativ. Med en plats för en 3.5" hd om man skulle vilja ha senare. Under 4k och jag skulle nog välja detta över Intel paketet. Nackdelen är väl USB-Wlan pinnen bara,

Minnena i länken för AMD-alternativet ligger kvar då de var placeholder under planeringen, sedan bytte jag till mer lämpliga från just de butiker som blev aktuella. Bytte för sakens skull ut till samma som för Intel-paketet, handlar dock inte om många kronors skillnad i slutänden. Den andra Prisjakt-listan är förövrigt här, även om alla delar finns länkade i artikeln.

Jag skriver faktiskt inte att det är omöjligt med AMD, bara att man måste kliva ned till modeller som i mitt tycke har för klen CPU-prestanda. Jag har rätt bra koll på AMD A6-3500 då jag kör en sådan för andra ändamål hemma, och min bedömning för det aktuella systemet är att ett Intel-alternativ helt enkelt är det bättre valet. Åter handlar det ju dock som jag skrivit innan om personliga preferenser, där man prioriterar CPU eller GPU beroende på vad man anser vara mest befogat. Jag har valt att satsa på CPU-kraft, andra kanske väljer GPU då de har baktankar som HTPC (där som tidigare sagt SB inte alls är speciellt kul).

I slutänden är det här ett privat bygge för familjen som jag valde att dela med mig av i artikelform, helt enkelt då jag tyckte det blev ett intressant och spännande projekt. Att andra hittar alternativa lösningar som de anser fungerar bättre för just SINA ändamål är ju bara trevligt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Du skriver bra emil! (och jag är Norsk)

Alltid kul att läsa om annat än nyaste limited ed. superduper quadra grafikkorttet. Lite svensson är okej bara det inte blir för mycket av det.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk

Väl skrivet

Och ett synnerligen interessant område för de situationer som allt som oftast uppstår då föräldrar / minde kunniga vänner önskar sig billiga och effektiva system.

Tack!

Visa signatur

Notera: Jag är Microsoft anställd och jobbar på Microsofts Skype Division.
HW: Cooler Master Cosmos II | ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K 3,2GHz | Sapphire Radeon 7970 3GB | Rip Jaws Z 32GB | OCZ Vertex 3 120GB x 2 | 4 x Samsung Spin Point 2TB | 1 x Samsung Spin Point 1TB

Permalänk
Medlem

Schysst bygge Emil, kul att SSD inkluderades i bygget och att priset blev som det blev! Nu kommer mor min bli glad som har som regel att hata stora åbäken till datorer. Ska rama in en hjärtformad bild av dig och åka och ställa på hennes köksbord (med datorn) med en lapp:

''Kära Mariann, det här har jag fixat endast för dig, litet, strömsnålt och tyst, precis som din nya dammsugare från elektrolux''.

Love Emil B

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Bra artikel, mer energisnåla system åt folket!

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Visst är det subjektivt, men SÅ högljudd är den faktiskt inte. Vid standardnivån 1200-1250 RPM låter kylaren inte mycket alls, och bör inte störa någon på normala avstånd utöver väldigt känsliga.

Det är klart skillnad på att inte vara störande och nästintill ljudlös... Det är svårt att se vilka dimensioner stockkylaren har men är den 60 eller 80 mm fläkt så är 1000 RPM det högsta varvtalet som kan betraktas som tyst, förutsatt att det inte finns några missljud i motorn. Därför kan det vara på plats att nämna att den kan behöva bytas om man är känslig...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Trevligt system, men chassiet till talar mig inte alls, vist det har gott om ventilation mm och sen att hårddisken sitter monterad under moderkortet är väl lite sisådär alla itx chassin har ju det problemet plats har själv ett morex noah 3988 där hårddiskarna och dvd-rw enheten sitter ovan för moderkortet i en plåt.

Haft denna dator ganska länge, byggde den på intels första/andra generation av itx kort gclf2 fungerar helt ok dock stör jag mig på chipsettet på denna
drar mer el än cpu blir uppgradering snart.

Och 18-30W är ju helt ok (upp till nästan 60W vid full belastning) mitt system drar ca 25-27W just nu har sparat många kronor under snart 3år

Så ser mitt mini itx chassie ut, kanske inte det perfekta men mycket snyggare i min mening.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Problemet med Intels grafikkort är att de har en bugg vid 24fps ( http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2198726 ),

Fast med nyare mjukvara kommer väl den extra framen bara en gång typ var 5e minut, har svårt se att det är så stort problem (jmf med att välja andra "sämre val"-cpus)

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Emil!

Jag trodde aldrig att en Pentium skulle finnas som ett alternativ sedan det "skrotats" för några år sedan, men bevisligen hade jag fel

Ser gärna mer av detta i framtiden!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Helt klart bra val, jag skulle ändrat på valet av moderkort och processor för en kontorsmiljö burk till en fusion bräda med E350 alt E450 så sparar man 500-700 till beroende på val och går ner lite till i ljudnivå. Må hända jag hade valt ett Streacom chassi för ett par hundra mer då jag tycker dem ser mycket bättre ut

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning! Bra jobbat!

Räcker prestandan till att t.ex. spela youtube-klipp i 1080?

Visa signatur

Ryzen 5 3600-burk, ThinkPad X61

Permalänk
Medlem

Bra artikel! Kul att läsa om små nätta system också!

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mechanix:

Intressant läsning! Bra jobbat!

Räcker prestandan till att t.ex. spela youtube-klipp i 1080?

Inga som helst problem på den fronten, den klarar även tyngre filmer via cpu avkodning. Jag har själv en G530 på ett ITX. Det enda den hade problem med var en hi10p mkv film med ganska hög bitrate i 1080p, men då är denna cpu bara på 2.4ghz. Jämfört med Emils på 2.9ghz. Min körs numera som server i mitt nätverk, har en Fusion som HTPC.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Bra artikel Emil, klart intressant läsning.

En sak jag undrar är om dessa nätagg drar lika mycket som vanliga nätagg då allt är avstängt? En avstängd dator med "vanligt" nätagg drar väl runt 0.5W om jag inte är ute och cyklar? (är det för att ge ström till usbportarna?)

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant artikel då min syster något tag framöver skall få en ny liten, tyst och strömsnål stationär istället för hennes ca 3 år gamla Laptop med AMD riktigt seg.

Inbyggt trådlöst är riktigt trevligt, sedan skall trådlöst tangentbord och mus till då hon verkligen avskyr sladdar (Knepigt folk de där kvinnsen).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Bra artikel Emil, klart intressant läsning.

En sak jag undrar är om dessa nätagg drar lika mycket som vanliga nätagg då allt är avstängt? En avstängd dator med "vanligt" nätagg drar väl runt 0.5W om jag inte är ute och cyklar? (är det för att ge ström till usbportarna?)

Jag testade på mina datorer och enligt den billiga mätaren jag köpt drog min stationära och HTPC lika lite i avstängt läge, mätaren visade tyvärr inte halva W utan pendlade mellan 0 och 1. Det var ett nätagg+adapter (65W) som ingick i Deltaco-chassi av billigt snitt så jag tror nog de flesta klarar den nivån.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Valde själv en Intel Celeron Processor G530 och ett ATI Radeon™ HD 5450 till farsans dator (kör samma till min surfdator/HTPC). Han fick även överta brorsans Corsair F40 som OS disk och har en WD Caviar Blue 500GB som lagringsdisk (mestadels för musik). Tycker Intels originalkylning funkar utmärkt till dessa mindre varma CPU. Hade gärna velat ha en Intel Xeon E3 1220L 2,2GHz (20 Watt) istället för min G530 för att få ner värmeutvecklingen ytterligare. Undrar bara om man ska vänta på någon Ivy Bridge CPU som kanske kan komma ner ytterligare några watt och hålla samma prisnivå (max 1600:-)? Vad tror du Emil, väntar jag förgäves?

Permalänk
Medlem

Jäkar vilket litet chassi haha knappt att cpufläkten fick platts ser det ut som , men det är ju nice att ha en SDD i systemet också! kul.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Åsa-Nisse:

Valde själv en Intel Celeron Processor G530 och ett ATI Radeon™ HD 5450 till farsans dator (kör samma till min surfdator/HTPC). Han fick även överta brorsans Corsair F40 som OS disk och har en WD Caviar Blue 500GB som lagringsdisk (mestadels för musik). Tycker Intels originalkylning funkar utmärkt till dessa mindre varma CPU. Hade gärna velat ha en Intel Xeon E3 1220L 2,2GHz (20 Watt) istället för min G530 för att få ner värmeutvecklingen ytterligare. Undrar bara om man ska vänta på någon Ivy Bridge CPU som kanske kan komma ner ytterligare några watt och hålla samma prisnivå (max 1600:-)? Vad tror du Emil, väntar jag förgäves?

Jag har inte sett några rykten om nya Pentium och Celeron. Det verkar som om i3 dyker upp i Q3.

Edit: hittade lite lösa rykten som säger att Pentium dyker upp i Q4.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Någon som har bra tips på nätaggregat som är fläktlösa för den här typen av byggen, tänker mig upp till 200W. Seasonic har ju ett fläktlöst 400W aggregat och de med högre effetktal går fläkten bara vid högre belastning. Borde gå att bygga lika robusta grejer för lägre effekter tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Det hade jag inte hittat, inte för att jag hade så mycket tid att leta men ändå. Tack!

Ang Openoffice, är det inte så att de flesta eller bästa(?) utvecklare har gått över till Libreoffice som så klart finns på svenska Den kan vara bättre än Openoffice numera.

Skrivet av emilakered:

...
I slutänden är det här ett privat bygge för familjen som jag valde att dela med mig av i artikelform, helt enkelt då jag tyckte det blev ett intressant och spännande projekt. Att andra hittar alternativa lösningar som de anser fungerar bättre för just SINA ändamål är ju bara trevligt!

Tack för en trevlig artikel, hoppas det blir mer Mini-ITX i framtiden på Sweclockers! Själv la jag ihop en lite dyrare dator för kravet var att ungarna skulle kunna spela med det. Den blev förvånansvärt tyst, de är nöjda och jag är nöjd.

Permalänk
Medlem

USB-ström säkert, men tror även att moderkortet behöver ha tillgång till ström för att stödja wake-on-lan mm. Dock gäller väl även EU-direktivet här att apparater i standby läge inet får dra mer än 1W.

Kan i sammanhanget nämna att man inte ska lita på billiga effektmätare. De funkar så länge man mäter på något som faktiskt drar effekt ("aktiv effekt"), typ en dator som är påslagen. Men många apparater har en hög "skenbar" effekt, speciellt i standby, pga tex en stor transformator. Det går ström men den är inte i fas med spänningen och effektuttaget är väldigt litet. Mätte först 6-7W på en dator men efter att ha köpt en effektmätare i 500kr-klassen sjönk effekten till runt 1W.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skenbar_effekt#Effekt_i_v.C3.A4x...

Permalänk
Medlem

Har samma CD/DVD läsare i min HTPC och skulle vilja ge ett varningens stecken för denna enhet.
Prestandan är riktigt dålig på denna enhet. Att rippa DVDer tar långer över dubbla tiden mot min gamla DVD läsare jag hade. Den är också EXTREMT känslig för repor och smuts. skivor som förut aldrig var några problem klarar denna inte ens av att läsa eller måste läsa om flera gånger för att ta.
Kanske bara är min enhet men jag kommer att byta min så fort jag hittar något jag läst fungerar bra.

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Snälla, gör inte den här än så länge trevliga diskussionen till ett fanboy-krig.

Vi kanske kan nöja oss med att jag för det här projektet anser AMD E-350/E-450 eller de billigare A-serien helt enkelt vara för långsamma på CPU-fronten? Som jag skrivit ett par gånger innan handlar det om prioriteringar, där jag i det här fallet väljer att sätta CPU-prestanda före GPU-dito. Andra kan ha varierande syn på saken, men det är inget att gå ned till sandlådenivå om.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en HTPC med samma chassi. Dock 150w versionen och AMD med BIG SHURIKEN. Fick inte riktigt plats men kolla resultatet. http://www.sweclockers.com/galleri/9321-htpc-mitx

Supertyst och inte så snygg

Visa signatur

Konsumentköplag hit och distansköpslag dit. Tacka vet jag muntliga avtal
En lättläst version av KKL - Och ändå tolkas den fel?

Permalänk
Skrivet av emilakered:

*tråd rensad*

Snälla, gör inte den här än så länge trevliga diskussionen till ett fanboy-krig.

Vi kanske kan nöja oss med att jag för det här projektet anser AMD E-350/E-450 eller de billigare A-serien helt enkelt vara för långsamma på CPU-fronten? Som jag skrivit ett par gånger innan handlar det om prioriteringar, där jag i det här fallet väljer att sätta CPU-prestanda före GPU-dito. Andra kan ha varierande prioriteringar, men det är inget att gå ned till sandlådenivå om.

Om man vill undvika fanboy krig så kan man alltid posta ett AMD system också? Speciellt när det kommer till en enklare kontorsburk. Återigen undrar jag vad som är så CPU krävande när man bara ska surfa och använda word på den? Och med en SSD undviker man det som faktiskt ofta är flaskhalsen i ett system nämligen hårddisken.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

SB, Emil har ju postat en länk på ett AMD system oxå. Men även jag är intresserad av vad som är så processorkrävande att man väljer som man gjort för en vanlig kontorsburk har inte dom behoven....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedish Berserk:

Om man vill undvika fanboy krig så kan man alltid posta ett AMD system också? Speciellt när det kommer till en enklare kontorsburk. Återigen undrar jag vad som är så CPU krävande när man bara ska surfa och använda word på den?

Mja, ser inte riktigt poängen med att jag ska behöva köpa in två system, bara för att hålla folk på mattan. Var och en borde klara av den biten själva, eller i alla fall kunna diskutera som vuxna människor.

Det handlar inte om "klara av" i första hand (det går ju med vad som helst), utan att systemet ska upplevas som responsivt i de allra flesta lägen. En SSD är enligt mig grundstenen för att göra ett system snabbt, och efter det handlar det enligt min erfarenhet om CPU-prestanda för att hålla "snappy"-känslan uppe vid vardgsanvändande. Jag anser att AMD Brazos, Intel Atom eller de lägre klockade A-serien (A6-3500) inte riktigt levererar på den fronten jämfört med Intels Pentium-alternativ i klassen, speciellt inte då många "standardprogram" i bästa fall trådar dåligt. Om man istället menar att en snabbare GPU behövs är det givetvis en annan femma, men för just det här projeketet ska grafikdelen mer eller mindre bara visa bild - inget annat. Det går ju liksom att flippa på frågan - vad är så krävande att en snabbare grafikdel behövs?

Jag får känslan av att ni vill höra mig säga "Jag skulle byggt ett AMD-system" av en eller annan anledning, vilket ni i stort sett kan sluta fiska efter. Enligt mina erfarenheter och funderingar för det aktuella projektet anser jag att jag valt rätt plattform, och det står jag nog fast vid. Åter igen är det dock styrt av behov, vad man själv anser sig behöva och vad som prioriteras för det aktuella bygget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel, då low/mid-end maskiner alltid kommer att behövas.

Med tanke på det låga priset blir en Windows-licens på detta en ganska stor del av kakan. Då tycker jag att köra ett öppet alternativ (läs Linux) på detta vore trevligt, eftersom systemet ändå inte är ämnat för spelande. Är det någon som har eftarenhet av hur det står till med drivrutinsstöd i Linux för Intels inbyggda grafikkretsar?

Visa signatur

[ Derp ]

Permalänk
Skrivet av z2k:

Trevlig artikel, då low/mid-end maskiner alltid kommer att behövas.

Med tanke på det låga priset blir en Windows-licens på detta en ganska stor del av kakan. Då tycker jag att köra ett öppet alternativ (läs Linux) på detta vore trevligt, eftersom systemet ändå inte är ämnat för spelande. Är det någon som har eftarenhet av hur det står till med drivrutinsstöd i Linux för Intels inbyggda grafikkretsar?

Allt som oftast så är Intel:s hårdvara supporterad i Linux. Detta inkluderar vissa av Intels WiFI kretsar etc... Se Intels OTC http://www.intel.com/cd/corporate/icsc/apac/eng/teams/331393....

Visa signatur

Notera: Jag är Microsoft anställd och jobbar på Microsofts Skype Division.
HW: Cooler Master Cosmos II | ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K 3,2GHz | Sapphire Radeon 7970 3GB | Rip Jaws Z 32GB | OCZ Vertex 3 120GB x 2 | 4 x Samsung Spin Point 2TB | 1 x Samsung Spin Point 1TB