Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Någon annan som fått krångel med SVT-play-pluginen med XBMC Eden? Pluginen pajade nu i veckan

Uppdaterades inte svtplay i veckan? Så det kan vara därför.

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa mig med remote till android? Det har tidigare funkat som det ska men efter ett routerbyte får jag det inte att fungera. Telefonen kan inte ansluta till XBMC. Ip adresserna är korrekta, lösenorden också, har kört port forwarding osv osv.. Är det något jag har missat?

Permalänk
Medlem

Hej.. på min förra htpc kunde jag i XBMC zooma in/ut med page up/page down... men det gör det inte nu.... aktiverar man det nånstans eller? kommer inte ihåg... körde Transpery skinnet på förra, och nuvarande med.

Permalänk
Medlem

Snart kastar jag något på teven!!!

När jag skall spela upp en film som har master dts hd ljud så laggar det som bara den och inget ljud kommer. Om jag stänger av teven så funkar ljudet korrekt men då har jag ingen bild.

Det har fungerat innan men nu helt plötsligt så funkar det inte, gör jag om i inställningarna så kan jag få dts ljud men det känns inte lika bra då man kan få madtshd ljud. Vad är det för fel jag gör? Har senaste versionen av xbmc. Jag har provat att avinstallera men det hjälps inte.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Snälla... om nån kunde skriva en dummies förklaring steg för steg för mig hur man får igång airplay från iphonen så vore jag evigt tacksam!

Permalänk

I default XBMC skinet (confluence?) kan jag få två nya "rubriker" som heter movies och TV shows? Just nu ligger dessa två i en sub-menu under "video".

Kan man lägga till egna rubriker?

Permalänk
Skrivet av Överkill:

I default XBMC skinet (confluence?) kan jag få två nya "rubriker" som heter movies och TV shows? Just nu ligger dessa två i en sub-menu under "video".

Kan man lägga till egna rubriker?

Gå in på: System -> Skin -> Home window
Där ska du se "Hide Main Menu Buttons", bocka sedan ur "Hide - Movies" och "Hide - TV shows". Är någon av dessa omöjliga att bocka ur har du inte markerat att respektive källa innehåller antingen filmer eller tv-serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Snälla... om nån kunde skriva en dummies förklaring steg för steg för mig hur man får igång airplay från iphonen så vore jag evigt tacksam!

Det blir en snabbguide
Installera först på pc/mac programmet bonjour från apple, därefter så laddar du hem xbmc-appen. Start igång xbmc och sök i appen efter din dator.

Edit: Vettefan om jag svarade på rätt grej :/

Permalänk
Skrivet av PanicOutPut:

Gå in på: System -> Skin -> Home window
Där ska du se "Hide Main Menu Buttons", bocka sedan ur "Hide - Movies" och "Hide - TV shows". Är någon av dessa omöjliga att bocka ur har du inte markerat att respektive källa innehåller antingen filmer eller tv-serier.

Kan inte prova själv just nu, men om jag döljer allt hur får jag då upp nya rubriker? Eller är det så om jag döljer VIDEO kommer "sub-menyerna" upp som rubriker då?

Permalänk
Skrivet av Överkill:

Kan inte prova själv just nu, men om jag döljer allt hur får jag då upp nya rubriker? Eller är det så om jag döljer VIDEO kommer "sub-menyerna" upp som rubriker då?

Som standard är Movies och TV shows dolda (förbockade) i huvudmenyn, vad du ska göra är att bocka ur dem, alltså göra så att de inte är gömda. Det kanske inte framgick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

I default XBMC skinet (confluence?) kan jag få två nya "rubriker" som heter movies och TV shows? Just nu ligger dessa två i en sub-menu under "video".

Kan man lägga till egna rubriker?

Inte i Confluence, du måste ha ett annat skin med stöd för det.
(Eller modifiera Confluence själv...)

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Skrivet av Skrotis:

Inte i Confluence, du måste ha ett annat skin med stöd för det.
(Eller modifiera Confluence själv...)

Dolde jag video så hoppade Movies och TV shows upp på "main-raden", precis som jag vill ha det

Nu har jag ett nytt dilemma!

Spelar jag filmer i t.ec. MPC-HC eller VLC så är bilden precis som jag vill ha den. Men spelar jag upp dem i XBMC så märker jag en viss grynighet(kan vara inbillning) men definitivt att gul och röd är på tok för "varma". Hur fixar jag det här? Någon som har några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Dolde jag video så hoppade Movies och TV shows upp på "main-raden", precis som jag vill ha det

Jag missförstog din fråga, jag trodde du ville ha andra valfria saker på Meny-raden.

Hade du bara följt PanicOutPuts instruktioner hade det fungerat.

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Skrivet av Skrotis:

Hade du bara följt PanicOutPuts instruktioner hade det fungerat.

Det var precis vad jag gjorde för att få det att fungera :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av k_k:

Snart kastar jag något på teven!!!

När jag skall spela upp en film som har master dts hd ljud så laggar det som bara den och inget ljud kommer. Om jag stänger av teven så funkar ljudet korrekt men då har jag ingen bild.

Det har fungerat innan men nu helt plötsligt så funkar det inte, gör jag om i inställningarna så kan jag få dts ljud men det känns inte lika bra då man kan få madtshd ljud. Vad är det för fel jag gör? Har senaste versionen av xbmc. Jag har provat att avinstallera men det hjälps inte.

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=128480

På tal om något annat. Svtplay fortfarande ur funktion? Har inte sett till någon uppdatering.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Jag beställde en HTPC igår, och tycker XBMC låter väldigt intressant. Något jag funderar över är vilket OS man bör ha på HTPCn.. Så vad har ni för OS under XBMC?

Några för-/nackdelar eller att-tänka-på med att köra win7+xbmc / ubuntu+xbmc / xbmcbuntu?

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 2700 // ASRock B450M PRO4 // RX 6700XT 12GB // 64 GB DDR4 // 512 GB SSD m.2 NVMe // 120 GB SSD m.2 SATA // 4 TB // Win10
-Intel i5 4670K // Sapphire Dual-X r9 280x 3 GB // 8 GB DDR3 // Intel 320 120 GB SSD // 3000 GB // Win 7
-NAS: Synology ds218play 1x10 TB // Zyxel NAS542 - 2x4 TB

Permalänk
Skrivet av Sleffermauf:

Jag beställde en HTPC igår, och tycker XBMC låter väldigt intressant. Något jag funderar över är vilket OS man bör ha på HTPCn.. Så vad har ni för OS under XBMC?

Några för-/nackdelar eller att-tänka-på med att köra win7+xbmc / ubuntu+xbmc / xbmcbuntu?

På mina föräldrars HTPC kör jag OpenELEC, det är det smidigaste för dem, tar lite plats och är ganska snabbt i uppstart. Vill man kunna göra mer är nog ubuntu+xbmc eller xbmcbuntu (inte testat själv) det trevligaste valet då kan du kan få det till en snyggare och mer enhetlig upplevelse än Win7+xbmc (tänker på saker som bootlogo osv..). Såvida du inte vill kunna spela spel som enbart finns för Windows.

Permalänk

Hej!

Jag har kört XBMC i några år nu och tycker der blir bättre och bättre. Men jag har några funderingar...
Jag har några filmer som inte spelas upp bra, bilden blir pixlig och ser ut som utsmetad oljemålning.

När jag spelar upp filmerna i VLC ser dom fantastiska ut. Kan jag använda VLC som uppspelare inne i XBMC som extern spelare? Och i så fall hur gör jag då?

Gärna en steg för steg-guide på svenska skulle vara uppskattat.
eller finns det nåt annat sätt att få XBMC att spela upp filmerna felfritt?

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

På mina föräldrars HTPC kör jag OpenELEC, det är det smidigaste för dem, tar lite plats och är ganska snabbt i uppstart. Vill man kunna göra mer är nog ubuntu+xbmc eller xbmcbuntu (inte testat själv) det trevligaste valet då kan du kan få det till en snyggare och mer enhetlig upplevelse än Win7+xbmc (tänker på saker som bootlogo osv..). Såvida du inte vill kunna spela spel som enbart finns för Windows.

Hur funkar detta med openelec? Kan ha nån sorts webläsare med? Så man kan kolla youtube, läsa aftonbladet etc ändå?

Till en annan fråga: Kan man på nått sätt spara konfigen från XBMC? Tänkte formatera min HTPC, och det är ju en hel del pillande innan får det som man vill ha det!

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Hur funkar detta med openelec? Kan ha nån sorts webläsare med? Så man kan kolla youtube, läsa aftonbladet etc ändå?

Till en annan fråga: Kan man på nått sätt spara konfigen från XBMC? Tänkte formatera min HTPC, och det är ju en hel del pillande innan får det som man vill ha det!

Jag har för mig att jag sett ett tillägg för det på OpenELECs forum. Har inte testat själv. Kör man med xbmcbuntu går det nog enklare att hitta något sätt att göra det (advanced launcher + webbläsare).

Jag brukar bara göra backup på mappen ".xbmc" i hemkatalogen. I Windows ligger den under "%appdata%"

Permalänk
Medlem

Hej.

Har ett mycket irriterande bekymmer. Ibland så får jag master dts hd ljud att fungera och ibland så får jag det inte. Hur kan det komma sig? Jag har inget gjort någon ändring i inställningar. Kan det vara att jag har fel drivrutiner?

Följande händer.
Jag får bara dts ljud
stänger av datorn och sätter på den ett par timmar senare, då får jag master dts hd ljud.
stänger av dator och sätter på den ett par timmar senare, då får jag dts ljud och det laggar.

Vad är felet?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk

Lite off topic kanske, men: opdenkamp har öppnat en pull request idag för att få in PVR i mainline verkar det som! https://github.com/xbmc/xbmc/pull/1357

Permalänk
Medlem

Det verkar som att bilderna inte funkar... Är det någon mer än mig som inte kan se dom?

Permalänk

Hejsan, har kört xbmc sedan jag köpte min htpc och är mer än nöjd, det är verkligen kanonsnyggt!
Men en sak stör mig ganska mycket, ibland när jag kollar på 720p/1080p rippar så är det som ett liiiitet litet microlagg, knappt märkbart men det syns.
Har ett Asrock A75m-itx och en A8 3870k med senaste bios/drivrutiner.
Hur får man bort det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (NZXT Kraken X62) || Vengeance LPX 16GB 3400MHz
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING || Asus RTX 3060 ti OC
NZXT H500i || EVGA G3 750W

Permalänk
Medlem

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=121877

Kolla så du gjort som han gjort för första sidan.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Jag har ett jäkligt skumt problem.

När jag sätter igång förstärkaren så har jag alla formaten som finns, men när jag sedan sätter på teven så försvinner alla format och jag har bara kvar dts och dd. Hur man det komma sig?

Mvh

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Skrivet av k_k:

http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=121877

Kolla så du gjort som han gjort för första sidan.

Va har det med mitt microlagg att göra?

Nån mer med tips hur man får bort det? Sjukt störande

Visa signatur

Ryzen 5600x (NZXT Kraken X62) || Vengeance LPX 16GB 3400MHz
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING || Asus RTX 3060 ti OC
NZXT H500i || EVGA G3 750W

Permalänk
Medlem

Tjena!
Kan man skapa flera olika bibliotek? Typ gamla filmer och nya filmer? och finns det något smidigt sätt om detta går att hoppa mellan dessa?

Visa signatur

Moderkort: P67A-GD65 B3, CPU: intel i5 2500k, GPU: Saphire 280x vapor-x, Minnen: 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz

Permalänk

@Schdefan:Tills vidare (dvs innan Frodo, möjligt att det kommit i nightlies) gör det tyvärr inte det som jag hittat åtminstone. Det finns lite workarounds men så värst smidigt att ställa in det är det inte, antingen via "smart playlists" (se här t ex: HOW-TO customize the home menu with custom categories) eller att ha separata profiler som inte delar sources (eller speciella genrer eller liknande). Förutsatt att du inte menar "gamla och nya filmer" som sedda och osedda men det är å andra sidan inbyggt? Har hittills inte orkat fixa med det själv men hoppas funktioner som Custom video nodes kan göra det lite lättare.

Inte så att det är svårt att hitta vad man letar efter om man verkligen vill få tag på det och vet precis vad man letar efter, filter-, sortering- och sökfunktionerna fungerar utmärkt (så använd dem!), "discoverability"* är det sämre med. Skulle göra under att kunna sortera ut t ex dokumentärer ur de vanliga kategorierna för egen del.

*Svensk motsvarighet? Upptäckbarhet känns inte helt klockrent...

Komplettering
Visa signatur

"You don't have bad luck. The reason that bad things happen to you is because you're a dumbass"

Permalänk
Medlem

Efter uppdaterat iPhonen med iOS 6 så funkar inte speglingen till min HTPC med Xbmc på, någon mer det slutat fungera för?

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan