Permalänk
Avstängd

Oljedoppad pc, version 4.0

Har på senaste tiden insett att jag behöver ha ett projekt igång hemma för att inte bli tokig.. därav tog jag isär min gamla akvariepc (se mitt andra galleri) och byggde om det till vad det är idag. (samma pc komponenter som tidigare dock)

Hoppas att det är till glädje.

EDIT: jag har i kommentarstråden till detta galleri lagt in en videolänk där ni nu kan se datorn igång lite bättre, plus en snabbpanorering av min datorgrotta..
EDIT: Fick idag plocka ur det ena av grafikkorten som av någon anledning hade gått sönder.

EDIT: Beställt ett Asus Maximus V Formula som ersättning för mitt nuvarande moderkort (då det verkar ha gått åt helvete tyvärr)

komponentlista:

Moderkort: Asus P8Z77-V deluxe.
Processor: Intel I7 3770K @ 3900mhz
CPU Kylare: Be quiet dark rock pro 2.
Ram: 16GB Ripjaws G-skill 2133mhz
Hdd: 4st Sata 3.0 SSD + 2 Sata 2 SSD (Olika tillverkare)
Grafikkort: Palit Jetstream GTX680 4GB
PSU, Corsair HX1050

Oljedoppad pc, version 4.0

Permalänk

Fantastiskt, riktigt häftigt lite mållös faktist

Permalänk
Avstängd

Tackar tackar..

Permalänk
Medlem

Helt j..... OTROLIGT läckert!

Vill också göra:(

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DatorMuppen:

Helt j..... OTROLIGT läckert!

Vill också göra:(

Tackar.. har man tid och råd så är det ett riktigt roligt projekt.. men räkna med mycket oljespill... (Och vad du än gör. glöm inte att montera anslutningarna till pumpen rätt.. råkade sätta slangarna fel först. så jag fick ta upp hela skiten och sätta slangarna rätt)

Permalänk
Medlem

Synd att det är lite dåliga bilder, annars är projektet helt galet phett!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

vad använder du för olja?

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt

Vad får du för temperaturer under belastning?

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anemic:

Synd att det är lite dåliga bilder, annars är projektet helt galet phett!

Jo jag vet,, jag är en slav till belysningen i min lägenhet tyvärr.. Skall ta några nya bilder på datorn i drift senare, med bättre ljus och lägga upp...

Skrivet av tubbää:

vad använder du för olja?

Jag använder vanlig hederlig mineralolja ifrån den här leverantören: http://shop.vetgross.se/sv/paraffinolja-5-7l.html

Skrivet av Nisse86:

Väldigt snyggt

Vad får du för temperaturer under belastning?

Som värst vid en spelstund i shogun 2 total war, så har jag nått upp till ca 50c på processor och grafikkort efter ca 4timmar maratonspelande.. (BF3 likaså)

Permalänk

frågan är, hur flyttar du den om du ska iväg på lan? xD

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Grymt bygge men förstår inte varför du inte köppte en moderkorts plåt från lian li för 200kr istället för att slakta ett chassi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nickieponken:

frågan är, hur flyttar du den om du ska iväg på lan? xD

Har aldrig varit mycket för LAN:ande. Men eventualiteten har medräknats.. datorn står på en hemmabyggd plattform med hjul, så att det bara är att binda ihop och EXTREMT försiktigt flytta på den.. (Väger väl bara en ca 100kg med olja och komponenter med mera)

Skrivet av Jorvin:

Grymt bygge men förstår inte varför du inte köppte en moderkorts plåt från lian li för 200kr istället för att slakta ett chassi

Hade en sådan i min första version av akvariepcn. Men jag gillade inte färgen och stilen på den.. (Inga hål för kabeldragning, kabelhantering på baksidan med buntband och det faktum att den var plåtgrå...)

På detta sätt så fick jag med Fractal designs eminenta kabelhantering, och en svart moderkortsplåt... Nice....

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Har aldrig varit mycket för LAN:ande. Men eventualiteten har medräknats.. datorn står på en hemmabyggd plattform med hjul, så att det bara är att binda ihop och EXTREMT försiktigt flytta på den.. (Väger väl bara en ca 100kg med olja och komponenter med mera)

Hade en sådan i min första version av akvariepcn. Men jag gillade inte färgen och stilen på den.. (Inga hål för kabeldragning, kabelhantering på baksidan med buntband och det faktum att den var plåtgrå...)

På detta sätt så fick jag med Fractal designs eminenta kabelhantering, och en svart moderkortsplåt... Nice....

ok då fattar jag, skoj med litte udda datorer för övrigt.

Permalänk
Medlem

Ett tag sen man sett en sån här med nyare komponenter, blir 4.9/5 för dom lite suddiga bilderna. Alltså 5.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Avstängd

Filmklipp...

Skapade ett youtubeklipp där man ser datorn igång lite bättre... och en snabbpanorering av min "Datorgrotta"

Först den förrförra versionen:

Sedan den nya versionen:

P.s. beklagar darth vader andningen.. visste inte att jag andades så tungt.. :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jorvin:

ok då fattar jag, skoj med litte udda datorer för övrigt.

Jo visst är det det.. Fått mycket inspiration av att följa de fantastiska projekten som sweclockers medlemmar skapar..

Skall lägga upp bilder på mitt andra lilla projekt också. en datorterminal med touchscreen i hallen.. Bara för att jag kunde..

Skrivet av JohanFalk:

Ett tag sen man sett en sån här med nyare komponenter, blir 4.9/5 för dom lite suddiga bilderna. Alltså 5.

Tackar... Jo det är svårt att ta bra bilder när man har dåligt ljus och en mobilkamera, samtidigt som man sovit för lite och druckit för mycket kaffe...
Lade upp en ny något bättre bild som du kanske såg...

Permalänk
Medlem

vars e firrarna då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krejsi:

vars e firrarna då?

Om du vet om några fiskar som trivs i olja (inte ansjovis eller sardiner tack, gillar inte dem)
Och som inte skall stekas eller marineras så får du gärna tipsa mig om dessa...

Permalänk
Medlem

Haha va sjuukt! 5/5!

Jag har en fråga. Kan man ångra sig nu? Alltså, om du skulle vilja använda komponenterna i nått annat bygge exempelvis. Går de att ta bort oljan fullständigt och köra de som vanligt om man skulle vilja? Eller är de för alltid dömda att verka i mineralolja?

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blesk:

Haha va sjuukt! 5/5!

Jag har en fråga. Kan man ångra sig nu? Alltså, om du skulle vilja använda komponenterna i nått annat bygge exempelvis. Går de att ta bort oljan fullständigt och köra de som vanligt om man skulle vilja? Eller är de för alltid dömda att verka i mineralolja?

Allt är väl möjligt. Processorn bör ju kunna användas igen relativt enkelt t.ex. Men grafikkort och nätagg är nog ganska dömda. (det beror väl helt på hur mycket jobb du är villig att lägga på att torka bort oljan ifrån komponenterna)

Permalänk
Skrivet av Blesk:

Haha va sjuukt! 5/5!

Jag har en fråga. Kan man ångra sig nu? Alltså, om du skulle vilja använda komponenterna i nått annat bygge exempelvis. Går de att ta bort oljan fullständigt och köra de som vanligt om man skulle vilja? Eller är de för alltid dömda att verka i mineralolja?

Inga som helst problem att tvätta delarna. Destillerat vatten och mjuk tandborste eller något i den stilen.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem

Detta var så sjukt häftigt att jag tror jag måste gå o baj*a snart! Men innan jag gör det tänkte jag försöka hinna med o fråga; kyler du oljan på något vis också eller du går på det faktum att detta är ett helt otroligt coolt projekt i sig, kylning behövs därför inte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hallon:

Detta var så sjukt häftigt att jag tror jag måste gå o baj*a snart! Men innan jag gör det tänkte jag försöka hinna med o fråga; kyler du oljan på något vis också eller du går på det faktum att detta är ett helt otroligt coolt projekt i sig, kylning behövs därför inte?

Bakom akvariet så står det en radbox ifrån phobya med en 1080 radiator inmonterad. denna får oljan att kylas av 9st 120mm fläktar. Och två pumpar suger oljan ifrån akvariet igenom radiatorn.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Bakom akvariet så står det en radbox ifrån phobya med en 1080 radiator inmonterad. denna får oljan att kylas av 9st 120mm fläktar. Och två pumpar suger oljan ifrån akvariet igenom radiatorn.

Aha! Vackert bygge iaf 7/5! Nu har du ju löst uppvärmningen av rummet ditt också! hehe 8)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hallon:

Aha! Vackert bygge iaf 7/5! Nu har du ju löst uppvärmningen av rummet ditt också! hehe 8)

Jo men visst..

Och tackar för det betyget..

Drabbades av en liten setback dock.. Råkade koppla pumpen (har två st nu) fel, och hade åkt hemifrån över dagen. Upptäckte när jag kom hem att ett av grafikkorten hade pajat p.g.a överhettning. (Moderkortet kan ha tagit skada också.)

Är lite omdesignat nu. men temperaturerna vid tungt användande har ökat något. Ligger nu på runt 65c vid tungt användande. på grafikkortet alltså. Moderkortet ca 40c och processorn ca 50c

Permalänk
Medlem

Sjukt nice, det skulle dock vara roligt om du vid din nästa uppdatering få med lite temps på akvariets komponenter

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87 MPOWER | CPU: Intel i7 4770k @ 4,6Ghz | Kylare:Corsair Hydro H80i | Chassi: Corsair 800D | GPU: ASUS GTX 680 DCII | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb |PSU: Corsair TX 650 80+ | SSD: Crucial m4 128gb | HDD WD 750TB 7200rpm | Skärm: BenQ 24" XL2420T 120Hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lonic:

Sjukt nice, det skulle dock vara roligt om du vid din nästa uppdatering få med lite temps på akvariets komponenter

skall se vad jag kan få fram.. har ännu inte hittat ett program som ger mig en bra logg över maxtemp på flera komponenter samtidigt.. (Tips mottages tacksamt)

Permalänk
Medlem

Hur hög ljudnivå har du? Vad är den fylld med?

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge! Hur länge håller oljan egentligen, måste man byta den efter ett tag?

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/