Permalänk
Medlem
Skrivet av kb01nojo:

Tjena! Kan någon som har mer erfarenhet av Streacom FC8 EVO säga mig om det här kommer få plats och fungera?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2507483/2012-11-06

Tror ni jag måste ha lågprofil-minnen eller funkar det med vanliga? Hur gör man när man monterar en slot-in optisk läsare (antar att man måste ta bort lite)?

Mycket tacksam för vägledning:)

Mvh,
Johan

Skrivet av johnzered:

Du måste ha en slot in modell och inte en med släde. T.ex. Sony BD-5850H. Det går också med Sony BC-5600S men den är vanligtvis dyrare.
Se t.ex. här : http://www.sony-optiarc.eu/products/bluraydrivesnotebooks/sli...
Det finns äldre modeller under Archive.

En av de stora fördelarna med EVO är ju att Streacom har gjort en universallösning för ejectknappen på den optiska spelaren.

Så då är man inte låst till Sonys variant med knappen på vänstersidan utan kan ta vilken slot-in som helst.

Slot in BD @ prisjakt

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Du verkar duktig på det här med HTPC. Jag ska införskaffa mig min första nu då jag äntligen slagit till och köpt en bra TV så är det skoj att kunna utnyttja den fullt ut.

Därför behöver jag en HTPC som klarar av 1080p samt 3D så bra som möjligt. Kommer även köra lite netflix och eventuellt hulu också.
Min budget ligger på 4000kr och jag har en NAS så behöver bara en SSD 60-120gb till operativet.

Kan du eller någon hjälpa mig plocka ihop delar som klarar allt man behöver klara i dagsläget?

Tack på förhand!

Det blir ju sammma följdfrågor som alltid...

Format?
Något chassi du gillar?
Ljudnivå vs Prestanda vilket är viktigast
Användningsområde, bara HTPC dvs film musik surf och inga tunga spel eller står spel högt upp på listan?

MatsNilssons paket ovan är ett väldigt bra balanserat paket tycker jag, lägger man till 500 så får man ju AMD's kraftigaste APU A10 5800K och då kan man ju tom spela med överkomliga inställningar.

Ska man däremot ha ett TYST system så kan det kräva lite mer, men det beror mycket på hur datorn står, om den får bra ventilation och hur hårt den körs. Bara för att en APU har en TDP på 100W så behöver inte det betyda att den blir myvket varmare än en med 50W vid normaldrift där lasten är låg - så då kan man få ett hyfsat tyst system vid normaldrift men vid hög last så kan det låta - men det kan ju vara acceptabelt.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det blir ju sammma följdfrågor som alltid...

Format?
Något chassi du gillar?
Ljudnivå vs Prestanda vilket är viktigast
Användningsområde, bara HTPC dvs film musik surf och inga tunga spel eller står spel högt upp på listan?

MatsNilssons paket ovan är ett väldigt bra balanserat paket tycker jag, lägger man till 500 så får man ju AMD's kraftigaste APU A10 5800K och då kan man ju tom spela med överkomliga inställningar.

Ska man däremot ha ett TYST system så kan det kräva lite mer, men det beror mycket på hur datorn står, om den får bra ventilation och hur hårt den körs. Bara för att en APU har en TDP på 100W så behöver inte det betyda att den blir myvket varmare än en med 50W vid normaldrift där lasten är låg - så då kan man få ett hyfsat tyst system vid normaldrift men vid hög last så kan det låta - men det kan ju vara acceptabelt.

Sorry, skulle varit tydligare.

Men det är en ren HTPC jag behöver. Spel har jag en stationär dator som klarar.
Behöver inte vara knäppt tyst men gärna relativt tyst dator. Det viktigaste är att den klarar 3D filmer. Chassit får gärna vara stilrent och finnas plats för en slotin blueray (som jag kommer köpa senare). Har inte kollat så mycket på chassi men har inga stora krav på det.

Jag är jättetacksam för svar och tips!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Sorry, skulle varit tydligare.

Men det är en ren HTPC jag behöver. Spel har jag en stationär dator som klarar.
Behöver inte vara knäppt tyst men gärna relativt tyst dator. Det viktigaste är att den klarar 3D filmer. Chassit får gärna vara stilrent och finnas plats för en slotin blueray (som jag kommer köpa senare). Har inte kollat så mycket på chassi men har inga stora krav på det.

Jag är jättetacksam för svar och tips!

Jag hakar på detta då jag är ute efter samma sak.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag monterat min A10-5800K, 2x4GB G.Skill Ares 2133MHz RAM på ett ASRock Mini-ITX moderkort

Håller på för fullt att installera drivers och VLC m.m. Bara att gå från 1600 till 2133MHz på minnena gav en fin ökning i WEI iaf, ska testa med spel och kanske 3Dmark om jag har det liggandes sedan.

Det blev rätt gott om plats i min SUGO SG02, som ju fixar µ-ATX och hyfsat stora grafikkort, hehe. Lite skillnad mot gamla moderkortet med HD4670t.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det blir ju sammma följdfrågor som alltid...

Format?
Något chassi du gillar?
Ljudnivå vs Prestanda vilket är viktigast
Användningsområde, bara HTPC dvs film musik surf och inga tunga spel eller står spel högt upp på listan?

MatsNilssons paket ovan är ett väldigt bra balanserat paket tycker jag, lägger man till 500 så får man ju AMD's kraftigaste APU A10 5800K och då kan man ju tom spela med överkomliga inställningar.

Ska man däremot ha ett TYST system så kan det kräva lite mer, men det beror mycket på hur datorn står, om den får bra ventilation och hur hårt den körs. Bara för att en APU har en TDP på 100W så behöver inte det betyda att den blir myvket varmare än en med 50W vid normaldrift där lasten är låg - så då kan man få ett hyfsat tyst system vid normaldrift men vid hög last så kan det låta - men det kan ju vara acceptabelt.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2512293/sunq-htpc

Den där plockade jag ihop nu. Är det saker som lirar tillsammans och kommer att äta upp allt man matar den i filmväg?

Edit: La in två tysta fläktar också.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Sådär, nu har jag monterat min A10-5800K, 2x4GB G.Skill Ares 2133MHz RAM på ett ASRock Mini-ITX moderkort

Håller på för fullt att installera drivers och VLC m.m. Bara att gå från 1600 till 2133MHz på minnena gav en fin ökning i WEI iaf, ska testa med spel och kanske 3Dmark om jag har det liggandes sedan.

Det blev rätt gott om plats i min SUGO SG02, som ju fixar µ-ATX och hyfsat stora grafikkort, hehe. Lite skillnad mot gamla moderkortet med HD4670t.

http://i45.tinypic.com/2s5xt9l.jpg

http://i45.tinypic.com/2dabmzq.jpg

http://i48.tinypic.com/x4oena.jpg

Vad har du för CPU kylare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Vad har du för CPU kylare?

Big Shuriken första versionen, med utbytt fläkt mot en Scythe Slip Stream 800rpm som snurrar på fast hastighet istället för den tunna PWM-fläkten som följde med.

Dessutom vänd så den suger genom kylaren istället för blåser, eftersom PSUn tar luft direkt ovanför CPU-platsen så annars hade de motverkat varandra.

Sen kör jag tre st Arctic Cooling F8 PWM på fast 5V som chassifläktar, så den går rätt tyst.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnzered:

Du måste ha en slot in modell och inte en med släde. T.ex. Sony BD-5850H. Det går också med Sony BC-5600S men den är vanligtvis dyrare.
Se t.ex. här : http://www.sony-optiarc.eu/products/bluraydrivesnotebooks/sli...
Det finns äldre modeller under Archive.

Touché:) Misstänkte jag hade tänkt lite fel där:) Är det nåt annat någon kommer att tänka på?

Mvh,
Johan

Permalänk
Medlem

Chassi

Tjena,

Behöver tips på ett chassi (inkl. nätagg) som passar till följande uppsättning:
Moderkort: Asus P8Z77-I DELUXE mITX.
Processor: Intel i5 3570K (förslag på kylare som passar i det chassit i så fall. Helst passivt)

Det måste finnas plats i burken för en 3,5 tum + en SSD.

Helst ska det vara ett chassi med fjärrkontroll, men är inget krav.

/G

Permalänk
Skrivet av hjördis:

Tjena,

Behöver tips på ett chassi (inkl. nätagg) som passar till följande uppsättning:
Moderkort: Asus P8Z77-I DELUXE mITX.
Processor: Intel i5 3570K (förslag på kylare som passar i det chassit i så fall. Helst passivt)

Det måste finnas plats i burken för en 3,5 tum + en SSD.

Helst ska det vara ett chassi med fjärrkontroll, men är inget krav.

/G

Streacom FC8 är nice. Köp till ett Pico-PSU och en fjärrkontroll så är du i hamn.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Htpc bygge

Är min första htpc som jag hade tänkt bygga. Tänkte kolla med dom som kan, om hur det ser ut med mina val. Ska mest använda till film(ska klara 1080p) musik o bilder,o kunna surfa på en tv. inge spel...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2502375/phtpc

Det jag funderade på är om man ska byta från A6 till A10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Streacom FC8 är nice. Köp till ett Pico-PSU och en fjärrkontroll så är du i hamn.

Snyggt chassi, men lite mer än vad jag är beredd att ge. Under tusenlappen, har jag tänkt. Helst ingen extern nätadapter. Det får gärna vara ett passivt system.

/G

Permalänk
Medlem

Ni som är kunniga på det här med HTPC kan ni titta på det här och säga om det är något
som behöver bytas ut ?
Eventuelt extra grafikort senare.
Användnig: titta på 1080p samt 3D så bra som möjligt, något spelande inga tyngre.
Tack på förhand
Silverstone Grandia GD06B (Svart) (Chassi) Gillar det chassit
Ace FSP ATX2.3 460W (Nätaggregat) Tyst
Gigabyte GA-F2A75M-D3H (Moderkort) Billigt behövs bättre?
AMD A-Series A10-5800K 3,8GHz Socket FM2 Box (Processor) Kan gå ner?
Western Digital Caviar Green WD30EZRX 64MB 3TB (3,5 tums S-ATA-hårddisk) Varför inte?
Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB (Solid State-disk (SSD)) Snabb uppstart
Microsoft Wireless Desktop 800 (Nordisk) (Mus + tangentb) Kan behövas

Visa signatur

LEE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiel:

Ni som är kunniga på det här med HTPC kan ni titta på det här och säga om det är något
som behöver bytas ut ?
Eventuelt extra grafikort senare.
Användnig: titta på 1080p samt 3D så bra som möjligt, något spelande inga tyngre.
Tack på förhand
Silverstone Grandia GD06B (Svart) (Chassi) Gillar det chassit
Ace FSP ATX2.3 460W (Nätaggregat) Tyst
Gigabyte GA-F2A75M-D3H (Moderkort) Billigt behövs bättre?
AMD A-Series A10-5800K 3,8GHz Socket FM2 Box (Processor) Kan gå ner?
Western Digital Caviar Green WD30EZRX 64MB 3TB (3,5 tums S-ATA-hårddisk) Varför inte?
Samsung 830 Series MZ-7PC128 128GB (Solid State-disk (SSD)) Snabb uppstart
Microsoft Wireless Desktop 800 (Nordisk) (Mus + tangentb) Kan behövas

Jag skulle tagit ett annat nätagg då Ace inte har EPS12V, dvs 8 polig 12V kontakt - den har bara en 4polig. Detta går att lösa med en 4->8polig adapter men det är bättre att köpa ett nätagg som har rätt kontakter på en gång. Det finn många billiga och bra nätagg som har det. Dessutom har en del haft problem med missljud från ACe-agget - det kan ju iofs vara åtgärdat vid det här laget.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Hej är det någon som vet om det här kommer klara av 1080p filmer på typ 20Gb?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2416290/2012-10-13

Permalänk
Skrivet av christoffer05:

Hej är det någon som vet om det här kommer klara av 1080p filmer på typ 20Gb?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2416290/2012-10-13

Undrar jag också, samt om den kommer klara 3d-filmer?

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av christoffer05:

Hej är det någon som vet om det här kommer klara av 1080p filmer på typ 20Gb?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2416290/2012-10-13

Skrivet av revolt_III:

Undrar jag också, samt om den kommer klara 3d-filmer?

Det borde den ju klara av, men jag tycker E450 är löjligt dyr.

Ni får ju en FM2-setup för mindre pengar - och då får ni ju en betydligt rappare maskin. Problemet blir ju då kanske att få plats med kylningen i det lilla F1C-chassit. Men jag skulle lätt gå upp till F7C eller ännu hellre det heatpipebaserade FC8 Evo så blir det lika tyst som med E450.

Omni tar billigaste FM2 mITX kortet och billigaste FM2-APU:n så landar ni på ~1100 vilket är 300:- billigare än E450-kortet. Om ni tar dom 300:- som ni spar och lägger till ytterligare 350:- så har ni en passivt kyld setup med FC8 Evo där man har betydligt bättre utbyggnads/uppgraderings-möjligheter. Ganska lätt val enligt mig...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag är på jakt efter min första HTPC och vill då ha lite hjälp av er experter på detta forum att välja.
Idag står en stationär gammal burk kopplad till TVn men laggar en hel del när jag streamar sport eller tittat på film i 1080p.
Kraven jag har är att den ska klara av windows 7, film i 1080p och i diverse olika format så som avi, mkv, xvid mm, spelas upp via VLC, streama sport via nätet ex viaplay, spotify, 3D är inget kvar men dock ett litet +

Jag har Nas 1x1TB, 1x2TB så nån stor hårddisk behöver jag inte.
Ljud ska kunna vara 5.1 och kopplas till min reciever, gärna via HDMI.

Som sagt, datorn kommer användas till, film, sport, musik och surfande, så nån spelmaskin är jag inte på jakt efter.

Min budget är Max 4000 kr, men det gör inget om det landar lite under

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk

Koll inför köp

Hej,

Jag har följt tråden en tid nu, mycket lärorikt för en nybörjare som jag
Tänkte bygga en HTPC främst för att kolla på 1080p, 3d-uppspelning och streama från nätet typ viaplay, svt, tv4 mm.
Lite surf och kanske något enklare spel.

Det här är vad jag plockat ihop: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2535162/groover71

Behöver/borde jag byta ut någonting?
Saknas någonting?
Övriga kommentarer?

Tänkte köra win8 på den så småningom men börja med win7.
Budget ca 5000:-

Edit:
Vad förlorar jag t.ex. på att byta moderkort till Asus P8H77-I mITX (förutom wifi)?
http://www.inet.se/produkt/1902265/asus-p8h77-i-mitx

Tack på förhand!
// groover71

Permalänk
Medlem

Tjenare folket!

Sitter här och fundera på om jag skall byta ut min xtreamer mot nåt roligare, jag kommer vilja köra xbmc (linux dist och inte på windows). Det jag nu funderar över är om jag skall köra på en zotac barebone, eller om jag skall bygga ihop en egen maskin. Jag vill ha en relativt tyst maksin som enbart är till för film/tv/musik. Har ni några förslag? råd? Är zotac lådorna nåt att ha?

Visa signatur

PII 965 BE | GA-MA770-UD3 | Kingston 4 Gb 1066 mhz | 8600GTS | Corsair VX450 Watt | WD Black 500 Gb | WD Black 500 Gb | WD Green 1000 Gb | Fractal Design R2 | Win 7 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av groover71:

Hej,

Jag har följt tråden en tid nu, mycket lärorikt för en nybörjare som jag
Tänkte bygga en HTPC främst för att kolla på 1080p, 3d-uppspelning och streama från nätet typ viaplay, svt, tv4 mm.
Lite surf och kanske något enklare spel.

Det här är vad jag plockat ihop: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2535162/groover71

Behöver/borde jag byta ut någonting?
Saknas någonting?
Övriga kommentarer?

Tänkte köra win8 på den så småningom men börja med win7.
Budget ca 5000:-

Edit:
Vad förlorar jag t.ex. på att byta moderkort till Asus P8H77-I mITX (förutom wifi)?
http://www.inet.se/produkt/1902265/asus-p8h77-i-mitx

Tack på förhand!
// groover71

Ser inga problem med den setupen, dock tycker en del att Sugo inte är så tyst.

Hade nog stoppat i en 2-3TB disk istället för 1TB disken då prisskillnaden är så liten samt att det är ont om diskplatser i chassit.

Angående Z77 vs H77 så förlorar du egentligen ingen prestanda med en i3 3225. Det man däremot tappar, och som jag värdesätter, så är det möjligheten i framtiden att stoppa i en överklockningsbar CPU såsom i5 3570K.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimpanen:

Tjenare folket!

Sitter här och fundera på om jag skall byta ut min xtreamer mot nåt roligare, jag kommer vilja köra xbmc (linux dist och inte på windows). Det jag nu funderar över är om jag skall köra på en zotac barebone, eller om jag skall bygga ihop en egen maskin. Jag vill ha en relativt tyst maksin som enbart är till för film/tv/musik. Har ni några förslag? råd? Är zotac lådorna nåt att ha?

Zotac är ju helt ok, dock lite klena för min smak - bygger hellre en egen maskin för samma peng.
Men de fyller ju en HTPC:s funktion i de flesta fall.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirEK:

Hej!
Jag är på jakt efter min första HTPC och vill då ha lite hjälp av er experter på detta forum att välja.
Idag står en stationär gammal burk kopplad till TVn men laggar en hel del när jag streamar sport eller tittat på film i 1080p.
Kraven jag har är att den ska klara av windows 7, film i 1080p och i diverse olika format så som avi, mkv, xvid mm, spelas upp via VLC, streama sport via nätet ex viaplay, spotify, 3D är inget kvar men dock ett litet +

Jag har Nas 1x1TB, 1x2TB så nån stor hårddisk behöver jag inte.
Ljud ska kunna vara 5.1 och kopplas till min reciever, gärna via HDMI.

Som sagt, datorn kommer användas till, film, sport, musik och surfande, så nån spelmaskin är jag inte på jakt efter.

Min budget är Max 4000 kr, men det gör inget om det landar lite under

Någon som kan hjälpa mig?

Vilket chassi är inte så viktigt, hyfsagt smidigt bara, gärna så att jag kan starta med en fjärr.
Den behöver inte vara knäpptyst, är van vid en "vanlig" stationär idag, så länge den låter mindre än den är jag nöjd, men gärna så tyst som möjligt.

Någon som orkar sätta ihop ett system till mig?
Gärna ett AMD paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirEK:

Vilket chassi är inte så viktigt, hyfsagt smidigt bara, gärna så att jag kan starta med en fjärr.
Den behöver inte vara knäpptyst, är van vid en "vanlig" stationär idag, så länge den låter mindre än den är jag nöjd, men gärna så tyst som möjligt.

Någon som orkar sätta ihop ett system till mig?
Gärna ett AMD paket.

Vill du ha optisk läsare?

Fractal design Node 304 är ett ganska populärt chassi om du kan vara utan intern optisk läsare. Det i kombination med ett tyst nätagg, FM2 mITX moderkort + Trinity CPU samt minne och SSD så är du i land. Finns några sådana exempel högre upp i tråden!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Vill du ha optisk läsare?

Fractal design Node 304 är ett ganska populärt chassi om du kan vara utan intern optisk läsare. Det i kombination med ett tyst nätagg, FM2 mITX moderkort + Trinity CPU samt minne och SSD så är du i land. Finns några sådana exempel högre upp i tråden!

Nu har jag suttit lite och knåpat ihop ett paket, då är frågan, kommer detta funkar, är det något jag inte tänkt på, något som jag borde byta för bättre prestanda, pris eller ljud?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2542808/amd-htpc1

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det borde den ju klara av, men jag tycker E450 är löjligt dyr.

Ni får ju en FM2-setup för mindre pengar - och då får ni ju en betydligt rappare maskin. Problemet blir ju då kanske att få plats med kylningen i det lilla F1C-chassit. Men jag skulle lätt gå upp till F7C eller ännu hellre det heatpipebaserade FC8 Evo så blir det lika tyst som med E450.

Omni tar billigaste FM2 mITX kortet och billigaste FM2-APU:n så landar ni på ~1100 vilket är 300:- billigare än E450-kortet. Om ni tar dom 300:- som ni spar och lägger till ytterligare 350:- så har ni en passivt kyld setup med FC8 Evo där man har betydligt bättre utbyggnads/uppgraderings-möjligheter. Ganska lätt val enligt mig...

Tänkte bara tillägga att inget av de FM2-moderkort i ITX-format som finns på prisjakt i dagsläget passar i FC8, pga heatpipehinder.

Men, Zotac har precis gått ut med en pressrelease om sina två FM2 ITX-kort som till synes passar perfekt; A75-ITX B-series respektive A55-ITX B-series. Tillägget "B-series" är det viktiga, då det finns A75-ITX och A55-ITX sedan förut som har FM1-sockel.

Hoppas att de dyker upp på prisjakt väldigt snart!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tänkte bara tillägga att inget av de FM2-moderkort i ITX-format som finns på prisjakt i dagsläget passar i FC8, pga heatpipehinder.

Men, Zotac har precis gått ut med en pressrelease om sina två FM2 ITX-kort som till synes passar perfekt; A75-ITX B-series respektive A55-ITX B-series. Tillägget "B-series" är det viktiga, då det finns A75-ITX och A55-ITX sedan förut som har FM1-sockel.

Hoppas att de dyker upp på prisjakt väldigt snart!

Bra tillägg!

Det borde komme ännu fler ITX-kort tycker jag, det är ju det som verkar mest efterfrågat...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Är detta något att ha?

Funderar på att köpa detta paketet
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2543944/amd-htpc1-lp

Några åsikter?

Eftersom jag aldrig har köpt en dator i delar innan så skulle jag behöva lite hjälp, är allt med? kablar och så tänker jag på, något jag måste lägga till?

Permalänk
Skrivet av SirEK:

Funderar på att köpa detta paketet
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2543944/amd-htpc1-lp

Några åsikter?

Eftersom jag aldrig har köpt en dator i delar innan så skulle jag behöva lite hjälp, är allt med? kablar och så tänker jag på, något jag måste lägga till?

Jag tycker det ser bra ut, dock tycker jag du ska köra med vanliga LP-minnen från corsair, du kommer inte märka någon skillnad förutom att de tar mindre plats i lådan. http://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1...

EDiT: Passar på att fråga lite själv. Funderar på att plocka ur de 5 lagrings HDDs jag just nu har i min gaming-dator och flytta de till min i så fall kombinerade NAS/HTPC. Tänkte köra debian på SSDn och använda som torrent-burk. Kommer WD-green diskarna låta mycket och störa vid filmtittande? Jag är inte så känslig för ljud och vid film har man väl även ganska högt ljud från filmen så jag tror inte det stör så mycket eller? Är A10 overkill för 1080p tittande, nedladdning i 100/100 samtidigt som diskarna är krypterade med AES? Enligt vad jag läst har prollen AES-NI så borde inte vara alltför jobbigt för den? Måste jag ha en A10 eller duger en A8? Vill inte köpa en A8 för att om ett år köpa en ny för att den inte orkar med längre...

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2537678/2012-11-13

Synpunkter?

Dock har moderbrädan bara 4 SATA-portar, viket sata-kontrollerkort ska man använda för maximal prestanda/krona? Behöver inte vara dundersnabbt då SSDn ändå kommer sitta på mb.