Permalänk

Pastabyte mellan kärna & IHS [Ivy Bridge]

Tjena alla glada Sweclockers!

Som ni kanske vet så är kylpastan mellan kärnan och IHS:en (Internal Heat Spreader) på Ivy Bridge-processorerna är ganska dålig. När man krämar upp frekvensen och spänningen på prollen så kan det lätt hända att temperaturen flyger iväg lite, och så var det även för mig.
Efter att jag installerade vattenkylning i systemet så lyckades jag ändå komma upp i 4.6 GHz utan problem, men temperaturen låg då på ca 90-95 °C. Lite synd tyckte jag, som trodde att det skulle gå att få ut mer från knappt 470 cm2 radiatoryta. Jag bestämde mig för att göra denna mod (det var inte lätt, men det gick) som lyckades dra ner temperaturen en del. Tyvärr inte så mycket som jag hade önskat, men det fick gå!

Kanske en liten inspiration till någon annan som vill göra något liknande?

Ursäkta att bilderna är tagna med mobilen. Det var det som fanns till hands. Vill ni se specs och annat på datorn så har jag ett galleri till.

Pastabyte mellan kärna & IHS [Ivy Bridge]

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Jag gillade Sacred 2, så det blir en klar femma.

Permalänk

hur får man av själva "plåt" biten eller vad de är?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem

Är inte risken stor att man har sönder processorn när/om man tar av IHS:en?
Jag ska själv också köpa en i5 3570K snart och man kanske borde göra samma sak för att få ner temperaturerna lite?
Skulle gärna vela veta hur du fick av IHS:en utan att skada processorn
Nice galleri btw

Visa signatur

Define R6 TG - i9 9900K 5GHz OC - Corsair H150i PRO RGB - ASUS Z390-F - 32GB 3200MHz Vengeance RGB PRO - RTX 4070Ti
𝓷𝓲𝓬𝓮

Permalänk
Medlem

Du får en 5a för ditt mod!

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Skrivet av söderström123:

hur får man av själva "plåt" biten eller vad de är?

Skrivet av Franne:

Är inte risken stor att man har sönder processorn när/om man tar av IHS:en?
Jag ska själv också köpa en i5 3570K snart och man kanske borde göra samma sak för att få ner temperaturerna lite?
Skulle gärna vela veta hur du fick av IHS:en utan att skada processorn
Nice galleri btw

Tack så mycket!
Klart är det sjukt riskabelt! Var lite osäker när PCB:n på chippet böjdes när jag satte in kniven :/
Det är nog bättre om man använder sig av ett rakblad istället. De är nog lite tunnare.
Om du ska göra det så var SJUKT försiktig! Gör inget med hast och sätt inte in bladet för långt, då ska det nog gå bra!

Detta klippet använde jag mig av för att få bort IHS:en (metallplattan)

Tänk på att jag inte tar något ansvar om din processor går sönder

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Skrivet av Efta:

Jag gillade Sacred 2, så det blir en klar femma.

Skrivet av sipe46:

Du får en 5a för ditt mod!

Tack så mycket!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk

Så skulle jag aldrig våga göra

Permalänk
Medlem

intressant! inte sett denna process tidigare (:

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

vilken förbättring!

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Kjelle katalogen bakom, stadigt.

Permalänk

Gör om gör rätt!

Sprid inte pastan själv utan låt trycket av IHSen och kylplattan göra det jobbet, lägg istället bara en klick eller en sträng kylpasta så ska du se att tempen blir ännu bättre!

Edit: Gött att se själva modden, själv sitter jag lyckligtvis på Sandy Bridge annars hade det blivit något liknande.

Permalänk

konstigt att du har så höga temps för jag drog upp min till 4,6 MHz stabilt med min h100 och jag har max temp på 71 grader..

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3570k 4,6 MHz | MODERKORT:Asus maximus v formula| GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB edition - Sapphire Radeon HD 6870 1GB | PSU: corsair AX850 80+ | CHASSI: cooler master II| RAM: corsair xms3 12GB | OS: Windows 7 64 bit

Permalänk
Skrivet av söderström123:

konstigt att du har så höga temps för jag drog upp min till 4,6 MHz stabilt med min h100 och jag har max temp på 71 grader..

Det är väldigt olika på olika ex. Men som jag fattat det med Ivy så kan tempen spåra ur totalt när du når en viss spänning. Du kan ha fina temps men så ökar du Vcore nåt snäpp bara så stiger tempsen orimligt mycket.

Vet inte om dom är bättre nu än i början, men i början var det så iaf.

TS: Du hade nog fått ännu bättre temps med mindre kylpasta