Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen.
Börjar nog luta åt en FM2'a enl inet varukorgen (eller ungefär motsvarande på cdon om jag kan hitta ngn vettig tyst cpu-kylare som passar i lådan) Köper helst allt från samma ställe

Har ju en del prylar så om jag bara köper detta landar det ju mycket lägre i pris och man kan klämma in en ssd med

Edit:

Nu har jag nog i stort sett bestämt mig.
Blir följande om någon har lust att hjälpa mig med en sissta koll om dett är vettiga saker:

Mottager gärna tips om en lite tystare kylare än orginal som jag får plats med i denna burk (Den får gärna finnas på cdon. Annars får man väl vänta och traska till inet om någon vecka när man är i stan)

Här är vad det ser ut att bli just nu. (totalt ca 2116 kr)

http://cdon.se/hemelektronik/amd_a-series_a6-5400k_black_edit...

http://cdon.se/hemelektronik/asus_f2a55-m_lk_amd_a52_2xddr3_s...

http://cdon.se/hemelektronik/be_quiet!_pure_power_bqt_l7_350w...

http://cdon.se/hemelektronik/silverstone_sst-ml03b_htpc_no_ps...

http://cdon.se/hemelektronik/tp-link_tp-link_150mbps_wireless...

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Crianza
Kompletts superweekend är farlig, nu funderar jag på att bygga ihop en htpc.

Vad ska jag fortsätta det här bygget med om jag vill komma undan så billigt som möjligt?
Processor: AMD A-Series A6-3500 (349:- på Komplett)
Moderkort: ASUS F1A75-M PRO R2.0, Socket-FM1 (789:- på Komplett), Läste jag rätt att grafik och ljud var integrerat på moderkortet?
Minne: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 (249.00:- på Komplett)
Chassi
Så vilket chassi? Om det finns gärna ett som är mindre än 33x33 och med maxdjup 37. Annars så spelar storleken inte så stor roll.
Hårddisk:
Kan jag använda gamla hårddiskar som suttit i laptop? (har fullt fungerande hårddiskar, men mindre fungerande laptops liggande)
Dvd
Funderar på om jag behöver dvdspelare, har en extern liggandes + det mesta som kollas på kommer väl att köras streamat eller från hårddisk.

Skrivet av nafs:

För mig känns det rätt dumsnålt att satsa på en platform (FM1) som redan har ersatts (av FM2) och är utdöende. Fast har man inte planerat att uppgradera tex CPU:n så lär ju din setup göra det den ska! Men en FM2-setup blir inte mycket dyrare!

Grafiken sitter i CPU:n och inte på moderkortet, däremot kan man med hjälp av moderkortet använda det integrerade grafiken i CPU:n. Ljudkortet sitter dock på moderkortet.

Chassi är ju som så mycket en smaksaka och även en fråga om budget. Skrolla uppåt i tråden för att se om de som tipsas här är något som faller dig i smaken. Även lite surfande på prisjakt kan ge dig många tips!

Klart du kan använda dina gamla hårddiskar, laptopdiskar är ju 2,5" och i regel tystare än 3,5". De flesta chassin har ju förberetts för 2,5"-diskar idag men i värsta fall kan du behöva en adapter för ett par tior.

Vad rekommenderar du då? Som typ en billigt htpc. Behöver ingen med en massa kräm i, utan kommer att kolla mest på streamat eller saker på hårddisken. Har ingen värsting tv heller utan en 32" lcd tv med några år på nacken.

Permalänk

Så var det inhandlat, valet föll på dessa komponenter, för högupplöst film, lite spelande, streaming och körande av webbserver/ts3/mumble-servers.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2185457&view=m

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

Så var det inhandlat, valet föll på dessa komponenter, för högupplöst film, lite spelande, streaming och körande av webbserver/ts3/mumble-servers.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2185457&view=m

Ser grymt ut, återkom med dina intryck!!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cinzia:

Vad rekommenderar du då? Som typ en billigt htpc. Behöver ingen med en massa kräm i, utan kommer att kolla mest på streamat eller saker på hårddisken. Har ingen värsting tv heller utan en 32" lcd tv med några år på nacken.

En FM2-setup med A4 5300 kan man ju få för runt 2000 om man är riktigt snål... Jäkligt mycket HTPC för pengarna!

Guide/köpråd: HTPC för ~2000:-

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Tack för hjälpen.
Börjar nog luta åt en FM2'a enl inet varukorgen (eller ungefär motsvarande på cdon om jag kan hitta ngn vettig tyst cpu-kylare som passar i lådan) Köper helst allt från samma ställe

Har ju en del prylar så om jag bara köper detta landar det ju mycket lägre i pris och man kan klämma in en ssd med

Edit:

Nu har jag nog i stort sett bestämt mig.
Blir följande om någon har lust att hjälpa mig med en sissta koll om dett är vettiga saker:

Mottager gärna tips om en lite tystare kylare än orginal som jag får plats med i denna burk (Den får gärna finnas på cdon. Annars får man väl vänta och traska till inet om någon vecka när man är i stan)

Här är vad det ser ut att bli just nu. (totalt ca 2116 kr)

http://cdon.se/hemelektronik/amd_a-series_a6-5400k_black_edit...

http://cdon.se/hemelektronik/asus_f2a55-m_lk_amd_a52_2xddr3_s...

http://cdon.se/hemelektronik/be_quiet!_pure_power_bqt_l7_350w...

http://cdon.se/hemelektronik/silverstone_sst-ml03b_htpc_no_ps...

http://cdon.se/hemelektronik/tp-link_tp-link_150mbps_wireless...

Ser bra ut, minne har du antar jag?

Prova den medföljande kylaren först - vem vet den kanske inte låter alltför mycket - speciellt om datorn inte lastas så hårt.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ser bra ut, minne har du antar jag?

Prova den medföljande kylaren först - vem vet den kanske inte låter alltför mycket - speciellt om datorn inte lastas så hårt.

OK.

Ja minne har jag..... sakerna är beställda nu

Permalänk
Medlem

Gör ett nytt försök till att sätta ihop en htpc:
Processor:
AMD A-Series A4-5300 3,4GHz Socket FM2 Box
eller
AMD A-Series A6-5400K 3,6GHz Socket FM2 Box

Moderkort:
ASRock FM2A75M-ITX

Minne:
Kingston HyperX DDR3 PC12800/1600MHz CL9 XMP 2x4GB

Blueray
Samsung SN-506AB

Hårddisk
SSD 120GB
eller
”vanlig” 2,5 hårddisk

Chassi:
LC-Power LC-1320mi (Svart) (dock känns det lite dumsnålt, eftersom det bara har plats för en hårddisk, helst vill jag ha plats för både ssd och vanlig)
Förslag på annat? (+psu till annat chassi) maxmått D37cm H16cm B47cm. Annars är alternativt ett vanligt chassi, men då kan jag ju välja bland andra moderkort och inte ett i litet format.

Permalänk
Hedersmedlem

Har beställt bland annat ett MSI FM2-A75IA-E53 som skall in i mitt Silverstone Sugo SG07. Någon som vet någon lämplig kylare? Vill ju helst inte blockera pci-e slotten samtidigt som det är trevligt om den är ganska tilltagen. Kanske är få som kört den kombinationen av moderkort och chassi?

Edit: Orkade inte krångla/vänta så jag själv kunde mäta. Blev en NH-L9a som ju givetvis kommer passa (även om det lär bli lite varmare alt. mer högljutt än vad jag hade tänkt från början).

Permalänk
Medlem

Kan någon rekommendera en billig och tyst kylare till AMD A8 5600K 3,6 Ghz FM2 ?

Funderar på att köpa http://www.inet.se/kundvagn/visa/2792737/2013-01-03.

Undrar också om man borde ta http://www.inet.se/produkt/6909693/cooler-master-silent-pro-m... istället för http://www.inet.se/produkt/6911368/corsair-cx-430w-80-bronze ?

Visa signatur

i7 3770K | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 690 | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | 16GB 1600MHz | ASUS Xonar Essence STX |SSD 120GB Intel 520 | 1TB WD | Fractal Design Define XL | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Dell U3011 IPS | Eizo S2402W | Dell U2412M | Windows 7 Home Premium 64-bit | Telia Fiber 100/10 |

Permalänk
Medlem

Ska bygga en liten HTPC med passivkylning.
Kommer det att funka att köra 3d Bluray filmer med denna http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/133506-zotac_fusion35... ? Tänkte köra med intern bluray läsare och såklart i 1080p. Men är den tillräckligt kraftig?

Visa signatur

PhR34k

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ser bra ut, minne har du antar jag?

Prova den medföljande kylaren först - vem vet den kanske inte låter alltför mycket - speciellt om datorn inte lastas så hårt.

Blev inte så bra det där.
Hade precis monterat ihop skiten och skulle plugga in i tv'n då jag inser att moderkortet saknar hdmi port trots
att det har det på bilderna. (på bild 2 ser man tom att det står hdmi interface på moderkortet de har på bilden)

Nu är frågan. Kan man köpa ett passivt grafikkort med hdmi port och fortfarande få ljud via hdm porten?
Isf vad är jämnställt med det som sitter i i grafikväg, passivt och till lågt pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Blev inte så bra det där.
Hade precis monterat ihop skiten och skulle plugga in i tv'n då jag inser att moderkortet saknar hdmi port trots
att det har det på bilderna. (på bild 2 ser man tom att det står hdmi interface på moderkortet de har på bilden)

Nu är frågan. Kan man köpa ett passivt grafikkort med hdmi port och fortfarande få ljud via hdm porten?
Isf vad är jämnställt med det som sitter i i grafikväg, passivt och till lågt pris?

Amenvafan, var tvungen och kolla på ASUS hemsida och LK modellerna har inte HDMI, bara DVI. Bilderna på CDON stämmer inte med de på ASUS hemsida, där finns ingen HDMI. Gissar att CDON använder samma bild till flera moderkort...

Fast, det kan finnas en väg ut ur misären. Det finns ju DVI->HDMI adaptrar som även tar med ljudet. Jag kör en sådan från min Dreambox 800HD till receivern och det funkar bra. Men det förutsätter ju att man kan få med ljudet via DVI utgången på moderkortet. Värt att undersöka iallafall!

Eller att du får byta "upp" ditt moderkort då CDON faktiskt har felaktiga bilder.

Vad ett 7540D motsvarar har jag lite svårt att uttala mig om men jag gissar att ett 6450 ger dig ungefär samma prestanda och 6570 borde vara bättre. Ett passivt 6450 får man för dryga 300 och 6570 kan man hitta under 500:-. Och JA du får då med ljudet via HDMI-porten!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Amenvafan, var tvungen och kolla på ASUS hemsida och LK modellerna har inte HDMI, bara DVI.

Fast, det kan finnas en väg ut ur misären. Det finns ju DVI->HDMI adaptrar som även tar med ljudet. Jag kör en sådan från min Dreambox 800HD till receivern och det funkar bra. Men det förutsätter ju att man kan få med ljudet via DVI utgången på moderkortet. Värt att undersöka iallafall!

Vad ett 7540D motsvarar har jag lite svårt att uttala mig om men jag gissar att ett 6450 ger dig ungefär samma prestanda och 6570 borde vara bättre. Ett passivt 6450 får man för dryga 300 och 6570 kan man hitta under 500:-. Och JA du får då med ljudet via HDMI-porten!

Nej cdon får lösa detta. Det är de som schabblat.

1. Beskrivningen över kortet stämmer inte. Det står tex crossfire x osv. i beskrivningen.
(beskrivningen är från F2A55-M kortet. )
Står:
Beskrivnng
F2A55-M

2. Bilderna visar på F2A55-M kortet som det tydligt står HDMI tryckt på bilden på själva moderkortet som cdon har med på sidan. Man kan tydligt se hdmi kontakten på fotona med.

Så det blir de som får lösa detta. Tyvärr så håller de inte det de lovar med svar innom 24 timmar.
(eller jag har fått tillbaka att ditt ärende är under behandling. Men det är inte något svar på de frågor jag ställt till dem så det tycker jag inte räknas)

Det som gör en besviken är att man bestält allt från samma ställe för att man skulle få det denna vecka när man är ledig.
Annars hade man kunnat vänta till nästa vecka och springa runt på webhallen och inet som ligger vid mitt jobb.
Nu blev det bara pankaka av detta istället. Och cdon kunde inte svara på hela dagen så man skulle kunnat få iväg ett annat kort innan helgen kom.
Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Nej cdon får lösa detta. Det är de som schabblat.

1. Beskrivningen över kortet stämmer inte. Det står tex crossfire x osv. i beskrivningen.
(beskrivningen är från F2A55-M kortet. )
Står:
Beskrivnng
F2A55-M

2. Bilderna visar på F2A55-M kortet som det tydligt står HDMI tryckt på bilden på själva moderkortet som cdon har med på sidan. Man kan tydligt se hdmi kontakten på fotona med.

Så det blir de som får lösa detta. Tyvärr så håller de inte det de lovar med svar innom 24 timmar.
(eller jag har fått tillbaka att ditt ärende är under behandling. Men det är inte något svar på de frågor jag ställt till dem så det tycker jag inte räknas)

F2A55-M ska ha HDMI-port medans F2A55-M LK och LK plus inte har det... Och som du säger så visar bilden av deras LK-kort ett med HDMI - du borde få rätt!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Jag kommer behöva lite hjälp här. Håller på för fullt att bygga hus och då skall jag få till mediahanteringen på ett smidigt sätt.
En HTPC känns som något jag måste ha då.
Lite krav på saker kommer här, som jag har tänkt mig.
- Vill lagra bilder & filmer på den.
- Vill kunna streama både material på hårddisken och via internet. Både film och musik (främst Spotify).
- Spelar inga spel.
- Vill kunna komma åt allt från alla datorer i hemmet.
- Ska kunna spela upp från cd/dvd.
- Gärna någon form av styrning även från mobilen (kör Android)
- Vill kunna surfa via den via tvn.

Jag kommer ha en central med nätverksuttag i hela huset. Kommer vara anslutet till stadsnät.
Vill gärna kunna få in TV:n via detta. Har inte koll på vilken typ av box man får till det, men vill ju kunna spela in. Gärna så man kan se materialet på alla tv-apparater i huset.
Jag har i övrig utrustning en äldre Sony-förstärkare med tillhörande högtalare + bas. En Panasonic 42" plasma, också modell äldre.
Vill såklart komma undan så billigt som möjligt. Vad behöver jag? Något jag missat som jag vill ha?

Permalänk

Jag behöver också be om lite råd. Det jag vill använda min dator till är att spela emulatorer, allt ifrån NES till Playstation 2 spel. Vad krävs det för hårdvara för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emdemalm:

Jag kommer behöva lite hjälp här. Håller på för fullt att bygga hus och då skall jag få till mediahanteringen på ett smidigt sätt.
En HTPC känns som något jag måste ha då.
Lite krav på saker kommer här, som jag har tänkt mig.
- Vill lagra bilder & filmer på den.
- Vill kunna streama både material på hårddisken och via internet. Både film och musik (främst Spotify).
- Spelar inga spel.
- Vill kunna komma åt allt från alla datorer i hemmet.
- Ska kunna spela upp från cd/dvd.
- Gärna någon form av styrning även från mobilen (kör Android)
- Vill kunna surfa via den via tvn.

Jag kommer ha en central med nätverksuttag i hela huset. Kommer vara anslutet till stadsnät.
Vill gärna kunna få in TV:n via detta. Har inte koll på vilken typ av box man får till det, men vill ju kunna spela in. Gärna så man kan se materialet på alla tv-apparater i huset.
Jag har i övrig utrustning en äldre Sony-förstärkare med tillhörande högtalare + bas. En Panasonic 42" plasma, också modell äldre.
Vill såklart komma undan så billigt som möjligt. Vad behöver jag? Något jag missat som jag vill ha?

Nu har jag inte själv hållit på med att spela in tv, men det låter som du ska bygga en server där du har allt material inkl tv-kort som backend och sen en enkel HTPC med tex XBMC som frontend.
Länk till TV/PVR på XBMC

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Hedersmedlem

*Meddelande borttaget*

Började gå off topic i denna tråd angående konsumenträtt. Rensade för att hålla denna tråd kvar på rätt spår, ny tråd finns redan om ämnet i rätt forumdel.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Kan man få förslag på HTPC-delar till ett bygge
Den kommer kopplas ihop med min förstärkare Integra 50.3 som visar allt på en Samsung 55" 8005 3D

Ska kunna klara
- 1080P BluRay via HDMI
- 3D
- FLAC
- Vara tyst
- Så strömsnål som möjligt
- Svart chassi passar bäst in bland övrig utrustning
- eventuellt en BR-spelare (lite osäker på om jag behöver det)

Tänkte en SSD för OS och sedan någon 2-3TB disk för lagring
Plus om man kan styra via mobil/tab eller så skaffar man IR och kör annan styrning

Den kommer inte användas för spel

Finns det detta att få ihop under 5000:-

Visa signatur

Räcker det inte med att man ser att en trädgård är vacker?
Måste man tro att det bor älvor längst bak i den också?

Permalänk
Medlem

Liten HTPC

Hej

Jag har försökt plocka ihop till en HTPC ett tag nu men eftersom jag inte är särskilt kunnig inom området behöver jag hjälp. Tanken är att jag ska använda den enbart till film och surfning (typ streama och spotify) eftersom jag inte spelar några spel alls. Jag vill att den ska vara hyfsat energisnål och tyst. Den måste dessutom klara av att spela upp filmer i 1080p.

Chassit får gärna vara så litet som möjligt av estetiska skäl och jag har därför kommit fram till följande uppsättning: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2854859/inet_kundvagn

Frågan är nu om ASRock E350M1 Fusion klarar av att spela upp 1080p? Jag har försökt läsa mig till det men inte hittat något bra svar.

Vidare undrar jag om nätagget jag valt kanske är i överkant? Hade det kanske varit bättre med en: http://www.inet.se/produkt/6911654/streacom-st-nano150-150w

Jag har ett annat alternativ också men chassit till detta är helt för stort egentligen; http://www.inet.se/kundvagn/visa/2830913/stort-chassi
Finns det något annat mindre chassi för en billig peng som ni vet skulle passa?

Min budget för hela paketet är runt 3600 kr.

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

HTPC till lite allt möjligt.

Hejsan!

Nu är det så att jag funderar på att bygga mig en liten HTCP men jag har ingen erfarenhet av datorkomponenter. Därför behöver jag ER hjälp.
Jag har lagt ihop ett paket med allt som behövs och allt bör fungera ihop tillsammans. Men jag vet inte om jag har snålat för mycket på någon viss komponent eller valt overkill på någon komponent.
Allt är taget från inet men vissa delar fanns biligare på andra ställen så sammanlagda kostnaden på det hela blir ungefär 300kr billigare max.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2853937/htpc-build-v-1

Passar detta till en HTPC som klarar spela och streama 1080p, vanligt surfande och spel på låg grafik?
Är det något som kan eller bör bytas ut? T.ex. processorn till en i3:a.

Budgeten ligger på 7000kr men det får gärna bli billigare.

Tacksam för svar och kom gärna med egna förslag.
MVH Anton

Permalänk
Medlem
Skrivet av snöflinga:

Kan man få förslag på HTPC-delar till ett bygge
Den kommer kopplas ihop med min förstärkare Integra 50.3 som visar allt på en Samsung 55" 8005 3D

Ska kunna klara
- 1080P BluRay via HDMI
- 3D
- FLAC
- Vara tyst
- Så strömsnål som möjligt
- Svart chassi passar bäst in bland övrig utrustning
- eventuellt en BR-spelare (lite osäker på om jag behöver det)

Tänkte en SSD för OS och sedan någon 2-3TB disk för lagring
Plus om man kan styra via mobil/tab eller så skaffar man IR och kör annan styrning

Den kommer inte användas för spel

Finns det detta att få ihop under 5000:-

Finns ju lite alternativ att gå på... Men det bästa är att spika chassit först, då är det lättare att välja delar efter det.

Jag tolkar det som att du vill ha det vanliga stereoformatet på chassit, eller räcker det med ett svart?

Det bästa ur tysthetshänseende är ju då passivt kylda Streacomchassin FC5 Evo, FC8 Evo, FC9 & FC10. Till det kommer ju då en picoPSU och för enkelhetens skulle pekar jag på Streacoms egna Nano150W. Nackdelear med detta är att man blir begränsade av PSU:n, ifall man vill kunna stoppa i ett roligt grafikkort i framtiden tex.

Sedan kan man ju köra på ett Fractal node 605 eller node 304 där 304:an går bort om man vill ha optisk läsare. Här pratar vi ju aktiv kylning så det kommer låta mer än Streacomalternatet - men med en passivt kyld PSU (800:-) och en bra CPU-kylare samt chassifläktar på lågt varv tror jag det kan bli löjligt tyst - men en fördel är ju att man kommer ha en PSU som kan leverera effekt till diverse tilläggskort.

Ett Silverstone Lascala LC19 kan ju vara ett alternativ oxo, det har ju en medföljande 120W passiv nätdel så det borde gå att få tyst om man väljer rätt CPU + CPU kylare.

Välj ett chassi så fyller vi det med delar åt dig!

Ett förslag skulle kunna vara FC8 Evo (1200) + Nano 150 (800) + mini ITX FM2 moderkort (800) + FM2 CPU (800) + DDR3 (400) + 120 SSD (800 )eventuell slot in BD. Går helt klart att komma i närheten av 5000:-

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greb:

Hej

Jag har försökt plocka ihop till en HTPC ett tag nu men eftersom jag inte är särskilt kunnig inom området behöver jag hjälp. Tanken är att jag ska använda den enbart till film och surfning (typ streama och spotify) eftersom jag inte spelar några spel alls. Jag vill att den ska vara hyfsat energisnål och tyst. Den måste dessutom klara av att spela upp filmer i 1080p.

Chassit får gärna vara så litet som möjligt av estetiska skäl och jag har därför kommit fram till följande uppsättning: http://www.inet.se/kundvagn/visa/2854859/inet_kundvagn

Frågan är nu om ASRock E350M1 Fusion klarar av att spela upp 1080p? Jag har försökt läsa mig till det men inte hittat något bra svar.

Den ska fixa 1080p galant. 3D fixar den ej men det går ju att lösa med ett separat grafikkort i framtiden om man ser till att ha ett chassi som stödjer det (vilket FC1 inte gör ). En del upplever E350/450 som lite sega men det är ju helt upp till var och en.

Citat:

Vidare undrar jag om nätagget jag valt kanske är i överkant? Hade det kanske varit bättre med en: http://www.inet.se/produkt/6911654/streacom-st-nano150-150w

Med tanke på att PSU:n i listan är lika stort som chassit så tycker jag det är i överkant!
Med Streacoms chassin är du låst till picoPSU:er.

Citat:

Jag har ett annat alternativ också men chassit till detta är helt för stort egentligen; http://www.inet.se/kundvagn/visa/2830913/stort-chassi
Finns det något annat mindre chassi för en billig peng som ni vet skulle passa?

Min budget för hela paketet är runt 3600 kr.

Tacksam för all hjälp!

Du får betydligt "mer" dator i det andra alternativet, som alternativ till chassit/PSU:n skulle man ju kunna köra på ett Chieftec Flyer eller något liknande. MEn jag skulle föredragit till alternativ då det känns stabilare.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton900:

Hejsan!

Nu är det så att jag funderar på att bygga mig en liten HTCP men jag har ingen erfarenhet av datorkomponenter. Därför behöver jag ER hjälp.
Jag har lagt ihop ett paket med allt som behövs och allt bör fungera ihop tillsammans. Men jag vet inte om jag har snålat för mycket på någon viss komponent eller valt overkill på någon komponent.
Allt är taget från inet men vissa delar fanns biligare på andra ställen så sammanlagda kostnaden på det hela blir ungefär 300kr billigare max.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2853937/htpc-build-v-1

Passar detta till en HTPC som klarar spela och streama 1080p, vanligt surfande och spel på låg grafik?
Är det något som kan eller bör bytas ut? T.ex. processorn till en i3:a.

Budgeten ligger på 7000kr men det får gärna bli billigare.

Tacksam för svar och kom gärna med egna förslag.
MVH Anton

Med den budgeten skulle jag satsa på en passivt kyld HTPC.
i5:a behövs inte, en i3 3225 med HD4000 grafik är det bästa valet från Intel för HTPC anser jag. Fast man får mer grafikprestanda om man köper AMD för samma peng.

Streacom FC8 Evo (1200:-) + nano 150W (800:-) + i3 3225(1000:-) + mITX 1155 mobo (800:-) + 8Gb DDR3 (400) + 120Gb SSD (800) + 3Tb mekanisk HD (1000) + BD Slot in (750) < 7000:-

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Den ska fixa 1080p galant. 3D fixar den ej men det går ju att lösa med ett separat grafikkort i framtiden om man ser till att ha ett chassi som stödjer det (vilket FC1 inte gör ). En del upplever E350/450 som lite sega men det är ju helt upp till var och en.

Med tanke på att PSU:n i listan är lika stort som chassit så tycker jag det är i överkant!
Med Streacoms chassin är du låst till picoPSU:er.

Du får betydligt "mer" dator i det andra alternativet, som alternativ till chassit/PSU:n skulle man ju kunna köra på ett Chieftec Flyer eller något liknande. MEn jag skulle föredragit till alternativ då det känns stabilare.

Tack så mycket för ett bra svar nafs! Jag tänker mig att det kan vara bra med 3D ändå, inte för att jag har tillgång till det nu men investera inför framtiden kan alltid vara bra. Det låter inte alls bra med att E350 är seg heller.

Haha! Det var kanske en pinsam tabbe från min sida. Nog för att jag är nybörjare inom området, men vanliga volymsmått kan jag ju faktiskt kolla upp.

Efter ditt svar så lutar det nog åt att det blir alternativet med "mer dator" och ditt rekommenderade chassi. Eller att jag letar efter andra, jag har egentligen mest kollat på inet men det finns ju många fler återförsäljare. Mitt önskemål är att chassit liknar mer en stereo än en dator, om du förstår vad jag menar, eftersom den ska stå i TV-möbeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greb:

Tack så mycket för ett bra svar nafs! Jag tänker mig att det kan vara bra med 3D ändå, inte för att jag har tillgång till det nu men investera inför framtiden kan alltid vara bra. Det låter inte alls bra med att E350 är seg heller.

Haha! Det var kanske en pinsam tabbe från min sida. Nog för att jag är nybörjare inom området, men vanliga volymsmått kan jag ju faktiskt kolla upp.

Efter ditt svar så lutar det nog åt att det blir alternativet med "mer dator" och ditt rekommenderade chassi. Eller att jag letar efter andra, jag har egentligen mest kollat på inet men det finns ju många fler återförsäljare. Mitt önskemål är att chassit liknar mer en stereo än en dator, om du förstår vad jag menar, eftersom den ska stå i TV-möbeln.

Ett av de snyggare chassina i "stereoutseende" på marknaden idag tycker jag är Fractal Design Node 605 men det är ju över din budget. Silverstone Milo är ju ett ok alternativ oxo...

En brasklapp för Flyern kanske ska läggas, jag vet inte hur bra/tyst nätagget i det är, så det kanske låter mer än originalkylaren till CPU:n!

Begränsningen för CPU-kylaren i Milo är 70mm så en av dessa funkar ju, Scythe Shuriken är populärmen hade jag fått välja hade jag valt Noctua NH-L9a men det blir på något sätt obalans i systemet då tycker jag. Då är det bättre att lägga pengarna på ett bättre chassi/nätagg.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ett av de snyggare chassina i "stereoutseende" på marknaden idag tycker jag är Fractal Design Node 605 men det är ju över din budget. Silverstone Milo är ju ett ok alternativ oxo...

En brasklapp för Flyern kanske ska läggas, jag vet inte hur bra/tyst nätagget i det är, så det kanske låter mer än originalkylaren till CPU:n!

Begränsningen för CPU-kylaren i Milo är 70mm så en av dessa funkar ju, Scythe Shuriken är populärmen hade jag fått välja hade jag valt Noctua NH-L9a men det blir på något sätt obalans i systemet då tycker jag. Då är det bättre att lägga pengarna på ett bättre chassi/nätagg.

Tack igen nafs, du verkar verkligen ha koll på det här!

Jag försökte titta lite på hur mycket Flyerns nätagg låter med efter att jag skickat svaret men hittade inget. Det är ett stort plus om HTPC jag ska ha är tyst.

Hur menar du med obalans i systemet? Om du hade fått sätta ihop en, hur hade den då sett ut (med mina preferenser i åtanke)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greb:

Tack igen nafs, du verkar verkligen ha koll på det här!

Jag försökte titta lite på hur mycket Flyerns nätagg låter med efter att jag skickat svaret men hittade inget. Det är ett stort plus om HTPC jag ska ha är tyst.

Hur menar du med obalans i systemet? Om du hade fått sätta ihop en, hur hade den då sett ut (med mina preferenser i åtanke)?

Tack - jag gör så gott jag kan för att förvilla...

Man kan säkert modda nätagget i Flyern med en tystare fläkt om det låter för mycket!

När jag menar obalans så menar jag balansen i vad komponenterna kostar, känns lite snett att CPU-kylaren tar så stor del av budgeten... Fast man kanske inte behöver ta en så dur kylare, antar att även de billigare är bättre än stock-kylaren. Men jag rekomenderar alltid att prova den medföljande först, man brukar kunna få dom rätt tysta med BIOS-inställningar eller något fläktstyrningsprogram a la SpeedFan.

Jag gillar att bygga datorer som håller länge och är lätta att uppgradera och då är chassit och nätagget stommen och det jag tittar på först. Men nu har du ju en rätt tajt budget så då har man inte så många valmöjligheter - vill man ha så mycket dator som möjligt för pengarna så får då dessa delar ta stryk till förmån till vassare hårdvara. Man kan ju dessutom alltid snåla lite på vissa delar som man senare uppgraderar, tex så kan mannöja sig med en RAM-sticka och komplettera med en till när pengapåsen är full igen precis som man kanske kan klara sig på Stock-kylaren ett tag.

Men tar man ett Milochassi som grund så kan man gå upp till mATX moderkort för FM2 och spara några hundringar jämfört med miniITX. Men då blir det ju inte en liten dator längre...

Helt utan verklig upplevelse så tror jag inte Flyern är så tokig, man får ju ihop en jäkligt prisvärd dator med den. Och låter nätagget för mycket kan man ju alltid modda det eller byta det till ett tystare - man kan ju byta till en picoPSU och då blir ju den delen tyst iallafall.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Tack - jag gör så gott jag kan för att förvilla...

Man kan säkert modda nätagget i Flyern med en tystare fläkt om det låter för mycket!

När jag menar obalans så menar jag balansen i vad komponenterna kostar, känns lite snett att CPU-kylaren tar så stor del av budgeten... Fast man kanske inte behöver ta en så dur kylare, antar att även de billigare är bättre än stock-kylaren. Men jag rekomenderar alltid att prova den medföljande först, man brukar kunna få dom rätt tysta med BIOS-inställningar eller något fläktstyrningsprogram a la SpeedFan.

Jag gillar att bygga datorer som håller länge och är lätta att uppgradera och då är chassit och nätagget stommen och det jag tittar på först. Men nu har du ju en rätt tajt budget så då har man inte så många valmöjligheter - vill man ha så mycket dator som möjligt för pengarna så får då dessa delar ta stryk till förmån till vassare hårdvara. Man kan ju dessutom alltid snåla lite på vissa delar som man senare uppgraderar, tex så kan mannöja sig med en RAM-sticka och komplettera med en till när pengapåsen är full igen precis som man kanske kan klara sig på Stock-kylaren ett tag.

Men tar man ett Milochassi som grund så kan man gå upp till mATX moderkort för FM2 och spara några hundringar jämfört med miniITX. Men då blir det ju inte en liten dator längre...

Helt utan verklig upplevelse så tror jag inte Flyern är så tokig, man får ju ihop en jäkligt prisvärd dator med den. Och låter nätagget för mycket kan man ju alltid modda det eller byta det till ett tystare - man kan ju byta till en picoPSU och då blir ju den delen tyst iallafall.

Jo, det är verkligen en djungel för en icke-insatt som jag.

Det låter väldigt logiskt att bygga datorer som håller länge och är lätta att uppgradera, så frågan är om jag är dumsnål kanske. Men å andra sidan har inte en student det hur flott som helst. Jag tog till mig tipset om att bara köpa en RAM-sticka för att sedan uppgradera mig.

Behöver jag en CPU-kylare eller inte om jag väljer att gå på Flyern? Skulle jag kunna ta det chassit och stoppa in nedan följande? Hur ser uppgraderingsmöjligheterna och hållbarheten inför framtiden ut för detta?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2857571/2013-01-17