SweClockers provkör Oculus Rift på CES 2013

Permalänk

En BsMotion http://www.youtube.com/watch?v=Arz_BIPC1ek Vill verkligen testa en sån här.
En Oculus Rift, Joystick och Leap Motion.
Sen Star Citizen

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Säger bara Amnesia på denna! Shiiiiit!

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Skulle gärna ha den som ett komplement till skärm. Vore kul att faktiskt vara The Sims i spelet och gå runt och så. Kul också att gå runt i Diablo III och WOW och AC Ska definitivt köpa en!

Ser inte så stor framgång i tex CS:GO eller Battlefield kanske isåfall att dem bara tar och skiftar synen till detta och du styr som vanligt med tangentbordet och musen och har antingen fri gående mus eller ett hårkors i mitten så om du kollar på deras huvud och har korset där så blir det headshot.

Älskar KickStarter! Så sjukt många roliga idéer och uppfinningar som dem äntligen får göra då folk är villiga att sponsra!

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

en mycket viktig fråga som måste ställas är.

går de korrigera för synfel?

kan inte se att de ska gå klämma in ett par glajjer under dem för en annan som är fast med för att man inte kan ha linser.

lite tråkigt om man köper dom och inte kan använda dom för att man behöver glajjor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Valve BEHÖVER den här manicken till sin Steambox. Om jag varit Gabe hade jag steppat in och lagt pengarna på bordet i utbyte mot två års exklusiv ensamrätt på Oculus rift.

Gabe och en annan från Valve uttalades sig ju i Kickstartervideon väldigt positivt. Så tror definitivt de vill utveckla för den, och säkert se till att den blir kompatibel med Steambox. Däremot vet jag inte om det är så lätt att bara steppa in och köpa sig ensamrätt. Eftersom det är crowdfunded (delvis i alla fall) så tror jag många blir väldigt lacka om något stort bolag går in och lägger sig i. Kan bli en PR-mardröm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

en mycket viktig fråga som måste ställas är.
går de korrigera för synfel?
kan inte se att de ska gå klämma in ett par glajjer under dem för en annan som är fast med för att man inte kan ha linser.
lite tråkigt om man köper dom och inte kan använda dom för att man behöver glajjor.

Från deras FAQ:
http://www.oculusvr.com/faq/

Citat:

Can I wear glasses while using the Oculus Rift developer kit?

This really depends on the shape and size of the glasses. The developer kit is designed to sit as close to your eyes as possible which makes it a bit unfriendly for glasses. That said, we’ll do everything we can to make it as comfortable as possible for the developer kit and we have a lot of great ideas for supporting glasses in the consumer version (especially since huge portion of the Oculus team wears glasses every day!).

Någon kommenterade också innan att någon använt glasögon när de testat i en video. Antar om man har små/smala är det ok, men större modeller är svårt.

Här är en video från en som demar Oculus Rift med glasögon på.
http://www.youtube.com/watch?v=KBylGcvRuek

Permalänk
Avstängd

Frågan är ju snarare, hur ska du vända på dig? T.ex. 180* bakåt, ska du ställa dig upp ur stolen/soffan och gå runt och sitta baklänges? Enligt detta så rör du bara på huvudet, men om du ändå ska styra din gubbe med tb+mus/kontroller så verakr det ju lite smått meningslöst då vi har TrackIR där du inte blir yr, visst the downside är väl att man inte "är inne" i spelet.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Frågan är ju snarare, hur ska du vända på dig? T.ex. 180* bakåt, ska du ställa dig upp ur stolen/soffan och gå runt och sitta baklänges? Enligt detta så rör du bara på huvudet, men om du ändå ska styra din gubbe med tb+mus/kontroller så verakr det ju lite smått meningslöst då vi har TrackIR där du inte blir yr, visst the downside är väl att man inte "är inne" i spelet.

Det är ju att man är "inne" i spelet som är själva grejen, det ska kännas som man hoppar mellan världar. Sen hur man styr gubben tycker inte jag spelar någon roll, skulle gärna styra med handkontroll eller mus+tangentbord.

Men denna + ratt + GTR eller dylik bilsimulator, MUMMA!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aeqvist:

Det är ju att man är "inne" i spelet som är själva grejen, det ska kännas som man hoppar mellan världar. Sen hur man styr gubben tycker inte jag spelar någon roll, skulle gärna styra med handkontroll eller mus+tangentbord.

Du förstår inte vad jag menar.

Föreställ dig att spela ett FPS spel som INTE är som Dear Esther, utan mer som t.ex. en Shooter. Folk kommer få motion sickness då kroppen står stilla medans hjärnan tror att du rör på dig. Och om du ska göra snabba (eller helt enkelt vända på dig) rörelser så kommer det inte fungera särskilt bra heller.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Detta verkar en helt klart lysande produkt, simpelt å briljant + att tiden är inne då vi har billiga läsplattorpaneler i överflöd som gör denna produkt möjlig. Hoppas bara inte att skärmtillverkarna sätter käppar i hjulet för dem. De kommer antagligen förlora en del intäkter då folk köper detta istället för 3st skärmar till ex sina simriggar.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Mumsigt

Kan knappt vänta! Jag fick mail strax innan jul att mitt kitt kommer i mars;-)
Tänk trotjänaren bf2 eller varför inte bara en sådan sak som avatar i 3D. har visserligen det nu med men då på 55" tänk bara att få bilden "runt" huvudet:-).

Ser redan nu hur frugan skakar på huvudet och garvar och ungarna undrar varför pappa skriker och hoppar upp och ner. (Enda nackdelen är att om det nu fungerar så pass bra som jag tror så kommer man åka på att köpa det till resten av familjen med)

/aragon

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Du förstår inte vad jag menar.

Föreställ dig att spela ett FPS spel som INTE är som Dear Esther, utan mer som t.ex. en Shooter. Folk kommer få motion sickness då kroppen står stilla medans hjärnan tror att du rör på dig. Och om du ska göra snabba (eller helt enkelt vända på dig) rörelser så kommer det inte fungera särskilt bra heller.

Tidigt stadie av denna produkt som verkar fungera relativt ok och dessutom i Doom3 http://www.youtube.com/watch?v=QKpiK6cLQPo
Men det är väl som allt annat, med tanke på att en del blir sjösjuk av shooters på en vanlig skärm. Förhoppningsvis så ökas inte riskerna att drabbas av epilepsi(min tanke på en så nära upplevelse känsla) då allt kommer närmare.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Detta är helt klart supercoolt men jag tror inte alls på detta till shooters (FPS-spel). Jag vill styra sikte och gubbe och vart jag tittar med en enda rörelse och det är med musen allt annat skulle vara för slött. Det skulle dessutom bli som ett tank spel där man helatiden måste hålla koll på åt vilken riktning kroppen är åt. Till diverse fordonssimulatorer skulle detta dock vara sjukt bra. Kan kanske även funka till WoW liknande spel. Ska VR funka till FPS så vill jag nog att hela kroppens rörelser läses av.

Men helt klart en cool produkt... specielt om man även kan använda dem som en vanlig bildskärm. Kolla på film i sängen utan kanter och utan att det stör frugan som ligger bredvid skulle ju vara helt otroligt bra.

Skulle gilla detta till World of tanks men bara då man kör tank destroyers utan torn då jag inte gärna vrider mitt huvud 360 grader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Punnisher:

Tidigt stadie av denna produkt som verkar fungera relativt ok och dessutom i Doom3 http://www.youtube.com/watch?v=QKpiK6cLQPo
Men det är väl som allt annat, med tanke på att en del blir sjösjuk av shooters på en vanlig skärm. Förhoppningsvis så ökas inte riskerna att drabbas av epilepsi(min tanke på en så nära upplevelse känsla) då allt kommer närmare.

haha, ser ju ut som en autistisk person spelar, med tanke på rörelserna. Man vill nog vara ensam om man ska använda en

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Snusfri

Grymt.
DayZ och GTA V skulle kunna vara riktigt skrämmande och ballt med en Rift.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

skärmarna blir troligen lika bra mobil skärmar där man inte kan se pixlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Frågan är ju också hur många spel som tillåter sido-tiltning eller full free look som man kan se i den här videon t.ex:
http://www.youtube.com/watch?v=xpV7qq1vyd4&feature=share&list...

som förövrigt är en väldigt, väldigt bra intervju!

Killen bakom i 2:50 haha, kan tänka mig att man ser väldigt dum ut när man testar Oculus rift

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mech warior borde ju vara spel för denna. Du är en människa som sitter i en maskin. Frågan är fortfarande hur det ska kännas naturligt att kroppens fram är fram och inte huvudet....

Permalänk
Avstängd

Kan se framtida Battlefield-spel framför mig med en funktion till denna pryl som endast gör att spelarens vy flyttas när man rör på huvudet, alltså inte att hela vapnet följer med.. Styra skall man som vanligt göra med tangentbord och mus..

Det är på detta vis det kommer att vara, right? Jävligt häftigt i sådant fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Frågan är ju också hur många spel som tillåter sido-tiltning eller full free look

Mycket av det sitter i 3d-drivrutinen. För att rendera något i 3d måste man kunna manipulera spelets "kamera", och fixar man bara det så är det troligen inga större problem att lägga till både tilt och någon lateral förskjutning. Kanske går det även att lägga till äkta freelook(där huvudet är skiljt från kroppen) den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Kan se framtida Battlefield-spel framför mig med en funktion till denna pryl som endast gör att spelarens vy flyttas när man rör på huvudet, alltså inte att hela vapnet följer med.. Styra skall man som vanligt göra med tangentbord och mus..

Det är på detta vis det kommer att vara, right? Jävligt häftigt i sådant fall!

Det funkar inte riktigt. Detta innebär ju även att när du rör på musen för att vända kroppen och vapnet så kommer inte synfältet att följa med.. så om du ska vända och springa åt ett annat håll så måste du även fysiskt vrida på huvudet för att se vart du springer.

Jag tror på en musknapp som växlar mellan de två lägena. Eller en ren VR-simulator med vapen- och headtracking där man faktiskt kan vända sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:
Skrivet av FRULZ:

Kan se framtida Battlefield-spel framför mig med en funktion till denna pryl som endast gör att spelarens vy flyttas när man rör på huvudet, alltså inte att hela vapnet följer med.. Styra skall man som vanligt göra med tangentbord och mus..

Det är på detta vis det kommer att vara, right? Jävligt häftigt i sådant fall!

Det funkar inte riktigt. Detta innebär ju även att när du rör på musen för att vända kroppen och vapnet så kommer inte synfältet att följa med.. så om du ska vända och springa åt ett annat håll så måste du även fysiskt vrida på huvudet för att se vart du springer.

Jag tror på en musknapp som växlar mellan de två lägena. Eller en ren VR-simulator med vapen- och headtracking där man faktiskt kan vända sig om.

Jag misstänker att det kan uppstå en hel del förvirring om man skall köra stridsvagn i BF3!

Där kör man ju framåt, samtidigt som man tittar åt sidan för att skjuta.

Undrar hur de skall lösa det?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Hade det inte fungerat om Tex ju fortare du rör musen då du ska vända dig om ju mer av "synvinkeln" följer med, alltså ett snabbt ryck tar med både sikte kropp och blick lika fort som musen, Men tar man det lite lugnt eller sår still så är det helt freelook

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Det funkar inte riktigt. Detta innebär ju även att när du rör på musen för att vända kroppen och vapnet så kommer inte synfältet att följa med.. så om du ska vända och springa åt ett annat håll så måste du även fysiskt vrida på huvudet för att se vart du springer.

Jag tror på en musknapp som växlar mellan de två lägena. Eller en ren VR-simulator med vapen- och headtracking där man faktiskt kan vända sig om.

Varför inte tänk dig följande scenario på riktigt. Du vrider huvudet åt vänster, sedan börjar du rotera kroppen åt höger följer inte ditt synfält med då? Visserligen kommer synfältet vara vridet lite åt vänster relativt kroppen hela tiden.

Så här ser jag det. oculus styr huvudet alltså synfältet, musen styr kroppens rotation och eftersom huvudet sitter fast på kroppen kommer även synfältet att rotera. och tangentbordet styr benen alltså fram, bak, höger och vänster.

Permalänk
Medlem

Jag känner att det finns mycket ovisshet här om hur egentligen oculus rift kommer att fungera, Oculus kommer INTE att fungera speciellt bra med nuvarnde spel på marknaden, utan kommer egentligen bara fungera med spel som utvecklas med rift i åtanke.
Det är ett gäng på forumet MTBS3d som har tagit fram en lista med spel som har stöd för oculus rift (både naitive stöd programmerat från skaparna och spel som personer från mtbs har programmerat tredjeparts stöd för)

Gå gärna in på forumet och leta efter svar på frågor ni har, killarna där är vr galningar och det finns till och med ett gäng som inte orkade vänta på sina prototyper och gjort egna med hjälp av palmer.

Permalänk

det skulle nog funka riktigt bra i ett bilspel styr med tangentbordet och kollar runt med huvudet och i 3d känns det nog verkligen som man sitter i en riktig bil

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Skrivet av Dwightschrute:

Folk kommer få motion sickness då kroppen står stilla medans hjärnan tror att du rör på dig.

Många kommer säkert att bli åksjuka. Det blir ju många redan idag, och det kan man 1) vänja bort, eller b) ta en åksjuketablett. Misstänker att det rentav blir ett mindre problem än idag, eftersom man faktiskt rör på huvudet med rörelsen på skärmen, så konflikten blir mindre.

Fast nån form av problem hittar nån säkert, det gör folk alltid med allting ("The Hobbit är för skarp" är en av mina favoriter). Ska vi gissa att folk får nackvärk av glasögonens vikt?

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Hoppas Borderlands(2) får stöd för detta! Kommer bajsa på mig när något monster hoppar upp bakom mig och kastar syra i ansiktet på mig när jag vänder mig om Skulle älska att vara ''inne'' i den världen!

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Skrivet av Rigatoni:

Jag kan delvis hålla med dig. VR likt 3D på bio ska finnas tillgängligt som ett komplement för de som vill utvidga sin upplevelse. Börjar utvecklingen av spel fokuseras runt VR så kommer snart någon annan del av utvecklingen att prioriteras ner.

Jag kommer troligtvis köpa ett par Rift när de finns tillgängliga men jag kommer inte byta ut min vanliga skärm.

Vad är det du tänker dig som kommer att prioriteras ner?

Visa signatur

ASRock 880G Extreme3 | 60GB OCZ Vertex 3 | A-Data 4GB 1600Mhz | Asus Xonar DX | AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition | XFX Radeon HD6870 1024MB | Fractal Design Define R2, Titanium | FSP 650W Gold

Permalänk
Medlem

De som ger sig in i Guild Wars 2 med denna teknik kommer aldrig komma tillbaka...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >