Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Rekordmedlem

Vi får väl vänta på Surface pro och se hur den blir i verkligheten när normalt folk får börja pilla med den, med den så har ju MS ingen att skylla på och de skulle ju kunna ha annat än office att marknadsföra den med, den är ju rätt dyr och vi får väl se hur den levererar, Apple och Samsung tänker nog inte lägga sig "platt mot ytan"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Uppdaterade punkt 35 med:

"DWM (Desktop Window Manager) är alltid igång i Windows 8. Det innebär att grafiken i Windows 8 inte längre går tillbaks till "Basic Mode" vid ett Windows Experience Index test m.m. På datorer utan hårdvarustöd används istället CPU för att driva DWM."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Jag tog köttbiffen vid hornen idag och köpte mig två W8-licenser (Pro). En till min 'antika' laptop (Lenovo X61s med 1024x768, yay!) och en till min kommande desktop (eller får man installera fler gånger med samma licens? Noll koll på hur det funkar nu för tiden). Min desktop har kört samma W7 sedan jag köpte SSD, alltså Original Install Date: 29.10.2009, 18:07:51. Men jag tänkte vänta ut Haswell innan jag köper nytt. Kommer det att gå att installera W8 igen på nytt?

(Ja, jag vet att laptopen är både antik och har låg upplösning. Men en trotjänare överger man aldrig.)
(Windows 8 Pro är köpt, i Microsofts kampanj som slutade igår.)

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Skrivet av Tobbe Nukem:

Jag tog köttbiffen vid hornen idag och köpte mig två W8-licenser (Pro). En till min 'antika' laptop (Lenovo X61s med 1024x768, yay!) och en till min kommande desktop (eller får man installera fler gånger med samma licens? Noll koll på hur det funkar nu för tiden). Min desktop har kört samma W7 sedan jag köpte SSD, alltså Original Install Date: 29.10.2009, 18:07:51. Men jag tänkte vänta ut Haswell innan jag köper nytt. Kommer det att gå att installera W8 igen på nytt?

(Ja, jag vet att laptopen är både antik och har låg upplösning. Men en trotjänare överger man aldrig.)
(Windows 8 Pro är köpt, i Microsofts kampanj som slutade igår.)

Går med win 7 så varför skulle inte det gå med win 8 Bara prova och se. Kan ju behöva i värsta fall aktivera om det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag måste säga ändå att den största besvikelsen med Windows 8 är avsaknaden av stora tunga AAA-speltitlar som appar. Ett Halo 4 kunde de väl åtminstone utannonsera för Windows 8. Visst, alla spel går ju att spela ändå. Men jag vill se om det går att få ut mer av datorn när den underliggande arkitekturen är modern.

"Metro/Modern" är en riktigt värdelös miljö ur ett utvecklingsperspektiv och duger endast för enklare appar.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det finns väl redan idag stora tunga spel som är så pass bra anpassade att de även går att köra med lägre specs på hårdvaran?

Sättet de anpassas på är väl att köras i 1152×640 i ~ 30fps... Alternativt så körs de tunga spelen i 1280x720 i << 30fps

Nej, jag ser hellre att m$ pungar ut med försäljning av någon form av office-paket(för x86) i Windows Store innan de ens tänker på att släppa spel där.

Skrivet av strejf:

Uppdaterade punkt 35 med:

"DWM (Desktop Window Manager) är alltid igång i Windows 8. Det innebär att grafiken i Windows 8 inte längre går tillbaks till "Basic Mode" vid ett Windows Experience Index test m.m. På datorer utan hårdvarustöd används istället CPU för att driva DWM."

Smart, de tar bort det tunga från DWM så att de kan ha igång det hela tiden.

Permalänk
Avstängd

Win8 stængs væl inte av, det hibernatar væl?
Varfør inte gøra hibernation jæmførelse ist?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Varför isärhålls uppdateringar till morden-iu apparna och systemet?!

Känns ologiskt.

Permalänk
Avstängd

"System color depth
Desktop Composition cannot run unless the color depth is set to 32 bits per pixel. In Windows 7 the color depth of the system can be changed in these scenarios:

An end user uses the Windows Display control panel or a 3rd party control panel to change the system color
An end user runs an app that changes the color depth of the system through a public API

Unlike Windows 7, Windows 8 does not support color depth other than 32 bits per pixel. The user can no longer change the color depth of the system by using the control panel.
In addition, app developers cannot use APIs to change the color depth of the system. Windows 8 will detect apps that try to change the color depth of the system to less than 32 bits per pixel, and inform the user that an app compatibility shim must be applied to run the apps. After confirmation from the user, the app compatibility shim is applied and the shim virtualizes the low color mode to the app while keeping the system running at 32 bits per pixel."

Jag gillar Windows 8 mer och mer

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/hh848...

Skrivet av MagnusL:

"Metro/Modern" är en riktigt värdelös miljö ur ett utvecklingsperspektiv och duger endast för enklare appar.

Metro/Modern appar kan använda Directx11, C++ för tunga grafiska applikationer och spel m.m. Vad är värdelöst med det menar du?

Skrivet av Dwightschrute:

Win8 stængs væl inte av, det hibernatar væl? Varfør inte gøra hibernation jæmførelse ist?

När en dator är i viloläge (hibernation) så är den avstängd och använder ingen ström. Det är stor skillnad på vanlig hibernation (som finns kvar i Windows 8) och fast boot.

"Now here’s the key difference for Windows 8: as in Windows 7, we close the user sessions, but instead of closing the kernel session, we hibernate it. Compared to a full hibernate, which includes a lot of memory pages in use by apps, session 0 hibernation data is much smaller, which takes substantially less time to write to disk. If you’re not familiar with hibernation, we’re effectively saving the system state and memory contents to a file on disk (hiberfil.sys) and then reading that back in on resume and restoring contents back to memory. Using this technique with boot gives us a significant advantage for boot times, since reading the hiberfile in and reinitializing drivers is much faster on most systems (30-70% faster on most systems we’ve tested).

It’s faster because resuming the hibernated system session is comparatively less work than doing a full system initialization, but it’s also faster because we added a new multi-phase resume capability, which is able to use all of the cores in a multi-core system in parallel, to split the work of reading from the hiberfile and decompressing the contents. For those of you who prefer hibernating, this also results in faster resumes from hibernate as well."

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Varför isärhålls uppdateringar till morden-iu apparna och systemet?!

Känns ologiskt.

Andra kanske hade tyckt att det hade känts konstigt ifall en massa tredjepartsprogram uppdaterades via Windows Update. Att det är logiskt att uppdatera apparna i samma program som man köper dem i.

Permalänk
Avstängd

Det går fortsatt bra för Windows 8 på Steam. Fortsätter det i samma takt är Windows 8 näst största operativsystemet nästa månad.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Windows 7 = 69,73% (-0,74%)
Windows XP = 10,05 (-0,39%)
Windows 8 = 8,76% (+1,83%)
Windows Vista = 6,02% (-0,94%)
MacOS = 3,56% (-0,16%)
Ubuntu = 1,12% (+0,32%)

Jag noterar också att man har en stor kampanj på Steams nedladdningssida för Steam på Ubuntu.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det går fortsatt bra för Windows 8 på Steam. Fortsätter det i samma takt är Windows 8 näst största operativsystemet nästa månad.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Windows 7 = 69,73% (-0,74%)
Windows XP = 10,05 (-0,39%)
Windows 8 = 8,79% (+1,83%)
Windows Vista = 6,02% (-0,94%)
MacOS = 3,56% (-0,16%)
Ubuntu = 1,12% (+0,32%)

Jag noterar också att man har en stor kampanj på Steams nedladdningssida för Steam på Ubuntu.

Var hittar du den sammanställda statistiken? Det en da jag ser är statistik som är uppdelad på 32/64-bit versiones osv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Var hittar du den sammanställda statistiken? Det en da jag ser är statistik som är uppdelad på 32/64-bit versiones osv.

Det är jag som sammanställt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är jag som sammanställt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah OK.

Tog du med Linux som helhet eller bara Ubuntu?

Det är rätt intressant att se att Windows 8 ligger en bit över 2% i övrig statistik men just steamanvändare verkar föredra det mer och mer. Också kul att se att Linux fortsätter öka

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det går fortsatt bra för Windows 8 på Steam. Fortsätter det i samma takt är Windows 8 näst största operativsystemet nästa månad.

http://store.steampowered.com/hwsurvey

Windows 7 = 69,73% (-0,74%)
Windows XP = 10,05 (-0,39%)
Windows 8 = 8,79% (+1,83%)
Windows Vista = 6,02% (-0,94%)
MacOS = 3,56% (-0,16%)
Ubuntu = 1,12% (+0,32%)

Jag noterar också att man har en stor kampanj på Steams nedladdningssida för Steam på Ubuntu.

Samtidigt ser vi att W8 tagit 0,4% mindre denna månaden än förra och fortsätter den trenden så kommer W8 peaka på 12%

Samtidigt blir priset 5 gånger så högt blir intressant nästa månad.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ah OK.

Tog du med Linux som helhet eller bara Ubuntu?

Det är rätt intressant att se att Windows 8 ligger en bit över 2% i övrig statistik men just steamanvändare verkar föredra det mer och mer. Också kul att se att Linux fortsätter öka

Ser ut som bara ubunto, övriga lämnades utanför.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Ser ut som bara ubunto, övriga lämnades utanför.

Tänkte mest på det eftersom han förra månaden benämnde det "Linux" och då blir ju statistiken lite fel.

Annars tycker jag väl att det är intressantare att Linux ökar än att Windows gör det. För många så är det ett större kliv än att gå från en Windowsversion till en annan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ah OK.

Tog du med Linux som helhet eller bara Ubuntu?

Det är rätt intressant att se att Windows 8 ligger en bit över 2% i övrig statistik men just steamanvändare verkar föredra det mer och mer. Också kul att se att Linux fortsätter öka

Det kan ju bero på att Steams statistik är ganska direkt, statistik från webbsidor och liknande har ofta en viss fördröjning innan de presenteras. Gäller främst rapporter med sammanställd statistik förstås, separata sidor ger ofta ut statistiken mer eller mindre direkt. Sen är det ju så att gamers ofta gillar (och har behov av att) ligga i framkanten på den tekniska utvecklingen och även om det inte nödvändigtvis gäller OS så tror jag ändå att många är pigga på att testa nya saker. Sen finns det förstås en grupp av konservativa gamers som helst hade suttit med XP hela livet, och jag misstänker att det är en relativt stor grupp, men de står inte ut i statistiken än. Om några år däremot så kommer man se dem sitta kvar på XP (eller sjuan) när alla andra för länge sedan har gått vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan ju bero på att Steams statistik är ganska direkt, statistik från webbsidor och liknande har ofta en viss fördröjning innan de presenteras. Gäller främst rapporter med sammanställd statistik förstås, separata sidor ger ofta ut statistiken mer eller mindre direkt. Sen är det ju så att gamers ofta gillar (och har behov av att) ligga i framkanten på den tekniska utvecklingen och även om det inte nödvändigtvis gäller OS så tror jag ändå att många är pigga på att testa nya saker. Sen finns det förstås en grupp av konservativa gamers som helst hade suttit med XP hela livet, och jag misstänker att det är en relativt stor grupp, men de står inte ut i statistiken än. Om några år däremot så kommer man se dem sitta kvar på XP (eller sjuan) när alla andra för länge sedan har gått vidare.

Ja, bara det att XP är 12 år gammalt och fortfarande har så pass stor del av användarna säger en del. Det är ganska sorgligt att Microsoft genom åren gjort sådanna förändringar och vägval att 20% hellre stannar kvar på något som är anpassat till 12 år gammal hårdvara säger en del.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

De som vill köra win 8 har nu köpt färdigt, för ingen kommer att betala 2500 för det när nästa os kommer snart, det ger en os kostnad på 500kr/månad och är ungefär lika dumt som att hyra office, MS vill att vi ska hyra dyra mjukvaror av dem och dessutom att alla som ska sälja mjukvara ska skattas 30% av dem, 8an kommer hädanefter bara att börja användas av de som blir påtvingade den när de löper ny hårdvara och de som ska lagra filer i molnet enligt MS koncept i 8an blir dessutom tydligen granskade av Amerikanska myndigheter, så MSmoln verkar ju vara en synnerligen dum ide att använda om man inte har en egen kryptering av filerna innan man använder det.
http://www.idg.se/2.1085/1.489039/usa-far-overvaka-data-i-mol...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, bara det att XP är 12 år gammalt och fortfarande har så pass stor del av användarna säger en del. Det är ganska sorgligt att Microsoft genom åren gjort sådanna förändringar och vägval att 20% hellre stannar kvar på något som är anpassat till 12 år gammal hårdvara säger en del.

Jo. Fast uppföljaren till XP kom för sex år sedan (30/1 2007), alltså är hårdvara som är sex år eller äldre anpassad till XP. Sen tror jag mycket beror på att XP var det första MS-OS:et som var "good enough" för vanliga användare när det gäller funktionalitet men också säkerhet och prestanda och det sammanföll med att hårdvaran började bli "good enough" också. Har man en hyfsat ok dator med XP (alltså typ sex-åtta år gammal eller så) och inte spelar eller gör andra tunga saker så duger den säkert fortfarande. Så var inte fallet om man hade en dator från de tidigare generationerna, typ med Me eller 98.

En annan aspekt är att företag alltid ligger efter med versionerna, många företag håller i dagsläget på att rulla ut W7 och ytterligare många ligger kvar på Vista eller XP. Det handlar inte om att de nya versionerna är sämre utan snarare om problem med kompatibilitet och implementering (alltså resurser). Dessa datorer finns med i statistiken från webbsidor då väldigt många surfar på jobbet (även på FB och liknande) men inte i Steams statistik då ytterst få företag hade låtit sin personal installera en sådan plattform för spel. Alltså kan man tolka skillnaden mellan Steams statistik och mer generell som att hemanvändare använder åttan i högre grad än företag (vilket i och för sig inte borde vara en nyhet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De som vill köra win 8 har nu köpt färdigt, för ingen kommer att betala 2500 för det när nästa os kommer snart, det ger en os kostnad på 500kr/månad och är ungefär lika dumt som att hyra office, MS vill att vi ska hyra dyra mjukvaror av dem och dessutom att alla som ska sälja mjukvara ska skattas 30% av dem, 8an kommer hädanefter bara att börja användas av de som blir påtvingade den när de löper ny hårdvara och de som ska lagra filer i molnet enligt MS koncept i 8an blir dessutom tydligen granskade av Amerikanska myndigheter, så MSmoln verkar ju vara en synnerligen dum ide att använda om man inte har en egen kryptering av filerna innan man använder det.
http://www.idg.se/2.1085/1.489039/usa-far-overvaka-data-i-mol...

I och med Windows Blue så kommer 8an glömmas bort oavsett, även om de fortsätter med samma koncept. De som har MOLP (många företag) behöver ju dessutom inte köpa Windows 8 Specifikt utam prenumererar på "senaste + 3 versioner bakåt" eller vad det nu är.

I och med att Windows blue kommer så innebär ju det att Windows 8 aldrig kommer komma upp i säg Windows 7's användartal, och medierna kommer beskriva det som en flopp oavsett. Jag är rätt säker på att om Microsoft hade låtit startmenyn finnas som alternativ om de kunnat vrida tillbaka tiden. Det är inte lyckat för dem att alla utom några få entusiaster hånar dem för hur lanseringen skötts, och även för produkten i sig.

Skrivet av snajk:

Jo. Fast uppföljaren till XP kom för sex år sedan (30/1 2007), alltså är hårdvara som är sex år eller äldre anpassad till XP. Sen tror jag mycket beror på att XP var det första MS-OS:et som var "good enough" för vanliga användare när det gäller funktionalitet men också säkerhet och prestanda och det sammanföll med att hårdvaran började bli "good enough" också. Har man en hyfsat ok dator med XP (alltså typ sex-åtta år gammal eller så) och inte spelar eller gör andra tunga saker så duger den säkert fortfarande. Så var inte fallet om man hade en dator från de tidigare generationerna, typ med Me eller 98.

En annan aspekt är att företag alltid ligger efter med versionerna, många företag håller i dagsläget på att rulla ut W7 och ytterligare många ligger kvar på Vista eller XP. Det handlar inte om att de nya versionerna är sämre utan snarare om problem med kompatibilitet och implementering (alltså resurser). Dessa datorer finns med i statistiken från webbsidor då väldigt många surfar på jobbet (även på FB och liknande) men inte i Steams statistik då ytterst få företag hade låtit sin personal installera en sådan plattform för spel. Alltså kan man tolka skillnaden mellan Steams statistik och mer generell som att hemanvändare använder åttan i högre grad än företag (vilket i och för sig inte borde vara en nyhet).

Det finns en historia om att om man vill äta groda till middag så skall man låta den vara i grytan när vattnet är kallt, så att den långsamt vänjer sig vid det varmare och varmare vattnet och tillslut dör på grund av värmen. Om man däremot släpper i grodan i kokande vatten så hoppar den ut i panik. Microsoft har gjort det senare med Windows 8.

Hemanvändare och företagsanvändare är två olika segment. Men det finns också hemanvändare som inte har steam, så statistiken blir missvisande hur man än gör.

Däremot något konkret att ta på är ju att ett av designmålet med Windows 8 har varit att det inte finns PC längre, utan "enheter". Håller man inte med om den analysen, utan gillar konceptet att en PC är en PC och en surfplatta är en surfplatta så kan det vara svårt att anpassa sig till Windows 8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Däremot något konkret att ta på är ju att ett av designmålet med Windows 8 har varit att det inte finns PC längre, utan "enheter". Håller man inte med om den analysen, utan gillar konceptet att en PC är en PC och en surfplatta är en surfplatta så kan det vara svårt att anpassa sig till Windows 8.

Jag tror att det mest har med ergonomi att göra, touch kommer aldrig någonsin att fungera bra på stora enheter och innan det tex kommit bra beröringsfria "vifta i luften" inmatningsdon så kommer inte mus och tangentbord att trängas ut av dåligt fungerande touchinterface hur mycket MS än vill det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

I och med Windows Blue så kommer 8an glömmas bort oavsett, även om de fortsätter med samma koncept. De som har MOLP (många företag) behöver ju dessutom inte köpa Windows 8 Specifikt utam prenumererar på "senaste + 3 versioner bakåt" eller vad det nu är.

I och med att Windows blue kommer så innebär ju det att Windows 8 aldrig kommer komma upp i säg Windows 7's användartal, och medierna kommer beskriva det som en flopp oavsett. Jag är rätt säker på att om Microsoft hade låtit startmenyn finnas som alternativ om de kunnat vrida tillbaka tiden. Det är inte lyckat för dem att alla utom några få entusiaster hånar dem för hur lanseringen skötts, och även för produkten i sig.

Kanske, eller så döper de Blue till 8.1 eller liknande.

Citat:

Det finns en historia om att om man vill äta groda till middag så skall man låta den vara i grytan när vattnet är kallt, så att den långsamt vänjer sig vid det varmare och varmare vattnet och tillslut dör på grund av värmen. Om man däremot släpper i grodan i kokande vatten så hoppar den ut i panik. Microsoft har gjort det senare med Windows 8.

Tja så kan man ju se det. (Dock är den historien endast en myt, även en groda som läggs i kallt vatten känner att han koks och gör vad han kan för att komma ut.) Men det är ju en personlig åsikt. Det gränssnitt som fanns innan start, alltså programhanteraren från Windows 1-3, fanns i typ fem år innan MS ansåg att det hade spelat ut sin roll och blivit inaktuellt. Startmenyn har vi haft i typ 18 år och så bra är den inte i min mening. Något behövde göras, användandet gick ner och discoverabilityn blev lidande av alla funktioner man stoppade i där. Startskärmen är deras föreslagna lösning och jag har fortfarande inte hört några reella argument för att den är sämre.

Citat:

Hemanvändare och företagsanvändare är två olika segment. Men det finns också hemanvändare som inte har steam, så statistiken blir missvisande hur man än gör.

Ja all statistik är missvisande på nåt sätt. Du kanske känner till talesättet "There are three types of lies: Lies, damn lies and statistics". Eftersom vi inte kan gå in i varje dator och kolla så kan vi inte veta exakt. Det man kan göra är att jämföra statistik som är jämförbar, om W7 hade en viss procent enligt en typ av statistik ett visst antal dagar efter release så tittar man på samma statistik efter samma tidsperiod för W8.

Citat:

Däremot något konkret att ta på är ju att ett av designmålet med Windows 8 har varit att det inte finns PC längre, utan "enheter". Håller man inte med om den analysen, utan gillar konceptet att en PC är en PC och en surfplatta är en surfplatta så kan det vara svårt att anpassa sig till Windows 8.

Det beror ju väldigt mycket på hur man ser det och hur man definierar en PC. Självklart går vi mot en sammansmältning av smartphones, surfplattor, telefoner och datorer, det är den tekniska utvecklingen och inget som går att komma ifrån. De flesta människor hade klarat sig utmärkt med något enklare än en traditionell PC hemma, inte lika många på jobbet förstås, och det är naturligt. En PC är ett väldigt kraftfullt och framför allt mångsidigt verktyg som kostar mycket, tar upp stor plats och drar en massa el (även om allt detta förstås blir bättre med tiden) så det är inte oväntat ifall exempelvis pensionärer skippar datorn i framtiden. Sen bör man beakta att dagens smartphones är ungefär i nivå med tio år gamla PC-datorer och denna utveckling accelererar, alltså kommer de uppgifter som kräver prestandan hos en PC att bli färre och färre.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att det mest har med ergonomi att göra, touch kommer aldrig någonsin att fungera bra på stora enheter och innan det tex kommit bra beröringsfria "vifta i luften" inmatningsdon så kommer inte mus och tangentbord att trängas ut av dåligt fungerande touchinterface hur mycket MS än vill det.

MS vill inte ersätta mus och tangentbord med touch. Mus och tangentbord fungerar utmärkt på Windows 8. Däremot har de insett att touch har fördelar i vissa situationer jämfört med musen, exempelvis går det mycket fortare att peka på en ikon på skärmen än att använda musen för det. Jag använde W8 med endast mus och tangentbord länge och det fungerade minst lika bra som tidigare, sen testade jag med en touchskärm och fortfarande använde jag musen för det mesta men ibland var det smidigt med touch och nu, när jag inte har touch längre, så saknar jag det oftare än vad jag trodde. Sen har det självklart till viss del att göra med att det är modernt med touch just nu, folk vill ha touch och då får man förstås se till att stödja det.

Jag menar bara: Bara för att ett gränssnitt fungerar med touch behöver inte det betyda att det är sämre med mus och tangentbord. MS har fått till det bra med 8 och det fungerar lika bra oavsett inmatningsmetod. Samma sak kan inte sägas om alla appar men det är något annat, inte ens alla IOS/Android-appar är bra på att ta tillvara touch-tekniken.

Permalänk
Avstängd

Det känns helt klart som att man har misslyckats med något i Windows 8. Jag misstänker plattformen och/eller designspråket för apparna. Det är den som ska få alla att vilja byta till Windows 8, så har det helt klart inte blivit. Endast 40000 appar än så länge och väldigt få av hög kvalité.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

MS vill inte ersätta mus och tangentbord med touch. Mus och tangentbord fungerar utmärkt på Windows 8.

Det beror på personliga preferenser. Personligen så tycker inte jag att Modern UI och startskärmen tillför något om man har mus/tangentbord, utan det känns i vägen. Även att "allt ska vara i fullskärm" känns dåligt anpassat till mus/tangentbord för min del, så det är en smaksak. Jag säger inte att man inte kan, för det vore ju att ljuga, men knäckfrågan är om man vill.

Skrivet av strejf:

Det känns helt klart som att man har misslyckats med något i Windows 8. Jag misstänker plattformen och/eller designspråket för apparna. Det är den som ska få alla att vilja byta till Windows 8, så har det helt klart inte blivit. Endast 40000 appar än så länge och väldigt få av hög kvalité.

på eventet gick de ut och skröt om att de hade "flest appar vid lansering" jämfört med konkurrenterna. Det stämmer säkert, men som du säger spelar det mindre roll om få är något att ha.

Jag tycker inte det är något fel på plattformen i sig, men den är på fel plats. Jag har fortfarande inte fattat vad man ska med appar på en PC till, eller varför de måste vara i fullskärm även på 32"-skärmar.

Sedan har de inte fått med sig några "dragplåster" på lanseringen. Steam-nissarna ogillar Windows 8 och promotar Linux, Notch ber dem sluta förstöra PC'n som en öppen plattform när de erbjuder honom gratis hjälp att få Micecraft certifierat för Windows store... osv osv.. Jag tror inte folk "vill ha" walled gardens, men det är vad som erbjuds idag, och Microsoft har dragit felaktiga paraleller mellan att folk använder mer surfplattor och telefoner och att de därför också vill ha walled garden system på sin PC. Personligen tror jag även de gjorde det misstaget med Startmenyn... dvs: bara för att folk pinnar program på taskbaren mer och mer behöver inte det betyda att de inte gillar startmenyn.

Windows 8 är mer av en "Revolution" än en "Evolution" skulle jag säga.. Jag har sagt det så många gåner innan, men om Modern UI var något valbart som folk kunde vänja sig vid i sin egen takt (som startmenyn och Aero var när de kom) så skulle Microsoft få konstruktiv kritik på hur det kan göras bättre istället för "Det är det bästa som hänt sedan skivat bröd" eller "Det är skit och MS suger!". Det tar tid för folk att vänja sig, och även om konceptet är helt rätt får man problem om man lanserar något helt nytt som ERSÄTTER det folk är vana vid, oavsett om det är bättre eller sämre. Förhoppningsvis kan de överbrygga det hela med Windows Blue, för de som tycker att utvecklingen ska stå helt stilla är nog få.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem

Kan det inte vara så enkelt som att appar är nått som inte uppskattas på desktop och stora skärmar? Det är enormt lite info på stor area och man kan inte ändra storleken fritt så man kan utnyttja skärmytan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det jag tycker är så märkligt är att man medvetet verkar ha gjort en app-plattform som INTE är meningen att ersätta skrivbordet på lång sikt. Hur tänkte man då? Ska vi leva med två olika gränssnitt i all framtid?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

eventet gick de ut och skröt om att de hade "flest appar vid lansering" jämfört med konkurrenterna. Det stämmer säkert, men som du säger spelar det mindre roll om få är något att ha.

De flesta apparna var dåliga med dagens standard när de andra plattformarna presenterades också, troligtvis ännu sämre (minns inte riktigt längre). Det som verkligen gör skillnad är att detta introduceras nu, när de andra plattformarna har haft rejäl utveckling med sina appar. När de andra släpptes fanns det inte den typen av konkurrens och brister på något nytt framkommer främst när man har något bättre att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I och med att Windows blue kommer så innebär ju det att Windows 8 aldrig kommer komma upp i säg Windows 7's användartal, och medierna kommer beskriva det som en flopp oavsett. Jag är rätt säker på att om Microsoft hade låtit startmenyn finnas som alternativ om de kunnat vrida tillbaka tiden. Det är inte lyckat för dem att alla utom några få entusiaster hånar dem för hur lanseringen skötts, och även för produkten i sig.

Windows Blue är förmodligen utvecklingsnamn på ett gäng uppdateringar och nya API:er. Det kommer fortfarande vara Windows 8. MS kommer inte som man har gjort tidigare att släppa service packs. Man kommer göra som med WP att man släpper några stora uppdateringar under året där man tillför ny funktionalitet och API:er.