Swebits-pirat åtalas för uppladdning av över 500 filmer

Permalänk
Inaktiv

Lyssnade på P3 nyss och där snackade dom om detta fall.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&arti...

Här nämner även polisen som intervjuas datalagringsdirektivet, men var inte meningen med datalagringsdirektivet att endast gälla grövre brott? Eller blev det som alla fasade för, att den används även till sånt som ger böter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Dela med sig av film till några polare -> Risk för fängelse
Skattefiffla 60 miljoner -> Plats i Telias styrelse

Sverige är rätt upp-och-ner...

Tror inte att någon har blivit dömd i Sverige för att ha delat film till "några polare".

Tusentals människor man inte känner, javisst. Några polare? Nej.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Tror inte att någon har blivit dömd i Sverige för att ha delat film till "några polare".

Tusentals människor man inte känner, javisst. Några polare? Nej.

16-årig fildelare dömd till böter

25-åring dömd till böter för fildelning

28-årig fildelare dömd till böter

Upptrappad jakt fildelare: 51-årig man döms till villkorlig dom och dagsböter

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Personen gjorde olagliga handlingar så straffet får han väl ta. Man kan också fråga sig om straffet är rimligt enligt den handling som person i fråga har begått, men det låter jag vara osakt. Rent ekonomiskt i sådant fall.

Sedan så känns det som att vi i nu läget inte röstar på politikerna samt våra krav/frågor utan mer på intresseorganisationer och företag som styr politikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Tror inte att någon har blivit dömd i Sverige för att ha delat film till "några polare".

Tusentals människor man inte känner, javisst. Några polare? Nej.

Lokaltidningen nämnde här om veckan någon 25åring som blivit dömd för att ha fildelat ca 50 alster via torrent, enligt domen var målgruppen var liten skara människor så straffet blev förhållandevis lågt.

Några polare ligger nog närmare sanningen är "tusentals" med tanke på hur torrent-tekniken är uppbyggd och att Swebits är en rätt liten site.

Min poängen är dock att storsvindlare går fria (och får belöning), medan skolungdomar ska det statueras exempel av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nik_lin:

On topic så är det det sjukt att man talar om fängelsestraff för fildelning och försöker motivera det med att personen i fråga (till råga på allt) har släppt filmer på torrent innan de fanns att köpa i Sverige. Filmer som redan släpps i andra delar av världen, men inte kommit hit ännu eftersom alla mellanhänder som vill ha sin del av kakan ska vara inblandade. Och filmer som Aliens 3, som redan mjölkats pengar för på VHS, DVD, limited edition, directors cut, trilogy boxset, osv. Om den sålde dåligt i Sverige så tror jag det har mindre att göra med att den fanns 10 dagar tidigare på en svensk torrentsida än att folk kanske inte vill köpa samma film 10 gånger i olika format och klipp.

Det enda vettiga vore att skippa regionsbegränsningar för filmer/tv-serier och erbjuda bättre tjänster för strömmande video, med ett vettigt utbud till ett vettigt pris. Att kasta folk i fängelse för fildelning känns inte som ett alternativ, framförallt inte med tanke på staffskalan för stöld mot privatpersoner, våldsbrott, narkotikabrott, mord. Straffet står helt enkelt inte i proportion till brottet, oavsett vad vissa tycker.

Du kan hålla på och bortförklara piratkopiering och olaglig fildelning hur mycket du vill.

Jag anser fortfarande att man skall göra rätt för sig. Punkt slut.

Själv väljer jag att köpa mina filmer, underhållning och spel istället för att olagligt och snålt lägga vantar på dom.

Men det är upp till var och en och göra den bedömningen vad dom moraliskt kan bara på sina samveten.
Räkna inte med att jag skall tycka synd om er när ni åker dit.

För det är det som vissa försöker göra i tråden, att göra en som torskat till en martyr... vilket är tramsigt.
Han spelade och lät tärningarna rulla... och nu åkte han fast.

Och bra är det, vi måste visa att vi inte tolererar lagbrott.

citat
Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Det lär ju vara mer än 500 filmer om man säger så. Svårt att inte bryta mot regler med att kommentera detta, men är det bara jag som har taggat ned med fuligheterna när man har både Netflix, Viaplay och spotify?

Jag har provat de lagliga alternativen, men funnit dem undermåliga. Delvis för att min musiksmak tycks ha cementerat sig och jag redan har den mesta musik jag vill lyssna på, och dagens filmer, tja, som småbarnsförälder hinner man knappt med att hålla sig uppdaterad. Men delvis måste jag skylla på att utbud och kvaliteten är dåligt. Streamad film har dock ett rätt bra läge nu när Bluraystandarden inte klarar 48-60p i Full-HD. Det kan snart bli så att streamad film kan erbjuda högre kvaliteter än blurayskivor. Jag kan tänka mig att betala för netflix om de ger mig Hobbiten och andra filmer i hög framerate och bandbredd på, tja, minst 15-20 Mbps kanske.(dvs inte riktigt superkvalitet,men jag är inte så petig)

F.ö har mediabolagens agerande gett mig dåligt samvete för att jag INTE lägger upp torrentar, att pirata är fel, men mediabolagens beteende är värre.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Lokaltidningen nämnde här om veckan någon 25åring som blivit dömd för att ha fildelat ca 50 alster via torrent, enligt domen var målgruppen var liten skara människor så straffet blev förhållandevis lågt.

Några polare ligger nog närmare sanningen är "tusentals" med tanke på hur torrent-tekniken är uppbyggd och att Swebits är en rätt liten site.

Min poängen är dock att storsvindlare går fria (och får belöning), medan skolungdomar ska det statueras exempel av.

Ja visst är det bakvänt, och egentligen värre än så.

Enligt Måns Svensson, som forskar om normer vid fildelning (verkar vara denna killen: http://www4.lu.se/o.o.i.s/11866 samt http://cybernormer.se/author/manss/) så anser svenska folket i majoritet att det inte är något brott.

Stämmer detta så innebär det att staten och rättväsendet, istället för att gå medborgarnas vilje till mötes, i detta fall lyder/blivit påverkad av intresseorganisationer för främst då musik och filmindustrin. De regler och lagar vi har i samhället grundar väl sig i stort på vad vi invånare har för normer, och vilken uppfattning vi har om vad som är rätt o fel?

Att en 16årig därtill blir åtalad och dömd för ett brott som troligen han/hon inte kände till, och som svenska folket därtill inte anser vara ett brott, gör ju en fundersam på vad som har hänt egentligen. (http://5101.se/sammanstallda-domar/)

Hursomhelst så känns det ju inte, för att citera kungen, helt hundra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Är det marcil som ska upp i rätten?

Jag betvivlar det, hans åtal las ner väldigt snabbt efter att han åkte dit på det.

Ska dock ringa och höra med honom..

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem

Man får vara beredd på att åka dit om man sprider massa upphovsrättsskyddat material. Hans måste varit införstådd med riskerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frozrr:

Det är väl bättre att ta uppladdarna än nedladdarna? Han har ju begått ett brott, om straffet sedan är rimligt är en annan sak.

Om det är ett brott kan också diskuteras, lagarna har dem lagt till för att stödja ett fallerande system, nämligen det monetära systemet som inte fungerar men dem vet inte hur dem ska fixa det så dem gör lite hur som helst eftersom dem kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Att kopiera upphovsrättsskyddat material är som kopiera pengar.

Det var det dummaste jag hört på länge, kan du förklara för mig vad jag ska göra med upphovsrättsskyddat material? Tror du att flertalet av användarna på dessa sidor sitter och bränner dvder som de säljer?

Jag tänker inte sitta och rättfärdiga att en person lagt upp 500 filmer på nån hemsida, men jag ser honom knappast som en farlig människa som bör låsas in. Att ge en person som detta hårda straffpåfölder är mer än något annat ett sätt att försöka göra folk rädda för dessa företag.

Jag finner det osannolikt att våran befolkning skulle se detta som ett grövre brott än t.ex. våldtäkt eller mord. Att straffskalan helt enkelt inte representerar det svenska folket utan snarare amerikanska företag och ett ekonomiskt intresse till att skrämma folk till att ge dem mer pengar.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Det var det dummaste jag hört på länge, kan du förklara för mig vad jag ska göra med upphovsrättsskyddat material? Tror du att flertalet av användarna på dessa sidor sitter och bränner dvder som de säljer?

Jag tänker inte sitta och rättfärdiga att en person lagt upp 500 filmer på nån hemsida, men jag ser honom knappast som en farlig människa som bör låsas in. Att ge en person som detta hårda straffpåfölder är mer än något annat ett sätt att försöka göra folk rädda för dessa företag.

Jag finner det osannolikt att våran befolkning skulle se detta som ett grövre brott än t.ex. våldtäkt eller mord. Att straffskalan helt enkelt inte representerar det svenska folket utan snarare amerikanska företag och ett ekonomiskt intresse till att skrämma folk till att ge dem mer pengar.

haha Dummaste du hört på länge? med pengar kan du köpa underhållning. Här kopierar du underhållningen som du egentligen kanske skulle betalat för. Det gynnar dig ekonomiskt och förstör systemet vilket det gör även när man kopierar pengar. Det är mitt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

haha Dummaste du hört på länge? med pengar kan du köpa underhållning. Här kopierar du underhållningen som du egentligen kanske skulle betalat för. Det gynnar dig ekonomiskt och förstör systemet vilket det gör även när man kopierar pengar. Det är mitt perspektiv.

Det blir inte rätt bara för du tycker att du har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Håller med! Så sluta ladda hem illegalt så polisen kan göra vettigare saker.

Sedan kan man även resonera så att om de stoppar illegal nerladdning kommer inte bara minoritetens rättigheter skyddas utan även skatteintäkterna öka = större resurser till att jaga de grova brottslingarna (sådan jakt kostar bara pengar). Detta kanske kanske även leder till färre konkurser - för varje kund räknas i dessa hårda tider - och bättre tjänster (vågar satsa med mer pengar i kistan)!

Inte bara gör du flera grova generaliseringar (riktigt grova, tänk grus mot sand), utan du lägger även in din egen agenda i det du citerade..

Edit: Detta borde säga sig självt, men jag tror det är bäst att jag pekar ut att det du gjorde var dåligt. Bara så det är klartydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Polisen jagar brottslingar. Måste ja skriva mer?

Politikerna bestämmer vad som är brottsligt och även vem Polisen skall prioritera att jaga.
Polisen är en statlig förvaltning under Justitiedepartementet och ansvarigt statsråd är Beatrice Ask.
Polisens chef (Rikspolischefen) som bestämer just hur de skall prioritera tillsätts (och kan även avskedas) av vår regeringen.

Måste jag skriva mer?

citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

haha Dummaste du hört på länge? med pengar kan du köpa underhållning. Här kopierar du underhållningen som du egentligen kanske skulle betalat för. Det gynnar dig ekonomiskt och förstör systemet vilket det gör även när man kopierar pengar. Det är mitt perspektiv.

Att kopiera pengar är falskmynteri och ett helt annat brott.
Din jämförelse håller inte varken juridiskt eller rent praktiskt. Däremot har du naturligtvis rätt att tycka precis vad du vill.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

haha Dummaste du hört på länge? med pengar kan du köpa underhållning. Här kopierar du underhållningen som du egentligen kanske skulle betalat för. Det gynnar dig ekonomiskt och förstör systemet vilket det gör även när man kopierar pengar. Det är mitt perspektiv.

Om någon säger till mig "här får du den här filmen gratis" och ger mig en film jag aldrig skulle köpt i vanliga fall, är det också att "kopiera pengar" då?

Det är ett artificiellt värde på icke-materiska ting. Kom ihåg det.

Permalänk

Man vet att det är ett sjukt samhälle när man kan få längre fängelsestraff för fildelning än våldtäkt och misshandel. Att svenska politiker knäböjer sig för hollywood är äcklande, tydligen är pengar mer viktigt än människoliv.

Permalänk

"Vid 1756 års riksdag infördes förbud mot kaffedrickande, och blev någon ertappad med kaffedrickande utdömdes böter. Det var bondeståndet som genomdrev förbudet, som hämnd mot att husbehovsbränningen av brännvin hade förbjudits. Men 1769 hävdes förbudet och ersattes med en importtull. Nya kaffeförbud gällde 1794–1796, 1799–1802 och 1817–1823" -Wikipedia
Tycker att vi borde införa detta igen, herr Pontén m.fl skulle inte palla driva fler ärenden. Att införa dumma lagar/förbud är inte direkt första gången och hade folk inte protesterat/uttryckt civil olydnad så hade inget ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Att kopiera upphovsrättsskyddat material är som kopiera pengar.

Som många andra pekat ut så är detta fel på väldigt många nivåer. Premissen du lägger upp gör att man måste göra sjukliga mängder antaganden och slutsatser från sådana premisser stämmer väldigt sällan bra med verkligheten.

Permalänk
Medlem

Piratkopiering utan vinstsyfte borde de omgående förändras till ett brott som kan ge strafföreläggande och en fast bötessumma. Då står det lixom i proportion till brottet.

Viss skillnad på ett fall där man tjänat miljoner svart på kopieringen och att man bara har spridit material eller laddat hem material. Intressant att se hur detta utvecklar sig.

Många är inne på att spotify löst musikens problem och att det har med teknik att göra. Så är det så klart. Jag har inte köpt en CD sedan MP3-formatet slog igenom, men har heller inte haft en tanke på att piratkopiera musik sedan spotify slog igenom.

Problemet är dock att de tjänsterna som finns för film med streaming etc. är för dåliga och att det har med teknik och bandbredd att göra. Många kunder sitter med ADSL och kommer aldrig kunna streama film i hög kvalitet.

Det finns andra lösningar som industrin skulle kunna använda sig av. Sickbeard och couchpotato är två otroligt bra system och om det parades ihop med en betalkostnad till industrin istället för till en usenetleverantör hade jag ju hoppat på det direkt. Till exempel hade man ju kunnat få betala per serie man prenumererar på eller per film man vill ladda hem.

Streaming är ju inte enda lösningen. Men tyvärr är de så rädda för att folk ska ladda hem och sprida att man missar enkla billiga lösningar man skulle kunna tjäna pengar på. T.ex. kombinera sickebeard-filosofin med torrent så behöver man inte ens ha några vidare servrar att underhålla utan allt skulle nästan sköta sig självt gratis...

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att minska piratkopieringen: Sluta konsumera Hollywood-skiten* då denna skit är skit. Att denna skit är så inrotad i dagens rotlösa "kultur" i Sverige är ingen ursäkt. Om skit är skit så är det skit. Om det finns destruktiva drag i en kultur, varför fortsätta med dom även om när dom är uppenbart destruktiva? Exempel i andra kulturer är hedersmord och kvinnomisshandel. Bara för att det är del av en kultur man tillhör så betyder det inte att man måste fortsätta dom för dom bryter helt klart moraliska (Inre kompass på vad som är rätt och fel) lagar.

Tyvärr är moral i dagens värld i stort sett utplånad och dagens människor vet inte vad som är rätt och fel. Att mörda människor, misshandla, ta andras egendom, råna, lura och andra destruktiva ting är idag acceptabelt i dagens "kultur" i Sverige.

* Det finns även vissa ting från Hollywood som är bra men dessa är undantagsfall.

Permalänk

Säg att du fildelar 100 filmer, priset i snitt kanske ligger på 150kr. Alltså borde man högst kunna straffas för 15.000kr. Det finns ingen rim och reson i hur brottet ska straffas i verkligheten, det är filmbolagen som stämmer dig och uppskattar värdet.
Här ligger svensk lagstiftning fortfarande långt efter, man måste bedömma straffet efter det faktiska värdet och om den åtalade har haft som syfte att tjäna pengar på det.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grimmy:

Piratkopiering utan vinstsyfte borde de omgående förändras till ett brott som kan ge strafföreläggande och en fast bötessumma. Då står det lixom i proportion till brottet.

Viss skillnad på ett fall där man tjänat miljoner svart på kopieringen och att man bara har spridit material eller laddat hem material. Intressant att se hur detta utvecklar sig.

Många är inne på att spotify löst musikens problem och att det har med teknik att göra. Så är det så klart. Jag har inte köpt en CD sedan MP3-formatet slog igenom, men har heller inte haft en tanke på att piratkopiera musik sedan spotify slog igenom.

Problemet är dock att de tjänsterna som finns för film med streaming etc. är för dåliga och att det har med teknik och bandbredd att göra. Många kunder sitter med ADSL och kommer aldrig kunna streama film i hög kvalitet.

Det finns andra lösningar som industrin skulle kunna använda sig av. Sickbeard och couchpotato är två otroligt bra system och om det parades ihop med en betalkostnad till industrin istället för till en usenetleverantör hade jag ju hoppat på det direkt. Till exempel hade man ju kunnat få betala per serie man prenumererar på eller per film man vill ladda hem.

Streaming är ju inte enda lösningen. Men tyvärr är de så rädda för att folk ska ladda hem och sprida att man missar enkla billiga lösningar man skulle kunna tjäna pengar på. T.ex. kombinera sickebeard-filosofin med torrent så behöver man inte ens ha några vidare servrar att underhålla utan allt skulle nästan sköta sig självt gratis...

Grejen är ju att om man kör igång ett system för att köpa eller hyra film via en tjänst liknande Spotify formatet så kan man ge sig F-A-N på att någon finurlig liten rackare kommer på ett sätt att sprida material utan att betala för sig och då är vi där igen i en ond cirkel och företagen känner sig tvingade att lägga ner tjänsten för folk struntar ändå att betala för sig.

Så gänget som håller på och sprider piratkopierat material och filer får ju ägna sig och lite städning i egna leden ifall företag ska våga satsa på en vettig betal tjänst.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Det är inte så lätt eftersom det krävs pengar för att finansiera nya verk och nya mediciner. Vinstintresse finansierar mycket forskning som gör världen bättre.

Du bör läsa på hur det fungerar med medicinsk forskning.
Forskning är en väldigt svår fråga då de flesta fritänkande forskare mer än en gång har kämpat med att ha mat på bordet.

Vinstintresse gör inget bättre, särskilt inte när det kommer till hälsa, utan uppmuntrar bara till att skapa mediciner som lindrar symptom i västvärlden. Det är där pengarna finns. Malaria och AIDS-patienter har ofta inga större summor att kasta omkring sig.
Man hade kunnat diskutera detta hur länge som helst men det är viktigt för mig att ingen går omkring och tror att vinstdrivande företag bryr sig om döende fattiga över sina ägare.

Det är inte meningen att låta som en hippie här men har man spenderat några timmar i olika möten lär man sig snabbt att vinst går före allt annat. Man lurar sina arbetare och manipulerar sina kunder, annars är man inget storföretag. Tror du något annat är du naiv.

De siffror jag sett säger att det idag är staten som finansierar största delen av forskningen i landet. Har du några andra vill jag gärna se dem.
Det finns naturligt fördelar i att privata aktörer kan ta större risker med sina pengar än vad staten förmodligen vill göra men bolagen tjänar gott och väl in tillräckligt med pengar för att kunna ta lite risker utan att gå under.

När det kommer till pengar för att finansiera nya "verk" misstänker jag att du menar kultur som i tex musik, video och konst? Då kan jag berätta att det finns mer pengar än någonsin i den industrin och du behöver inte oroa dig. Vi ger dem mer pengar än de någonsin skulle kunna behöva för att skapa film och musik.
Det positiva är att vi idag har en möjlighet att få upp ögonen för artister och musik utan att skivbolag trycker ner det i halsen på oss. PSY och Macklemore är två utmärkta exempel.
PSY blev stor i väst utan annonsering men med stor backning ekonomiskt. Macklemore är självständig och ligger idag och slåss i topplistorna med artister som har oändlig finans bak ryggen.

Skrivet av BlueEyes:

Ska vi tolerera lagbrott i form av piratkopiering och låta sådant bara "rinna under broarna" ?

Ja. Detta går inte stoppa så det är meningslöst att försöka.
Om man så stänger ner hela nätet finns det lösningar för att sprida digital information. Vet inte hur gammal du är men vi hade piratkopiering på varenda gata under min uppväxt innan ens cd-skivor hade slagit igenom.
Detta är en lagstiftning som måste ses över då den är utdaterad och vars kostnad inte kan försvaras. För att inte tala om riskerna med att klassa större delen av ett lands medborgare som brottslingar.

Skrivet av Follow90:

Skådespelarna får sina pengar ändå. Regisören kameramännen, makeup artisterna, hemmakväll, etc det är dessa som får tar den stora smällen.

Va...

Det finns så ofantligt mycket pengar i film. Filmerna drar in sina kostnader innan de ens lämnat bioduken, och det går mer människor på bio än någonsin. Det finns inga ekonomiska argument att komma med.
Kameramän och annan personal får betalt för sin tid. Deras lön baseras inte på hur bra det går för DVD-försäljningen. Vet inte hur du fått för dig att de får ta någon smäll.

Vi slår dessutom rekord hela tiden i intäkter från biofilm så det är ingen som lider av piratkoperingen.
Människor som inte kan eller vill betala för sig är inte eventuella kunder, men förhoppningsvis kommer de utvecklas till det.
Det är till stot del tack vare den illegala spridningen av musik på nätet som människor lärde sig att datorn var stället för musik. Detta skapade en marknad för tex Spotify. Netflix och liknande tjänster kommer idag in och tar den plats som illegalt nerladdad film hade för dem som vant sig vid att ladda hem film.
Visst, vissa vill ha 1080p och DTS men förr eller senare kommer de också bli erbjudna en tjänst förhoppningsvis och piratkoperingen kommer minska ytterligare.

Bekämpa piratkopering med lagar och hot är fel väg att gå. Lagliga och bra alternativ är betydligt effektivare och lönsamt för både bolag och stat.

Skrivet av BlueEyes:

Grejen är ju att om man kör igång ett system för att köpa eller hyra film via en tjänst liknande Spotify formatet så kan man ge sig F-A-N på att någon finurlig liten rackare kommer på ett sätt att sprida material utan att betala för sig och då är vi där igen i en ond cirkel och företagen känner sig tvingade att lägga ner tjänsten för folk struntar ändå att betala för sig.

Så gänget som håller på och sprider piratkopierat material och filer får ju ägna sig och lite städning i egna leden ifall företag ska våga satsa på en vettig betal tjänst.

Tex GOG.com fungerar ypperligt trots piratkoperingen och de har inga skydd alls på materialet de säljer.

Permalänk
Medlem

"Polisen får inte begära ut uppgifter bakom en ip-adress om brottet bara kan ge böter."

Läste jag i en av artiklarna som länkades om fällda film/fil-delare (25-åring dömd till böter för fildelning), är det då någon annan än polisen som tar reda på vem personen är, eller gör polisen det ändå, fast dom inte vet om brottet kan ge fängelse?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem

Fängelse? -Han kommer hamna så jävla långt ner på bitch-skalan på kåken att han blivit 100 gånger mer kriminell när han väl kommer ut.

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi förklarar krig mot USA med en gång och deras skit

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Säg att du fildelar 100 filmer, priset i snitt kanske ligger på 150kr. Alltså borde man högst kunna straffas för 15.000kr. Det finns ingen rim och reson i hur brottet ska straffas i verkligheten, det är filmbolagen som stämmer dig och uppskattar värdet.
Här ligger svensk lagstiftning fortfarande långt efter, man måste bedömma straffet efter det faktiska värdet och om den åtalade har haft som syfte att tjäna pengar på det.

Njae, man borde straffas efter antal nedladdningar från filmerna man uppladdat. Ifall han har 100k nedladdningar av en film för t.ex 100kr retail ska han bötas 10 miljoner

Skrivet av 7an:

Jag tycker vi förklarar krig mot USA med en gång och deras skit

Väldigt moget. Du kanske ska prova att leva i USA ett tag och sedan uttala dig. Sweclockers och deras artiklar om piratkopiering och bolag från USA som kräver saker är ju ofta vinklade som fan.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer