Permalänk
Medlem

Macbook Pro/Air köp

Tjenare,

Jag sitter och funderar över vilken av de olika modellerna i macbookfamiljen man ska inhandla. Det som datorn mestadels kommer att användas till är att skriva, webbsurfning, film, mindre krävande spel och att redigera fotografier - vilket är det viktigaste - i Lightroom 4.

En kort sammanfattning till vad datorn ska användas till:
- Lightroom 4
- Photoshop
- Mindre spel
- Att titta på film

Mina krav:
- 13" skärm

Min största fundering är hur stor skillnad det är på de saker jag ska pyssla med i exempelvis Macbook Air och Pro, samt respektive retina och inte retina skärm?

Med vänliga hälsningar
Snarkaren!

Permalänk
Medlem

Har en Air sedan två år tillbaka och kan bara säga att jag älskar den.
Ska man sitta vid ett skrivbord så kan jag se att PRO kanske är ett bättre val, men ska du sitta i soffan mestadels så är det AIR som gäller.

Air'en är duktigt snabb med sin SSD och man kommer otroligt långt med den.

Fader har en Pro och tycker den är påtok för klumpig.

Visa signatur

// Pengar är till för att göras åt.

Permalänk
Inaktiv

Jah skulle köpa en Air men när jag stog i butiken så vart det en Macbook Pro ändå. För den kan du uppgradera ram minnet på själv senare, Det kan du inte på en Air. Men om du köper Air ta 8GB ram

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de senaste modellerna av Air är mindre än en månad gamla och senaste Pro är från 2012, så skulle jag köpt en Air. Dessutom är jag väldigt nöjd med min 13" 2012 Air.

Permalänk
Medlem

Det trista med Air är upplösningen som är från 2006. När retina air dyker upp så slår jag till.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det trista med Air är upplösningen som är från 2006. När retina air dyker upp så slår jag till.

Jag är lite orolig för Macbook Air's skärmupplösning som verkligen är efter sin tid. Är det någon som har erfarenheter av att arbeta i exempelvis Lightroom på den modellen? Har mestadel tittat på Macbook Air 13 - 11.995 kronors klassen. Jag vill verkligen veta om skärmupplösningen och prestandan i datorn uppnår kraven för de program och användarområden som jag kräver;

1,3 GHz Dual-Core Intel Core i5-processor Turbo Boost upp till 2,6 GHz Intel HD Graphics 5000 4 GB minne (+800 kr för 8 GB) 256 GB flashlagring

När det kommer till flexibiliteten är det skönt att kunna släpa runt den utan att sucka, och kommer mestadels sitta med den i knät/soffbordet. Var och tittade på en Macbook Pro (äldre modell) på Elgiganten tidigare idag och den verkar inte vara sådär super klumpig - tyvärr hade dem inte Air verationen att jämföra med!

Med vänliga hälsningar
Snarkaren!

Permalänk
Inaktiv

Jag har alla framför mig i en applenörd familj. Har du råd är retinan ett givet val. Den är nästintill lika smidig som airen, skärmen är fantastisk och prestandan är OK!

Permalänk
Medlem

Du har ingen student i släkten som kan tänka sig att "köpa ut" åt dig? Går att spara en hel del slantar då.

För samma summa som du har tänkt att lägga på en MBA 13" ( 11995:- ) skulle du kunna köpa instegsmodellen av rMBP 13" istället för 12145:- - dockock endast 128GB SSD.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Pro är nog rätt väg att gå. Det är en mera välbyggd och välutrustad enhet.

Kylsystem, högtalare, skärm osv osv.

När det dock kommer retina till air så kan det dock bli svårare att välja.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Med tanke på skärmen och det oerhört smäckra chassit (inte mycket större än Air) hos Retinavarianten av MacBook Pro hade jag satsat på en sådan, alla dagar i veckan. Dock kan man inte annat än älska batteritiden hos nya Airen (för att inte glömma haswell, 802.11ac och SSD alá PCI-express).

Summa sumarum: jag förstår om du tvekar.

EDIT: Vanliga MacBook Pro, med sin lågupplösta skärm, klumpigare chassi och avsaknad av SSD (okonfigurerad) är visserligen en ruskigt trevlig maskin som jag trivs väldigt bra med, men om du har möjlighet att lägga till några extra lappar för en Air eller Retina-Pro är de, i min mening, helt klart bättre köp.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

Fick min Air i Onsdag. Laddade den över natten till Torsdags. Använt den 2-3 timmar torsdag + 3 timmar torsdag + 2 timmar söndag + 3 timmar idag. Blandat SVT play + surf. Just nu står batteriet på 32%.....

Makalöst batteri, helt galet. Den är snabb och Wifi är ungefär dubbelt så snabb i vardags användning emot en 450+450 N-router jämfört med min gammla Macbook Pro 2010.

Jag hade INTE köpt en Pro 13" med tanke på hur up-to date Airen är nu.

Sen det med skärmen. Jämfört med "luft" så är Air skärmen fantatisk. Bara jämfört med en Retina brevid man inser den inte är top-notch. Men tycker personligen det är overkill snack om upplösningarna idag. Förmycket e-penis och förlite fakta.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Pro är nog rätt väg att gå. Det är en mera välbyggd och välutrustad enhet.

Kylsystem, högtalare, skärm osv osv.

När det dock kommer retina till air så kan det dock bli svårare att välja.

/s

Skrivet av TheFork:

Med tanke på skärmen och det oerhört smäckra chassit (inte mycket större än Air) hos Retinavarianten av MacBook Pro hade jag satsat på en sådan, alla dagar i veckan. Dock kan man inte annat än älska batteritiden hos nya Airen (för att inte glömma haswell, 802.11ac och SSD alá PCI-express).

Summa sumarum: jag förstår om du tvekar.

EDIT: Vanliga MacBook Pro, med sin lågupplösta skärm, klumpigare chassi och avsaknad av SSD (okonfigurerad) är visserligen en ruskigt trevlig maskin som jag trivs väldigt bra med, men om du har möjlighet att lägga till några extra lappar för en Air eller Retina-Pro är de, i min mening, helt klart bättre köp.

Skrivet av AkUs:

Fick min Air i Onsdag. Laddade den över natten till Torsdags. Använt den 2-3 timmar torsdag + 3 timmar torsdag + 2 timmar söndag + 3 timmar idag. Blandat SVT play + surf. Just nu står batteriet på 32%.....

Makalöst batteri, helt galet. Den är snabb och Wifi är ungefär dubbelt så snabb i vardags användning emot en 450+450 N-router jämfört med min gammla Macbook Pro 2010.

Jag hade INTE köpt en Pro 13" med tanke på hur up-to date Airen är nu.

Sen det med skärmen. Jämfört med "luft" så är Air skärmen fantatisk. Bara jämfört med en Retina brevid man inser den inte är top-notch. Men tycker personligen det är overkill snack om upplösningarna idag. Förmycket e-penis och förlite fakta.

Det är definitivt ett svårt val eftersom det inte finns en dator med allt av båda positiva sidor i Macfamiljen! Anledningen att man skulle välja Air är ett mera flexibelt chassi och en helt grym batteri tid. Den har inte heller så mycket sämre prestanda om jag förstått rätt. Macbook retina är dock grym på grund av sin skärmupplösning som förmodligen kommer hjälpa mig mycket i bildredigering m.m.

Tack så mycket för alla svar!

Med vänliga hälsningar
Snarkaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Det är definitivt ett svårt val eftersom det inte finns en dator med allt av båda positiva sidor i Macfamiljen! Anledningen att man skulle välja Air är ett mera flexibelt chassi och en helt grym batteri tid. Den har inte heller så mycket sämre prestanda om jag förstått rätt. Macbook retina är dock grym på grund av sin skärmupplösning som förmodligen kommer hjälpa mig mycket i bildredigering m.m.

Tack så mycket för alla svar!

Med vänliga hälsningar
Snarkaren!

Du får gärna skriva vad det blev för nåt och hur nöjd du blev. Sitter i samma funderingar och ska också använda datorn till bildredigering. Då främst Lightroom. Airen är otroligt lockande men Retinaupplösningen är också tilltalande. Hoppas att lagget på rMBP kommer lösas då det vore en dealbreaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rarreh:

Du får gärna skriva vad det blev för nåt och hur nöjd du blev. Sitter i samma funderingar och ska också använda datorn till bildredigering. Då främst Lightroom. Airen är otroligt lockande men Retinaupplösningen är också tilltalande. Hoppas att lagget på rMBP kommer lösas då det vore en dealbreaker.

Jag beställde en Macbook Pro 13" Retina igår - den stora anledningen till mitt val är skärmkvalitén och upplösningen, som förmodligen kommer ge en bättre känsla vid fotoredigering och film tittande än den äldre skärmmodellen. Det andra som fick mig att välja den här modellen är byggkvalitén som kanske varken är bättre eller sämre, men något större som ger en känsla av bättre kvalité.

När datorn kommer nu i veckan eller början av nästa vecka kommer jag dra igång Lightroom och testa runt lite på de mindre och högre skärmupplösningar för att skapa mig en bättre uppfattning hur den känns, samt även överlag vid daglig använding!

Har serien retina problem med lagg i OS, eller vad menar du med "Hoppas att lagget på rMBP kommer lösas då det vore en dealbreaker"?

Med vänliga hälsningar,
Snarkaren!

Permalänk
Medlem

Jag hade väntat på nästa macbook pro. Tror inte att macbooks som är ute nu har stöd för 5ghz internet? Dessutom så är det riktigt jobbigt att hålla på med redigering när man har låg upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rarreh:

Du får gärna skriva vad det blev för nåt och hur nöjd du blev. Sitter i samma funderingar och ska också använda datorn till bildredigering. Då främst Lightroom. Airen är otroligt lockande men Retinaupplösningen är också tilltalande. Hoppas att lagget på rMBP kommer lösas då det vore en dealbreaker.

Har inte det fetmarkerade redan fixats?

http://www.anandtech.com/show/6495/latest-webkit-build-double...

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Beror ju på budget.
Om jag skulle tagit Air hade det varit 11" men du vill ju ha 13", så låt oss säga
att du ska ha en Air 13", välj då 8GB minne eftersom du inte kommer kunna uppgradera.
Eventuellt en större SSD (128GB är standard). Tror att det största problemet med Air
är just det som nämnts, upplösningen. Så då kanske en Macbook Pro Retina är ett bra val.
Men nu har ju inte 2013 modellerna av rMBP/MBP kommit (hört att dom kommer senare i år).
Kanske kan var värt att vänta då du får en mycket bättre gpu och förmodligen något snabbare
cpu och kanske även mycket bättre batteritider (rMBP/MBP har 7h batteritid och Air har 12).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Snark:

Jag beställde en Macbook Pro 13" Retina igår - den stora anledningen till mitt val är skärmkvalitén och upplösningen, som förmodligen kommer ge en bättre känsla vid fotoredigering och film tittande än den äldre skärmmodellen. Det andra som fick mig att välja den här modellen är byggkvalitén som kanske varken är bättre eller sämre, men något större som ger en känsla av bättre kvalité.

När datorn kommer nu i veckan eller början av nästa vecka kommer jag dra igång Lightroom och testa runt lite på de mindre och högre skärmupplösningar för att skapa mig en bättre uppfattning hur den känns, samt även överlag vid daglig använding!

Har serien retina problem med lagg i OS, eller vad menar du med "Hoppas att lagget på rMBP kommer lösas då det vore en dealbreaker"?

Med vänliga hälsningar,
Snarkaren!

Lagget jag talar om vad bl.a. lagg när man scrollade på hemsidor. Detta framkom då man använde högsta upplösningen. Men förhoppningsvis är det fixat nu som under säger.

Men gör gärna en update i tråden här hur den fungerar med Lightroom. Har haft väldigt svårt att hitta information om det då programmet inte är jättevanligt bland massorna.

Skrivet av Afrasbaba:

Ja men det låter ju bra!

Permalänk

Jag sitter också och funderar på exakt samma grej.

Läste på MacRumor's Buyer's guide att man inte ska köpa en Retina MacBook Pro nu, utan vänta på nästa version som borde komma ut snart.

Det ryktas om att den ska få ungefär samma uppgradering som MacBook Air, dvs. Haswell, 802.11ac, bättre SSD etc.

Jag tycker att du bör vänta och se om den är ett bättre val.

Permalänk
Skrivet av Asusboy:

Jag hade väntat på nästa macbook pro. Tror inte att macbooks som är ute nu har stöd för 5ghz internet? Dessutom så är det riktigt jobbigt att hålla på med redigering när man har låg upplösning.

Om du menar 5GHz wifi så har stödet funnits i flera år på macarna. Dock är det väl bara nya airen som har stöd för ac.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Tänkte slänga iväg ett post om min första känsla angående datorn, och hur den fungerar i användingsområdena.

Det första intrycket av Macbook Pro 13" Retina är snabbhet och elegans. Man kan väl inte annat än att smälta ihop av den helt underbara skärmen som visar varför den är ett givet val för fotografering, eller andra former av grafiska projekt.

"Men det är insidan som räknas", när man startar upp den gick installationen mycket smidigt till, nätverket och användare m.m. gjordes på ett ögonblick med hjälp av installationsguiden. Jag tittade igenom diverse för-installerade program som är exempelvis iphoto, iTunes, Photo Booth, och Safari. Det enda program som är relevant till mina användningsområden är väl förstnämnda, annars var utbudet ganska torrt eftersom min macbook ska användas till efterarbeten inom fotografering, och att skriva på.

Lightroom 4, blev något frustrerande eftersom datorn saknar enhet för skivuppspelning, vilket kan i och för sig förklara varför datorn har gått ner något i vikt och blivit tunnare än föregångaren. Det här löstes med en installation via internet, vilket i sig gick smidigt. Jag hade tagit några test bilder med kameran för att använda dem till att känna på hur det är att arbeta med en macbook, och då speciellt skärmstorleken som bara är 13-tum, vilket är avsevärt mindre än min tidigare arbetsplats som låg på hela 24-tum. Lightroom startas mycket snabbt, och på ett fåtal sekunder så är man igång med sitt fotoarbete. Jag är något överraskad och tycker datorn hänger med mycket bra när man trycker mellan inställningar och bilder i programmet. Man kan från och till känna att skärmen är något liten - det går dock öka skärmupplösningen något mera från grundinställningarna och gör då bilderna avsevärt större i programmet, vilket gör det lättare att se vad som faktiskt ändras på bilden, till ett pris av mindre text så klart. Min batteri tid från nästan fullt var ca 5 - 6 timmar i Lightroom, den varierar något när man 'fipplar' mellan bilderna.

"Sladdar och trassel", är något som irriterar mig något fruktansvärt, oavsett hur noggrann man än är så slutar det med ett ormbo under arbetsstationen och skapar en känsla när man ska städa av som kan förklaras med den engelska titeln "Mission Impossible". Detta är ett av många, om något vagt skäl till varför jag ville införskaffa mig en mera flexibel arbetsstation; "hobbyverkstad". På tal om sladdar så visade det sig att min USB-kabel till kameran för att kunna överföra bilder hade blivit snod, för det kan ju omöjligt vara jag som slarvat bort den i den pågående lägenhetsflytten. Men som många andra datorer där ute idag har även Macbook Pro Retina en SDXC-kortingång som med annat ordval skulle kunna förklaras som ett "minneskortsingång" vilket blev bra mycket smidigare än att släpa på en USB-sladd som precis alla vill sno.

I övrigt fungerar datorn som en dator ska fungera, batteritiden håller det den lovar i specifikationerna om ca 7 timmar. Den blir dock avsevärt kortare när man surfar på exempelvis Youtube, eller när man använder något mera tunga program. Men batteriet har reagerat mest på hur mycket man byter program, öppnar och stänger osv.

Summering är väl att jag är mycket nöjd med köpet och klarar mig bra på en Macbook Pro 13" Retina, ialf inom de användingsområden som var tanken med datorn. Jag hoppas du eller någon annan fick ut något av den här väggen av text.

Permalänk
Skrivet av Asusboy:

Jag hade väntat på nästa macbook pro. Tror inte att macbooks som är ute nu har stöd för 5ghz internet? Dessutom så är det riktigt jobbigt att hålla på med redigering när man har låg upplösning.

Stödet har funnits sedan 2007.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

Om du menar 5GHz wifi så har stödet funnits i flera år på macarna. Dock är det väl bara nya airen som har stöd för ac.

Skrivet av blomqvist:

Stödet har funnits sedan 2007.

Visste inte det. Min hp laptop är ifrån 2010 eller 11 och den har inte stöd för 5Ghz så jag antog att Macbook inte heller hade det eftersom att jag såg att Air fick stöd för ac. Trodde att det var ac som gjorde så att datorn kunde använda 5ghz internet.

Permalänk
Skrivet av Asusboy:

Visste inte det. Min hp laptop är ifrån 2010 eller 11 och den har inte stöd för 5Ghz så jag antog att Macbook inte heller hade det eftersom att jag såg att Air fick stöd för ac. Trodde att det var ac som gjorde så att datorn kunde använda 5ghz internet.

Det är bara PC-sidan som har varit hopplöst efter.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Det är bara PC-sidan som har varit hopplöst efter.

Aha ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asusboy:

Jag hade väntat på nästa macbook pro. Tror inte att macbooks som är ute nu har stöd för 5ghz internet?

Jag hade en Macbook 13" från yngre stenåldern, närmare bestämt 2008. Första med 13-tums aluminiumchassi, före den började heta Pro. Den hade 802.11n med 5GHz.

För övrigt hade jag en MBP 2006:a före det, och redan den hade stöd för 11n. Minns dock inte om den hade 5GHz.

Jag skulle ha svårt att motivera ett köp av en rMBP just nu. Den är gammal och Air är flång ny. Men rMBP har ju den fina skärmen som Air saknar, så jag förstår varför vissa gärna rekommenderar en rMBP.

Tror det kommer att ta ett tag innan vi får retinaskärm i Air. Det är viktigare med batteritid i den modellen, känns det som.