Permalänk
Medlem

Intel i5 elr i7 hjälp!

Hej,
Tänker bygga detta systemet snart men vet inte om jag ska lägga på 1000kr för den senaste haswell i7:an elr om det räcker med en i5:a.

Länk: http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=125073...

Det jag vill att den ska klara av är att streama och rekorda de mer krävande spelen just nu och i framtiden på hög grafik. Det jag mest kommer spela och rekorda i framtiden är dock MMO-spel (vet inte om en bättre processor behövs då). Vill också kunna klara av att hosta serverar (som en Minecraft server och liknande) och redigera filmer i SonyVegas utan lagg. Kommer i framtiden förhoppningsvis hålla på lite i 3dmax och Photoshop.

(lite forum off-topic men ser ni ngn annan del i datorn som borde bytas skriv gärna!)

Permalänk

Satsa på i7 om du redigerar mycket

Visa signatur

IPhone 4, IPad 2, Wii, Apple TV, Monster:Rehab [Energidricka]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakimboo:

redigera filmer i SonyVegas utan lagg. Kommer i framtiden förhoppningsvis hålla på lite i 3dmax och Photoshop.

Om du nu ska hålla på och rendera är en i7 att rekommendera, om du bara ska spela skulle jag satsa de 1000kr på något annat och ta i5 istället

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Skrivet av Kuzefix:

Om du nu ska hålla på och rendera är en i7 att rekommendera, om du bara ska spela skulle jag satsa de 1000kr på något annat och ta i5 istället

Sant hadde i5 förut och kan säga ör ingeb skildnad på den och i7

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit du hade jag nog tagit åtminstone ett 650w psu eftersom 600 är rekommenderat till 780 och jag gissar på att du kommer att klocka din cpu eftersom du valt en med upplåst multipel. Du kanske också tänkt klocka grafikkortet samt stoppa in lite olika diskar.

Hade också rekommenderat i5 och lagt lusentappen på en SSD istället, även om du redigerar så är det inte så att du kommer halvera renderingstiderna med en i7:a direkt. Har du redan en SSD så kanske du lika gärna kan slå till på en i7:a

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ska du streama i hög kvalitet i krävande spel så ta i7:an, och se till så att du har ganska hög och stabil hastighet uppströms!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Ska du Streama i hög kvalitet så köp en i5 och lägg tusingen på ett capturecard.
Rent FPS mässigt är det ingen större skillnad när man spelar. Vet inte exakt hur stor skillnad det är med i5 och i7 + capturecard dock lär i5 med capturecard vara bättre än en i7 utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Ska du Streama i hög kvalitet så köp en i5 och lägg tusingen på ett capturecard.
Rent FPS mässigt är det ingen större skillnad när man spelar. Vet inte exakt hur stor skillnad det är med i5 och i7 + capturecard dock lär i5 med capturecard vara bättre än en i7 utan.

Aldrig hört något om capturecards... Vet du något speciellt som du rekommenderar?

Är det värt å köpa 16gb ram oxå?

Tack för alla svar, blir nog i5 och en bättre ssd eller capturecard

Skickades från m.sweclockers.com