Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Silver oxiderar, till skillnad mot guld, väldigt fort och är inte särskilt lämpligt att plätera med. Anledningen att man valt att använda guld är ju just för att det oxiderar väldigt långsamt (nästan inte alls) och då ger det i regel bättre kontakt. Att guldet skulle ha någon annan magisk kraft än just att göra att man får bättre kontakt är ju, som sagt, bara trams.

http://www.reade.com/sv/products/20-fillers-inorganic/139-con...

Kul info för den som undrar vilken metall som leder bäst (silver).

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Silver oxiderar, till skillnad mot guld, väldigt fort och är inte särskilt lämpligt att plätera med. Anledningen att man valt att använda guld är ju just för att det oxiderar väldigt långsamt (nästan inte alls) och då ger det i regel bättre kontakt. Att guldet skulle ha någon annan magisk kraft än just att göra att man får bättre kontakt är ju, som sagt, bara trams.

Guld har ju även sin mjukhet, som gör att kontaktytorna ligger emot varandra bättre.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Har hållt på med billjud tidigare och brukade spela in basar genom att fasvända den ena för att snabba på (om man har två)
man får större konutslag med lägre volym

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1007:

Kan inte så mycket om högtalare mm. Däremot kan jag garantera dig att "Guldpläterde kontakter" inte är något påhitt.

Det må göra en en teoretisk skillnad men du lär inte höra någon skillnad på ljudet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Har nära vänner som grundat DLS, och det är sant som det är sagt. Saker och ting skall spelas in och dom gjorde ett roligt test med en kund som hade bråttom att få det att låta bra, ( visserligen i sin bil nu va och inte för hemmabruk )

Men dom tog in bilen i verkstaden, monterade de som skulle monteras och lät bilen stå på kväll + natt + morgon.
Givetvis fick kunden lyssna direkt i bilen när allt var färdigmonterat, för att sedan återkomma runt lunchtid dagen därpå.
När han sedan kom för att hämta sin bil och för att lyssna på vad han köpt så var ljudet som Natt / Dag ( badum tss )
Det skulle tydligen ha vart en väldans stor skillnad, men alla våra öron är olika.. och alla gör olika!

Har suttit i studion med bandet och lirat in på splirrans nya Genelec högtalare 150.000kr. Där sparades det INTE på något krut och volymen var mer än generös i studiorummet kan jag säga. Lira lite på dina högtalare och känn på dom i ett par dagar med högt varierad musik skulle jag säga iaf. Lycka till!

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Silver oxiderar, till skillnad mot guld, väldigt fort och är inte särskilt lämpligt att plätera med. Anledningen att man valt att använda guld är ju just för att det oxiderar väldigt långsamt (nästan inte alls) och då ger det i regel bättre kontakt. Att guldet skulle ha någon annan magisk kraft än just att göra att man får bättre kontakt är ju, som sagt, bara trams.

Detta är inte något konstigt. Elektroniska komponenters egenskaper blir olika vid olika temperaturer. Tittar man i datablad för transistorer osv så ser man ju detta.
När man designar en förstärkare (exempelvis) så gör man ju det så att den ska låta som bäst när den har "normal" temperatur.
Sedan kan det, såklart, bero på typ av förstärkare och vilka komponenter hur stor denna skillnaden blir. Jag kan tänka mig att skillnaden blir väldigt liten, snudd på obefintlig, med de moderna "digitala" förstärkarna, tex. De jobbar ju enl. en helt annan princip än en traditionell transistorförtärkare (eller för den delen rörförstärkare).

Jag har inte sagt att silver inte oxiderar men det bryts väll antagligen inte ned lika fort som koppar eftersom det används som plätering.
Koppar är bättre ledare än guld...

Permalänk
Medlem

Silver är bättre ledare än koppar, kan va därför man plätera i silver men som sagt, någon ljudskillnad kommer du inte höra.
Vilket jag så nu att någon redan hade skrivit.

Permalänk
Medlem

Nu var det så länge sedan jag läste kemi men det finns ju någon "ädelhetsserie" där guld ligger i toppen av listan, över koppar och silver, och oxiderar därför inte lika lätt som andra metaller. Det är därför man guldpläterar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jag har inte sagt att silver inte oxiderar men det bryts väll antagligen inte ned lika fort som koppar eftersom det används som plätering.
Koppar är bättre ledare än guld...

det är väll så att ädlare metall leder bättre?
alltså: koppar -->silver-->guld (-->platina?)
annars skulle inte de största ljudföretagen välja guldpläterade kontakter då det är dyrare än silver och koppar som du påstår är bättre ledare.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

http://www.reade.com/sv/products/20-fillers-inorganic/139-con...

Kul info för den som undrar vilken metall som leder bäst (silver).

Skrivet av Kalium:

Nu var det så länge sedan jag läste kemi men det finns ju någon "ädelhetsserie" där guld ligger i toppen av listan, över koppar och silver, och oxiderar därför inte lika lätt som andra metaller. Det är därför man guldpläterar.

Skrivet av abbebandy:

det är väll så att ädlare metall leder bättre?
alltså: koppar -->silver-->guld (-->platina?)
annars skulle inte de största ljudföretagen välja guldpläterade kontakter då det är dyrare än silver och koppar som du påstår är bättre ledare.

Vore bra om ni läste tråden, kolla min länk ovan. : >

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

det är väll så att ädlare metall leder bättre?
alltså: koppar -->silver-->guld (-->platina?)
annars skulle inte de största ljudföretagen välja guldpläterade kontakter då det är dyrare än silver och koppar som du påstår är bättre ledare.

Nej, ädlare metaller leder inte bättre. Ädlare metaller har svårare för att oxidera. Dom har svårare för att ge ifrån sig/ta elektroner från andra ämnen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84delmetall

Skrivet av Tozzi:

Vore bra om ni läste tråden, kolla min länk ovan. : >

Jag vet att guld leder sämre än t.ex silver och koppar. Det är ädelhet jag pratar om, det är en helt annan sak.

Här hittade jag det jag menar http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrokemiska_sp%C3%A4nningsser...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

det är väll så att ädlare metall leder bättre?
alltså: koppar -->silver-->guld (-->platina?)
annars skulle inte de största ljudföretagen välja guldpläterade kontakter då det är dyrare än silver och koppar som du påstår är bättre ledare.

Nej. Silver är den bästa ledaren, det går så här:
Silver > koppar > guld > aluminium.
Finns en tabell här: https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity_and_cond...

Skrivet av Kalium:

Nej, ädlare metaller leder inte bättre. Ädlare metaller har svårare för att oxidera. Dom har svårare för att ge ifrån sig/ta elektroner från andra ämnen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84delmetall

Jag vet att guld leder sämre än t.ex silver och koppar. Det är ädelhet jag pratar om, det är en helt annan sak.

Här hittade jag det jag menar http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrokemiska_sp%C3%A4nningsser...

Mjo visst har guld svårt för att oxidera men sedan hur relevant det är i detta sammanhanget är en annan fråga.
Kan inte påstå att jag någonsin haft problem med ärgade kontakter i hemmet. Jag badar inte med prylarna.
Sedan är det ganska meninglöst att plätera t.ex. en teleplugg då dom ofta kopplas in/ut. Man sliter helt enkelt bort pläteringen.
Vitsen med guldplätering är även helt bortkastad om inte både kontakten och anslutningen är pläterad.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Nu brukar väl inte kontakter som är icke guld vara pläterade i silver, utan snarare krom på nickel eller liknande..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalium:

Synd att inte Cms var med i mätningen där, för det är ju det som förändras och då ändras även de andra parametrarna efter det.

Inspelning är verkligen ingen myt och det finns faktiskt bra med fakta bakom det.

Att påstå att lite dyrare högtalare har mätta och matchade element är bullshit. Visst, när man kommer upp i sexsiffriga belopp kanske det kan stämma på en del märken men under sexsiffrigt så får man knappast parmatchade element.

Jag har själv faktiskt ett par parmatchade och moddade element i ett par av mina högtalare. Snittskillnaden på alla T/S parametrar mellan de två elementen är 1.8%. På Fs skiljer det endast 0.1% (72,22Hz vs 72,30Hz) och sådan "precision" hittar man knappast på högtalare för under 200kkr. Det tar helt enkelt för lång tid att spela in samtliga element, mäta upp alla parametrar och sedan para ihop dom med liknande element.

Det är snarare vanligt att man matchar så fort man lämnat den rena budgetklassen, tex inom 3 dB från modellreferensen och inom 1 dB för paret, en del tillverkare tex Snell har istället skickat element med filter, de matchade inte elementen men anpassade filtren individuellt, det viktiga är att man designar utifrån de egenskaper man har när elementen är inspelade och har normal arbetstemperatur och sedan ser till att ha ordning på tillverkningskvaliten, vissa elementtillverkare spelar in elementen rätt länge (ett dygn) på fabrik innan de slutkontrolleras.

Guld är för att skydda mot oxidation av kontaktytor men en dålig ledare, silver är en bättre ledare men dyrt, koppar är därför en bra praktisk kompromiss, förtennas kopparen så blir den dessutom mindre oxidationsbenägen utan att priset stiger särskilt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

inspelning är bara trams, men om du verkligen vill göra det så ska du spela på ca 30-40% volym i ca 100h.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

inspelning är bara trams, men om du verkligen vill göra det så ska du spela på ca 30-40% volym i ca 100h.

Först säger du att det är trams, sedan ger du förslag på hur man ska göra?

Hur ska du ha det? Är det trams eller är det faktiskt sant?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

inspelning är bara trams, men om du verkligen vill göra det så ska du spela på ca 30-40% volym i ca 100h.

Läs tråden och lär dig fakta, det är absolut inte trams!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

För ett mellanregister gör ett gäng miljoner rörelser på en timmes spelande.
Och en bas gör flera hundra tusen.

Stackars diskanten, hahahaha.

Skrivet av Svensktiger:

Det är trams.
Ett försäljarknep för att folk inte skall lämna tillbaka dyra högtalare som dom inte tycker låter korrekt

Visserligen så kan en del högtalare ändra karaktär efter användning, men då är det oftast billiga högtalare med sämre material.
High-end högtalare är rejält plågade redan från fabrik för att kunna matcha elementen, så dom är "stabila" när du får hem dom.

PFFT hah wtf?
Det där är ungefär lika sant som att din cpu skall vara 500 grader varm, och att Tsar-bomben var en kina-puff.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Först säger du att det är trams, sedan ger du förslag på hur man ska göra?

Hur ska du ha det? Är det trams eller är det faktiskt sant?

är väl inget konstigt alls. min personliga åsikt är att det är trams, då jag aldrig hört någon skillnad och alla jag pratat med inte heller hör någon skillnad.
däremot finns det folk som säger att det fungerar, och dom säger att man ska spela på 30-40% volym i ca 100h. så jag sa bara att om han verkligen trodde på det, så ska han göra så.

men jag tror mera på att det är försäljningsknep, så att folk inte ska lämna tillbaka dyra högtalare som inte låter som kunden trodde dom skulle göra.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1007:

Då ni i denna tråden värkar kunniga detta med hurdant högtalare ska spelas in osv.

Hur mycket kommer jag märka om jag inte placerar högtalarna på ett vist sätt och hur skulle detta sättet se ut?

Placeringen gör väldigt stor skillnad. Sämsta förutsättningen är ett par 8" rakt framför sig på bordet. Stativ är optimalt.

Citat:

When it comes to monitor placement, you’ve probably heard a lot of talk about the “sweet spot.” This refers to sitting in the middle position between the two speakers, where the stereo image is optimized. The sweet spot lets you hear a true representation of the music so you can make accurate judgments while recording and mixing.

Citat:

Align your speakers in an equilateral triangle from the listening position
When mixing, it’s important to sit as closely as possible to the center of the sweet spot. Select a comfortable seating position and angle each monitor to accurately face that position. The “toe-in” angle of each speaker should be carefully arranged at an equilateral triangle to the listener.

Citat:

Tweeters should be at ear level
It’s important to place the monitors so the tweeters are at the same height as your ears

Citat:

Place monitors at least 8-12” from the wall
This prevents sound waves from bouncing off the wall and reflecting back towards you (see figure 3). When using monitors that contain bass reflex ports, make sure there is enough space to prevent air flow obstructions.

Finns en hel vetenskap om hur man ska göra. Men vi prata studio, i hemmamiljö kan man tumma på saker och ting. Viktigast enligt mig: diskanterna i öronhöjd, minst en armlängds avstånd till högtalarna, dvs. du sitter rakryggad i stolen och sträcker ut armarna likt ett "V", samt tillräckligt med space mot väggarna om man har basporten bakåt. Detta är endast ur ett personligt perspektiv om vad som låter bäst i mitt fall. Har gått från Argon 7350AV2 -> Behringer B1031A -> RCY Ayra Five och två olika uppsättningar av stativ.

Fredagsläsning: http://www.m-audio.com/images/global/media/Overdub_Vol_1_%5Bl...

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan1007:

Ok, Tack för hjälpen!

Spelar dem lite lugnt i ett par timmar innan rutorna börjar skaka i huset

Du kan ställa dom face 2 face med varandra, invertera polerna på ena högtalaren och spela musik i någon dag:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av morxy49:

är väl inget konstigt alls. min personliga åsikt är att det är trams, då jag aldrig hört någon skillnad och alla jag pratat med inte heller hör någon skillnad.
däremot finns det folk som säger att det fungerar, och dom säger att man ska spela på 30-40% volym i ca 100h. så jag sa bara att om han verkligen trodde på det, så ska han göra så.

men jag tror mera på att det är försäljningsknep, så att folk inte ska lämna tillbaka dyra högtalare som inte låter som kunden trodde dom skulle göra.

Eftersom det är en mätbar skillnad på i stort sett samtliga dynamisk element så sker det uppenbarligen en verklig förändring, men en del tillverkare spelar in elementen innan de lämnar fabriken så de stabiliserat sig innan de kommer till slutkund, när man köper högtalare så ska man självklart inte provlyssna på helt råa enheter och därför har man demoex i butiken eller om man är mer kunig kan man kolla på mätningar.

Man behöver inte tro något om de förändringar som sker eftersom de är ganska lätta att mäta upp till skillnad från mycket annat inom hifin.
Man kan ha åsikter om hur och var inspelningen sker och hur stor ljudskillnad det kan innebära, men inte om det påverkar högtalaren eller inte eftersom det går att mäta att det verkligen sker en förändring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har silverpläterade banankontakter på mina Audioquest-kablar. Det var svindyrt att terminera med deras prylar. Jag är dock ganska missnöjd eftersom silvret har oxiderat och dom speciella bananerna vad tunna och lixom ihåliga och en har brytits av. Får köra kabeln fastskruvad i den terminalen.

Jag har också svindyra koaxialkablar med någon slags ljusgul plätering som oxiderat som inihelvete.

Detta har dock tagit cirka 15 år och går helt säkert att putsa, men orka.

Vanliga guldpläteringar håller mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

dom speciella bananerna vad tunna och lixom ihåliga

Detta är bra. Man vill ha så lite metall som möjligt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jag har silverpläterade banankontakter på mina Audioquest-kablar. Det var svindyrt att terminera med deras prylar. Jag är dock ganska missnöjd eftersom silvret har oxiderat och dom speciella bananerna vad tunna och lixom ihåliga och en har brytits av. Får köra kabeln fastskruvad i den terminalen.

Jag har också svindyra koaxialkablar med någon slags ljusgul plätering som oxiderat som inihelvete.

Detta har dock tagit cirka 15 år och går helt säkert att putsa, men orka.

Vanliga guldpläteringar håller mycket bättre.

Sileroxid är en relativt bra ledare så det är mest ett kosmetiskt problem om du jämför med oxiderade kopparkablar.
Audioquest svetsar eller krimpar sina kontakter för att få det gastätt och det är helt enkelt en dyrare metod.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

är väl inget konstigt alls. min personliga åsikt är att det är trams, då jag aldrig hört någon skillnad och alla jag pratat med inte heller hör någon skillnad.
däremot finns det folk som säger att det fungerar, och dom säger att man ska spela på 30-40% volym i ca 100h. så jag sa bara att om han verkligen trodde på det, så ska han göra så.

men jag tror mera på att det är försäljningsknep, så att folk inte ska lämna tillbaka dyra högtalare som inte låter som kunden trodde dom skulle göra.

Jag har aldrig sett Niagarafallen, så jag är helt övertygad om att det är trams. Men om du vill se dom så kan jag tala om hur man åker dit.

Fast det är ju såklart bara ett försäljningsknep.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag har aldrig sett Niagarafallen, så jag är helt övertygad om att det är trams. Men om du vill se dom så kan jag tala om hur man åker dit.

Fast det är ju såklart bara ett försäljningsknep.

det var nog den sämsta jämförelsen jag skådat.
jag har en åsikt, men jag berättar samtidigt att andra personer har andra åsikter och hur man kan göra ifall man har den åsikten.
kan du låta mig ha min åsikt i fred nu?

Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det är en mätbar skillnad på i stort sett samtliga dynamisk element så sker det uppenbarligen en verklig förändring, men en del tillverkare spelar in elementen innan de lämnar fabriken så de stabiliserat sig innan de kommer till slutkund, när man köper högtalare så ska man självklart inte provlyssna på helt råa enheter och därför har man demoex i butiken eller om man är mer kunig kan man kolla på mätningar.

Man behöver inte tro något om de förändringar som sker eftersom de är ganska lätta att mäta upp till skillnad från mycket annat inom hifin.
Man kan ha åsikter om hur och var inspelningen sker och hur stor ljudskillnad det kan innebära, men inte om det påverkar högtalaren eller inte eftersom det går att mäta att det verkligen sker en förändring.

visst, man kan säkert mäta sig fram en skillnad med hjälp av verktyg och instrument, det tvivlar jag inte på.
det jag pratar om är den hörbara skillnaden. varken jag eller folk jag pratat med har hört någon skillnad, därför tror jag inte på att inspelning spelar någon roll.
sen så kan ju det bero på om man är audiofil eller inte, men min åsikt är fortfarande att det för mig inte spelar någon roll om de är inspelade eller ej.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Går visst att höra skillnad. Ta en nysträngad gitarr och spela den i några dagar så får du se att det hörs skillnad. Även högtalare kan man höra skillnad på. Den otränade hör ju så klart noll skillnad därför är det ju myt, like not.

Permalänk
Rekordmedlem

[QUOTE=morxy49;13791177
visst, man kan säkert mäta sig fram en skillnad med hjälp av verktyg och instrument, det tvivlar jag inte på.
det jag pratar om är den hörbara skillnaden. varken jag eller folk jag pratat med har hört någon skillnad, därför tror jag inte på att inspelning spelar någon roll.
sen så kan ju det bero på om man är audiofil eller inte, men min åsikt är fortfarande att det för mig inte spelar någon roll om de är inspelade eller ej.[/QUOTE]
De flesta brukar höra skillnad i basen eftersom fs förändras rätt mycket på de flesta baselement, men det kanske kräver att man spelar musik med djupbas för att man ska reagera på det, lyssnar man på baslös pop eller liknande är det kanske svårt märka det.
Det kan också vara svårt att höra skillnader om man har dålig akustik eller dåliga prylar i allmänhet, distorsion, reflexer och basresonanser kan få det mesta att låta utslätat och likartat.

Skrivet av buddaz:

Går visst att höra skillnad. Ta en nysträngad gitarr och spela den i några dagar så får du se att det hörs skillnad. Även högtalare kan man höra skillnad på. Den otränade hör ju så klart noll skillnad därför är det ju myt, like not.

Jo det går att höra skillnad på att man tvättar strängarna också, de vibrerar annorlunda när fingerfett och hudavlagringar försvinner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det var nog den sämsta jämförelsen jag skådat.
jag har en åsikt, men jag berättar samtidigt att andra personer har andra åsikter och hur man kan göra ifall man har den åsikten.
kan du låta mig ha min åsikt i fred nu?

Det framgick dock aldrig att det var din åsikt. Att bara skriva "inspelning är trams" så tolkar man nog det som att du menar att det är fakta att inspelning är trams. Korrekt sätt hade varit att skriva "inspelning är enligt mig trams" och sen kanske en förklaring till varför du tycker just så.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare