Databas SQL för företag

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort kompetens! Det kanske finns någon/några anställda som har kompetens inom vissa OS/databaser som kan få ett beslut att väga åt ett eller ett annat håll.

Är t.ex. företaget du pryar på en ren Microsoft shop så kanske SQL Express och sedan betala för SQL om det blir större är ett bättre alternativ med det känns som om de vill undvika det där med betala?

Generellt, det lilla jag har sett på marknaden nu när jag jobbar hos kund är att de flesta verkar köra MySQL eller kanske då MariaDB nuförtiden eftersom Oracle inte är speciellt kramgoda att ha att göra med. Sedan har jag stött på ett mindre antal "internetföretag" som använder Postgress istället. Känns som att de två är de mer vanliga alternativen och där det troligen finns kompetens att få på marknaden.

Jag skulle dyka ner i MariaDB och Postgress och undersöka stöd Store Procedures och annat krav som företaget kan ha.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Glöm inte av att kolla upp backup och administration.
Implementation är bara en liten del, ska det finnas redundans, hur sätter man upp det, vad kostar det att sätta upp och underhålla det osv.
Har vi backup där vi får det ur huset, behövs det?
Är tanken att dom själva ska sköta allt eller kommer det hyras in någon som hjälper dem i långa loppet.

Vad är acceptabel dataförlust? Vad händer vid nedtid?
När man börjar ställa dem frågorna så kommer många på sig själva på företag med att "det var ju inte så dyrt som vi har det nu"

Allt kommer skötas internt här på avdelningen.
Min uppgift är bara att ta reda vilka gratis alternativ som finns tillgängliga, sedan får Chefen/den som ska implementera väga vad för nackdelar och fördelar det finns med nuvarande system. Men ska lägga detta på minnet!

Skrivet av KeVVa:

Som många redan nämnt så skulle jag kört MySQL ifrån Xampp paketet. Det är en enkellösning. Glöm inte att säkra upp systemet innan du går ut och kör det skarpt.

Det verkar som om du inte har koll på databaser. Kanske är värt att lägga ett par dagar med en studiebok om just SQL och relationsdatabaser så du får det rätt på en gång.

Jag har tyvärr inte tid att fördjupa mig allt för mycket, åtminstone inte just nu. Uppgiften är mer att ge en överblick av vilka bra och gratis alternativ som finns. Sen finns det kompetent, men ganska upptaget, folk på avdelningen som får kika närmare på vad jag kan hitta.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |

Permalänk
Medlem

Med 300 columner känns detta inte riktigt som en relationsdatabas. Ge oss mer info på hur datan ser ut. Spontant skulle jag nog kolla på NoSQL-alternativ. Fast det beror ju på vad och hur datan ska interfacea med annat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gottson:

Tveksam om NoSQL är något alternativ då det första som sades var att det skulle vara SQL, men kanske kan vara värt att nämna.

NoSQL är inte riktigt "ingen SQL", även om namnet för med sig mycket förvirring. Ytterligare en sak att läsa om (börjar bli en del nu ).

Skrivet av Gottson:

Ja, det är lite att bita i. Tur att man har SweC att vända sig till när man är helt ute och cyklar!

Glöm bara inte hjälmen på din cykeltur.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Glöm inte bort kompetens! Det kanske finns någon/några anställda som har kompetens inom vissa OS/databaser som kan få ett beslut att väga åt ett eller ett annat håll.

Är t.ex. företaget du pryar på en ren Microsoft shop så kanske SQL Express och sedan betala för SQL om det blir större är ett bättre alternativ med det känns som om de vill undvika det där med betala?

Generellt, det lilla jag har sett på marknaden nu när jag jobbar hos kund är att de flesta verkar köra MySQL eller kanske då MariaDB nuförtiden eftersom Oracle inte är speciellt kramgoda att ha att göra med. Sedan har jag stött på ett mindre antal "internetföretag" som använder Postgress istället. Känns som att de två är de mer vanliga alternativen och där det troligen finns kompetens att få på marknaden.

Jag skulle dyka ner i MariaDB och Postgress och undersöka stöd Store Procedures och annat krav som företaget kan ha.

Det är egentligen en liten avdelning på ett väldigt väldigt stort företag. Men avdelningen sköter sig mycket själv och teknisk kompetens finns det gott om här. Det blir inte jag som beslutar vilken som väljs, men det kommer med största sannolikhet bli något av förslagen jag lägger fram.

Skrivet av iXam:

Med 300 columner känns detta inte riktigt som en relationsdatabas. Ge oss mer info på hur datan ser ut. Spontant skulle jag nog kolla på NoSQL-alternativ. Fast det beror ju på vad och hur datan ska interfacea med annat.

Okej, nu när det är nämnt två ggr så får jag ta och kika närmare på det!

Det är mätdata från 9 st enheters olika sensorer, man ska sen kunna gå tillbaka i tiden och kolla värden vid olika tidpunkter osv.
Edit: Svarade lite mer utförligt på frågan

Skrivet av phz:

NoSQL är inte riktigt "ingen SQL", även om namnet för med sig mycket förvirring. Ytterligare en sak att läsa om (börjar bli en del nu ).

Glöm bara inte hjälmen på din cykeltur.

Jaha, det var ju lite lurigt! Bäst jag kikar lite närmare på det också då.

Visa signatur

| GeForce RTX 4080 | Ryzen 7 5800X | Asus TUF Gaming B550M-Plus | Corsair Vengeance LPX Black 64GB | Fractal Design North | Corsair RM750X 750W v2 | Noctua NH-U12S |