Macbook Air - top 10 program/apps?

Permalänk
Medlem

Macbook Air - top 10 program/apps?

Hej!

Blir Macbook Air ägare imorgon, min första entre till OS X.

Vilka skulle ni säga er era topp 10 program & apps?

Ska bli spännande detta!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att Alfred.
En app-launcher med massa trevliga extrafunktioner!

Permalänk
Medlem

Plex - videouppspelning
Transmission - torrents
Chrome - webläsare
Path finder - filhanterare.

Permalänk
Medlem

Yoink - Bra när man kopierar filer från olika fönster.
Unison - Bäst för usenet
Transmisson - Torrentprogram
Growl - Notifikationer

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Plex - videouppspelning
Transmission - torrents
Chrome - webläsare
Path finder - filhanterare.

Har kört Mac i 3 veckor nu.

Plex - Absolut, suveränt att streama med!
Transmission - uTorrent?
Chrome - Safari?
Path Finder - Vanliga filhanteraren?

Kanske är dumma påståenden från mitt håll men har dem programmen du nämnt verkligen någon fördel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Har kört Mac i 3 veckor nu.

Plex - Absolut, suveränt att streama med!
Transmission - uTorrent?
Chrome - Safari?
Path Finder - Vanliga filhanteraren?

Kanske är dumma påståenden från mitt håll men har dem programmen du nämnt verkligen någon fördel?

Chrome är tusen gånger bättre än Safari. Finns väldigt många flera plugins som underlättar allting.

Måste också tillägga Spectacle som gör det enkelt att ändra storleken på programfönster (e.g. fullscreen, vänster halva, höger halva, övre halva, undre halva, centrerat, flytta till annan skärm, etc.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Har kört Mac i 3 veckor nu.

Plex - Absolut, suveränt att streama med!
Transmission - uTorrent?
Chrome - Safari?
Path Finder - Vanliga filhanteraren?

Kanske är dumma påståenden från mitt håll men har dem programmen du nämnt verkligen någon fördel?

uTorrent är inte tillåten på de trackers jag använder
Chrome för att Safari inte finns på alla platformar jag använder. Safari är dessutom bra mycket segare.
Path finder har mycket fler funktioner än Finder. Bland annat kan man klippa ut och klistra in filer vilket inte går med Finder (fattar inte varför Apple fortfarande inte har stöd för detta)

Permalänk
Medlem

uTorrent
Safari (föredrar den över Chrome faktiskt)
VMware Fusion (för virtualisering är cool)
Pixelmator (Enklare ritprogran)
JollysFastVNC
NetNewsWire Lite (RSS, går inte att få tag på längre?)
Vox (Enklare Musikspelare)
XBMC (För att Plex har glömt bort att det är viktigare att titta på film/tv-serier än att administrera dem, TYVÄRR)
VLC
GROWL (Så klart)
Carbon Copy Cloner (När man byter disk)
MakeMKV
MDRP (DVD säkerhetskopiering)
Fairmount
The Unarchiver
Burn (För den en gång om året jag bränner hemma)
Witch (Windows Wannabe, men tror jag slutat använda den i och med Mission Control)
TriTag (för ID3 taggar)
Max (för FLAC till mp4)

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Transmission för torrents
Superduper för kloning (kompletterar Time Machine som kör versions-backup)
Arq, superenkel onlinebackup
Divvy, fönsterhanterare
Quicksilver, programstartare, filhanterare, bokmärkeshanterare m.m.
Makemkv för att rippa dvd och blu-ray. Nu har ju MBA iofs ingen skivläsare
Handbrake, konverterar filmer till Apple-vänliga format
1Password för lösenord
Daisydisk för att hålla koll på stora/onödiga filer
Flux, gör skärmen mer skonsam när solen gått ner
Caffeine, håller skärmen vid liv
Paintbrush, som Paint dvs. primitivt men enkelt
XLD, rippar till flac, Apple Lossless m.m.
nvALT för anteckningar
UnrarX för rar-filer

Permalänk
Medlem

Little Snitch - Nätverks monitor, väldigt bra att ha tycker jag
iStat Menus - Hårdvaru monitor och fläktkontroller, bland annat
Tuxera NTFS - Tillåter skrivning till NTFS, finns andra alternativ också men jag gillar Tuxera
Steermouse - Jag har en Logitech mus och eftersom de inte har bra drivrutiner till OS X så kör jag med Steermouse
Transmit - Bra FTP-anslutningsverktyg
---
Sen blir det lite samma som andra redan listat.
Chrome - Föredrar den helt enkelt före Safari, men Safari är faktiskt ganska bra nu för tiden
Transmission - Definitivt ett bättre alternativ än µTorrent, tycker jag
Spotify - Jag lagrar inte musik längre, tycker Spotify är mer än tillräckligt
VLC - När det handlar om video filer lagrade på diskar är den svårslagen enligt mig
UnRarX - Riktigt bra, och lättdriven. Ser lite konstig ut när man kör många filer samtidigt, men den klarar det galant
Growl - Ger en diskret (eller inte så diskret, finns inställningar) notification när något händer, byter musik t.ex.
HardwareGrowler - Add-on till Growl som gäller för hårdvaruförändringar, t.ex plugga in eller ur usb-prylar eller om man tappar IP-adress.

Permalänk
Hedersmedlem

Evernote
Bettersnaptool (fixa storlek på fönster snabbt, som i Windows ungefär)
Geektool
Daisydisk (om du har liten SSD)
MPlayerX (om du vill prova något annat än VLC)

Och många andra som redan nämnts.

Skrivet av ozo64:

Path finder har mycket fler funktioner än Finder. Bland annat kan man klippa ut och klistra in filer vilket inte går med Finder (fattar inte varför Apple fortfarande inte har stöd för detta)

Det är för filsäkerhetens skull. Egentligen är det ganska dumt att kunna klippa ut en fil, då det finns tusen saker som kan gå fel när man väl ska klistra in den någonstans. Hunden kanske biter sönder nätkabeln, dörrklockan ringer (så du glömmer bort att klistra in), kassa sektorer på disken osv...

Googla "cut file recovery" så ser du att det någon gång har varit ett problem för inte så få Windows-användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är för filsäkerhetens skull. Egentligen är det ganska dumt att kunna klippa ut en fil, då det finns tusen saker som kan gå fel när man väl ska klistra in den någonstans. Hunden kanske biter sönder nätkabeln, dörrklockan ringer (så du glömmer bort att klistra in), kassa sektorer på disken osv...

Googla "cut file recovery" så ser du att det någon gång har varit ett problem för inte så få Windows-användare.

OS X har ju sedan Lion en version av klipp ut och klistra in, nämligen kopiera och flytta. Effekten blir densamma, nämligen att filen endast flyttas och inte kopieras men utan risken att filen försvinner i tomma intet.

Enklast är om man använder cmd + c för kopiera och cmd + alt + v för flytta.

Permalänk
Medlem

Terminalen. Nuff said.

Använder inte OS X men har svårt att se något annat program som har lika stor funktionalitet.

Dold text
Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Terminalen. Nuff said.

Använder inte OS X men har svårt att se något annat program som har lika stor funktionalitet.

Dold text

Glöm inte Brew!

Brew
transmission
textual
alfred
sublime text 3
transmit
mailbox
pixelmator
terminal.app
dropbox/owncloud
chrome

osv

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Bland annat kan man klippa ut och klistra in filer vilket inte går med Finder (fattar inte varför Apple fortfarande inte har stöd för detta)

Kopiera som vanligt med cmd-C, klista in med cmd-option-V så flyttas filen. Precis som ctrl-X ctrl-V på Windows. http://osxdaily.com/2011/07/29/cut-and-paste-mac-os-x-lion/

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Skrivet av ozo64:

uTorrent är inte tillåten på de trackers jag använder
Chrome för att Safari inte finns på alla platformar jag använder. Safari är dessutom bra mycket segare.
Path finder har mycket fler funktioner än Finder. Bland annat kan man klippa ut och klistra in filer vilket inte går med Finder (fattar inte varför Apple fortfarande inte har stöd för detta)

Det går utmärkt att klippa / kopiera / klistra filer i Finder, men man får använda alt+cmd + c/v istället för att klippa ut / flytta. Fast kopiera / klistra går bra med cmd + c / v.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Om man kör gamla hederliga Drag and Drop, men vill slippa ta bort filen efter man flyttat den (om man exempelvis vill ha filen på en annan disk och OSet automatiskt föreslår att man ska kopiera med den lilla + ikonen) så kan man hålla inne CMD-knappen innan man släpper så utför systemet funktionen "Move" istället för "Copy".

Om man är som jag som föredar Drag and Drop så är det mysigt att känna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xe993:

OS X har ju sedan Lion en version av klipp ut och klistra in, nämligen kopiera och flytta. Effekten blir densamma, nämligen att filen endast flyttas och inte kopieras men utan risken att filen försvinner i tomma intet.

Enklast är om man använder cmd + c för kopiera och cmd + alt + v för flytta.

Ofan det hade jag ingen aning om. Antog att det inte fanns eftersom cmd + x inte fungerade. Då lärde man sig ngt nytt då.
Min ena mac är dock för gammal för Lion så det blir att fortsätta med Path Finder på den.