Art Lebedev tillverkar Optimus Popularis

Permalänk
Melding Plague

Art Lebedev tillverkar Optimus Popularis

Det ständigt försenade skärmbaserade tangentbordet Optimus Popularis är på väg till marknaden. Nu ges löftet om att de första leveranserna ska hitta ut innan årsskiftet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Jag tar Tre!

Riktigt tuff liten sak, men ärligt... vem skulle köpa denna?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

3 timmar?
Kör de i maskiner med rattar?

Permalänk
Medlem

Ur coolt och svindyrt. Tror dock att domm små skärmarna kan bli ned kladdade ganska enkelt.

Permalänk
Medlem

Ända sättet jag skulle kunna tänka mig att den skulle kunna kosta så mycket är om det skulle vara med topre switchar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem

Coolt men för dyrt. Säkert en sån där pryl som är jättekul de första timmarna men sen blir tråkig och kommer användas väldigt sällan.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Moderator
Moderator

Undrar vad de skulle ta för en bra plastic-edition istället.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Keeper of Traditions

Att skylla på långsam produktion känns mer som en ursäkt för att kunna ta ut ett monsterpris... Så många timmar totalt lär det ju inte bli då det inte kan vara många intressenter.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Snygg är den! Men vetefan om det sträcker sig längre än så faktiskt. Men man kan inte klandra studion för att hitta på unika saker ibland.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Är det därför som vissa laptops (främst mac?) med chassin i ett enda stycke aluminium är så dyra kanske?

En cool prudukt, men är väl bara nödvändig ifall man ofta behöver byta layout.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

3 timmar?
Kör de i maskiner med rattar?

CNC... Youtubea "daishin seiki corporation" och kolla videon med tillverkning av en hjälm ur ett aluminiumblock, tar 8 timmar

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk
Medlem

Galet coolt. Helt ok för vem som helst att köpa den till mig i julklapp. Köpa den själv kommer jag inte göra.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

In mother Russia, keyboard buys you!

Permalänk
Medlem

Aja, man får väl hoppas på en billigare version senare...

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Riktigt fräck design. Med det sagt tror jag inte man skriver speciellt snabbt eller bekvämt på denna, såg mer estetisk än ergonomisk ut.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

3 timmar? Det är ju rent skitsnack....

Jag höll på att pilla med att köra ett tangentbord ur aluminium, ganska likt detta. CAM programmet sade ~20min, och då gick blocket från 2kg ner till 700g.

Permalänk
Medlem

Ingen numpad och saftig prislapp avskräcker mej tyvärr.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

För det priset tar jag några Orée istället..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av OveR-:

CNC... Youtubea "daishin seiki corporation" och kolla videon med tillverkning av en hjälm ur ett aluminiumblock, tar 8 timmar

jo, det klippet är awesome. Femaxligt fräs-kalas.
Av det man kan se från bilderna går det här att göra med en vanlig treaxlig fräs istället.

En stor ruta i mitten, och rundade hörn + förmodligen lite småpill vid skruvfästen och liknande.
Jag stod vi en cnc-maskin en sommar som gjorde nåt liknande. Det tog typ 1 timme per bit, med en rätt så enkel klen fräs med ett aluminiumblock som var lika stort som detta, men 2-3 gånger så tjockt. Då var det heller ingen optimering av fräsmönstret.

De ska iofs ha grymt fin ytfinnish på slutresultatet, men 3 timmar låter ändå långt.

Permalänk
Medlem

Hmm, det blir liksom motsatsen till pekskärm...Titt-bord... Allt är bak och fram nu för tiden.. Istället för att skriva på tangentbordet och titta på skärmen ska vi skriva på skärmen och titta på tangentbordet..

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

You kidding me? 6 900 kr för ett sånt litet tangentbord och lite extra funktioner som en liten small display över typ. Hade jag fått välja prisfrågan, så skulle jag satt priset på 2000 kr. Låter det lagom för andra här?. Känns liksom att de en liten gruppmänniskor som kommer köpa detta när priset är så högt, men visst jag kanske ha fel?.

//Macke

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Helt klart är det finishen som tar tid i NC-maskinerna. Ni ska bara veta hur många små NC-maskiner det står och fräser plattor, telefoner och datorer. ALLT vill de göra i maskinerna nästan helt utan personal som fixar finishen.

Det är därför det tar ganska lång tid att göra komponenter.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Finns säkert folk som köper dessa också...
Men om tangentbordet redan är som en bildskärm så kan man ju snart skippa bildskärmen.
Eller varför inte ersätta hela tangentbordet med en bildskärm och rita upp knapparna vid behov.
Ja då får vi något som kan liknas vid en surfplatta.

Med tanke på priset kanske man hellre köper en iPad och lägger in någon sorts tangentbords-app och kopplar den med blutooth till sin dator?

Permalänk
Inaktiv

3timmar? Måste va en praktikant som sköter maskinen

Permalänk
Medlem

Man borde hitta på något med genomskinliga knappar och ha en enda stor skärm på undersidan. Det lär ju bli billigare.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Man borde hitta på något med genomskinliga knappar och ha en enda stor skärm på undersidan. Det lär ju bli billigare.

Det är ju precis det som detta är!

Permalänk
Medlem

Denna ser inte vidare trevlig ut att skriva på, fräck är den men jag hade inte velat ha den som tangentbord.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Man borde hitta på något med genomskinliga knappar och ha en enda stor skärm på undersidan. Det lär ju bli billigare.

Till skillnad från föregångaren Optimus Maximus, där varje tangent består av en individuell skärmpanel, bygger nya Optimus Popularis på en enda större skärm med transparenta knappar. Detta ska hålla nere kostnaden samtidigt som tangenterna fortfarande kan programmeras för att visa individuella ikoner, dessutom med högre upplösning än tidigare (642 mot 482 pixlar)

Haha står i artikeln.
Kanske borde läsa igenom innan du kommenterar?

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

3 timmar?
Kör de i maskiner med rattar?

Hade inte du också jobbat långsamt med en sån lön?

Permalänk

Ha

Haha

Hahaha