Nvidia Geforce GTX 780 Ti

Permalänk
Skrivet av Hantverkaren:

För mig som är lite lätt efterbliven (läser Aftonbladet och skrattar åt Parlamentet på TV4). Kan någon förklara för mig varför man inte bara köper ett 690 som ligger högre i index?

Somliga ogillar SLI, kan medföra ökad arbetsbörda när det gäller att få sk**en att fungera.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

Somliga ogillar SLI, kan medföra ökad arbetsbörda när det gäller att få sk**en att fungera.

sen är ju kortet dyrare också ligger väl runt 8 000?

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

sen är ju kortet dyrare också ligger väl runt 8 000?

Det också, svårt att rättfärdiga köp av ett 690 nu.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinkel92:

Somliga ogillar SLI, kan medföra ökad arbetsbörda när det gäller att få sk**en att fungera.

Det där är en vedertagen myt. Det är extremt sällan det är något strul överhuvudtaget.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Hårdvaruporr!

Snygg stockkylare med svarta fenor.

Sexig prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Det där är en vedertagen myt. Det är extremt sällan det är något strul överhuvudtaget.

ja spel som inte stödjer Sli funkar det felfritt i

en av dom stora nackdelarna då

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Kan lova dig att dom flesta inte använder Titan för spel, jag jobbar inom Arkitektbranchen och compute och det är otroligt många som har Titan som privat personer som vill ha billigt Quadro kort.

Din högst begränsade urvalsgrupp av användare är dock inte på något sätt ett pålitligt, statistiskt underlag för huruvida de flesta använder Titans för spel eller inte.
Det enda det säger är att det finns en grupp människor som använder Titans till annat än spel, varken mer eller mindre.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Ja, det tog en vecka för nvidia att ta tillbaka prestandatronen vilket knappast kom som en överaskning. Själv inväntar jag Maxwell + g-sync skärmar, DET blir riktigt intressant! .

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinkel92:

780Ti - Spel?
Titan - Compute?

Rätta mig om jag har fel.

Titan - Spel och Compute!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av olog-hai:

Din högst begränsade urvalsgrupp av användare är dock inte på något sätt ett pålitligt, statistiskt underlag för huruvida de flesta använder Titans för spel eller inte.
Det enda det säger är att det finns en grupp människor som använder Titans till annat än spel, varken mer eller mindre.

Ja?

Vill du ha siffror på hur många Titan våran disb har sålt till företag som inte har råd med Quadro?

Kan säga att det är inte lite kort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av olog-hai:

Det där är en vedertagen myt. Det är extremt sällan det är något strul överhuvudtaget.

Av den anledningen använde jag mig av ordet "kan", att det strular oftare än en singelkortslösning är väl ganska vedertaget.

Visa signatur

i73820 | P9X79 PRO| Intel 330 120gb | 16gb Corsair 1600 | GTX680OC | Antec P280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Och folk fortsätter posta att Titan etc etc.

Nvidia sa det på deras release av Titan vad det va till för !

Alltså tvelander du får det att låta som att Titan inte är ett gamingkort, vilket är helt fel. Jag håller med om att man ska vara lite försiktig när man jämnför Titan med andra grafikkort. Imo Titan var ett skrytkort och ett gaming-kort för extrema upplösningar. Inte fan lanserades det som ett prisvärt compute kort, bara läsa på nvidias hemsida, det marknadsförs helt som ett kort för gaming. Visst det är bra till vissa typer av compute uppgifter men jag tvivlar att majoriteten av konsumenterna köpte det för det endamålet. När det kommer till contentcreation och rendering osv så visst är det bra men det är knappt privärt där heller (det drar jämt strå med gtx580 i autocad och maya tillexempel). http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-titan-opencl-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Alla som sitter med 3x Titan... Suck. Har en känsla utav att man kommer få se lite beg Titan nu

Sitter man på 3st Titan så kör man förmodligen på en upplösning som kräver bra mycket mer än 3g ram, alltså nej, 780ti blir inte aktuellt för dem.

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ja?

Vill du ha siffror på hur många Titan våran disb har sålt till företag som inte har råd med Quadro?

Kan säga att det är inte lite kort.

Hur många Titans har nvidia sålt totalt då? Om du inte vet det kan du omöjligt uttala dig om andelar hit eller dit överhuvudtaget.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså tvelander du får det att låta som att Titan inte är ett gamingkort, vilket är helt fel. Jag håller med om att man ska vara lite försiktig när man jämnför Titan med andra grafikkort. Imo Titan var ett skrytkort och ett gaming-kort för extrema upplösningar. Inte fan lanserades det som ett prisvärt compute kort, bara läsa på nvidias hemsida, det marknadsförs helt som ett kort för gaming. Visst det är bra till vissa typer av compute uppgifter men jag tvivlar att majoriteten av konsumenterna köpte det för det endamålet. När det kommer till contentcreation och rendering osv så visst är det bra men det är knappt privärt där heller (det drar jämt strå med gtx580 i autocad etc tillexempel). http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-titan-opencl-...

Man köper inte Titan för openCL.

Det är väldigt olika saker när du pratar Quadro och Double percision då det är väldigt stor skilland.

Och ja Titan är ett bra gaming kort OCH brutalt prisvärt compute kort.

Du får punga ut störda pengar för samma prestanda inom Quadro / Tesla.
Och du har 1.5GB minne 580 så ladda in scener kan du glömma.

Vi kör väldigt många olika renderings motrer på jobbet och många måste ha minst 4GB VRAM.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Det där är en vedertagen myt. Det är extremt sällan det är något strul överhuvudtaget.

En myt är det verkligen inte.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

För jag känner för det.

Känner för att skryta också ser jag. Lets face it, du skriver det bara för att glänsa och få igång lite paj-kastning. Jag har själv en extremt påkostad dator, men till skillnad från sånna som du sitter jag inte och häcklar andra här inne med detta. Jag köper det för att jag vill ha det bästa, inte för att trycka upp det i ansiktet på andra. Men vi är alla olika...

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av olog-hai:

Hur många Titans har nvidia sålt totalt då? Om du inte vet det kan du omöjligt uttala dig om andelar hit eller dit överhuvudtaget.

Har jag ingen aning om.

Men våran DISB som har siffror han sa att Titan sålde extremet bra till små företag som inte har råd med quadro / tesla.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av tEan:

Ja, det tog en vecka för nvidia att ta tillbaka prestandatronen vilket knappast kom som en överaskning. Själv inväntar jag Maxwell + g-sync skärmar, DET blir riktigt intressant! .

Klart de har bara väntat på att bli tvingade släppa en upplåst KG110. Lite förvånad över namnet bara.

Ingen idé att konkurrera sig med sig själv. Misstänker att de har både en och två generationer mer eller mindre redo att rulla ut vid behov.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Din högst begränsade urvalsgrupp av användare är dock inte på något sätt ett pålitligt, statistiskt underlag för huruvida de flesta använder Titans för spel eller inte.
Det enda det säger är att det finns en grupp människor som använder Titans till annat än spel, varken mer eller mindre.

Har inte några siffror heller, men nvidia själva marknadsför Titan som ett compute kort, och alla inom GPGPU vet att det är ett otroligt prisvärt kort för ändamålet. När alternativet tidigare har varit ett kort på 25k+, så dyker Titan upp för en tredjedel av priset! Då blir företag och privatpersoner intresserade.

En rimlig gissning är nog att andelen compute användare är betydande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

En myt är det verkligen inte.

Det är en myt i det avseendet att många, helt felaktigt, uttrycker sig som att man skulle ha problem med vart och vartannat spel bara för att man kör SLI.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Gigabyte

Bra att det är lite krig nu - även om det kanske vore bäst för alla om AMD fått vara "bäst" ett tag tilll.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Har jag ingen aning om.

Men våran DISB som har siffror han sa att Titan sålde extremet bra till små företag som inte har råd med quadro / tesla.

Poängen är ändå att det är dumt att göra uttalanden som "de flesta gör si eller så" när man inte har faktiska siffror.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Inte fan lanserades det som ett prisvärt compute kort, bara läsa på nvidias hemsida, det marknadsförs helt som ett kort för gaming.

Inte?

"Develop high performance CUDA code on NVIDIA® GeForce® GTX Titan GPU, the ultimate CUDA® development GPU. It brings the technology powering the Titan Supercomputer at Oak Ridge National Laboratory to developers around the world."

https://developer.nvidia.com/ultimate-cuda-development-gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hantverkaren:

För mig som är lite lätt efterbliven (läser Aftonbladet och skrattar åt Parlamentet på TV4). Kan någon förklara för mig varför man inte bara köper ett 690 som ligger högre i index?

Därför att 690 är dual GPU och bara har 2GB användbart grafikminne vilket inom en snar framtid kommer att vara för lite för att maxa spel även i 1080p.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Returnera nyss mitt gtx 780 directu för ett återköp, nu behöver man lite hjälp med att välja bland gtx 780 ti serien...

Som jag förstår det så är alla gtx 780 ti reference, kvittar vad den är brandad som, tex asus, evga, msi och gigabyte. Alla är identiska kort med olika klistermärken bara, rätta mig om jag har fel.

Just nu överväger jag mellan att väljan mellan ett Evga gtx 780 SC och ett Asus gtx 780, Evga modellen är överklockad från fabrik därmed lite dyrare. Jag undrar om det är lätt att nå dem klockfrekvenserna om man skaffar t.ex det billigast gtx 780 ti modellen.
Och jag vet att man är garanterad att nå dem klockfrekvenserna om man köper ett kort som har blivit överklockat från fabrik^^

Hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Grymt köpsug efter två sådana, surt bara när jag har två 680. Dom jag har är ju inte direkt dåliga men man vill ändå jaga domdära få extra procenten

12500 spänn blir det ju för två.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kimquang:

Returnera nyss mitt gtx 780 directu för ett återköp, nu behöver man lite hjälp med att välja bland gtx 780 ti serien...

Som jag förstår det så är alla gtx 780 ti reference, kvittar vad den är brandad som, tex asus, evga, msi och gigabyte. Alla är identiska kort med olika klistermärken bara, rätta mig om jag har fel.

De har väl antagligen olika BIOS, men det går ju att flasha om själv om man känner för det.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem

Imponerade grafikkort 780Ti, och som många redan skrivit ett väldigt exklusivt kort.
Det är lite synd att pris/prestanda inte matchar marknaden, utan kortet riktar sig till de som behöver det senaste.
Då oavsett tillverkare så är en CF/SLI-lösning för mindre pengar, mer prestanda. Som tex, 770/280X.

Men anser att den konkurrens som nu är aktuell mellan AMD och Nvidia påskyndar utvecklingen och pressar ner priserna för oss konsumenter. Så ser bara fördelar.

Sen kommer det alltid vara något kort från någon tillverkare som kommer ligga överst i vissa prestandaindex, beroende på vad man ska använda kortet till och hur testet är vinklat. Det är så listor/statestik fungerar, något kommer alltid ligga överst.

Väldigt trött att varannan/var tredje inlägg i grafikkorts-trådar vinklar trådarna till fanboy-ism. Det förtär lite av läsningen, och inläggen har eskalerat det senaste åren. Visserligen sållar hjärnan snabbt ut information, men det händer att man missar intressanta inlägg där det faktiskt diskuteras på ett mer civiliserat plan. Har svårt att förstå denna patriotism.
Men om priset inte spelar någon roll så bör inte heller tillverkaren spela någon roll, då borde man helt enkelt köpa det som ger mest prestanda just precis nu, det kommer alltid att komma ett nytt grafikkort/serie och det är extremt sällan utvecklarna vill gå ner i prestanda på kommande serier.

Det verkar onekligen som att Nvidias senaste kort presterar otroligt bra, men prisprestanda så ligger nog AMDs 7990/280xCF högre upp i listorna. Men tycker att det är ett betydligt rimligare pris på 780Ti än Titan, som liksom 7990 har haft en orimligt hög prislapp.
Så jag tycker det är bra med konkurrens, det är bättre för oss konsumenter.

Bra att Nvidia kontrade med ett kort de slipat på, nu när lanseringen av AMDs senaste serie var av bättre rang.

Personligen har jag de senaste åren haft en gräns på 2.5k för ett nytt grafikkort, och ser vad jag kan få mest prisprestanda oavsett tillverkare. Om det är ett kort för 1.5k eller 2.5k som ger mig det jag vill ha spelar mig mindre roll. Nu när BF4 kom ut så har jag nu upptäckt att det kan vara najs med ett nytt kort, och den här gången blev det ett 280x-top för 2.4k, med argumentet att det kan vara trevligt med ett kort som stödjer dx11.2 med 3gb minne, kändes mer framtidssäkert för tillfället.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Avstängd

man för nästan 2x R9 290 för samma pris som ett GTX 780 Ti

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.