Backupföretag undersöker hårddiskars livslängd – 80 procent håller minst fyra år

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har aldrig varit med om att en hårddisk skulle dött. Dock hade jag en hårddisk för länge sedan som fick några bad sectors.

Jag lovar dig. Det kommer att komma. Lika säkert som ett brev på posten.

Ontopic/
Sen så tycker jag det är fel att jämföra olika tillverkare, beroende på egen erfarenhet. (Typ: jag hade en Samsungdisk, och den krascha. Aldrig mer Samsung)

Det resonemanget är bara så dumt, enligt egen erfarenhet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

jag har kört 2 st samsung 500 giggare i raid 0 sedan 2008.

*fingers crossed*

Gjorde liknade något år tillbaka. Diskarna höll, dock höll inte moderkortet. Hade inte allt för mycket viktigt på dem som tur va.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaRreE:

Gjorde liknade något år tillbaka. Diskarna höll, dock höll inte moderkortet. Hade inte allt för mycket viktigt på dem som tur va.

det roliga är att jag har haft raiden över flera moderkort.

först på min pentium 4 socket 478. med intels ICH5 kontroller. ( asus P4P800 SE )
sedan skaffade jag min nuvarande dator i 2008, det här moderkortet har ICH10R, 5 generationer senare liksom

tryckte in diskarna utan att tänka på det, och till min förvåning så var raiden intakt!

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Trots att hårddiskar inte kan konstrueras på särskilt många sätt verkar kvaliteten variera rejält mellan olika tillverkare. Min erfarenhet är att Hitachi håller god standard, WD's större diskar verkar ha en risk för "spädbarnsdödlighet" och Seagate/Maxtor i stort sett alltid uppvisar ofrånkomligt eskalerande problem efter en tids användning. Min sex år gamla Samsungdisk, på 500GB, har överlevt tre storleksmässigt identiska interna Seagates i samma maskin, och en extern 1TB WD (WD:n gick dock på garantin, den nya fungerar bättre).

jag har haft flertalet Samsung H501I (500GB) diskar (eller va de nu heter) dö för mig, likaså WD 1TB GP som är rena skiten enligt mig. Och jag har Samsung 2TB som, peppar peppar, rullar fortfarande. Tror inte man kan dra en slutsats bara för att några diskar håller kortare än andra, känns som det är väldigt slumpmäsisgt även om det kanske sker oftare på en viss modell/sort snarare än andra.
Ska bli intressant och se vad undersökningen säger om server-orienterade hårddiskar och dess livstid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Hemskt!

Tänk er 2TB med filmer och bilder från hela livet plötsligt försvinner för att hårddisken dör ut.

Jag hoppas att du inte menar att du kör utan backup på grejer du är rädd om?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Enligt bild 3 så gillar alltså inte diskar höstfukt särskilt mycket? Beror på var i USA de håller till förstås.

Åskväder eller mer frekventa strömavbrott vid stormar? Fast de har väl UPS och överspänningsskydd samt klimatkontrollerade serverrum så det borde inte spela så stor roll. Kanske trött personal som begår fler misstag den årstiden?

EDIT: Men nu när jag tittar på bilden ser jag inget sådant samband? Menar du första året?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

Tur man har dropbox...

Jobbigt med 8 TB Dropbox.

Permalänk
Medlem

Mina 5st WD Green höll ca 1100 dagar med torrent igång 24/7, alla diskarna dog innom en vecka.

Har en SSD Corsair 120GB som köptes nån månad efter, den har varit igång 26800 timmar, den är "92% Bra" enligt crystaldiskinfo, den har skrivit 12.06TB och läst 15.13TB.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera norska Jottacloud. 5gb, säkert och bra lina, jämförd med dropbox, där jag ofta får max 50kb/s transfer, och jag är betalande kund.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Avstängd

Intressant. Har haft en western digital och en seagate. WD:n höll 5 år medans seagaten dog efter 3 år. Båda körda i princip på samma sätt. Har kört på WD sen dess.

Intressant artikel

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Wuala som ett krypterat och säkrare alternativ till Dropbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Personlig preferens spelar ingen större roll då alla kan ha otur och alla använder sina diskar olika och har olika temps etc säger mig inget. En del diskar går utan start/stop en del med massor och en del startar/stänger ner datorn upprepade gånger per dag, väldigt många har att diskarna stänger ner sig efter 20 mins inaktivitet etc så går inte säga något om det. Personligen gillar jag WD men det är bara för att de har fungerat ypperligt för mig men att dem är bäst? Har jag ingen aning om utan vet bara att de funkar bra för mig.

Har 20st 2TB WD green diskar som gått runt 40K timmar var 24/7 sen de köptes, de går i min filserver och sädbalja (torrent upladdare) och jobbar flitigt dygnet runt, men bara för jag har flyt betyder itne att andra har de, som jag skrev tidigare har enbart en modern disk rasat för mig och det var en samsung, skulle jag låta bli samsung för det? Nej för det var bara en disk (samt att den hade passerat 3 års 24/7 drift.

Någon gång i början av nästa år skall jag byta ut ett tiotal 2TB diskar mot 4TB WD red och ser hur dem fungerar (då 2TB diskarna inte är trasiga så skall jag bara byta ut dem i en maskin kommer självklart flytta över dem till en annan maskin där de får användning, byter bara för att jag har platsbrist på maskinen man kan inte ha för mycket lagring man fyller det ändå).

Sen dropbox och liknande, använder det inte har ingen anledning, har filservers och vettig backup så når och kan lägga in filer vart jag än är och dela ut till folk om jag känner för det. Sen har jag en gigabit upp och ner så sakta går det inte. Sen vill jag inte att min data skall ligga i någon annans händer.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Min Seagate Barracuda Green höll på att dö efter mindre än ett år, så jag fick reklamera den.
En av mina nuvarande HDD:er (håller på att leta reda på vilken det är som ger missljud ifrån sig) håller också på att dö antar jag, mindre än 2 år gammal.

Ingen av dessa två skulle dock hamna i deras statistik eftersom dom blir kasserade innan de rasar, trots att de egentligen borde hamna i "registret".

Aldrig mer Seagate Barracuda.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att diskar med endast 1 platta har betydligt längre förväntad hållbarhet, då motorn inte belastas lika mycket under acceleration och för att det finns färre läshuvuden som kan gå sönder. I dagsläget går det att klämma in 1TB på en platta, så jag undrar om det betyder att alla 1TB-diskar har en platta?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Åskväder eller mer frekventa strömavbrott vid stormar? Fast de har väl UPS och överspänningsskydd samt klimatkontrollerade serverrum så det borde inte spela så stor roll. Kanske trött personal som begår fler misstag den årstiden?

EDIT: Men nu när jag tittar på bilden ser jag inget sådant samband? Menar du första året?

Jag tänkte på 3:e bilden, där failure rate för 4:e kvartalet ökar rejält. Som jag tolkar det så gäller det för alla åren.

Det är svårare att hålla luftfuktigheten på samma nivå året runt, än det är att hålla samma temperatur. Kanske därför? Jag bara gissar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

www.box.com ger 50 GByte gratis lagring om man blir inbjuden och det räcker kanske för alla personliga dokumentfiler.
http://www.flickr.com/ Ger 1Tbyte för bilder.
Det är nog de bästa gratistjänsterna i molnet idag och de räcker kanske för att skydda det viktigaste för de flesta.
Lokal lagring är bra och snabb men brinner huset är det bra att ha kopior på annat ställe också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Jag har fått för mig att diskar med endast 1 platta har betydligt längre förväntad hållbarhet, då motorn inte belastas lika mycket under acceleration och för att det finns färre läshuvuden som kan gå sönder. I dagsläget går det att klämma in 1TB på en platta, så jag undrar om det betyder att alla 1TB-diskar har en platta?

Det låter både rimligt och troligt, ja. Skulle tro att alla 3,5"-diskar på 1 TB som säljs nuförtiden som sagt bara har en platta. Det brukar om inte annat gå att hitta info om detta hos tillverkaren. Ju färre plattor desto bättre, så jag brukar alltid kolla upp det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Jag körde en liten raid 0 för många år sen med 2 ibm deathstar 60gb på ett rocketraid pcikort.Dom diskarna sten dog efter en månad:(Den senaste disken som dött för mig är en extern western digital mybook edition 500gb som lämnade in nästan exakt efter 2 år,som tur vad hann jag köpa mig en intern samsung 2tb och dra backup:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Var tvungen att rota i mailen för att kolla när jag beställde mina 500GB diskar, 24e augusti 2007. Dvs 6 år sedan, och jag har kört dom i RAID0 sedan dess och datorn är aldrig avslagen.. 2xWestern Digital 500GB. Inget att klaga på hållbarheten där inte!

Visa signatur

[Q6600@3.2GHz] [2048mB] [2xHD 3870 CF] [2xRaptor] [2xRE2 500GB] [HDA Explosion]

Permalänk

Jobbar med en miljö med nästan 450 klienter. Datorerna är igång ca 40h i veckan.
Efter 4år börjar många diskar bli riktigt trötta även efter en ominstallation. Efter 5år vid skrotning är det ett fåtal som diskar som har trasiga sektorer.

Permalänk
Avstängd

HDDScan

HDDScan är ett litet program som kan identifiera hälsan på en hårddisk, SSD eller USB-minne. Det kan dock ta många timmar att genomföra ett test på stora datavolymer, men det finns flera alternativ.

Permalänk
Medlem

Har haft tur då ingen av mina diskar har gått sönder, än. Har gamla externa som är flera år gamla (8år?), men håller sakta på att "byta" ut dem genom att ta dubbelkopior och köra dem tills dem dör.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Ett backupföretag får ju gärna använda "enterprise" hårddiskar. Läste att de skall föra/presentera statistik mellan just enterprise och consumer. Låter intressant.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Avstängd

Min Samsung F1 1TB är ju snart 6 år gammal och jag har bara hunnit fylla den till hälften

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Över 10 år, fungerar perfekt

2003 köpte jag två raptor diskar som körs i raid 0 och 4 Samsung 250Gb i raid 5 som har snurrat 24/7 med XP pro.
Fläktar och nätaggregat är utbytta för ett par år sedan, de gnisslade ett par år innan dom stannade. Den är fortfarande i tjänst och fungerar perfekt. Det ända jag gjort är att lägga in en ren ghost kopia ungefär vartannat år.
Kanske var diskarna bättre förr.

Permalänk

ligger väl lite i företagets intresse att upplysa om att hårddiskar går sönder...
uppgifterna hade varit mer värda om dom kom ifrån någon oberoende

Visa signatur

31337

Permalänk
Avstängd

Sitter på 10 år gamla diskar som fortfarande fungerar fint

Permalänk

Ja det är en hel vetenskap det här med livslängden på hårddiskar vissa kan hålla i 6-7 år medan vissa kan lägga av efter bara 1-2 år. Har varit med om ett par diskar som kraschat även om det är ett tag sen nu. Brukar köpa nya allt eftersom det kommer större kapacitet 3, 4 och 5TB som det ryktas om att det ska komma på marknaden snart. Men det blir väldigt intressant när dom kommer med statistik som jämför vanliga konsument diskar med server diskar. Hur mycket mindre felmarginal är det med en serverdisk i verkligheten? Men det kan nog vara smart att köra nån slags disk kontroll på diskarna när de blir allt äldre. Jag låter i princip min dator vara på 24/7 eftersom man låter torrent program vara igång. Lite jobbigt att göra backup när man har så mycket data 7 TB bara på min popcorn hour och i datorn ja minst lika mycket men man får prioritera popcornen i detta fallet haha

Permalänk
Medlem

Jag kör själv tre st mekaniska diskar som är mellan 3 och 8 år gamla (inte i Raid utan bara en system och två för lagring) och de fungerar lika fint som då jag köpte dem. Men man är ju ändå lite orolig över att de ska krascha. Själv har jag bara varit med om "diskkrascher" med andra datorer och med diskar av okänd ålder (begagnade förmodligen) men då har dessa alltid gett missljud ifrån sig innan de har lagt av. (Egentligen la de aldrig av utan byttes ut innan de kraschade helt och hållet.) Så, av detta har jag följande fråga:

Märker man alltid, med t ex missljud som klickanden och gnissel, i förväg att en disk är på väg att ge upp? Eller kan de sluta fungera helt utan förvarning?

PS: Gnissel uppstår ju främst i kassa fläktar, för min del, så det gäller att lokalisera ljudet när det hörs gnissel eller liknande. Klickljud är dock såvitt jag vet förbehållet mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

Intel Core i5 6600K // Asus Z170 Pro Gaming // 2 x 8GB Kingston HyperX Fury DDR4 // MSI GTX 1660 VENTUS XS 6 GB // Samsung 850 EVO 250 GB SSD m. Win10pro // WD 500 GB, Samsung 1 TB + WD 4 TB (alla tre spinning drives)

Permalänk
Medlem

Jag önskar man kunde stänga av de mekaniska hårddiskarna när de inte använda från Windows eller att man kan välja enskilda diskar som går ner i strömsparläge och inte aktiveras förrän man vill använda något på den enskilda disken. Borde ge längre livslängd

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB