Dator stått i bilen 4 dagar, startar inte

Permalänk
Medlem

Dator stått i bilen 4 dagar, startar inte

Så datorn har stått i bilen i ungefär 4 dagar och nu när jag tog in den och skulle starta den så startade en sekund och sen dog. Väntade några minuter och prövade igen denna gånge knasrade det till och gjorde samma sa som innan. Är min dator hel paj och hur länge ska jag vänta innan jag prövar igen?

Permalänk
Medlem

Tar du in en kall datorn så bildas kondens när du tar in den i värmen.
Den bör stå några timmar innan man startar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tar du in en kall datorn så bildas kondens när du tar in den i värmen.
Den bör stå några timmar innan man startar upp.

Precis, Hur länge fick datorn stå innan du startade den?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Precis, Hur länge fick datorn stå innan du startade den?

Var väl inne max 10 minuter innan jag startade den, hoppas verkligen inte den är död nu för det har jag verkligen inte pengar till.

Permalänk
Medlem

Poff ny dator! Knastrande låter inte alls bra

Permalänk
Skrivet av Hexys:

Var väl inne max 10 minuter innan jag startade den, hoppas verkligen inte den är död nu för det har jag verkligen inte pengar till.

Om den knastrade så är väl risken stor att något gick sönder. Prova om du kan lukta dig fram och sedan kanske se om någon komponent ser bränd ut.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Knastrade den, finns de stora chanser att du dödat nått i den.

öppna och kolla om du ser nått, vänta ett par timmar och prova igen.

Funkar det inte då. ja, då gick nått sönder.

Visa signatur

Stationär Corsair 750D | HyperX Fury RGB DDR4 3200MHz 16GB | Seasonic Platinum 660 XP2 | AMD Ryzen 7 3800X | Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD | ASUS ROG Strix B450-F GAMING | ASUS RX 6800 Ref | ASUS ROG Strix LC 240 |
Skärmar Gigabyte 27" M27Q QHD IPS 170 Hz, Samsung S27D930, Samsung S24F350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexys:

Var väl inne max 10 minuter innan jag startade den, hoppas verkligen inte den är död nu för det har jag verkligen inte pengar till.

jo, antagligen har något kortslutits om det knastrade till, kondens är verkligen det värsta som kan hända en dator i princip

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tar du in en kall datorn så bildas kondens när du tar in den i värmen.
Den bör stå några timmar innan man startar upp.

Och öppna chassit så mycket som möjligt för snabbare avkondensering.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Om den knastrade så är väl risken stor att något gick sönder. Prova om du kan lukta dig fram och sedan kanske se om någon komponent ser bränd ut.

Inget luktar bränt och var ingen rök. Hoppas att allt är bra. Hur många timmar ska jag vänta ungefär?

Permalänk
Avstängd

Vänta fast till inatt eller imorgon, fast du har nog antagligen brännt någon komponent redan..

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexys:

Inget luktar bränt och var ingen rök. Hoppas att allt är bra. Hur många timmar ska jag vänta ungefär?

Låt den stå tills imorgon och testa igen.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Du bör låta den stå till i morgon innan du testar igen.
Varför stog den i bilen så länge ?

Knastrade det till är jag rätt säker på att ditt nätaggregat har lämnat in för gott...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Låt den stå tills imorgon och testa igen.

Det ska jag göra. Tack för alla svar, kommer med update imorgon!

Permalänk
Medlem

Om du vill undvika kondens: Känn på datorn innan du startar den. Är den betydligt kallare än i rummet starta inte, utan vänta en stund. Kondensen blir ju av fukt i din rumsluft som träffar en kall yta i datorn och därmed släpper ifrån sig fukt, eftersom kall luft inte kan hålla fukt lika bra som varm luft.

Sålänge datorn är i samma eller högre temperatur som rummet så bör det inte vara någon risk.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade plockat ur nätdelen, låta den stå en del timmar och sedan tjuvkopplat det. Då riskerar man inte att ta sönder annat i datorn ifall det blir kortis (igen).
Tjuvkoppling kan göras med en gem eller likn, som kopplas in i den gröna sladden på 24pins kontakten och sedan till en svart (jord). Startar agget som vanligt och ger det rätt spänning kan man testa montera in det igen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kent:

Jag hade plockat ur nätdelen, låta den stå en del timmar och sedan tjuvkopplat det. Då riskerar man inte att ta sönder annat i datorn ifall det blir kortis (igen).
Tjuvkoppling kan göras med en gem eller likn, som kopplas in i den gröna sladden på 24pins kontakten och sedan till en svart (jord). Startar agget som vanligt och ger det rätt spänning kan man testa montera in det igen.

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/12/Koppla_samman...

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/12/Atx.gif?k=2a9...

Detta! Viktigt!

Fungerar nätagget kan du ta reda på vilken komponent som är trasig genom att plocka ur allt och bit för bit starta om datorn tills du hittar komponenten som bråkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Detta! Viktigt!

Fungerar nätagget kan du ta reda på vilken komponent som är trasig genom att plocka ur allt och bit för bit starta om datorn tills du hittar komponenten som bråkar!

Okej tack så mycket, kör på det om det krånglar imorgon!

Undrar även om jag kan värma upp datorn snabbare genom att lägga ett täcke eller liknande på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexys:

Okej tack så mycket, kör på det om det krånglar imorgon!

Undrar även om jag kan värma upp datorn snabbare genom att lägga ett täcke eller liknande på den?

Hela poängen var ju att du ska testa nätaggregatet separat FÖRST, inte "om det krånglar".

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Hela poängen var ju att du ska testa nätaggregatet separat FÖRST, inte "om det krånglar".

Ah okej, kör på det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexys:

Okej tack så mycket, kör på det om det krånglar imorgon!

Undrar även om jag kan värma upp datorn snabbare genom att lägga ett täcke eller liknande på den?

Nej

Permalänk
Hedersmedlem

Täcke isolerar och förlänger uppvärmningstiden. Det är ingen katt du skaffat.

Troligen har någon brunnit upp eftersom det knastrade. Är det kallt ute kan man behöva vänta många, många timmar innan kondensen är borta. Helst också ta bort sidan för snabbare uppvärmning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Täcke isolerar och förlänger uppvärmningstiden. Det är ingen katt du skaffat.

Troligen har någon brunnit upp eftersom det knastrade. Är det kallt ute kan man behöva vänta många, många timmar innan kondensen är borta. Helst också ta bort sidan för snabbare uppvärmning.

Haha okej. Det låter ju inte bra, har aldrig sidan på eftersom värmen gjorde så min cpu klockade ner sig så spel laggade.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera ugnen på 50 grader i ca 40 minuter eventuellt längre om den inte fått tillräckligt med färg. Kan med fördel vändas efter halva tiden.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Skulle rekommendera ugnen på 50 grader i ca 40 minuter eventuellt längre om den inte fått tillräckligt med färg. Kan med fördel vändas efter halva tiden.

Haha låter för hemskt, väntar nog istället.

Permalänk

Gör nätaggtestet enligt ovan när datorn har fått stå ett bra tag. Nätaggen tar ofta stryket vid elfel. Mindre ofta vid kondens och fuktskador dock.
Bonuspoäng för att det är lite House att testa sånt som är lätt att fixa först.

Skrivet av elajt_1:

Skulle rekommendera ugnen på 50 grader i ca 40 minuter eventuellt längre om den inte fått tillräckligt med färg. Kan med fördel vändas efter halva tiden.

Nu blev jag hungrig.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Jag hade plockat ur nätdelen, låta den stå en del timmar och sedan tjuvkopplat det. Då riskerar man inte att ta sönder annat i datorn ifall det blir kortis (igen).
Tjuvkoppling kan göras med en gem eller likn, som kopplas in i den gröna sladden på 24pins kontakten och sedan till en svart (jord). Startar agget som vanligt och ger det rätt spänning kan man testa montera in det igen.

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/12/Koppla_samman...

http://www.sweclockers.com/image/red/2010/10/12/Atx.gif?k=2a9...

Skrivet av anon81912:

Detta! Viktigt!

Fungerar nätagget kan du ta reda på vilken komponent som är trasig genom att plocka ur allt och bit för bit starta om datorn tills du hittar komponenten som bråkar!

Viss nätagg kan behöva en fläkt eller disk som belastning när man gör testet.

MEN om du har ett trasigt budget eller dåligt agg som också är gammal är kända för att kunna lura folk att tro att dom är ok trots att dom delvis är trasiga. Så det resultat du kan lita på är om den är död och fortsätter vara död. Bra märken modeller bruka ge ärligare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Viss nätagg kan behöva en fläkt eller disk som belastning när man gör testet.

MEN om du har ett trasigt budget eller dåligt agg som också är gammal är kända för att kunna lura folk att tro att dom är ok trots att dom delvis är trasiga. Så det resultat du kan lita på är om den är död och fortsätter vara död. Bra märken modeller bruka ge ärligare svar.

Har ett corsair gs600.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av panpo98:

Viss nätagg kan behöva en fläkt eller disk som belastning när man gör testet.

MEN om du har ett trasigt budget eller dåligt agg som också är gammal är kända för att kunna lura folk att tro att dom är ok trots att dom delvis är trasiga. Så det resultat du kan lita på är om den är död och fortsätter vara död. Bra märken modeller bruka ge ärligare svar.

Det har du iofs. rätt i men man kan iaf. mäta lite innan man monterar in det (om man vågar). Inte att mätningarna ger något speciellt säkert resultat men man ser dock om spänningen är helt åt helvete eller om det är kortis i agget. Helst skulle man testa med ett annat agg.

Skrivet av Hexys:

Har ett corsair gs600.

Budget, dock inte helt katastrofalt nätagg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexys:

Haha låter för hemskt, väntar nog istället.

Såhär i efterhand så inser jag att det kanske inte är det smartaste att skriva en sådan grej. Hur som helst, skall man lätt värma nån komponent i ugnen så se till att batterier inte finns med

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.