Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Som jag har sagt innan , datorer inhandlar man EJ på mediamarkt , siba , elgiganten.
Utan på fina ställen som Inet , Webhallen osv....

Skrivet av Wille1504:

Instämmer med personen ovan, bra datorer köper man inte bredvid tvättmaskiner

Påminner mig om något som morsan berättade här om dagen, när de bodde inne i stan så bodde de nära om det var HiFi-klubben (eller motsvarande entusiastbutik) där de proklamerade klart och tydligt i skyltfönstret "Vi säljer INTE brödrostar!"

OT: skulle slänga iväg ett mail till marknad@giganten.se angående det här och lyssna. HK brukar vara mer villiga till kundvård än enskilda butiker och framför allt säljare.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Fast de företagen du nämner är ju först och främst internetförsäljare och då hamnar vi i en lite annan situation. När du handlar på internet (och postorder, telefon, distans) så har du ju ångerrätt alltså att skicka tillbaka inom 14 dagar.

Vilket är en bra regel då man ibland kan behöva ha produkten hemma hos sig och testa dem innan du verkligen kan bestämma dig men detta medför ju också att företagen får en massa produkter i retur och om vi ska ha ångerrätten så får vi även acceptera att vi ibland får använda prylar när vi handlar på nätet. Jag vill ju i alla fall inte betala mer för sakerna, vilket kommer hända om företagen inte för sälja returnerade grejer för nypris, bara för att folk inte kan bestämma sig.

Observera att jag inte pratar om grejer som har enorma repor eller är skadade men ett fingeravtryck, lite smuts/damm, eller helt enkelt att någon platsförpackning har öppnats detta tycker jag att vi får acceptera om vi samtidigt kräver ångerrätten.

Jag är medveten om det, och accepterar reglerna. Det var aldrig min avsikt att klaga... bara upplysa om att man måste kolla noga vad det är man får. Både vid distansköp och i butik. Det finns inget förbud för butiker att sälja en återlämnad vara heller, men den skall förstås vara i "nyskick" så ovanstående fall är klart över gränsen för vad man skall acceptera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yooriitzz:

Så jävla härlig story. Likadant när jag var med min morfar på elgiganten och skulle köpa en dator.

-Jo men du måste ha viruskydd!
Jag (Kanske 13 år): Lugnt jag fixar det gratis sen.
Säljaren: Jo men du borde nog veta att AVG, avast och liknande samlar in din information och gör spam utav det.

Elgiganten, Mediamarkt och Siba är en jävla hycklare, tomtar och gud vet vad and should be treated as such.

Du har inga aning om deras erfarenheter ligger på, 1 av 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Jag är medveten om det, och accepterar reglerna. Det var aldrig min avsikt att klaga... bara upplysa om att man måste kolla noga vad det är man får. Både vid distansköp och i butik. Det finns inget förbud för butiker att sälja en återlämnad vara heller, men den skall förstås vara i "nyskick" så ovanstående fall är klart över gränsen för vad man skall acceptera.

Ber om ursäkt om jag lät lite "på" är bara lite trött på allt gnäll om varenda litet misstag som företagen gör och det eviga tjatet om kompensation för minsta lilla grej, samtidigt som man ofta ser trådar om folk som fått 3 gånger fler grejer än de beställt och undrar om det är ok att behålla sakerna.

Säger inte att jag menar just denna tråden då det såklart inte är ok att sälja en dator som ny när någon annan lösenordsskyddat den så den blir "obrukbar" utan mer i allmänhet.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Hände liknande grej i en stad där jag tidigare bodde. Kund köpte dator på datorbutik, kom hem och packade upp och det visade sig att den var använd sedan tidigare. Fanns massa porr på datorn.

Kunden kontaktade butiken och även tidningen, fick därefter en helt ny, mycket bättre dator, utan mellanskillnad.

Är du lika svinig som mediamark (vilket jag absolut tycker du har full rätt till!) så går det ju alltid att efterhandskonstruera detta...

Vill man inte ner och beblanda sig på mediamarks låga nivå brukar pressen annars generellt vara ett vasst verktyg, även om du inte skulle få för dig att spetsa historien så som ovan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KeVVa:

Jag håller med!

En liten kul historia angående mediamarkt och deras försäljare; Jag gav min farfar ett artikelnummer till en dator som skulle hantera det han gör på datorn. En I3:a med 128gb ssd med ett enkelt chassi i plast. Datorn skulle endast brukas någorlunda stationärt för Blocket, excel och annat surfande.
Väl på mediamarkt går han fram till försäljarna vid laptopsen och uppger artikelnummret. Försäljaren påpekar då att datorn är i ett plast chassi, processorn är ganska klen och endast 4gb arbetsminne, Lagringen var inte heller något att hänga i grannen. Det skulle bara få plats några få filmer och inte alls lika många bilder som man skulle vilja. Försäljaren tar då fram en dator för ca 8.000kr mer än den ursprungliga och säger att chassiet är i aluminium och mycket hållbarare. Lagringen är en hårdisk med hela tusen gb(!!!) lagring som skulle räcka i en evighet! Den hade också dubbelt så mycket arbetsminne, för mycket arbetsminne är viktigt när man surfar runt. Om man inte har mycket arbetsminne kan man inte ha flera hemsidor uppe samtidigt.

Min farfar säger att han inte behöver besvära sig med att försöka sälja den andra datorn för han kände sig bekväm med mitt val, försäljaren lägger tillbaka den dyrare datorn och tar fram den som han verkligen vill ha. Då nämner försäljaren att det inte finns något virusskydd och att det är mycket viktigt att ha på en dator. Går man in på blocket kan datorn bli kapad och man måste då lämna in den på verkstad. Min farfar försvarar sig med att han har ett barnbarn som är kunnig på datorer och ordnar nog om sådant skulle uppstå. Då kontrar försäljaren med att datorn måste ha en brandvägg för att hållare hackare och andra tjuvar ute. Här börjar min farfar bli lite irriterad och säger att datorn räcker - inget annat vill han ha. Försäljaren går med på det och börjar köpet där man ska skriva på papper etc. då nämner han att försäkring är bra att ha ifall man skulle tappa datorn och skärmen går sönder.

Då vände han om och gick därifrån. Dagen efter åkte vi till NetonNet - plockade samma dator direkt ifrån en hylla och gick till kassan, betalade och gick ut på ca 10min.

Jag kan förstå att mediamarkt, elgiganten och de vanligare "svensson" elbutikerna har lite mindre erfarna säljare, men att gång på gång försöka sälja på en kund som uppenbarligen redan gjort efterforskning på nätet och valt en produkt. Var det för att han var lite äldre eller gör dem såhär emot alla kunder?

OT: Gå tillbaka med datorn - Du ska få en dator med nyinstallerat windows. Personen innan kan ha installera keyloggers och annat skit.

Dem älskar verkligen att lura på en skit på mediamarkt. Jag åkte in till Mediamarkt med min far då han behöver uppgradera sig från sin dåvarande dator. Samma sak där, han skulle endast kolla blocket,bilder,excel,mejl och lite annat skoj. Eftersom han inte behöver ta med datorn någonstans så var han bestämd att han skulle köpa en stationär för maximal prestanda.
Som alltid så brukar jag ha lite kul med folket i butiken, jag är inget extremt dator proffs men jag har lite kunskap inom området. Så det jag hade tänkt mig var en simpel dator med en i3 processor eller kanske en i5'a med runt om 4GB minne. När vi kom fram till dator delen av butiken så tyckte jag att något inte stod rätt till. Pappret som sitter inramat med specifikationer på datorn var väldigt simpel, "Intel prcessor - 2.0GHz, 4GB arbetsminne, Nvidia Grafikkort 1GB, 500GB Hårddisk". Efter att ha stått där i drygt 1 minut så kom en butiksanställd och frågade om vi behövde hjälp. Vi förklarade att vi funderade på en ny dator och ville gärna höra lite mer om datorn som vi hade funderat på. Vi fick det klassiska "EXTREMT STOR HÅRDDISK! DU KAN ALDRIG FYLLA DEN! SUPER NY PROCESSOR! SNABBASTE SOM FINNS!", han la även till kommentaren att det går bra att spela på den, gissar på att han var tvungen att säga något om grafikkortet också.
Efter att ha lyssnat i några få minuter så droppade jag charaden och sa att jag ville ha en lista med modellerna och hastigheterna på alla delarna i datorn. Detta gick han först inte med på och sa att dem inte får gå ut med detta osv. Men efter lite argument så fick jag äntligen listan vilket var ett skämt:
Processor = Intel Celeron 2.0Ghz
Ram = 4gb 800Mhz
HDD = 500gb 5400RPM (ganska standard så det var ok)
Grafikkort = Nåt litet skit med passiv kylning
Jag började fråga han lite om hur det kändes att lura kunder med utlovande som inte datorn kommer kunna leverera. Notera att detta var en dator för 4500kr. Han började såklart säga att detta var en super bra dator och att du inte hittar en lika bra i den prisklassen, sen så började han även snacka om antivirus program vilket jag förklarade att vi redan hade licens till (NOD32). Men tydligen så var inte NOD32 ett tillräckligt bra virus program utan vi borde byta till Norton Antivirus. Efter en massa skit snack så gick vi därifrån och åkte istället till Inet i Malmö och köpte en laptop med mycket bättre prestanda.
Moral of the story is? Dont trust salesmen.
När det gäller laptops så tycker jag dock att det är skitsamma vart man köper det. Se bara till att företaget har kompetent service vilket Mediamarkt saknar.

Värst av alla är dock SIBA (here comes story NR2). Min kompis far köpte en helt ny HP laptop på SIBA (faktiskt en bra dator) den funkade i drygt ett år men sen så började den få bluescreen var 20'e minut. Jag sa till min kompis att hon och hennes farsa skulle dra till SIBA och lämna in den på garantin så dem kunde rätta till felet. Istället för att fixa felet så krävde dem min kompis på 2000kr (Yes that's right) för att skicka in datorn till HP's verkstad. När hon fick tillbaka datorn så hade dem skickat med ett trådlöst nätverkskort (Internt kort, inte USB eller liknande) som hon tydligen skulle sätta in i datorn. Jag sa till henne att inte öppna datorn då det skulle bryta garantin och att hon skulle troligtvis bara göra saker värre.
Problemet kvarstod och denna gången så tog jag istället en titt på datorn. Min gissning var att Windows var rent åt helvete och att en ominstallation skulle fixa problemet. Så jag gjorde en ominstallation, inte en formatering utan installerade om allt via backup hårddisken HP har satt in. Allt verkade flyta på bra och vi gissade på att allt var fixat.
Dagen efter så fick jag veta att hon fått bluescreen igen 4 gånger när datorn bara har varit spelat musik från Spotify.
Nu hade jag fått nog så jag tog och kollade i loggar osv vad som orsakade alla dessa bluescreens. Det visade sig att det var trots allt problem med nätverkskortet, så det var därför dem skickade med det.
Vi åkte inte till SIBA igen (första gången som jag hängde med) och jag förklarade att vi krävde tillbaka dem 2000kr som dem tagit i "garantiärende" och la även fram papper utskrivna från konsumenverkets hemsida som bevisade klart och tydligt att vi hade rätten att få pengarna tillbaka.
Sen så frågade jag varför deras support inte klarade av att fixa detta problemet och då svarade SIBA's support kille bara med att "Det är inte något fel på datorn". Så jag tog och visade honom bluescreen loggarna och frågade sen varför dem skickade med ett nätverkskort om det nu inte var något fel på datorn. Detta kunde han inte säga emot och tog därför emot datorn och skickade den igen på service.
Efter drygt en vecka så kom datorn tillbaka och problemet kvarstod. Det blev också en massa tjat om att det var min kompis pappa som köpt datorn och inte hon så dem ville gärna att han skulle komma in istället för henne och lämna in den om det var något fel. Vi förklarade att detta kunde han inte på grund av sjukdom så vi fick komma istället. Men dem tyckte fortfarande att det var han som skulle komma in då det var han som gjort köpet.
Fortfarande idag så är det problem med datorn min kompis har flyttat så jag bor inte tillräckligt nära för att komma och fixa med den. Och allt detta bara för att SIBA och HP inte "hittade något fel på den". Fick även reda på att dem krävde henne på pengar igen för att skicka in den på garanti när jag inte var med.

Tycker TS ska ta tillbaka datorn och inte ge upp oavsett vad dem säger, du ska ha pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Hände liknande grej i en stad där jag tidigare bodde. Kund köpte dator på datorbutik, kom hem och packade upp och det visade sig att den var använd sedan tidigare. Fanns massa porr på datorn.

Kunden kontaktade butiken och även tidningen, fick därefter en helt ny, mycket bättre dator, utan mellanskillnad.

Är du lika svinig som mediamark (vilket jag absolut tycker du har full rätt till!) så går det ju alltid att efterhandskonstruera detta...

Vill man inte ner och beblanda sig på mediamarks låga nivå brukar pressen annars generellt vara ett vasst verktyg, även om du inte skulle få för dig att spetsa historien så som ovan.

Jag kan inte och vill inte hitta på någon historia inte heller överdriva. Dessutom hur skulle jag kunna säga att det finns skit på datorn när jag inte ens kommer in i den. Jag har aldrig försökt ta mig förbi lösenordet i en Windows 8 dator men jag antar att det inte är svårare än tidigare. Men jag tycker inte att jag skall göra så utan datorn skall vara OK från början.
Men jag tycker ändå att MediaMarkt gjort fel. Har de ens tittat ner i kartongen när de tog tillbaka datorn. Dessutom blir jag inte speciellt glad över att köpa luras iväg till en annan butik. Vi hade stort behov utav datorn på söndagen men har fortfarande ingen dator(bärbar).
Skall vi kunna skicka tillbaka saker vi använt och prövat måste vi kunna kräva att butiken ordentligt kontrollerar varans skick. Det kan MediaMarkt inte ha gjort. Är det ett enstaka misstag eller är MediaMarkt allmänt slarviga.
Jag har ju också läst tidningen och sett på TV att andra kunder kan ha problem liknande mitt. Men jag tycker det är skit utav de företag som ändrar sig bara för att köparen lyckats få pressen intresserad.

Permalänk
Medlem

En ny dator har laverats hem till oss. Det ser ut som om MediaMarkt gjort en ansträngning och hämtat datorn från Linköping. Nu var förpackningen helt annorlunda och innehöll några småsaker som inte var med i den första lådan.
Jag tycker dock fortfarande MediaMarkt har gjort fel. Jag vet inte riktigt vilken inställning jag skall ha till att man får ta hem och prova saker i ett par veckor och sedan lämna tillbaka dem. Om det nu skall vara OK så borde affären åtminstone se till att varan är i fullgott skick.

Windows 8 är helt nytt för mig och vi håller nu på att installera den. Just nu skall vi installera musen. Hade laddat ner programmet från Logitec till ett USB minne. Men något verkar fel för det tar lång tid. Datorn har lagt upp ett fönster som säger att något laddas ner men det går ack så långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

En ny dator har laverats hem till oss. Det ser ut som om MediaMarkt gjort en ansträngning och hämtat datorn från Linköping. Nu var förpackningen helt annorlunda och innehöll några småsaker som inte var med i den första lådan.
Jag tycker dock fortfarande MediaMarkt har gjort fel. Jag vet inte riktigt vilken inställning jag skall ha till att man får ta hem och prova saker i ett par veckor och sedan lämna tillbaka dem. Om det nu skall vara OK så borde affären åtminstone se till att varan är i fullgott skick.

Windows 8 är helt nytt för mig och vi håller nu på att installera den. Just nu skall vi installera musen. Hade laddat ner programmet från Logitec till ett USB minne. Men något verkar fel för det tar lång tid. Datorn har lagt upp ett fönster som säger att något laddas ner men det går ack så långsamt.

Kom den inte förinstallerad ?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag håller med!

En liten kul historia angående mediamarkt och deras försäljare; Jag gav min farfar ett artikelnummer till en dator som skulle hantera det han gör på datorn. En I3:a med 128gb ssd med ett enkelt chassi i plast. Datorn skulle endast brukas någorlunda stationärt för Blocket, excel och annat surfande.
Väl på mediamarkt går han fram till försäljarna vid laptopsen och uppger artikelnummret. Försäljaren påpekar då att datorn är i ett plast chassi, processorn är ganska klen och endast 4gb arbetsminne, Lagringen var inte heller något att hänga i grannen. Det skulle bara få plats några få filmer och inte alls lika många bilder som man skulle vilja. Försäljaren tar då fram en dator för ca 8.000kr mer än den ursprungliga och säger att chassiet är i aluminium och mycket hållbarare. Lagringen är en hårdisk med hela tusen gb(!!!) lagring som skulle räcka i en evighet! Den hade också dubbelt så mycket arbetsminne, för mycket arbetsminne är viktigt när man surfar runt. Om man inte har mycket arbetsminne kan man inte ha flera hemsidor uppe samtidigt.

Min farfar säger att han inte behöver besvära sig med att försöka sälja den andra datorn för han kände sig bekväm med mitt val, försäljaren lägger tillbaka den dyrare datorn och tar fram den som han verkligen vill ha. Då nämner försäljaren att det inte finns något virusskydd och att det är mycket viktigt att ha på en dator. Går man in på blocket kan datorn bli kapad och man måste då lämna in den på verkstad. Min farfar försvarar sig med att han har ett barnbarn som är kunnig på datorer och ordnar nog om sådant skulle uppstå. Då kontrar försäljaren med att datorn måste ha en brandvägg för att hållare hackare och andra tjuvar ute. Här börjar min farfar bli lite irriterad och säger att datorn räcker - inget annat vill han ha. Försäljaren går med på det och börjar köpet där man ska skriva på papper etc. då nämner han att försäkring är bra att ha ifall man skulle tappa datorn och skärmen går sönder.

Då vände han om och gick därifrån. Dagen efter åkte vi till NetonNet - plockade samma dator direkt ifrån en hylla och gick till kassan, betalade och gick ut på ca 10min.

Jag kan förstå att mediamarkt, elgiganten och de vanligare "svensson" elbutikerna har lite mindre erfarna säljare, men att gång på gång försöka sälja på en kund som uppenbarligen redan gjort efterforskning på nätet och valt en produkt. Var det för att han var lite äldre eller gör dem såhär emot alla kunder?

OT: Gå tillbaka med datorn - Du ska få en dator med nyinstallerat windows. Personen innan kan ha installera keyloggers och annat skit.

Apropå mediamakt, Såg ett schysst erbjudande gällande en lcd-tv. Så jag och farsan tagga så klart dit och slog till efter allt lullul de där försäljarna jiddrar om, men när vi väll kom hem gick det inte att varken få in analoga eller digital kanaler. Vi lämna in den direkt och drog istället iväg till elgiganten och köpte teven där istället, mycket billigare lite bättre service och kompetens dock samma lullul i grund och botten lol.

Men när det väl kommer till kritan, handla alltid dator utrustning från butiker som är relevanta t.ex. inet, webhallen, cdon etc.
Man skulle ju t.ex. inte handla en cykel hos en bilförsäljare eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Kom den inte förinstallerad ?

Jo. Men det är ju massor med saker som skall ställas in för att inte tala om alla program som skall installeras och tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Säljaren försöker inte "lura" på dig en annan dator bara för att, utan det har att göra med att denna dator för 4990 eller vad det var tjänar dom inget på utan det är lockvara!
Däremot den för 8 lök mer tjänar företaget på t.o.m. Säljaren brukar få en kickback för det!
Försäkringar osv tjänar dom pengar på med speciellt på äldre människor pga. dom kommer aldrig våga ta med sig datorn någonstans pga. säljarens "hot" om att skärmen kommer gå sönder om man bara nuddar den!

Själv försökte Elgiganten "lura" på mig en Sony vaio Pro för 11 lök när jag var ute efter en dator som inte var Sony Vaio Pro.
Men det är en helt annan femma!

Lök = Singular
Lökar = Plural

En ny Sony Vaio Pro för 11 lökar!!! Rena klippet , jag har en hel säck hemma.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av CGD:

För tusan inte en Acer! Du kommer ångra dig bittert. Av alla laptops jag haft så har Acer alltid varit de som gått sönder fortast och strulat mest.

Skulle jag vara du hade jag kört på en sådan här istället.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem
Skrivet av struggler:

För tusan inte en Acer! Du kommer ångra dig bittert. Av alla laptops jag haft så har Acer alltid varit de som gått sönder fortast och strulat mest.

Skulle jag vara du hade jag kört på en sådan här istället.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Du har kanske rätt. När vi väl fått hem datorn blev det nya problem. Tänkte flytta användarnas filer till den stora hårddisken men det gick inte. Följde Microsofts instruktioner men ändå fungerade det inte. Det slutade med att den första katalogen, "Dokument" som vi flyttade försvann. Hittade den sedan som en dold katalog men då var den ingen systemkatalog. Fick ingen ordning på detta så jag tänkte återställa den och börja om från början men då fungerade inte återställningen heller. Det stod att partitionen inte fanns. Men när jag gick in i diskhanteraren fanns det flera dolda partitioner. På SSD fanns det tre dolda partitioner och på den andra disken fanns det en dold partition. Nu har jag fått fem återställnings DVD:er. Fem!
Hoppas nu att de fungerar.