HP erbjuder Windows 7 på "allmän begäran"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det stämmer faktiskt. Det är egentligen bara ModernUI specifika inställningar som är lite meckiga att hitta eller att det finns för lite inställningar. T ex Skype-appen har knappt några inställningar alls.

Bekräftar detta när jag väl googlade på det. Känner samtidigt igen det nu eftersom jag gjorde den inställningen när 8.1 släpptes men glömt sen dess. Tycker dock inte det är så självklart att det ligger just där. Finns ju inget "boot to desktop" i Win7? Hade kunnat tycka att den inställningen borde ligga någonstans i ModernUI datorinställningar eftersom det har med Startmenyn att göra.

Bästa hade väl varit att ha alla gamla inställningar på samma ställe och de nya i PC settings.
Går iaf igenom varenda inställning vid varje ny installation för att få Windows som jag vill ha det men jag gissar på att Svensson inte ens vet vad kontrollpanelen är.

Permalänk
Medlem

Ja, det är dags för mig att köpa ny laptop snart och det kan jag säga att om den inte har Win 7 så blir det inget köp.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Du skämtar va? Några månader, max ett halvår kan man prata om en "hat-våg" initialt. Men det här är skitsnack rakt upp och ner. Dessutom skulle den hatvågen röra sig bland forum som sweclockers, teknik och IT-intresserade. Dessa utgör väldigt liten del av den totala marknaden. Med facit i hand så har marknaden som helhet ratat Windows 8 och entusiasterna kör ändå Windows 7, inte hatar de Microsoft för det. Så det här hat-vågsargumentet är nog bland de dummare.

Windows 8 är helt enkelt en idé som inte bar frukt, svårare att förklara än så är det inte.

Detta går ju att kasta fram och tillbaka dagarna i ända, men den intressanta vore att se hur stor andel av folket som ogillar win8 verkligen har testat det och hur länge. Jag var likväl de flesta andra negativ de första veckorna men sen började jag gilla det stenhårt, likväl så har ingen i min närhet som testat det ogillat det, även om de som mig var osäkra i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Detta går ju att kasta fram och tillbaka dagarna i ända, men den intressanta vore att se hur stor andel av folket som ogillar win8 verkligen har testat det och hur länge. Jag var likväl de flesta andra negativ de första veckorna men sen började jag gilla det stenhårt, likväl så har ingen i min närhet som testat det ogillat det, även om de som mig var osäkra i början.

En exakt eller ens vag siffra på detta skulle även de flesta analytikerfirmor få svårt att få fram då det mellan dem skulle variera beroende på vart de görs. Det konkreta som finns att gå på är marknadsandelar och försäljningsresultat, varav sista Microsoft inte delar med sig några exakta siffror av och det är i sig rätt talande. Inget av dessa är bra resultat gentemot dess föregångare.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Windows 7 kommer bli nya XP!

Bra gjort där HP att lyssna på era kunder.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Valfrihet är bra. Ännu bättre vore om man kunde välja att köpa datorn utan Windows förinstallerat överhuvudtaget så får användaren själv välja vad som ska installeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Själv ser jag detta som ett försök av HP att differentiera sig emot andra genom att försöka rida på den nuvarande hat-vågen mot MS. Folk som fortfarande sitter och klagar på Win8 är ju inget mer än bakåtsträvande människor som vägrar ändra uppfattning om något, hatet kan spåras tillbaka till första testversionerna och sedan dess har det suttit kvar hos dessa personer trots att Windowsversionerna blivit bättre och bättre.

Så om man testade Windows 8 men sen inte ansåg att det var något att hurra över och valde att fortsätta med Windows 7 så är man en bakåtsträvare? Microsoft åkte ju runt till landets högskolor och universitet och demonstrerade Windows 8 på plattor, mobiler och bärbara datorer.

Permalänk
Medlem

Måste hålla med Oliviro ovan. Första veckorna med W8 på jobbet var jag inte alls förtjust i det, men sedan försökte jag gå tillbaka till W7 när jag skaffade en ny maskin hemma (efter ett lååååångt speluppehåll) och jag insåg hur trögt och dumt W7 kändes när man väl lärt sig att hantera W8 som enbart desktop. Det slutade med att jag köpte en retaillicens till min hemma-maskin.

Men för att hålla sig on-topic, försök få tag på en Dell e7440 med W8. Det mesta kommer med W7 nu för tiden. Fickinstallera om 15 nya datorer i förra veckan för att de skulle komma i nivå med vår platform.

Och nyckeln går visst att läsa, men man behöver ha 3:dje parts programvara för det. Den går i alla fall inte lika lätt att stjäla längre...

Permalänk
Medlem

Bundlad licens? Nej tack.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

knappast bara startmenyn som saknas..
hela grejen att man inte kan få fram windows-nyckeln.
& att det bara funkar med OEM installation.
gamla bios tycker ja var mycket bättre.

bara för att man gör utseendet till gamla så blir det inte helt ok..
finns gånger man måste in i "metro" eller vad nu det kallas

Vad betyder det att det "bara funkar med OEM-installation"? Finns både icke OEM-versioner samt även uppgraderingsversioner...?

Permalänk

Oh nej start-menyn funkar annorlunda! Windows 8 suger!

Väx upp gubbar...

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Ja visst vill man köra trötta windows7 så ska man ju få göra det även på nya datorer..Helt rätt.
Men själv går jag aldrig tillbaka till sega windows7 igen.

Älskar win 8.1 och inte sega win7 som är snabbt den första veckan för att sen bli totalt nersmetad med alla dessa säkerhets uppdateringarna som man slipper i win8.
Installerade windows7 till en polare och vafan den ville ha in 148 uppdateringar.Efter alla uppdateringar så kändes hans dator lika seg igen som innan jag ominstallerade allt hahaha

Windows 8 blir bara snabbare ju mer man använder det och inte som med föregående operativsystem som segar ner sig..

Men helt klart bra gjort av HP att faktiskt låta kunden bestämma vad man vill ha

Smaken är som baken "delad"

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag förstår ärligt talat inte varför folk motsätter sig Windows 8 så. Dra in en startmeny och man märker aldrig skillnaden.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Jag förstår ärligt talat inte varför folk motsätter sig Windows 8 så. Dra in en startmeny och man märker aldrig skillnaden.

För att lägga till på detta, så förstår jag inte vad folk saknar så mycket med den klassiska startmenyn. Motsvarande meny i Win8 erbjuder samma saker, fast med fler funktioner. Men, men. Smaken som baken.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Jag förstår ärligt talat inte varför folk motsätter sig Windows 8 så. Dra in en startmeny och man märker aldrig skillnaden.

Många gillar inte ens windows7 och stannar vid XP eller byter til Mac eller linux. I de senare fallen med totalt plattformsbyte så är det tydligare att de inte är ute efter vad windows erbjuder längre men i det tidigare fallet kan det vara allt från ludditer till otroligt inbitna vaneanvändare.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Efter att ha använt Windows 8 ganska länge nu tycker jag det överlag är bättre än Windows 7 men nu kör jag nästan endast i den klassiska miljön. Det känns lite slarvigt och flummigt att ha två operativsystem i operativsystemet det kan nog göra vissa trötta på det.

Jag hade hellre sett att HP börjat sälja datorer med Ubuntu istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Uppgradera från Win8.1 till Win7, största uppgraderingen sen Vista till Win7!
Opatchad win7 har fungerat oändligt mycket bättre än Win8.1 -,-

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det är något allvarligt fel på mig, men jag älskar både 7:an & 8.1.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Ser ingen som helst anledning i att gröta in mig i win8 när jag är fullt nöjd med win7.
Så kort och gott så tycker jag att detta är ett väldigt bra initiativ, tummen upp.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
99:e percentilen

Jag installerade Windows 8.1 på min dator då det tydligen skulle vara så himla "finslipat under huven" och "tekniskt överlägset", men framförallt för att jag ville ha bättre prestanda i BF4. Några veckor höll jag ut, sedan ragequittade jag och gick tillbaka till Windows 7. Glädjen och lugnet infann sig direkt när den fina inloggningsskärmen, de riktiga fönsterramarna och den totala avsaknaden av någonting som ens liknar Metro uppenbarade sig på skärmen.

Några av mardrömmarna jag bär med mig från Windows 8.1 är den medföljande versionen av Skype, som har sämre stöd för mus än Far Cry 3; fönsterramarna som flöt ihop och hade samma färg som texten på dem(!); massa filtyper som per default skulle öppnas i fullskärm i Metro; och inloggningsskärmen, som bara gjorde mig nedstämd och irriterad varje gång jag satte mig vid datorn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Win 8 ett jävla missfoster från början

Windows 8 är faktiskt den enda versionen som jag har "köpt" och därmed "äger". Det betyder inte att jag använder den...den fick se skräpkorgen samma dag.

Jag "sköter om" (-dvs bygger installerar uppdaterar allt för att dessa ska kunna användas dagligen) datorer åt några stycken och jag skulle skratta/gråta ihjäl mig om win8 var det enda kvar...

Detta kan jämföras i framtiden med att börja producera bilar utan ratt.
Begagnade bilar skulle kosta mer än nya!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Många gillar inte ens windows7 och stannar vid XP eller byter til Mac eller linux. I de senare fallen med totalt plattformsbyte så är det tydligare att de inte är ute efter vad windows erbjuder längre men i det tidigare fallet kan det vara allt från ludditer till otroligt inbitna vaneanvändare.

Jag är en av dem kan man säga. Jag tröttnade på Windows när XP blivit så gammalt och var ständigt ett säkerhetsproblem, och Vista inte nådde riktigt fram. Jag satte allt mitt hopp till Mac och har inte bytat tillbaka sen dess. Windows 7 dröjde det ett tag innan jag bekantade mig med (och gav chansen för den delen), men det visade sig efterhand att det var ett trevligt OS och nog det bästa Windows:et. Men jag bytte inte tillbaka. 2010 var väl toppen egentligen. Sen började touchpad-eländet... För Mac var det väl acceptabelt, men jag funderade seriöst för första gången att byta tillbaka. Hela utvecklingen som Apple tog och antydde om framtiden var mycket oroande för hårdkokta skrivbordsanvändare som jag. Skule jag våga investera mer på Mac-plattformen? Sedan kom Windows 8... och jag stannade. Där på andra sidan var touchplågan 10 gånger värre. Började inse att skrivbordsanvändare håller på att fösas undan. Men på Mac kan jag iaf andas.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Ser ingen anledning att köpa med Windows 7 när man kan få Windows 8.1 plus startmenyn. Det bästa från två världar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dual-Tjur:

Windows 8 är faktiskt den enda versionen som jag har "köpt" och därmed "äger". Det betyder inte att jag använder den...den fick se skräpkorgen samma dag.

Jag "sköter om" (-dvs bygger installerar uppdaterar allt för att dessa ska kunna användas dagligen) datorer åt några stycken och jag skulle skratta/gråta ihjäl mig om win8 var det enda kvar...

Detta kan jämföras i framtiden med att börja producera bilar utan ratt.
Begagnade bilar skulle kosta mer än nya!!

Konstigt uttalande och konstig liknelse.

Permalänk
Skrivet av dannesthlm:

Vad betyder det att det "bara funkar med OEM-installation"? Finns både icke OEM-versioner samt även uppgraderingsversioner...?

laptop med windows 8. nu ska det installeras en "clean install" utan allt skit

1 hur får ja fram nyckeln ?
2 hur får ja tag på en windows 8 som funkar om ja ens får fram nyckeln ?

är det OEM så funkar inte vanliga pro, home, business,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Detta går ju att kasta fram och tillbaka dagarna i ända, men den intressanta vore att se hur stor andel av folket som ogillar win8 verkligen har testat det och hur länge. Jag var likväl de flesta andra negativ de första veckorna men sen började jag gilla det stenhårt, likväl så har ingen i min närhet som testat det ogillat det, även om de som mig var osäkra i början.

Min opininon:
Windows 8 är det självklara valet om man köper nytt, har flera fördelar. Gränssnittet med startmenyn där vissa "sk" app-program körs och dessutom fungerar som startmeny är dock inte på något sätt bättre än den förra lösningen i windows 7. Rörigt med inställningar också då vissa förmodas hittas i den vanliga panelen på skrivbordet och vissa i modern UI. Modern UI borde över huvud taget inte funnits med på PC-versionen så enkelt är det.

Fast, visst kan man vänja sig. Det som är lite positivt är väl att HTPC kopplade til TV'n fungerar bättre med nya startmenyn än gamla då rutorna/menyvalen syns från soffan.

Permalänk
Skrivet av kallesprattt:

Konstigt uttalande och konstig liknelse.

undrar vad folk skulle skriva år 2000-2008 om de fick se och pröva "nästa" Win

Permalänk
Medlem

Mycket bra av hp, men detta fick mig att tänka på en sak. Varför kan man inte köpa en laptop utan förinstallerat operativsystem? Sålänge som det står klart och tydligt att det inte medföljer ett os så borde de ju endast tjäna på att göra så eftersom de kan sälja datorn billigare.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

laptop med windows 8. nu ska det installeras en "clean install" utan allt skit

1 hur får ja fram nyckeln ?
2 hur får ja tag på en windows 8 som funkar om ja ens får fram nyckeln ?

är det OEM så funkar inte vanliga pro, home, business,

Jag hävdade aldrig att det gick att få fram nyckeln på en sådan, bara att jag inte förstod ditt citat att det "bara funkar med OEM-versioner". Det lät mer som att endast finns OEM-versioner vilket ju inte stämmer.

Edit: Är väl ganska rimligt att dessa versioner har denna begränsningen, det finns ju ofta en återställningsskiva alt partion, vill man installera rent är det väl rimligt att lägga ett par hundra på en riktig licens. Den licensen som ingår är någon typ av snålvariant som är väldigt billig (för datortillverkarna) jämförelsevis med de traditionella som man köper över disk vad jag förstår.

Permalänk
Inaktiv

Windows 7 är ett mycket stabilare (mer kompatibilitet) operativsystem till skillnad från Windows 8 och (8.1).