Google överväger betalningar med Bitcoin

Permalänk
Medlem

Vanliga valutor har någon form av institution (t.ex. Riksbanken i Sverige) bakom sig för att förhindra att värdet på valutan fluktuerar som en studsboll. Kryptovalutor saknar detta (afaik), och därför kan värdet förskjutas flera hundratals procent på en kort tid.

Detta gör att det antagligen som c_m_burns säger är ointressant som faktiskt betalmedel för företag i allmänhet. Det är kul för oss som förstår sig på det för vi kan tjäna en hacka på det, men om kryptovalutor (som dom fungerar idag) skulle bli det allmäna betalningsmedlet så är vi inte långt ifrån en ekonomisk depression som skulle få den stora depressionen 1929 att framtså som en utopi.

Man säger att pengar är det första som tappar sitt värde i krig/svåra tider - var tror ni hade hänt med kryptovalutor?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Påminner mig om IT-bubblan innan den sprack, nu börja Svensson och Smith spekulera hej vilt, då stiger värdet som en Raket, men sen går det som det brukar gå.

Ja verkligen, och se var IT är nu.
Nä, trams är var det är, de däringa bitcoinsen.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Att google "överväger" var kanske en viss överdrift...
http://thenextweb.com/google/2014/01/23/despite-claims-reddit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag har sett minst en butik som tar betalt i BTC, så det är inte helt sant.

Ja? Du missförstår nog mitt inlägg.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Avstängd

På Tweaktown står det ju att Google INTE överväger att använda Bitcoin, var har Sweclockers fått detta för sig?

Permalänk

Next, Coinye

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

På Tweaktown står det ju att Google INTE överväger att använda Bitcoin, var har Sweclockers fått detta för sig?

Det fanns på fler artiklar på webben att så var men har nu uppdaterats bara timmar senare verkar det som. Google ville nog förtydliga sig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Frågan är hur länge det dröjer innan bubblan spricker?

efter att jag har betalt av min lägenhet med bitcoins

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 7Patrik:

Känns det inte lita konstig med tanke på att den fluktuerar så mycket, som nämns i artikeln. Idag värd 808 USD, som jag då kan använda för att köpa en google produkt.. Men nästa vecka kanske "valutan" har stigit till 900 USD, som nu ligger i Googles händer.. Det är ju snarare en Aktie än en valuta.

""valuta"", det är just en valuta, INTE pengar. Guld och silver är pengar.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Funderar på att skapa en ny kryptovaluta Ratatoskcoin, man kan tydligen tjäna stora pengar på att göra så.

Påminner mig om IT-bubblan innan den sprack, nu börja Svensson och Smith spekulera hej vilt, då stiger värdet som en Raket, men sen går det som det brukar gå.
http://radio-weblogs.com/0111737/categories/wow/images/explos...

En mer relevant liknelse är nog tulpanmanin i Holland under 1600-talet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Intressant att alla *coin-trådar spårar ur... Här sitter det fulltryckt med hårdvaruentusiaster och tycker om makroekonomi... På 100 poster hittar man en eller två som har en ny intressant synpunkt, resten är ju bara samma trams om och om igen....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Frågan är hur länge det dröjer innan bubblan spricker?

Kommer inte att hända eftersom att det inte är en bubbla det handlar om med bitcoins.

Skrivet av Minsc S2:

skulle bli det allmäna betalningsmedlet så är vi inte långt ifrån en ekonomisk depression som skulle få den stora depressionen 1929 att framtså som en utopi.

ja men det är ju knappast det som är tanken med kryptovalutor.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Vad skumt att priset på mtgox sjunkit istället för att ökat de senaste två dagarna med tanke på det där.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vad skumt att priset på mtgox sjunkit istället för att ökat de senaste två dagarna med tanke på det där.

Kan ju varit så att folk som mine'at BTC och bara suttit på dem har valt att handla för dem istället... Fler BTC i omlopp borde sänka värdet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av topace:

Interessant. Men paranoid som man gäna är undrar man om det finns någon baktanke... Bitcoin är anonymt tills någon kan koppla din privata nyckel till din identitet. Kan det vara så att google försöker göra just det?

Kanske inte Google men någon som pressar Google som ser en möjlighet, håller mig borta från allt vad detta heter imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenull:

Nu är ju det där kanske inte så jätte häftigt?

Företaget har enligt vad jag kan hitta $2bn i årsomsättning eller 5,5 miljoner $ per dag!

Även om 250k låter mycket är det bara en ökning med 5% av deras totala omsättning, och sannolikt en väldigt tillfällig sådan.

Menmen, roligt att det börjar hända lite saker, bankerna har fått leka slut med våra pengar nu tycker jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vad skumt att priset på mtgox sjunkit istället för att ökat de senaste två dagarna med tanke på det där.

Du kanske borde läsa på lite mer om Crypto först, vet du vad som händer i china?

Permalänk
Skrivet av deadich:

Kommer inte att hända eftersom att det inte är en bubbla det handlar om med bitcoins.

ja men det är ju knappast det som är tanken med kryptovalutor.

Kan du förklara mer ingående varför det inte är en bubbla det handlar om?

Permalänk

jag gillar skepticismen mot cryptovalutor, den är nyttig och jag delade den med er, sen hamnade jag på http://www.reddit.com/r/dogecoin/ och upptäckte crypto, dogecoin det är den trevliga sidan av crypto och det är en succé utan like

just nu är det lite evolution bakom btc, de som används mest och är poppis kommer bli stora, alla andra förblir små, skapa en egen jovisst men ni får inget värde förrän ni övertygar andra använda er valuta.

att priset fluktuerar är väl inte ovanligt för något litet, det kommer fluktuera mindre och mindre ju fler som använder det och vill vara med, men som flera sade, internet är en fluga, så känns det kring cryptovalutor med

i os, som alla vet är på riktigt kommer bobsled laget från jamaica delvis vara sponsrat av dogecoin, 30 000$ av de 80k som de behövde.

edit: mtgox är inte en bra källa för priset för de har betalningssvårigheter och problem med myndigheter

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Hmm Googlecoin?

Detta är faktiskt ett mer tänkbart scenario ur företagssynpunkt och detta skulle jag som skeptiker kunna följa, det skulle nog antagligen också effektivt döda de flesta kryptovalutor till allra högsta grad.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

När ska folk fatta att alla valutor som inte är baserade på silver/guldmyntfot är digitala. En väldigt, väldigt liten del av bla Sveriges och USAs valuta finns på riktigt, det absolut mesta finns bara på datorskärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av agazza:

Detta är faktiskt ett mer tänkbart scenario ur företagssynpunkt och detta skulle jag som skeptiker kunna följa, det skulle nog antagligen också effektivt döda de flesta kryptovalutor till allra högsta grad.

Frågan är varför skulle google vilja ha en egen valuta?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av deadich:

Vad skumt att priset på mtgox sjunkit istället för att ökat de senaste två dagarna med tanke på det där.

Mt.Gox är ingen pålitlig källa för pris. De har väldigt mycket problem med utbetalningar och en massa annat strul. Så det är högre priser men ingen får ut några pengar. Men visst har det varit lite skakigt det senaste dygnet, men det är väldigt få exchanges som går upp och ned så våldsamt som Mt.Gox.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Borde nästan ligga i amd's intresse att bitcoin börjar bli erkännd valuta. Eftersom alla miners använder amd kort...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Avstängd

Bra för att köpa knark, dåligt när folk använder det för att tvätta pengar för tå är denna bubbla över.
För allt annat finns redan bra alternativ skulle jag säga.

Permalänk
Avstängd

Förstår jag det hela rätt att Bitcoin fick sitt värde för att folk började sätta in "riktiga pengar" på det hela så varje mynt började få "dollar"/"penga"-värden?

Om så är fallet, bör inte en bubbla komma om någon som sitter på mycket bitcoins får för sig att sälja alla sin bitcoins för "riktiga pengar"?

Hur fick bitcoins plötsligt ett värde som folk började sätta in "riktiga pengar" på? Jag vet att "pengar" inte har ett mer värde än vad vi människor behandlar det med.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har sett dessa "valutor" som pyramidspel från början till slut och inget jag kommer börja med om jag inte får se lite data på hur jag kan tjäna på det/utnyttja systemet.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Håller mej så långt borta jag kan från sådan "valuta", sa de för flera år sen här och gör det igen pyramidspel på hög nivå!

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av KplSteiner:

När ska folk fatta att alla valutor som inte är baserade på silver/guldmyntfot är digitala. En väldigt, väldigt liten del av bla Sveriges och USAs valuta finns på riktigt, det absolut mesta finns bara på datorskärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Men Sveriges valuta är utgiven av staten Sverige, hur mycket tror du att Sverige är värt?
Vad tror du prislappen för USA är.
Detta är så stolligt, förstår inte ens att man skall behöva diskutera saken och jag fattar inte varför så många går på det.
Om ni minar valuta, växlar in det till riktiga pengar och tjänar på kuppen, bra för er, men detta kommer inte att hålla i längden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |