Snabbaste sättet att över filer fr Nas till PC

Permalänk
Medlem

Snabbaste sättet att över filer fr Nas till PC

Jag har en Netgear ReadyNAS med 4 diskar x 2TB (tot 8 TB) som är full och jag skulle vilja föra över ca 4TB av dessa filer Från NAS:en till min PC. När jag gör en "drag and drop" i windows utforskaren från NAS till PC (trådat via sprillans ny AC-router) - kommer jag bara upp i en överföringshastighet på ca 3MB per sekund. = löjlilgt lång överföringtid för 4TB.

Varför den är så långsam vet jag inte - kanske för att minnet i NAS:en bara är 256 MB (flaskhals?)??. Är det någon som vet vilket sätt som är det snabbaste sättet att överföra denna datamängd?

1. Tvistad nätverkskabel direkt från NAS till PC (Går det ?)
2. Tvistad USB kabel (USB link kabel) Kan man i såna fall installera nödvändig drivrutin/mjukvara på NAS:en?
3. Finns annan bättre överföringslösning?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aattityd:

Jag har en Netgear ReadyNAS med 4 diskar x 2TB (tot 8 TB) som är full och jag skulle vilja föra över ca 4TB av dessa filer Från NAS:en till min PC. När jag gör en "drag and drop" i windows utforskaren från NAS till PC (trådat via sprillans ny AC-router) - kommer jag bara upp i en överföringshastighet på ca 3MB per sekund. = löjlilgt lång överföringtid för 4TB.

Varför den är så långsam vet jag inte - kanske för att minnet i NAS:en bara är 256 MB (flaskhals?)??. Är det någon som vet vilket sätt som är det snabbaste sättet att överföra denna datamängd?

1. Tvistad nätverkskabel direkt från NAS till PC (Går det ?)
2. Tvistad USB kabel (USB link kabel) Kan man i såna fall installera nödvändig drivrutin/mjukvara på NAS:en?
3. Finns annan bättre överföringslösning?

Att routern har trådlöst AC protokoll gör ju inte den trådade överföringen snabbare. Gå och köp en Gigabit-switch som du kopplar allt i, koppla internet till AC-routern och AC-Routern till Switchen, sedan allt genom switchen så ska du se att det går fortare.

Det är oftast routrarna som är flaskhalsarna. Vi gick från ca 6MB/s till 100MB/s när bytte till en Gb-switch från en "upp till300Mb/s router".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Inte riktigt svar på din fråga, men har du en nyare dator behövs ofta inte tvistad kabel då den vänder sig automatiskt rätt

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att routern har trådlöst AC protokoll gör ju inte den trådade överföringen snabbare. Gå och köp en Gigabit-switch som du kopplar allt i, koppla internet till AC-routern och AC-Routern till Switchen, sedan allt genom switchen så ska du se att det går fortare.

Det är oftast routrarna som är flaskhalsarna. Vi gick från ca 6MB/s till 100MB/s när bytte till en Gb-switch från en "upp till300Mb/s router".

Kan bara hålla med här, en billig gigabit switch är otroligt mycket snabbare än att köra via routern.

Protokollet med vilket du för över filerna spelar också roll, testa att köra med FTP till din dator från NASen istället om du ska föra över så mycket data, brukar gå mycket snabbare än en Samba share från en NAS.
Du kan även ställa in en statisk ip i NASen och sedan koppla in kabeln i din dator från NASen och sätta din dator ip statisk också med en inkrement i sista siffran., då kan du connecta via ipt du satte i NASen från din dator.

Permalänk
Medlem

Gigabitswitch och FTP

Skrivet av DegJ:

Kan bara hålla med här, en billig gigabit switch är otroligt mycket snabbare än att köra via routern.

Protokollet med vilket du för över filerna spelar också roll, testa att köra med FTP till din dator från NASen istället om du ska föra över så mycket data, brukar gå mycket snabbare än en Samba share från en NAS.
Du kan även ställa in en statisk ip i NASen och sedan koppla in kabeln i din dator från NASen och sätta din dator ip statisk också med en inkrement i sista siffran., då kan du connecta via ipt du satte i NASen från din dator.

Jag har faktiskt en Gigabitswitch hemma - jag antar att man bara kopplar en närverkskabel från PC:n till switchen och en nätverkskabel från Switchen till NAS:en ?Datorn är två år gammal och var då en värsting - så den är i bra form fortfarande:).

Om detta inte skulle funka så provar jag FTP. Någon som kan tipsa om ett bra (gratis?) program ?

Permalänk
Avstängd

Det behövs ingen FTP för dig. Flaskhalsen ligger i nätverket och således kommer inte en annan typ av överföring hjälpa då även den kommer slå i taket för vad nätverket klarar. Kablat gigabit nätverk - räkna med 80-120 megabyte i sekunden.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aattityd:

Jag har faktiskt en Gigabitswitch hemma - jag antar att man bara kopplar en närverkskabel från PC:n till switchen och en nätverkskabel från Switchen till NAS:en ?Datorn är två år gammal och var då en värsting - så den är i bra form fortfarande:).

Om detta inte skulle funka så provar jag FTP. Någon som kan tipsa om ett bra (gratis?) program ?

Jag förklarade i min post ovan hur du kopplar samman allt på bästa sätt.

FTP program? Filezilla är en klassiker.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Vilken ReadyNAS modell är det?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Har en äldre ReadyNAS NV med samma problem.

Gigabit mellan dator och NAS:en. Det är NAS:en som begränsar, den orkar inte med att flytta filerna. Stannar av vid 2-3MB/s
Samma nätverk fast mot servern går i maxfart.

Har på grund av detta pensionerat min ReadyNAS.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara snabbare och enklare att plocka ur diskarna ur Nasen och koppla in dem i datorn via SATA?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Jag är på jobbet och är lite osäker på moedellbeteckningen men jag tror att den heter ReadyNAS NV+ (plats för 4 diskar) - Jag köpte den begagnad så jag är osäker på ålder - men en kvalificerad gissning är väl ca 5-6 år.

Om inte Gigabitswitchen skulle hjälpa: kan man göra som "Juggernawt"skriver och ta ur diskarna ur nasen och koppla upp dom via SATA kablar på PCn när man kör RAID på NAS:en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Att routern har trådlöst AC protokoll gör ju inte den trådade överföringen snabbare. Gå och köp en Gigabit-switch som du kopplar allt i, koppla internet till AC-routern och AC-Routern till Switchen, sedan allt genom switchen så ska du se att det går fortare.

Det är oftast routrarna som är flaskhalsarna. Vi gick från ca 6MB/s till 100MB/s när bytte till en Gb-switch från en "upp till300Mb/s router".

Skrivet av DegJ:

Kan bara hålla med här, en billig gigabit switch är otroligt mycket snabbare än att köra via routern.

Protokollet med vilket du för över filerna spelar också roll, testa att köra med FTP till din dator från NASen istället om du ska föra över så mycket data, brukar gå mycket snabbare än en Samba share från en NAS.
Du kan även ställa in en statisk ip i NASen och sedan koppla in kabeln i din dator från NASen och sätta din dator ip statisk också med en inkrement i sista siffran., då kan du connecta via ipt du satte i NASen från din dator.

FYI så är det just en gigabitswitch som sitter på lansidan av en hemmarouter. Inget routas alltså så länge det går lokalt och därmed kommer inte det inte vara någon skillnad mot en vanlig switch.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Jag är på jobbet och är lite osäker på moedellbeteckningen men jag tror att den heter ReadyNAS NV+ (plats för 4 diskar) - Jag köpte den begagnad så jag är osäker på ålder - men en kvalificerad gissning är väl ca 5-6 år.

Om inte Gigabitswitchen skulle hjälpa: kan man göra som "Juggernawt"skriver och ta ur diskarna ur nasen och koppla upp dom via SATA kablar på PCn när man kör RAID på NAS:en?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av maniak:

FYI så är det just en gigabitswitch som sitter på lansidan av en hemmarouter. Inget routas alltså så länge det går lokalt och därmed kommer inte det inte vara någon skillnad mot en vanlig switch.

Alla routrar har inte 1Gb/s uppkoppling FYI.

Och FYI så har jag uppenbarligen testat detta Nyligen. Det var storskillnad. Du är mycket välkommen att förklara vart flaskhalsen var om jag gick från 6MB/s till nästan 100MB/s på bara byta bort en router med "upp till 300Mb/s" till en 1 Gb/s om det inte är någon skillnad på dessa.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aattityd:

Jag är på jobbet och är lite osäker på moedellbeteckningen men jag tror att den heter ReadyNAS NV+ (plats för 4 diskar) - Jag köpte den begagnad så jag är osäker på ålder - men en kvalificerad gissning är väl ca 5-6 år.

Om inte Gigabitswitchen skulle hjälpa: kan man göra som "Juggernawt"skriver och ta ur diskarna ur nasen och koppla upp dom via SATA kablar på PCn när man kör RAID på NAS:en?

Om ditt moderkort stöder raid och har identiska inställningar så bör det gå. Jag skulle dock ta det som sista utvägen, för jag kan nästan garantera dig att det kommer strula.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Alla routrar har inte 1Gb/s uppkoppling FYI.

Och FYI så har jag uppenbarligen testat detta Nyligen. Det var storskillnad. Du är mycket välkommen att förklara vart flaskhalsen var om jag gick från 6MB/s till nästan 100MB/s på bara byta bort en router med "upp till 300Mb/s" till en 1 Gb/s om det inte är någon skillnad på dessa.

Det är väl självklart att en router med bara 100Mbit portar inte har gbit...

Upp till 300Mbit betyder att den har en viss wifi-radio och antennkonfiguration, inte vad den klarar att routa. Att du fick andra siffror kan bero på en del saker, du säger tex inte om det är en router med 100Mbit portar eller inte, kass kabel kanske. Gissningsvis är det en mycket dålig inbyggd switch i routern, köper du en dyrare så kommer det inte vara några problem.

Skillnaden mellan routing och switching på en hemmarouter är vilka kretsar trafiken går igenom. Routerdelen består i princip av en 2 portars router som kör ett operativsystem, den routar alltså i mjukvara. Switchen gör det däremot i hårdvara och bör inte vara nån skillnad mot vilken hemmaswitch som helst.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av maniak:

FYI så är det just en gigabitswitch som sitter på lansidan av en hemmarouter. Inget routas alltså så länge det går lokalt och därmed kommer inte det inte vara någon skillnad mot en vanlig switch.

Du säger:
En hemmarouter har en Gigabit switch så det är ingen skillnad mellan dator-router-dator som en dator-1Gb/s switch-router.

Skrivet av maniak:

Det är väl självklart att en router med bara 100Mbit portar inte har gbit...

Upp till 300Mbit betyder att den har en viss wifi-radio och antennkonfiguration, inte vad den klarar att routa. Att du fick andra siffror kan bero på en del saker, du säger tex inte om det är en router med 100Mbit portar eller inte, kass kabel kanske. Gissningsvis är det en mycket dålig inbyggd switch i routern, köper du en dyrare så kommer det inte vara några problem.

Skillnaden mellan routing och switching på en hemmarouter är vilka kretsar trafiken går igenom. Routerdelen består i princip av en 2 portars router som kör ett operativsystem, den routar alltså i mjukvara. Switchen gör det däremot i hårdvara och bör inte vara nån skillnad mot vilken hemmaswitch som helst.

Du säger:
Det är (kan vara) skillnad mellan dator-router-dator som en dator-1Gb/s switch-router, för att routern måste inte ha 1Gb/s utan kan ha 100Mb/s portar eller dålig switch inbyggd.

Duktigt att så motsägelsefull att du säger två skilda saker.

Ja utgår ifrån att TS har en konsumentklassad router. De flesta konsumentklassade routrar har dåliga switchar eller protokoll. Mitt uttalande ovan står fortfarande kvar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Herregud. Det ska inte bli någon skillnad att köra trådat nätverk via den inbyggda switchen i routern eller med en fristående switch förutsatt att båda klarar gigabitlänk. Inte så stora skillnader iaf som det beskrivs i tråden. Något som inte stämmer.

Det som kan skilja är när man kopplar på flera enheter och switchens bakplanskapacitet börjar flaska.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KulanZ:

Herregud. Det ska inte bli någon skillnad att köra trådat nätverk via den inbyggda switchen i routern eller med en fristående switch förutsatt att båda klarar gigabitlänk. Inte så stora skillnader iaf som det beskrivs i tråden. Något som inte stämmer.

Det som kan skilja är när man kopplar på flera enheter och switchens bakplanskapacitet börjar flaska.

De flesta har nätverkshårdvara som är lite klenare. Vår router hade inte gigabit-kapacitet. Det var en konsument router med något år på nacken och en prislapp på ca 400-600kr när den var ny. Dvs troligen lite över den prislappen de flesta betalar. Så vitt jag kan se så har även ASUS RNT-12 även den bara "upp till 300Mb/s.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aattityd:

Jag är på jobbet och är lite osäker på moedellbeteckningen men jag tror att den heter ReadyNAS NV+ (plats för 4 diskar) - Jag köpte den begagnad så jag är osäker på ålder - men en kvalificerad gissning är väl ca 5-6 år.

Om inte Gigabitswitchen skulle hjälpa: kan man göra som "Juggernawt"skriver och ta ur diskarna ur nasen och koppla upp dom via SATA kablar på PCn när man kör RAID på NAS:en?

Det är en likadan som jag har. Det är bara att lida av långsam överföring. Den pallar inte med full överföring.
Den duger alldeles utmärkt till att streama film från (1080p) men när man börjar ladda över mängder med data sackar den efter.

Min blev lite bättre efter att uppdatera den till senaste firmware. Så ifall du inte gjort det kan det vara ett tips.

Kolla även i inställningar så den är inställd på gigabit. Min var inte det som standard. Men även fast jag ställde in det så var det inte i närheten av gigabit. Men ändå helt respektabelt med kanske 6MB/s.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |