Få min(a) extrerna diskar att sova?

Permalänk
Medlem

Få min(a) extrerna diskar att sova?

EDIT: Problemen kvarstår, se mer info i sista posten.
Hej!

Jag har två externa diskar som bara är för lagring av bilder och dylikt kopplade till en Windows 7 burk.

Majoriteten av tiden datorn är på så använder jag inte diskarna, varför jag vill att de ska sova.

Den ena lyckas med det ibland, men den andra är alltid på! Jag har satt windows till "stäng av hårddisken efter" 5 min. Men den är på konstant.

Jag undrar om det finns något sätt, någon logg eller dylikt som kan visa vad som håller HDDn vaken?`Kan jag tvinga den att stängas av på någotvis?

Tacksam för hjälp!

mvh

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Skrivet av isak88:

Hej!

Jag har två externa diskar som bara är för lagring av bilder och dylikt kopplade till en Windows 7 burk.

Majoriteten av tiden datorn är på så använder jag inte diskarna, varför jag vill att de ska sova.

Den ena lyckas med det ibland, men den andra är alltid på! Jag har satt windows till "stäng av hårddisken efter" 5 min. Men den är på konstant.

Jag undrar om det finns något sätt, någon logg eller dylikt som kan visa vad som håller HDDn vaken?`Kan jag tvinga den att stängas av på någotvis?

Tacksam för hjälp!

mvh

Vilket fabrikat/märke på dina externa diskar kan vara bra att skriva ut...

Jag använde WD medföljande programvara (WD utility) till mina två Passport externa hårddiskar som fungerade smärtfritt.
Jag anväder inte programmet längre för jag har gjort mig av med dem och skafffade en NAS.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med en extern disk jag har på jobbet, den jag kör hemma fungerar bra. Det hela hänger på kabinettet (hårddisken klarar alltid sleep-mode). Det billiga "Ace of Sweden"-kabinettet jag har på jobbet klarar inte detta, men min WD hemma har stöd för sleep-mode.

Kolla vad det är för märke, kolla därefter på tillverkarens hemsida om du kan ladda ner någon mjukvara som kan aktivera stödet. Om det inte finns, så får du nog skaffa ett nytt kabinett (billigare än att köpa nya diskar iaf).

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Det är en WD Elements Desktop 2.0 2TB (den som lyckas sova ibland) och en Seagate Expansion Desktop Drive V2 USB 3.0 3TB

Ska kolla hemsidan!

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

WD disken verkar inte ha stöd för WD utility, men fanns för Seagate! Kanske har löst mina problem. Tack igen

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Återkommer eftersom problemet består.

Jag har försökt stänga av alla program som jag tänker kan hålla båda mina externa vakna, men det hjälper inte. Jag vet ju att de hamnat i sleep tidigare, men nu är de på 24/7 vilket är helt onödigt.

Finns ingen utility som kan visa varför de är awake? Google hjälper inte då de flesta verkar vilja ha sina diskar igång snarare än tvärtom...

Tack på förhand

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!